{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.250 visninger | Oprettet:

Hvordan skifter jeg gymnasium? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg står i en situation som jeg ikke ved hvordan jeg skal håndtere. Sagen er den at jeg startede i 1.G i sidste uge - nej, det er ikke længe jeg har gået der, og dette er irrelevant for mig, så ønsker ikke sagen belyst fra den vinkel - og jeg trives helt utrolig dårligt. Fagligt er jeg super glad for det, men socialt er det noget lort. Folk er allerede opdelt i grupper og kliker og jeg har ingen at snakke med. Jeg er udadvendt og snakker med alle, men bliver enten ignoreret eller nedgjort. Dette er meget usædvanligt for mig da jeg normalt trives utrolig godt og kan med stortset alle. Men det er anderledes her og jeg er så ked af det. Jeg tog primært gymnasiet for at få de 3 fedeste år i mit liv med fester og venner, og ligenu får jeg det på ingen måde. Jeg kan ikke se hvordan det muligt skulle kunne blive bedre, da folk er så forskellige fra mig og jeg er den eneste der forsøger. Jeg er ked af det hele tiden, vil ingenting og hver gang jeg skal i skole får jeg det fysisk dårligt og sådan har jeg aldrig haft det før. Jeg har aldrig haft så lidt lyst til at stå op om morgenen og jeg er ellers en meget skoleglad type. Min studievejleder er på ingen måde en hjælp, hun nægter at hjælpe mig med at skifte gymnasium før et halvt år. Mine forældre og veninder støtter min beslutning da de kan se hvor dårligt jeg har det. Så nu skal jeg tage sagen i egen hånd og søge nyt - jeg har bare ingen idé om hvordan jeg gør det. Nogle der har erfaringer med det og som kan vejlede mig?

Undskylder for langt indlæg og tak på forhånd!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan skifter jeg gymnasium?
  • #1   15. aug 2016 Det ved jeg ikke lige - men jeg tænker er det virkelig nødvendigt at skifte skole? Tror du ikke det er nok at skifte klasse? Om ikke andet ville jeg give det lidt tid først og se om ikke det bliver bedre når folk i din nye klasse begynder at kende hinanden bedre.

• #2   15. aug 2016 Jeg ved ikke om det foregår sådan alle steder i landet. Men vi havde da jeg gik på gym en studievejleder som var tilknyttet skolen, men der udover også en UU-vejleder som intet har med skolen at gøre. Hvis i har sådan en i dit område kan du tage kontakt til dem smiley

• #4   15. aug 2016 Kontakt den skole du ønsker at skifte til, de burde være behjælpelige med at guide dig igennem smiley

• #5   15. aug 2016 Hvilken linje går du på? Kan du skifte klasse? Enig i at du nok må kontakte det gymnasium du ønsker at skifte til, og høre hvad mulighederne er.

Men hvis du er rigtig glad for selve skolen, og det bare lige er klassen, der ikke fungerer godt, så vent liige og se. Jeg ved godt at du mener det er irrelevant, men husk lige at det første halve år er et fælles grundforløb og derefter kan tingene altså ændre sig en del. Det synes jeg i dén grad er ret relevant. Det er derfor, din studievejleder siger som hun gør.

• #6   15. aug 2016 Jeg ville gerne bare skifte klasse, men jeg går på en elitelinje med kun 2 klasser og den anden er fyldt. Det gymnasium jeg gerne vil skifte til er af sammen koncept og er nervøs for at de ikke vil tage mig ind uden en begrundelse fra min studievejleder, men prøver lige at ringe til dem og høre ad smiley

• #7   15. aug 2016 Men husk lige på, at i ikke er inddelt i deciderede faste klasser endnu. Jeg ved selvfølgelig ikke om det gymnasium du går på er specielt, eller om det forholder sig anderledes for en elitelinje, men normalt er det her første halve år et fælles grundforløb og først derefter bliver de rigtige klasser etableret og der rykkes rundt; intet er "set in stone" endnu smiley

• #8   15. aug 2016 Du kan prøve at kontakte det gym du gerne vil flytte til? smiley

Men personligt vil jeg sige at du lige skal give det tid.

Jeg er en person lige som dig. Jeg kan dog ikke med særlig mange mennesker. Men der er altid mindst en jeg klikker med. Og jeg er god til at skabe venner.

