{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.919 visninger | Oprettet:

Svineproduktion: Bundet/Løse søer i farestalden {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at skrive en opgave om:
Bundet/Løse søer i farestalden
- Fremtiden med løsgående søer - Kontra bundet søer i farestalden

Vi får til dagligt så mange negative kommentar om den danske svineproduktion, med dyreplageri etc. så hvis der bliver lavet om til løse - diegivende søer i farestalden, får vi så som medarbejder/ejer af svineprodutionerne bedre omtale i den dansk presse generelt?

eller skal det hele laves om til økologi og friland før vi får den gode omtale om svineprodutionerne?

Vil i som forbruger betale ekstra for at søerne i farestalden kommer til at gå løse?

kom gerne med jeres meninger omkring svineproduktionen i Danmark

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Svineproduktion: Bundet/Løse søer i farestalden
  • #1   19. nov 2016 Personligt mener jeg ikke at nogle dyr burde spærres inde, uden mulighed for frisk luft hver dag. Selvfølgelig er det en lille bedring, hvis de ikke blir fikseret, men jeg tror ikke folk generelt vil ændre mening om konventionelt landbrug, så længe dyrene lider under det.

• #2   19. nov 2016 Hvis søerne ikke længere bliver bundet eller kommer i boks, tror jeg at antallet af døde pattegrise vil stige voldsomt, da soen nemmere vil ligge sig på sine grise, med mindre de får meget mere plads, end de normale svinestalde kan give dem.

Udover dette, så tror jeg at alle svin skal være frilands eller øko før at det er ok at være svine producent - men mon ikke de bare finde noget nyt de er utilfredse med smiley smiley

Jeg er Landbrugselev, igang med min sidste praktikperode, så jeg kender godt til alt det dårlige omtale. Jeg arbejder dog med køer

• #3   19. nov 2016 I bund og grund, burde det jo handle om hvad, der var best for dyrene og ikke hvad der er nemmest og billigst for landmændene smiley

• #4   19. nov 2016 Dyrene lider ikke ved denne løsning, så ville de ikke skabe de resultater landmanden ønskede. De får flere døde grise ved at have det dårligt, og får de ben problemer eller liggesår kommer de i dybstrøelse.

Det kan jo ikke nytte noget, at landmændene ikk kan tjene på det heller smiley

• #5   19. nov 2016 Vi har nok forskellige holdninger til hvad der er dyrevelfærd og ikke er smiley

I min verden, bliver det aldrig dyrevelfærd at spærre dyr inde på bitte små områder eller fiksere dem.

Alle dyr burde få adgang frisk luft !

• #6   19. nov 2016 Jeg er landmand, så jeg skal jo nok forsvare mit erhverv.
    Udover dette er jeg enig med dig i at alle dyr burde få lidt frisk luft og kunne komme ud og røre sig, men det betyder ikke at det modsatte er dyre plageri.

De fleste søer er kun på boks når de har smågrise, for ikke at ligge sig på dem, og for at kunne holde øje med soen og grisene nemmere.

Vores køer er på stald om vinteren da de ellers fryser, men om sommeren kommer de ud hver dag og får frisk græs. Men jeg mener ikke det er dyreplageri at nogle køer går i en løsdriftsstalde året rundt.

• #7   19. nov 2016 Nu kan man jo godt være landmand og samtidigt sørge for at dyrene for så naturligt og godt et liv, som muligt, inden de ender på tallerkenen smiley

• #8   19. nov 2016 Det skal nævnes at jeg er på 2. Hovedforløb med Speciale i Svin
    Jeg har arbejdet med svineproduktion siden 2013 og jeg synes personeligt ikke at de har det ringe, de har aldrig set en græs mark så de ved ikke bedre!

Det koster 6000 - 8000 at lave løse - diegivende farestalde eksktra forhold til kassestierne. Det koster flere dødfødte grise pr. so med løse farestier og helt andre arbejdsrutiner

• #9   19. nov 2016 Er det så os ok, at spærre en hest inde og aldrig lade den opleve andet end en boks, så længe den aldrig har oplevet andet ?

• #10   19. nov 2016 Det må ikke sammenlignes, det er et sportsdyr i min verden!
    Grise og kvæg skal selvføldigt have det godt, men det er et produktionsdyr

Jeg tror du er by pige og ikke har været i en svinestald?
    Men så ved man heller ikke hvad vi kæmper i mod! Vi har flere regler end du kan sætte dig ind i vi skal følge. Vi giver halm og rodemarteriale og opfylder faktisk deres fulde daglige behov

• #11   19. nov 2016 Jeg har nok bare et andet syn på dyrevelfærd smiley
    Jeg er vant til og vokset op blandt fritgående dyr, som har et godt liv, inden vi slagtede dem.

• #12   19. nov 2016 Der er jo lavet utallige undersøgelser mm. om trivsel blandt svin og andre produktions dyr i det konventionelle landbrug.
    Grise er jo et utroligt intelligent dyr, og har brug for en del stimulering for at trives.
    Jeg mener ikke nødvendigvis at det hele skal være friland, og idyl med krølle på halen, men for at jeg personligt som forbruger ville se svineproduktionen i et bedre lys, så vil jeg som minimum fjerne fikseringen af søerne, og sørge for stimulering i form af rode/beskæftigelsesmateriale (Jeg ved at man allerede gør noget på dette punkt, men det er desværre ikke alle steder)

Og ja, som forbruger vil jeg gerne give noget mere, for at søerne går løse osv. et et eller andet omfang.

• #13   19. nov 2016 Hvis jeg udelukkende skal konsultere mine følelser, siger de ligesom Guldhesten, vi skal da have ALLE grise ud i det fri, og helst på små Morten Korch lignende langbrug.

Men så kobler jeg lige min økonomiske uddannelse på, også giver det ikke længere mening. Så længe forbrugerne ikke vil betale 3-4 gange (kender ikke prisniveauet 100 %) så meget for kødet, så er det næppe Morten Korch idyl vi vil møde i vores svinebrug.

Reageringen vil sagtens kunne vedtage love, som siger at alle grissebasser skal være frilandsgrise, men så bliver produktionen også det dyrere. Så skal prisen op på svinekød, men så vil importen af billig svinekød stige meget, også er vi lige vidt. Eller også holdes prisen nede, også er det ikke rentabelt for landmænd at holde grissebasser. Ingen landmænd holder så meget af at producere svinekød, at de gøre det med økonomisk underskud. Resultatet billig udenlandsk svinekød og grisene har det måske værre end i de danske stalde.

Så hvis vi forbrugere virkelig ønsker at ændre på forholdende for grissebasserne, så er det vores handle-ind-vaner, vi skal kigge på, og købe den meget dyrere flæskesteg i stedet for den billige, også selv om de se fuldstændig ens ud. - der har vi virkelig magten.

De fleste er enige om at konsum-dyrene skal have bedre vilkår, men det er de færreste som køber ind der efter. Vi lavede en gang en undersøgelse om økologi, da jeg gik på landbrugsskole. Vi udspurgte kunderne i en butik inden de handlede, om de køb økologisk - og det gjorde de fleste da, men en efterfølgende kontrol af varebåndet viste et bemærkelse værdig fraværd af økologiske vare.

Så det er en balance gang mellem dyrevelfærd, og økonomisk rentabelt. Hvor gode vilkår kan vi give dyrene og samtidig give landmanden en grund til at producere svinekød.

Jeg har grønt bevist (og diplom, en økonomisk og ledelsesmæssig overbygning) derpå en økonomi uddannelse inden for landbruget + en efteruddannelse i økonomi inden for det offentlige.

