{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.209 visninger | Oprettet:

Græssets sukkerniveau.. Hvad pokker passer? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg har lært og læst at ift. At undgå forfangenhed og at hestene får for meget sukker fra græsset. Så skal de undgå græsset fra solen står op og indtil ca. Middagstid for omkring middagstid så har solen fået græsset til at have opbrugt fruktanen til væksten. Og at når det regner/er gråvejr så danner ikke græsset ekstra fruktan.
Men så læser jeg pludselig også at hestene skal på græs før kl 10 for at undgå for meget sukker smiley
Og det er jo fuldstændig modsat af hvad jeg tidligere har lært. smiley

Hvad pokker er mon rigtig?

Mvh TT

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Græssets sukkerniveau.. Hvad pokker passer?
  • #1   1. maj 2016 Der er mest sukker i græsset om formiddagen. Jeg er igang med landbrugsuddannelsen, så det her kan du stole på smiley

• #2   1. maj 2016 Så er det jeg har lært rigtig. Og jeg kan trygt fortsætte med at vente med at lukke den lille tykke på græs indtil efter middagstid smiley

Mvh TT

• #3   1. maj 2016 Du har lært det helt rigtigt TT, det er simpelt fotosyntese.
    der ophobes sukker i græsset om natten fordi der ikke er lys til at forbrænde det gennem vækst.
    Derfor skal man nogle timer op af dagen for at sukkeret er mindsket

• #4   1. maj 2016 Den her beskriver fotosyntesen meget godt

http://www.flojstrupmark.dk/?p=49

• #5   1. maj 2016 Ja men her til morgenen fik jeg ugens mail fra horseconsult.com hvor der stod at hestene burde græsse inden kl 10 smiley

Mvh TT

• #6   1. maj 2016 Jeg har kigget på deres hjemmeside og kan godt se hvad de skriver, men jeg er bestemt ikke enig.
    Prøv at læse her i stedet:
    http://www.flojstrupmark.dk/?p=49

• #7   1. maj 2016 Tine - jeg har læst den du har linket til. Faktisk for ret længe siden også smiley og den er i tråd med det jeg tidligere har lært smiley
    Men måske der var kommet ny viden.. Det ved man jo ikke.. Så derfor er/var jeg lidt forvirret smiley

Mvh TT

• #8   1. maj 2016 Vores heste går på græs fra 6-18 såfremt vejret er til det hver dag, og om sommeren døgnet rundt. Og der er aldrig, 7-9-13, nogle af vores der er blevet forfangne? Men ved ikke om det bare er vores heste der ikke er så følsomme.. smiley

• #10   1. maj 2016 Kommer det ikke an på nattetemperaturen hvor meget sukker der er i græsset ?

Dvs kold aften/nat = ingen vækst, men kun ophobning af sukker i græsset = vente med at lukke på græs til op af dagen, når der er varme=vækst.

Varm nat = vækst i løbet af natten, men ingen sol dvs ingen yderligere opbygning af sukker = sukkeret er brugt op i løbet af natten til vækst = der er mindst sukkerindhold i græsset om morgen/formiddagen.

Generelt tror jeg, at det vigtigste er, at hesten ikke er overvægtige sådan helt generelt.

Mvh Charlotte

• #11   1. maj 2016 Du har ret Charlotte, det er ikke så sort/hvidt at man kan stille tidspunkter op.
    Besøgte engang bønder med malkegeder i Holland, de høstede græs med højest sukkerindhold midt på eftermiddagen en solskinsdag. Kan ikke huske hvordan det hang sammen, desværre.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #12   1. maj 2016 Hvis man googler sagen så er de rimelig alene. Om den holdning, jeg vælger nu at holde mig til det vi kender og som flere skriver, dog er der jo mange parametre at skrue på men at tidlig morgengræs skulle være den nye "sikre" tid det lyder lidt dristigt og potentielt farligt for heste i risiko for forfangenhed.

Det eneste tidspunkt det ikke er farligt om morgenen er når det har været varmt om natten.

• #13   1. maj 2016 Hvis man skal sige noget generelt, så må det være, at hvis græsset befinder sig i en temperatur under +10 grader, så ændrer græsset struktur og fyldes med sukker "for at overleve". Dvs. undgå at lukke heste på græs med lave temperaturer i foråret, hvor græsset er stærkest (f.eks. ikke ud førend kl. 10). Den "regel" har jeg egentlig forsøgt at efterleve i de mange år, jeg har haft opstaldning og det har fungeret ret godt for mig.
    Hvis græsset får både fugt og varme, så fungerer det allerbedst.
    Hvis det udsættes for f.eks. tørke, så ændrer det igen struktur og fyldes med sukker.
    Det er som hovedregel altid forår og efterår, man skal være ekstra opmærksom på, at hestene ikke lukkes ud på koldt græs og ikke går der for længe.
    Jeg har som hovedregel også altid hø/halm til at ligge på marken, sådan at hestene kan vælge at æde noget af det i stedet for kun græs. De går meget til og fra og finder på den måde ud af, hvad der er bedst for dem.
    Når du nu skal til at lave folde, så start med en mindre fold og lav stribeafgræsning fra den. På den måde bestemmer du lidt mere hvor meget græs dine heste får pr. dag smiley

Kommentér på:
Græssets sukkerniveau.. Hvad pokker passer?

Annonce