Da jeg startede på HF var det præcis som du beskriver. Folk var ligeglade med mig. Ignorerede mig. Og jeg kom altid op og diskutere med alle. Jeg så det ikke som en mulighed at skifte. Så jeg lukkede mig bare inde og brugte tiden på min computer.
    Efter den første måned fik jeg at vide at vi ville få en ny pige i klassen.
    Jeg bestemte mig for at HUN skulle være min ven på HF. Så hun nåede knap ind af døren inden jeg slog kløerne i hende.
    Jeg har senere fået fortalt at hun så mig som meget mærkelig og en der snakkede mega meget.
    Og jeg er ellers generelt genert. Senere skiftede min kusine også og kom ind i min klasse og sammen med en mere skabte vi så en utrolig velfungerende 4. mands gruppe.
    og idag er den veninde der kom ind en måned efter min bedste veninde selvom det er 2 år siden vi afsluttede HF smiley
    Tænk hvis jeg var droppet ud. Så havde jeg ikke haft hende idag. smiley

Så personligt syntes jeg måske du skal give det lige lidt tid og så skifte hvis ikke det bliver bedre. For selvfølgelig skal man ikke have det så dårligt når man er i skole smiley

• #10   15. aug 2016 Nu har jeg ikke læst de andre indslag i tråden, men nu kommer jeg bare med mit forslag.
    Jeg skiftede klasse i 1.g, fordi linjen overhovedet ikke var noget for mig. Det var svært at komme igennem til studievejlederen, og hun fortalte mig gang på gang, at det var rigtig svært - både teknisk, men også fagligt - at skifte klasse. Da dette skete var jeg gået et halvt år i den anden klasse.
    Men hør, det eneste der er at gøre, er at fortsætte. Tal med din teamleder. Tal med nogle af de højerestående på skolen. Deres fokus er DIN trivsel - de vil jo have det bedst mulige gymnasie, med de gladeste elever.
    Kunne dette ikke være et alternativ, fremfor at skifte gymnasie fuldstændigt? Det er da i hvert fald et forsøg, hvis studievejlederen ikke vil flytte dig inden et halvt år, men du gerne vil ud af din klasse.
    Klassemiljøet er i hvert fald MEGET forskelligt klasse fra klasse. Og selvom det er sindssygt svært at skifte klasse, så er det mit bedste råd til dig. Nu går jeg i 3.g, i min nye klasse, og jeg elsker det. - Og det er sådan du skal have det! Ud af den klasse du er i, og ind i en ny. Det behøver nødvendigvis ikke betyde et nyt gymnasie! smiley Held og lykke med det!

• #12   15. aug 2016 Nu er jeg en lille smule nysgerrig.

Har i et grundforløb? Eller kommer i til at gå i den klasse du er i, resten af de 3 år?

• #13   15. aug 2016 Nu går man jo ikke i gymnasiet for at feste i tre år, men for at forberede sig til en videregående uddannelse. smiley

Giv det et par uger. Ellers så kontakt rektor på et andet gymnasium og bed om hjælp til at skifte smiley

• #14   15. aug 2016 Jeg har det på samme måde som dig, men jeg havde ikke mod eller et bedre gymnasium at tage til medmindre at jeg skulle rejse over stor afstand eller starte på en fagligt dårligere skole - hvilket jeg ikke var interesseret i.

Jeg er nu startet på 3.g og har overlevet så langt... men lad os bare sige, at kunne jeg have lov at have timer alene så gjorde jeg hellere det. JEg trives ikke og har ikke gjort det siden 1.g. Nogle kan jeg snakke med, og jeg har også en lille gruppe som jeg går i. Men jeg trives ikke med de mennesker særligt godt.. Det er enormt umotiverende at gå i en klasse med så mange mennesker som man overhovedet ikke rigtig snakker med. Til tider også enormt ubehageligt, fordi stemningen kan være trykket.

Jeg tror sagtens du kan gøre det jeg støtter din beslutning. Men jeg tænker at du selv skal ud og kontakte nogle gymnasier hvis ikke din studievejleder vil gøre det (hvilket jeg synes er ret dårligt, at hun ikke vil hjælpe med det. smiley )

• #16   15. aug 2016 Tusind tak alle sammen - jeg har kontaktet nogle forskellige gymnasier og afventer nu svar på om de har plads til mig smiley smiley

• #17   16. aug 2016 Hvad gør du selv, for at skabe nye venskaber? Evt. spørg de andre piger om ikke I skulle have en tøseaften hvor I kan lære hinanden bedre at kende. Bryd ind i grupperne, sæt dig sammen med folk, snak med dem. Det er normalt det er opdelt - folk er nervøse og spændte og sætter sig naturligvis hos dem de kender og er trygge ved. Du har gået der en uge og selvom du ikke vil høre det, så skal du altså give det tid.

Kommentér på:
Hvordan skifter jeg gymnasium?

Annonce