• #14   19. nov 2016 ahh.. du kan simpelthen ikke dele det op som sportsdyr og produktionsdyr. Begge arter har brug for at blive stimuleret, selvom du skal tjene penge på det ene og bruge det andet for fornøjelsens skyld.

Fik grisene mere plads og man undlod at fiksere dem, vil dødeligheden netop ikke stige. En mor gris er forholdsvis god til at være opmærksom på sine unger og ville ikke ligge sig på dem.
    Jeg kan tilgengæld godt forstå, hvis det skulle være tilfældet med et løsdriftsvin, der tidligere ved hver eneste graviditet/med smågrise, har været fikseret - Hun har jo ikke en chance for at udvikle en naturlig adfærd, men de næste generationer svin, vil nok have nemmere ved det.

Og nej, grisene skal ikke ud i det fri, det giver jo ikke økonomisk mening, så længe ingen vil betale for det.

• #15   19. nov 2016 Jo dødligheden siger og det vil koste 28-38 kr. mere pr gris. og det kan du så selv gange op med flere tusinde på årsbasis, Det koster altså for landmanden at ændre til løsgående søer.

http://vsp.lf.dk/~/media/Files/Kongres%202014/Foredrag%202014/53_Loese_soeer_erfaringer_VAM_Daniel_Pedersen_Niels_Aage_Arve.pdf.

Det er altså ikke fordi, jeg ikke også ville ønske at alle grissebasserne, løb rundt udendørs med krølle på halen. Men når man tænker økonomien ind, har jeg svært ved at se, hvordan de kan lade sig gøre.

• #16   19. nov 2016 Så fuck dyrenes velfærd, så længe familien dk, kan få billigt bacon?

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #17   19. nov 2016 Uden at have hverken uddannelse eller 100% kendskab til alle forhold så er vores nabo friland og øko grise, dem der tror at pladsen gør at grisene ikke slås, ligger deres afkom ihjel, kan jeg kun sige at begge dele er lige så alm. På friland som andre stalde, faktisk dør flere smågrise på friland og det kan være svært når der ikke må behandles hvis de bliver syge, men gu f.... er det fedt at se 40 grislinger løbe væddeløb hen over marken smiley

Naboen har 200 søer så der kommer riiigtig mange smågrise til hvert år og de går lige i baghaven så alt hvad der foregår ser og følger vi med i smiley

Men ja det er vores indstilling og indkøbsvaner der bestemmer om der er råd til friland eller konventionel drift.

• #18   19. nov 2016 Det handler vel om, hvad man har samvittighed til at sætte tænderne i.

• #19   19. nov 2016 Guldhesten : Ja, eller råd til. Prøv du at sige det til en fattig enlig mor, der har nok at gøre med at få enderne til at nå sammen, uden nogen form for luksus. Hvor det billige kød, rent faktisk er luksus.

Verden er bare sjælden sort / hvis, når vi får kigget på alle de paramenterne som er med.

Men ja. JM sådan en flok legende smågrise, er lige til at blive i godt humør af.

• #20   19. nov 2016 Så kan man jo lade være med at spise kød hver dag smiley Nu har jeg selv meget lidt penge at gøre godt med, men jeg spiser så bare ikke kød hver dag smiley

• #21   19. nov 2016 Dorthe: du linker jo til et powerpoint præsentation - hvor det er anbefalinger og erfaringer fra 2 landmænd. Det tænker jeg ikke helt dækker de mange farme der er rundt omkring i Danmark. Derudover er der sikkert nogle uddybninger vi misser, når det kun er powerpointet vi får.

• #22   19. nov 2016 Kære Trådstarter.

Jeg tror, at en del af problemet er en kombination af fordomme, hvor mange af dem som ikke kan lide moderne landbrug har
    1) førstehåndskendskab til moderne landbrug
    2) sar sig ind i forholdene i et historisk perspektiv?
    Og så er der dobbeltmoralen i, at folk kunne få kød produceret helt som de ønskede, hvis de fx accepterede at kødet måtte koste lidt mere - på bekostning af en garanti for at merpris gik til producenten og ikke grossister.

Eksempel:
    Jeg har en gammel hestebog fra 1930'erne Hesten, Landbrugets Ven.
    Deri fraråder man den (dengang) udbredte praksis med at skære så meget ned på ungdyrenes foder, at væksten gik i stå i vinterhalvåret.

• #23   19. nov 2016 Guldhesten - måske du skulle slå dig ind på politik? Så du kan ændre på verden?

Jeg kan ikke se, med den økonomisk viden jeg har i dag, se hvordan vi skal kunne overbevise ALLE i DK om at give 3-4 mere for kød end i gør i dag. Heller ikke ud fra den viden jeg har inden for psykologi, (har læst psykologi de sidste 6 år i min fri tid).

Hvordan vil du ændre hele DK befolknings holdning til indkøb, måske kun de 70-80 % af befolkning. Altså i ramme alvor, jeg tror ikke på man kan.

Sarah : . Men du får da lige en mere, fra videns center for svineproduktion, er den kilde troværdig nok?

http://danishpigproduction.dk/~/media/Files/PDF%20-%20Publikationer/Erfaringer%202012/Erfaring%201205_Pattegrised%C3%B8delighed%20i%20bes%C3%A6tninger%20med%20b%C3%A5de%20kassestier%20og%20farestier%20til%20l%C3%B8se%20s%C3%B8er.pdf

• #24   19. nov 2016 Jeg synes lige som så mange andre også det ville være skønt at se små som store grise hygge sig på en dejlig græsmark osv. Men efter at komme lidt ind bag facaden, kan jeg også se fordelen i at holde dem inde.
    Fx at dødeligheden hos smågrise øges 2-3 gange hvis soen ikke er fikseret. Nej (!) soen er ikke opmærksom på sine grise, og ligger sig oven på dem til trods for de skriger - sådan er det altså fra naturen side! Dette er selvom de har plads nok, for problemet er jo at pattegrisene vil dige, og soen flytter sig. Er det ikke også synd? Vi snakker altså en ret høj dødelighed..
    Et andet (meget væsentligt) problem er alle de mange problematikker og risikoer der er for at have udegående svin: fra de mindre såsom parasitter og lignende, til større ting som alvorlige bakterier og virus som kun bæres rundt af fx rotter og harer, og som vil give alvorlige problemer hvis de når deres oprindelige vært. Dette er altså pænt svært at undgå hvis alle svin i DK skulle gå ude! Og det vil ikke mindske medicinforbruget... Så jeg mener ikke nødvendigvis at dyr på græs = bedre velfærd..
    Når det så er sagt, så vil jeg lige huske på at vi i Danmark har gode forhold for vores dyr hvis vi sammenligner os med mange andre. Jeg har været i konventionel stald (nok en af de pænere) og det var ok - hvis jeg skulle kigge på dyrevelfærd ville jeg nok starte andre steder end der.. Jeg køber dog selv økologisk kød når jeg køber ind.

Mit indlæg er ikke = Jeg går ikke ind for dyrevelfærd. Jeg går selv ind for gode forhold, men jeg har blot i tankerne hvilke konsekvenser der kan følge med - og det skal man bare veje op.
    Som nogle andre siger - det er ikke bare sort på hvid. Man skal virkelig vide noget om alle de konsekvenser der er for "bare" at lukke produktionsdyr ud før man kan sige det er det eneste rigtige. Jeg ved overhovedet ikke nok omkring emnet til at kunne gøre dette, men nu er jeg kommet med mit bidrag om min viden og måske det gav ting til eftertanke smiley

• #25   19. nov 2016 Dorthe C

Sikke en fremragende idé .

