1.209 visninger
|
Oprettet:
Græssets sukkerniveau.. Hvad pokker passer? {{forumTopicSubject}}
Hej Hg.
Jeg har lært og læst at ift. At undgå forfangenhed og at hestene får for meget sukker fra græsset. Så skal de undgå græsset fra solen står op og indtil ca. Middagstid for omkring middagstid så har solen fået græsset til at have opbrugt fruktanen til væksten. Og at når det regner/er gråvejr så danner ikke græsset ekstra fruktan.
Men så læser jeg pludselig også at hestene skal på græs før kl 10 for at undgå for meget sukker
Og det er jo fuldstændig modsat af hvad jeg tidligere har lært.
Hvad pokker er mon rigtig?
Mvh TT
sep 2010
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 10 Emner: 3 Svar: 101
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.109
der ophobes sukker i græsset om natten fordi der ikke er lys til at forbrænde det gennem vækst.
Derfor skal man nogle timer op af dagen for at sukkeret er mindsket
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
http://www.flojstrupmark.dk/?p=49
mar 2011
Mvh TT
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.109
Prøv at læse her i stedet:
http://www.flojstrupmark.dk/?p=49
mar 2011
Men måske der var kommet ny viden.. Det ved man jo ikke.. Så derfor er/var jeg lidt forvirret
Mvh TT
mar 2008
Følger: 41 Følgere: 34 Heste: 9 Emner: 5 Svar: 180
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Dvs kold aften/nat = ingen vækst, men kun ophobning af sukker i græsset = vente med at lukke på græs til op af dagen, når der er varme=vækst.
Varm nat = vækst i løbet af natten, men ingen sol dvs ingen yderligere opbygning af sukker = sukkeret er brugt op i løbet af natten til vækst = der er mindst sukkerindhold i græsset om morgen/formiddagen.
Generelt tror jeg, at det vigtigste er, at hesten ikke er overvægtige sådan helt generelt.
Mvh Charlotte
jun 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 163
Besøgte engang bønder med malkegeder i Holland, de høstede græs med højest sukkerindhold midt på eftermiddagen en solskinsdag. Kan ikke huske hvordan det hang sammen, desværre.
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Det eneste tidspunkt det ikke er farligt om morgenen er når det har været varmt om natten.
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 376
Hvis græsset får både fugt og varme, så fungerer det allerbedst.
Hvis det udsættes for f.eks. tørke, så ændrer det igen struktur og fyldes med sukker.
Det er som hovedregel altid forår og efterår, man skal være ekstra opmærksom på, at hestene ikke lukkes ud på koldt græs og ikke går der for længe.
Jeg har som hovedregel også altid hø/halm til at ligge på marken, sådan at hestene kan vælge at æde noget af det i stedet for kun græs. De går meget til og fra og finder på den måde ud af, hvad der er bedst for dem.
Når du nu skal til at lave folde, så start med en mindre fold og lav stribeafgræsning fra den. På den måde bestemmer du lidt mere hvor meget græs dine heste får pr. dag
Græssets sukkerniveau.. Hvad pokker passer?