• #26   19. nov 2016 Dorthe: Det forsøg der omtales foregår over 1 år for 3 af besætningerne og 2 år for 2 af besætninger. jeg er i tvivl om de deltagende grise har været søer eller reelt gylte.
    Hvis de deltagende grise var søer, kunne det være fordi de ikke tidligere har fået mulighed for at udvikle den adfærd der kræver, for at undgå at de ligger sig på smågrisene.

• #27   19. nov 2016 Guldhesten - det var faktisk ment i ramme alvor. Jeg møder tit personer som har det som dig, med dine holdninger.

Men jeg har endnu tilgode at få at vide, hvordan det så rent praktisk skal lade sig gøre.

Men jeg kan bare ikke se, at alle dem som kun har 1500-2000 kr. til rådighed om måneden, skal kunne få råd til at købe kød, eller bare pålæg til brødet, bare nogle få gange om måneden. Hvis en pakke fars koster over 100, og en pakke pålæg 40-50 kr.

Jeg kan sagtens forstå dine følelser, og er total enig, kan bare ikke se det omsat i praksis.

Sarah - jeg har en fornemmelse af at lige meget hvad af dokumentation, vil du finde noget som ikke passer dig. Hvad med at du fandt noget dokumentation som viste, at løse søer gav en lavere dødlighed, som på siger.

• #28   19. nov 2016 Jeg syntes virkelig at det er sindsygt! At binde/låse søer fast, for at de ikke skal mase deres unger fordi der er mangel på plads. Men hvis nu de havde nok plads ville de jo ikke komme til at ligge sig på dem. Jeg syntes bare at slagte svin har alt for lidt plads, og så har de helt forfærdelige forhold. Og så er det mega! synd at nogle aldrig nogensinde kommer ud.

• #29   19. nov 2016 Sara: find lige noget dokumentation på den påstand, at hvis søer have mere plads så ville den ikke ligge sig på dem. Jeg har ikke mødt noget, men jeg har set meget på det modsatte. At det giver øget dødlighed.

• #30   19. nov 2016 Lige meget hvad, så er det på ingen måde ok, at holde dyr på så lidt plads og det er godt nok ulækkert, at der er nogle der mener at det er ok.

• #31   19. nov 2016 Dorthe: vi kunne jo se på det du allerede har lagt op:

Ydermere var der en positiv udvikling over tid, idet
    resultaterne blev forbedret i takt med,
    at besætningerne fik erfaring med løsdriftsstierne.
    - altså er det ikke bare søerne der skal "forbedre sig", men også de ansatte.

• #32   19. nov 2016 Hvad skal der ændres? Guldhesten.

Altså helt konkret, hvad skal der gøres anderledes? Og hvordan vil du håndtere følgevirkningerne af den beslutning?

Ellers er det jo lidt det samme som hvis, et parti gik ud og lovede store skattelettelser + den fordobling af de offentlige budget, uden at over veje hvor finansieringen skulle komme fra.

Jeg har en kammerart, som mener vi alle bare skal være vegeterer, vi skal alle kun arbejde halv tid, børnene skal kun gå et minimum i skole, også skal vi alle selv dyrke alt vores mad, så ville alle problemer i verden være løst. og samtidig er han sur over at lægerne ikke kan finde ud af, hvad han fejler. Men at fortælle ham, at i hans verden, ville der ikke være læger, de ville jo have travlt med at dyrke deres egen mad. Er som at slå i en dyne, han ser kun den ene positive side.

OK Sarah - du kunne ikke finde noget dokumentation på en lavere dødlighed blandt løse søer.

• #33   19. nov 2016 Det er vel logisk, hvis man vil dyrene det bedste, inden de slagtes, så giv dem mere plads og mulighed for at komme udenfor.

• #34   19. nov 2016 Dorthe C
    Hvis de havde rigeligt med plads hvorfor skulle de så ligge sig på deres unger?

• #35   19. nov 2016 Dorthe C
    Så kan du jo også svare mig på hvis de havde rigeligt plads, hvorfor skulle de så lige vælge at ligge sig på en af deres unger?

• #36   19. nov 2016 Sara A
    Søerne opfatter ikke de ligger sig på deres unger, de er "ligeglade" - og der er væsentlig højere dødelighed hos ikke-fikseredes søer end fikserede søer. Dette er jo netop den eneste årsag til at man fikserer dem. Når søerne ikke er fikseret vil pattegrisene jo stadig have behov for at være tæt på moderen, og der sker altså bare uheld med døde pattegrise der. Det er jo netop derfor man fikserer soen, ikke for at genere den..
    Det lyder som om søerne slet ikke kan bevæge sig, det kan de nu godt - men nej, meget plads kan man ikke sige det er. Men ét dyr der ligger nærmest stille vs. flere døde pattegrise i et kuld, som måske har lidt inden de døde?
    Igen, jeg kan sagtens forstå folk vil gå ind for mere dyrevelfærd, det vil jeg også gerne selv, men jeg synes ikke det bliver bedre velfærd af at dødeligheden øges med 2-3 gange fordi man ikke vil fiksere soen i et par uger - ikke at det er ok, men synes ikke velfærden ændrer sig.
    Hvis nogen stadig mener at mere plads/ingen fiksering giver mindre dødelighed hos pattegrise finder jeg glædeligt statistik på det. smiley

• #37   19. nov 2016 Det er vel bedre at dyrene får ordentligt plads og et ordentligt liv inden de blir slagtet, end at de er på bitte små arealer, hvor de er spændt fast.

• #38   19. nov 2016 Nu er jeg vokset op på en svinegård og blev faglært landmand i 2008. Hvis søerne ikk bindes lægger de desværre ofte små grisene ihjel efter de har faret 2-3 gange dette skyldes de bliver mere ligeglade med deres unger. Så jeg går ind for de står bundet når de har faret. Men når det er sagt så mener jeg at når ungerne igen er vænnet fra osv skal de gå løs

• #39   19. nov 2016 Sara A:
    Fordi grisene vil patte, så løber de hen til soen.
    Fordi soen vil lægge sig ned, så lægger hun sig ned. Uanset hvor meget plads vil hun gerne lægge ned ind imellem. Du kan sige meget godt om svin. Men de er elendige til ikke at ramme egne unger.

Min mormor fortalte engang om hun som barn sad i en svinesti og hev de små grislinger ud, når moderen var lige ved at lægge sig på dem, fordi hun som lille skolepige ikke kunne nænne at finde dem døde.

Løsdrift er fint, hvis du accepterer at stille en tønde med døde grise til DAKA

• #40   19. nov 2016 Guldhesten
    Jamen hvis dyrene så i stedet kommer til at lide under voldsomme virusinfektioner, bakterieinfektioner eller andet som lurer lige uden for staldene, giver det mere velfærd? Og man så ikke vil give dem medicin for det, fordi man ikke ønsker at bruge antibiotika i branchen?
    Til dit nye indlæg: Hvad så med velfærden for de pattegrise som dør og som evt. ikke dør med det samme og lider indtil landmanden finder den næste morgen? Det er da slet ikke velfærd! Og hvad hvis de går ude og bliver voldsomt syge af de virusinfektioner osv. vi pt. ikke har i svineproduktionen men som vi ved har reservoir i andre dyr og nemt kan smitte?

• #41   19. nov 2016 Hvis grisene er så sarte at de ikke kan gå uden for, uden at dø af diverse sygdomme, så er der jo noget fuldstændig galt.

Så hellere at INGEN af dyrene, får et godt liv, inden de blir slagtet? Det er jo super optimalt.. Det er jo bare en gris, så fuck den.

Mon i har samme holdning er til andre dyr? Eller gælder det kun de dyr, der alligevel bare skal slagtes, så behøver de ikke have et ordentligt liv.

• #42   19. nov 2016 Guldhesten
    Jeg snakker om voldsomme virusinfektioner, ligesom der hersker i den menneskelige art - er der også noget helt galt med os? Verden er skruet sammen på den måde.
    Vi kan beskytte dyrene ved at holde den inden døre - jeg er helt enig i at dyrene så kan få et meget bedre liv indendørs end de har nu. Jeg siger heller ikke dyr ikke skal gå udendørs, men man skal blot overveje de konsekvenser det har. Jeg forholder mig til det, og synes måske ikke øget dødelighed hos smågrise og risiko for voldsomme sygdomme giver mere velfærd for dyrene.
    Så du synes bare vi skal udslette grisen fordi den ikke kan få et godt liv? Kan den ikke få et godt liv i en stald?
    Jeg synes man skal behandle alle dyr ordenligt, men hvis min hund har bedre af ikke at gå frit i skoven fordi der er risiko for den spiser en snegl og får en slem infektion, så får den ikke lov til det. Man må tage det enkelte dyr og se hvad der er bedst for det - ligesom jeg overvejer velfærden hos svinet når jeg siger at jeg ikke nødvendigvis synes at lade grise gå frit giver dem mere velfærd smiley

• #43   19. nov 2016 Hestene kan os blive smadder syge og komme til skade udenfor, skal vi så os spærre dem inde?

Hvordan vil du så mene at et indendørs liv, i en lukket stald, kan blive et godt liv?

• #44   19. nov 2016 Jeg vil gerne vide hvilke ting hestene kan blive så syge af ved at gå ude? Som et svin ikke kan blive syg af.
    Ja, jeg mener et indendørsliv i en lukket stald er bedre end mange døde pattegrise, parasitter og alvorlige virus/bakterie infektioner. Men samtidig mener jeg at indendørslivet godt kan forbedres.

• #45   19. nov 2016 Eller måske ikke nødvendigvis er bedre - men jeg kan ikke se at velfærden øges af at de kommer ud til under åben himmel med de følger det har smiley Men jeg ved hvad jeg selv ville foretrække, og det er stalden.

• #46   19. nov 2016 De kan spise en giftig plante, få influenza, lungebetændelse etc. Alle dyr kan blive syge, sådan er det jo. men derfor skal de jo stadig have et ordentligt liv os selvom de bare skal spises.

Det vil altid være en risiko, du kan os risikere at blive kørt ned af en bil, men det betyder da ikke du bliver indenfor?

Og hvad med alle de fritgående grise der allerede er? Hvis det er så farligt for en gris, at opleve frisk luft, hvorfor er de så ikke døde?

• #47   19. nov 2016 Jeg må indrømme, at jeg på ingen måde, kan sætte mig ind i, at man synes grisen har et bedre liv, indenfor i en lukket stald, hvor den er spændt fast, end udenfor, hvor den lever naturligt, får lov at tage mudderbade og bevæge sig.

• #48   19. nov 2016 Man skal se hele verden i lidt større perspektiv end blot grisen når vi snakker alvorlig sygdom, udover at grisen bliver rigtig dårlig af det. Hvem spiser den syge gris? I naturen en ræv eller anden carnivor. Den dør på et tidspunkt, og måske spiser en fugl den. Vi spreder altså smitte massivt, og når vi snakker gris kan det være til os. Ja, vi kan lade vær med at spise grisen, men vi snakker vi om et godt liv for grisen?
    De risikoer er der ikke for at jeg lukker min hest ud.
    Alle dyr/arter kan opleve almindelig sygdom som influenza, lungebetændelse. Vi snakker alvorlige sygdomme, zoonoser osv.
    Netop fordi vi ikke har massivt antal af fritgående grise er dette ikke et problem - endnu. Men det er ligesom med vaccinationer: Så længe størstedelen er vaccineret, så gør det ikke noget at 10 % ikke er. Men hvis alle/størstedelen ikke blev vaccineret kan man få rigtig slemme konsekvenser!

Ja det er risiko for jeg bliver kørt ned, men der er altid små-risikoer. Og det er helt okay, også for svin. Jeg sætter mig jo heller ikke ind i en bil og kører med en pose over hovedet - for her øges min risiko og bliver alvorlig.

• #49   19. nov 2016 Igen, det er fordi du ikke ved hvad konsekvenserne er for at dyrene går ude - hvad med pattegrisen der lider indtil den dør?? Hvad med dyrene som bliver alvorligt syge af at blive smittet med infektioner vi endnu formår at holde væk fra DK?

• #50   19. nov 2016 Så er vi jo tilbage til at dyrets velfærd kommer i sidste ende.

• #51   19. nov 2016 Så må man jo gøre op med sig selv, hvad der er vigtigst, at dyrene har det godt eller at man kan få billig bacon, mælk etc. Hvis man ikke kan give dem et ordentligt liv, så burde man i min verden slet ikke få lov at holde dem.

Hvad gør at grisene og køerne er mindre værd end fx hesten? Ville det være ok, at holde heste, som man holder køer og svin hvis det var slagte heste?

• #52   19. nov 2016 "og jeg synes personeligt ikke at de har det ringe, de har aldrig set en græs mark så de ved ikke bedre!"

At de ikke "ved bedre" er en hamrende dårlig undskyldning. INGEN dårlige forhold bør undskyldes med at dyret ikke har prøvet andet. Det er simpelthen at skyde dig selv i foden - at indrømme at de ikke har oplevet et ordentligt, fornuftigt liv så derfor er det i orden ikke at give dem dette! Jeg synes det er en kæmpe ansvarsfralæggelse og ENORMT uetisk at man ikke vil tage stilling til det.
    Og nej jeg mener ikke at løsningen bare er friland og økologisk og whatever, der er mange flere nuancer end det smiley

Men hvis løse søer medfører flere døde pattegrise, "med mindre de får meget mere plads end de normale svindestalde kan give dem", så kunne en overvejelse jo være, om det er grisene eller forholdene for dem den er gal med..

• #53   19. nov 2016 Jeg kan faktisk mærke at jeg bliver rigtig forarget over den kommentar. Ville det være i orden at binde hunden indenfor så den aldrig kom ud at mærke græsset, se lyset eller snuse rundt?
    Nej, folk ville flejne FULDSTÆNDIG! Fordi at hunden er et nuttet kæledyr og det er grisen ikke.
    Jeg tror folk undervurderer hvor intelligent et dyr grisen er, og hvor stort et behov den har for stimulering præcis ligesom vores andre dyr.

• #54   19. nov 2016 Jeg mener ikke du øger velfærden ved at lade pattegrise lide/dø samt øge risikoen voldsomt for alvorlige sygdomme (ikke lungebetændelse eller lignende, men infektioner som vi heldigvis ikke har i Dk endnu)
    Jeg kan ikke lige finde Peter Sandøes 5 etiske regler, men her er noget lignende:
    Dyrevelfærd kan beskrives som frihed for smerte og lidelse og et omgivende miljø, der tager højde for den enkelte arts krav.
    Man kan opstille fire hovedområder, hvor der sker en påvirkning af dyrene:

Fysiske skader, for eksempel sår, forvridninger, benbrud, trykninger i huden, forbrændinger og muskelskader.
    Fysiologiske ændringer, for eksempel forgiftning på grund af fordærvet foder eller giftige planter, mangelfuld temperaturregulering på grund af dårlige muligheder for at søge i læ for vind og vejr, samt mangel på for eksempel livsnødvendige mineralstoffer i foderet.
    Sult og tørst, det vil sige mangel på foder og vand.
    Frustration, det vil sige at dyret er hindret i at udføre nødvendig adfærd. Det kan være hindring i ædeadfærd på grund af for lidt plads ved fodertruget eller hindring i redebygning fordi dyret er opbundet, eller fordi redemateriale mangler (8)

Jeg mener at de første to øges kraftigt ved at dyrene går ude - IKKE at de ikke skal gå ude, men det skal tages i betragtning. De normale etiske "regler" er inkluderer unødig smerte, hvilket pattegrisedød vist hører under - ja faktisk har grisen ikke noget liv mere. Men ja, dyrene kan sikkert udleve almindelig adfærd mere udendørs, men det er jo netop det man kan forbedre indendørs hvis man skulle øge velfærden der.

Når jeg ligger alt det negative imod alt det positive mod at dyrene går ude, vil jeg hellere forbedre mulighederne inden for og holde dyrene der. Den samlede velfærd er i mine øjne størst der. Kan man lave noget, således at dyrene kan gå ude uden risiko for alvorlige sygdomme, risiko for zoonoser osv, så er det da at fortrække.

Jeg synes lidt du går uden om min pointe: Jeg siger ikke det nødvendigvis er bedre at låse dem inde, men der skal forbedres nogle punkter i begge løsninger før velfærden er god. Men af disse muligheder her, vil jeg hellere oplevere langt (!) færre døde pattegrise, som langt hen af vejen ikke rammes af sygdom, parasitter, forgiftning eller andet da jeg ser dette som mere velfærd end døde pattegrise, med stor risiko for alvorlig sygdom.

Har du været i en konventionel stald?

• #55   19. nov 2016 Fünke
    Jeg ved ikke om det var til mig.
    Hvis det betød alvorlig sygdom hos hunden og mulig zoonose, så ville jeg holde min hund ikke - eller ikke have hund. Zoonoser er altså ikke til at spøge med, nogle gange tror folk altså man kan blive rask ligemeget hvad man rammes af. Godt vi har et godt system som passer på og overvåger alle disse ting så det ikke sker!

• #56   19. nov 2016 Ja det har jeg, jeg har os stort set vokset op på en gård med fritgående køer, fritgående grise etc. og jeg ved klart hvor jeg så at dyrene havde det best smiley

• #57   19. nov 2016 Det mest skræmmende er da så, at dyrene er så sarte at der er stor risiko for at de dør, hvis de kommer udenfor.
    Det burde da i den grad få alarm klokkerne til at ringe og så skulle man måske bruge noget energi på at finde ud af, hvordan man kan gøre dem hårdføre, så de ikke behøver at have et skod liv, inden de slagtes.

• #58   19. nov 2016 Ja det er jeg helt enig i, og det ville da være optimalt hvis de kunne gå ude! For mig handler det ikke om økonomi, men om hvad der er bedst for svinene - og det synes jeg måske ikke høj dødelighed for pattegrise og høj risiko for alvorlig infektion og zoonoser er.
    Jeg vil nu også mene at der forskes rimeligt inde for dette felt, men infektioner er ikke bare sådan lige at tage hånd om - desværre.. Men heldigvis er der mange sygdomme vi endnu ikke har fået til Danmark, og lad os håbe det forbliver sådan.

• #59   19. nov 2016 Melissa: nej det var egentlig til TS' kommentar, men mere for at pointere, at mange af os danskere altså har et virkelig dobbeltmoralsk forhold til det med kæledyr og "klamme dyr". Det er lidt mere okay at byde nogle forhold til store lugtende køer som vi ikke ville byde de nuttede dyr smiley

• #60   19. nov 2016 Jeg synes det er rimeligt vildt, hvis et dyr der fra naturens side er lavet til at være ude, er avlet så meget i stykker, at den ville dø/blive dødeligt syg af at være udenfor. Det er nu altså noget galt så.

Lille sidenote..Der dør 23.000 pattegrise i DK hver dag, selv om de fleste søer er fikseret. Så det løser heller ikke problemet med dødelighed at fastspænde dyret. 23.000 dyr er ret mange liv der går tabt, fordi der ikke er plads (eller lyst) til at give dyrene et ordentlig liv.

• #61   19. nov 2016 Vi er jo igen tilbage til at grisens velfærd i bund og grund kommer sidst, da dette er nemmest for landmændene, så risikere de ikke at nogle dør eller blir syge og når grisene ikke bevæger sig, så tager de os hurtigere på .

• #62   19. nov 2016 Fünke
    Helt enig smiley

Louise
    Ja, sådan er verden desværre. Grisen kan da også sagtens gå ude, men der er harer, rotter og andre dyr som reservoir for infektioner som vil ramme dem med døden til følge. Sådan er naturen.
    Og med hensyn til de 23.000, så er det jo ikke kun pga. moderen ligger sig på dem, det er jo lige så meget at man avler dyrene til at føde for mange pattegrise, manglende immunitet osv. Men hvis vi snakker dødelighed som følge af moderen ligger sig på pattegrisene, kan du 2-3 doble det tal hvis søerne ikke var fikseret. Det handler ikke om plads, men om sikkerhed - det ændrer sig ikke lige meget hvor meget plads du giver dyrene, for pattegrisene vil være i nærheden af deres mor hele tiden. Det er naturens gang, som vi så er begyndt at blande os i.

• #63   20. nov 2016 Har du ikke noget links til de studier, der viser at der dør 2-3 gange flere grise, hvis soen ikke er fikseret?

• #64   20. nov 2016 Guldhesten
    I min verden er det mere velfærd at holde dem indenfor, fri for (langt det meste) lidelse, død osv. end at de ikke stimuleres tilstrækkeligt. Forholdene i stalden kan sagtens forbedres, og vi kan også sagtens lukke vores lille private flok ud på græs, men gjorde man det i hele DK kan du være sikker på der kommer nye og alvorlige sygdomme til dyrene - desværre.
    Men det er jo forskelligt hvad vi opfatter som velfærd - men jeg vil helst være fri for sygdom og lidelse end at jeg vil være fuldt stimuleret. Grisene har trods alt halm og ting at pille i samt hinanden.

Jeg kan sagtens statistikker på dødelighed, men det tager nok lige lidt tid at få rodet mine noter igennem for at finde det - be patient smiley

• #65   20. nov 2016 Jo vi har tydeligt forskellige holdninger til hvad dyrevelfærd er. I min verden er dyrevelfærd ikke, at man holder dyrene lukket inde på minimal plas og afholder den fra et fair liv, bare fordi man skal tjene penge smiley Men i bund og grund, handler det vel om hele ens syn på dyr generelt.

• #66   20. nov 2016 Guldhesten
    I min verden er dyrevelfærd ikke at lade dyr lide og dø når man kan undgå det - om man så skal have dem er et andet spørgsmål.. Desuden siger jeg jo netop at forholdene i staldene kan forbedres.

• #67   20. nov 2016 Og du mener ikke, at de på nogen måde lider nu?

• #68   20. nov 2016 Lider, nej. Ikke lever optimalt, helt klart - og som sagt så jeg gerne dyrene ude, men der er så mange konsekvenser at jeg ikke nødvendigvis synes det øger velfærden!
    Lider man, er man syg, har ondt, får ikke foder eller overhovedet ikke stimuleret sine behov. Grisene holdes øje med flere gange dagligt, har tilgang til foder og vand, har hinanden samt halm og legetøj til stimulering - det vil jeg ikke kalde at lide. At lide er at være pattegris nr. 3 i et kuld som trykkes halvflad af sin moder og skal vente på at dø, i stedet for at der er en.

• #69   20. nov 2016 At lide er vel også, når undersøgelser viser at 80% af grisene har mavesår?
    Det er vel os at lide, når soen bliver spændt fast i 5 uger, uden mulighed for at kunne bevæge sig.

Derudover, kan jeg se, at Århus universitet har lavet en undersøgelse i 2008, der viser at der ikke er større dødelighed blandt grisene, når de er i løsdrift.

• #70   20. nov 2016 Fra naturens side er det jo meningen at soen skal bygge en rede til deres unger, hvor de ligger sammen med deres unger. Og det er jo klart de ville ligge sig på deres unger, når de ikke er vant til at omgås dem. Og de går jo ikke frivilligt ind i de bokse, hvor de skal ligge, de bliver jo slået gule og blå for at man kan få dem derind.

• #71   20. nov 2016 Melissa
    De lider da, og de bliver overhovedet ikke stimuleret, de har en træpæl i deres bur, som de kan tygge/bide i. Men grunden til de får klippet deres haler af (uden nogen form for bedøvelse) er jo faktisk så de ikke skal bide dem af hinanden, fordi de keder sig og er stresset, og har ALT for lidt plads det kalder jeg at lide. Nogle/mange svin bliver jo også slået, når de skal flyttes, eller ind i de bokse hvor de skal ligge i flere uger. De lider da også nå de skal kastreres uden bedøvelse.

• #72   20. nov 2016 Jeg er helt enig i de dyr vi holder til konsum, burde gå ude og leve det frie lev. Det tiltaler mine følelser.

Men verden ser bare ikke sådan ud.

Jeg synes det er en meget ensidig vinkel kun at se på dyrevelfærd og total lukke øjnene for de følgevirkninger det har.

Nu har vi som har en lidt bredere viden inden for området, forsøgt at forklare hvorfor verden hænger sammen som den gør. Lige meget hvad vi siger, får vi ordet " dyrevelfærd " smidt i hovedet.

Jeg savner nogle konstruktive ideer til, hvordan følgevirkninger af at lukke alle grise ud påfriland kan løses, altså ud fra hvordan verden hænger sammen i dag og ikke ud fra hvordan den burde eller kunne se ud.

• #73   20. nov 2016 Jeg har aldrig forstået argumentet med at dødeligheden stiger så snart soen ikke er fikseret smiley I de konventionelle svinestalde jeg har været blev der hver evig eneste dag hevet døde pattegrise ud fra farestalden. For soen havde ofte fået mast pattegrisen i selve trammerne.
    I det økologiske landbrug jeg så var i, oplevede jeg kun en enkel pattegris som var bukket under for liggedøden. Soen har jo flere måder at fortælle sine unger at de skal flytte sig i reden - men det kræver jo at reden er stor nok og at der er massere af halm som soen kan rode i.

I min optik føler jeg kun det konventionelle landbrug tænker i kroner og øre - og det betyder at der skal være så mange grise som muligt i en stald. Jeg syntes virkelig det er forunderende at alle de problematikker som konventionelle landbrug har med deres svin, næsten ikke er ekstierende hos frilands og økologiske landbrug.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#74   20. nov 2016 Der ligges flere smågrise ihjel på friland, det er ikke noget med plads at gøre, jeg har været "jordmoder" til en kæmpe so for nogen år tilbage, den stod i en kæmpe lade og selvom vi var der nåede den stadig at ligge 3 ud af 15 smågrise ihjel smiley

Jeg siger ikke at den konventionelle drift er bedre, blot skal man være klar over at friland og økologi har nogen andre udfordringer, der er også ræven der elsker en lille pattegris og de tager dem jævntligt.

Hvis argumentet er mere plads til soen giver mindre dødelighed så er det ikke tilfældet i skrivende stund, men der arbejdes på det.

http://okologi.dk/presse/fakta-om-oekologi/udfordringer-for-oekologien/hoejere-doedelighed

• #75   20. nov 2016 Nu skriver de, i den artikel du linker til, at de vil nedbringe risikoen for at soen ligger sig på ungerne, ved at indrette farehytterne bedre. Det må vel betyde, at jo mere plads, jo mindre risiko for at de ikke kan komme væk, når mutter ligger sig ned.

• #76   20. nov 2016 Nu er der mange, griseunger som fryser ihjel ude. Dette skyldes at kulden fra jorden, trækker op i grisenes hytte og så fryser små grisene ihjel. Er dette dyrevelfærd? Eller at soen kaster sig mod jorden og ligger sine unger ihjel, fordi hun ikke kikker efter hvor hun ligger sig? I mine øre er dette ikke dyrevelfærd, men rigtig synd for dyrene. Jeg mener tilgængel dyrene på stald skal have mere plads!

Desuden er det utrolig forurenede st have dyrene til at gå ude pga kvælstof og CO2. Så hvis alle danske svin kom ud ville den danske natur hurtig blive så forurenet st ingen dyreliv var tilbage

• #77   20. nov 2016 Guldhesten : Hvorfor finder du ikke noget dokumentation på, at mere plads vil mindste dødeligheden??? Dvs tal som bekræfter det.

Der er i denne diskution blevet lagt en del frem om at øget plads øger dødeligheden. Men absolut INTET på det modsatte. Hvorfor mon????

• #78   20. nov 2016 til jeres dødeligheds debat, er dødeligheden procent mæssigt større hos mennesker end hos svin.

jeg undre mig lidt over at denne debat findes, da man ved en hurtigt googlesøgning, kan finde frem til at der rent faktisk er en lov som snart træder i kraft, der kræver løse søer.

angående debatten omkring fri søer kontra opstaldet, er jo en smagssag, selvfølgelig kan grise sagtens klarer sig udenfor, det er der også flere der gør på nuværende basis, men det kræver større arbejde, og der er desværre beviser for at grise der går frit er udsat for større skadesrisiko, hvilket i sidste ende medfører en større stressfaktor især hos grise, som er længere nede i herakiet.
    i sidste ende er det desværre stadig ikke muligt, at have slagtesvin fritgående, der er desværre alt for smittefarer, især fra menneske til svin.

man må derfor gøre op med sig selv, om hvad man selv ønsker at bruge sine penge på, men at begynde at pege fingre af andre og deres valg, er alt for uvident.

personligt, køber jeg ret tit en halv slagtegris hos nogle venner, da jeg ved hvordan den har haft det uden at være gemt bag en masse kryptiske mærkninger, samt vi selv avler kaniner til slagt, det har jeg det personligt godt med, men har fuld forståelse for, at ikke alle har disse muligheder og derfor må købe igennem supermarkeder

• #79   20. nov 2016 Jeanette: hvor har du fra at man ikke kan have slagtesvin på friland?

Jeg kan intet lovmæssigt finde på det. Og for nogle år siden undersøgte jeg reglerne om slagtesvin på friland. Da jeg overvejede selv at have er par stykker gående, fordi jeg heller ikke bryder mig om de forhold vi giver grisene. Jeg fandt intet som sagde som forbød det, men hold da kæft for nogle omstændige regler - så projekt vildsvin i vores skov, blev udsat til et tidspunkt, hvor jeg har større overskud.

Men at sætte alle slagtesvin på friland, vil ud over virkelig dårligt for miljøet, også rent økonomisk en dårlig ting.

Vi har en ret stor export af svinekød, og at sætte alle svin på friland, vil betyde en ret stor prisstigning på dansk svinekød, så vores export vil falde ret meget. Som vil koste en del arbejdspladser i forbindelse med export. Statskassen vil miste en del penge på det. Penge som skal hentes andre steder, hvilke afdelinger på sygehusene, synes i der skal nedlægges? Hvilke skoler eller ingen pasning til ældre?

Dertil øget import af billig svinekød og ubalancen på betalingsbalancen.

+ alle de ting i andre har fremført som problematiske ved svin på friland.

Regnestykket er bare ikke så simpelt. Dyrevelfærden vil sandsynligvis øges, men er vi villig til at betale prisen for det? Ikke kun den øgede mer pris for kødet, men også de samfundsmæssige?

Jeg er ikke ovenud begjestret over vores slagtesvindproduktion, men at lukke kræftafdeling på sygehusene pga. Mistet statsindtægter, så synes jeg prisen er for høj.

• #80   20. nov 2016 JM: Jeg siger heller ikke at problemet med liggedød forsvinder, men udtaler mig om mine oplevelser. At fiksere soen fjerner ikke problemet med liggedød, for istedet kvaser soen bare pattegrisene i trammerne.

Dorthe: Man behøver ikke at gøre alle landbrug til frilands for at undgå fiksering. Man kan få åbne stald systemer som stadig er inden for og ikke kræver man bygger stalden om - men istedet for at grisene lukket inde i mindre indhegninger, laver man et stort rum med forskellige åbne rum. Disse rum er så forskelligt indrettet alt efter om de er soverum eller aktiverings rum.

Jeg var med dyrepasser uddannelsen ude og besøge sådan en stald og var meget begejstret over systemet - ja jeg så stadig svinene fik lov til at opleve udendørs lys, men i det mindste havde disse grise stadig en form for vandhul og plads til at bevæge sig. Bedst af alt var at de ikke levede på et beton gulv med masser af spalter, og i deres soverum var der 30cm halm. Så problemer med liggesår var forsvundet, ligeledes havde de heller ikke problemer med halebid eller slåskampe.

I fare stalden havde de heller ikke fiksering, men havde en anden indretning af fareboksene. Desværre var svinene her stadig på begrænset plads, men generelt syntes jeg at dette staldsystem var okay.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#81   20. nov 2016 Team grafik, som jeg skriver så er det den presente situation som der løbende udvikles på så man kommer til at nedbringe dødeligheden af smågrise også på frilandsgrise smiley

Vores nabo er økologisk frilands "griseri" smiley så vi bliver rimelig godt informeret af den daglige leder hvordan tingene i sådan en besætning foregår, det er faktisk ret interesant at få muligheden for at vide hvad der sker før de ender i køledisken smiley

• #82   20. nov 2016 Ja, der er stor forskel på svinestalde, jeg har oplevet rene spalte stalde, delvise spalter og beton bund. og dybstrøelses stalde. Over til håndudmugning, (og ja, det var mit job at muge ud smiley )

Det kan dog stadigvæk undre mig, at økologi som bliver fremhævet som øget dyrevelfærd, når der er en dødlighed blandt grisene på 33 % hvorimod det traditionelle har en dødlighed på "kun" 25 %

Men hvis dyrene har det bedre som økologiske, hvorfor dør der så flere???

https://www.dr.dk/nyheder/indland/overblik-20-fakta-om-dansk-svineproduktion

• #83   20. nov 2016 Dorthe: Mener du seriøst at dyrene i staldene har det bedre end dem som lever uden for og får lov til at rode i jorden? Dødlighedsprocentet afgøre ikke hvad er bedre dyrevelfærd end det andet smiley
    Statistik kan man manipulerer til at vise hvad man vil, man kan sikkert også lave en statetisk som viser at heste som kun bliver motineret 2 timer i døgnet har færre skader end heste som går mange timer på fold. Men det betyder jo ikke at hesten som står på boks har den bedste velfærd smiley

Og økologi er ikke li med dyrevelfærd, men dyrene får et mere naturligt liv og med hensyn til svineproduktionen får pattegrisene lov til at blive længere hos soen end ved den konventionelle.
    Og jeg igen vil jeg nævne at det da er forundernde at de problemer konventionelle landbrug har med halebid og slåskampe ikke på samme måde er et problem i en økologisk svinebesætning smiley

Men der er mange grunde til at jeg er pro-økologi - dyrevelfærden er blot en af dem.

• #84   20. nov 2016 Nej jeg siger IKKE at dyrene har det bedre i konv. end økologi.

Jeg undre mig bare over en højere dødelighed hos økologi end hos konv. Især når økologi er markedsført som bedre dyrevelfærd.

I stedet for at betvivle tallene som urigtige, fordi de ikke viser det du synes de skal, så vil det virke mere overbevisende at fremkomme med undersøgelser som viser der modsatte. Især når de kilder der er anvendt, er rimelig anerkendt på området.

• #85   20. nov 2016 Jeg betvivler ikke tallene, påpeger blot at man ikke kan stole 120% på statistik da man kan vælge et utal af statetiskske test som kan vise hvad man gerne vil se smiley Og ja dødeligheden er højere hos økologiske svin, men der står intet omkring hvad årsagen til dette er. Min tanke er at det er fordi man ikke på samme måde har ammesøer i økologiske landbrug, som man har i konventionelle.

Men du kunne jo også henvise til en statetisk som er af nyere dato smiley

• #87   20. nov 2016 Tak ishesten, dejligt at du kommer med dokumentert viden, i stedet for dem som
    kun at finde fejl ved det, vi andre finder.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#88   20. nov 2016 Lige en sidste kommentar frilandsgrise slås også selvom de flere ha at være på smiley

• #89   20. nov 2016 JM: Ja selvfølgelig slås frilandsgrise også smiley Men ikke i samme omfang.

Dorthe: Finder fejl?! Nu må du stoppe, jeg har ikke sagt at tallene er forkerte smiley Men jeg mener vare ikke at konventionelt landbrug er godt, hverken for miljøet eller for dyrene. Den holdning ændres sørme ikke på at der smides samme artikel op fra en anden person.

• #90   21. nov 2016 Tja, når man ikke mener at Danmark statistik, ikke kan levere korrekte tal, (især med alle de "fandens" indberetninger landmændene skal gøre i dag) fordi du kan finde en statistik som siger, at mere foldtid giver flere skader........ Den statistik vil jeg faktisk gerne se.

Jeg kender udmærket godt til den statistiske usikkerhed, jeg har også læst matematik. Men samtlige af artikler vi har linket til, siger det samme. Der er større dødlighed ved økologisk/friland/løse søer - og der er IKKE EN, som siger det modsatte. Så er der måske nok noget om snakken. - så vil det måske være mere hensigtsmæssigt og interessant, at finde den modsatte statistik, end at kritisere det som entydigt siger det samme.

Jeg har bestemt ikke til hensigt at ændre din holdning. Hvorfor skulle jeg dog det???? Jeg har til hensigt at blive klogere, derfor bliver jeg ved med at efterlyse data, som modsiger det, som vi ved i dag. Hos jer, som siger det modsatte.

Det som er min interesse er at få FAKTA på bordet, så vi har noget håndgribeligt at diskutere ud fra. I stedet for hvad de forskellige "synes" "føler" og "mener". Især når fakta findes.

Men jeg "synes" og "føler" at grisene i konv. bestemt godt kunne have bedre forhold, men jeg er i tvivl om, det er økologien som er vejen frem. Da både 25 % og 33 % døde grise er i min verden meget højt. Man jeg aner ikke hvad der skal gøres for at ændre det. Uden det går ud over vores export og derved skaber store huller i statskassen. Jeg er meget splittet i det spørgsmål.

• #91   21. nov 2016 Dorthe: Du læser tydeligvis slet ikke hvad jeg skriver smiley

• #92   21. nov 2016 Du har påpeget at man ikke kan stole 120% på statistik. Og man kan få statistik til at vis hvad man vil. Det er din holdning. Det er ok.

og jeg har ret stor tiltro til Danmarks statistik's arbejde i sær når intet modsiger det. Det er min holdning.

Vi er bare ikke enige, så er den ikke længere.

Men du skal være så hjertelig velkommen, til at fremlægge, hvorfor du mener at økologi tiltaler dig, gerne med data som understøtter din mening.

Jeg er som sagt hverken for eller imod konv. / økologi. Og vil se frem til at få min viden udvidet.

• #93   21. nov 2016 Dorthe: Ja for statistikken viser jo ikke andet end at dødeligheden er højere smiley
    Den viser ikke at økologiske svin ofte har et længere liv inden de bliver slagtet, den viser ikke antallet af andre skader på svinene, den viser da slet ikke hvor meget antiobiotika kødet er pumpet med smiley Derfor kan du ikke bare kigge på en statestik og konkluderer at det ene er bedre fordi dødeligheden er lavere.

Og jeg behøver faktisk ikke alt muligt data for at bakke min holdning op, den er skabt udelukkende ud fra mine oplevelser i de danske landbrug - har du selv nogen erfaringer i landbruget? Både med konventionel og økologisk?
    Jeg har selv droppet en landbrugs/dyrepasseruddannelse pga betingelserne på de konventionelle landbrug - jeg kunne ganske enkelt ikke stå inde for de ting de udsatte de stakkels svin for - der i blandt at give dem stød og sparke til dem fordi de lå ned! Eller tage syge svin væk fra resten af bestanden, dette var ikke noget man gjorde sig i da "det var for meget arbejde" i forhold til at proppe antibiotika i vandet.
    Jeg var så heldig at have et mindre praktikophold hos en økolog som så gav mig et syn på hvordan tingene forgik der, men desværre var jeg så ødelagt af de andre erfaringer at jeg ikke kunne forsætte arbejdet med landbrugsdyr.

Samtidig kan det da ikke være nogen hemmelighed at konventionelle landbrug hældet tonsvis af kemikalier i naturen og ned i vores vandløb - noget økologiske ikke må smiley

• #94   21. nov 2016 team grafik hvor har du belæg fra udtalesen om at konvektionelt landbrug hælder tonsvis af kemikalier ud i naturen og vores grundvand ?

• #95   21. nov 2016 Team Grafik - hvor er det lige jeg påstår at siger at konv, er bedre end økologi???

Jeg undrede mig bare over, at der var større dødlighed hos økologi end konv. Øget velfærd burde vel ikke ligefrem føre til øget dødlighed. - Altså et undring spørgsmål som jeg godt kunne tænke mig et svar på, og IKKE en påstand.

Men jeg synes nu det er interessant at du fremhæver økologi som bedre end konv. Især når der fremlægger data på, at det er det ikke. I hvert fald hverken for miljøet eller os mennesker. JF Bjørn Lomborg. Han har nogle ret interessante iagttagelser omkring økologi.

f,eks. at økologiske plantebrug, forurener mere pr. produceret fødevare end konv. Og at vi skal fjerne alt natur, hvis vi skal have nok jord til at producere nok fødevare til alle på økologisk vis. Plus at ret mange mennesker vil dø i den proces.

http://www.b.dk/kommentarer/oekologisk-revolution-vil-draebe-tusinder

Igen, jo mere viden jeg samler, jo mere i tvivl om, hvad er er det rigtig at gøre, bliver jeg.

• #96   21. nov 2016 Jeanette: Vandløb ikke grundvand.
    Men her er Miljø-og fødevareministeriets seneste rapport over forbruget af sprøjte midler
    http://mst.dk/service/nyheder/nyhedsarkiv/2012/nov/nye-tal-for-landbrugets-belastning-og-forbrug-af-sproejtemidler/

Og jeg udtager lige et afsnit
    "Pesticidbelastningsindikatoren (PBI) er beregnet til 3,27 i 2011. Det er et fald på omkring 8 procent i forhold til 2010, hvor PBI var 3,55. Faldet skyldes hovedsagelig en udbredt brug af et mindre belastende insektmiddel. Over en femårig periode (2007-2011) er der tale om en stigning på 35 % i PBI.

Der blev i 2011 solgt i alt 4239 tons sprøjtemiddel aktivstoffer til brug i landbruget. Det var en stigning på 338 tons, svarende til næsten 9 % i forhold til 2010.. "

Læg særligt mærke til hvor mange tons sprøjtemiddel der blev solgt - de er nok næsten alle sammen endt i naturen smiley Og i og med landmænd nu må pløje ind til kanten af et vandløb, så ender en hel del af disse kemikalier i vandløbet smiley

Og nu behøver jeg vist så Skrive mere smiley

• #97   21. nov 2016 Dorthe: Artikler er farvet af en holdning, jeg kan også finde artikler som bakker op omkring økologien ganske nemt. Men disse er farvet af en Pro-økologi-holdning smiley Derfor er der ingen grund til at smide tonsvis af artikler op for at have en holdning.

At der var større dødelighed ved økologi i 2014 ændre som sådan ikke min mening, og jeg ved da godt at verden aldrig ender ud i 100% økologisk landbrug - det er en urealistisk tanke gang. Men, vi har slet ikke behov for at fortærer så store mængder kød som vi gør - så ved at nedbringe mængden af indtag af kød så mindskes behovet for kæmpe svinebesætninger og ligepludselig vil det ikke være vildt urealistisk at mange af dem sagtens kunne være økologiske besætninger smiley

Men jeg ser ingen grund til ar forsætte, jeg mener bare ikke man kan bruge en dødlighedsprocent til særlig meget. For den viser ikke forskellen mellem økologi og konventionelt, måske procenten var den samme hvis man regnede efter alder på svinene og ikke bare dødelighed fra fødsel til slagtning smiley

• #98   21. nov 2016 Men hvad er formålet med at lægge om til økologi, hvis det ikke er den fordel for miljøet??? Økologisk landbrug forurener jo mere pr. produceret fødevare end konv.

Kan bare ikke se pointen

• #99   21. nov 2016 Dorthe: Læs dette https://www.foedevarestyrelsen.dk/kampagner/madmedmindrekemi/Sider/VisGuide.aspx?guide=%2FSelvbetjening%2FGuides%2FSider%2FHvorfor-vælge-økologi.aspx - det indeholder alle mine argumenter for hvorfor økologi for mig er et bedre valg smiley

• #100   21. nov 2016 Tak for linket.

Ja, mine følelser taler også helt klart for økologi, det er slet ikke det. F.eks. dyrker jeg selv alle de grønsager, min familie selv kan spise på et helt år. Og de er helt økologiske. (har en kæmpe køkkenhave) For så ved jeg hvad jeg selv får at spise.

Men for miljøet er min køkkenhave en tvivlsom fornøjelse, for godt nok er den fri for sprøjtegifte, men den får det hestegødning den kan trække, og med sandjord, er der en ret stor udvaskning.

Så det altså bare ikke for at være på tværs. Jeg forstår altså godt følelserne.

Det er mere i det store perspektiv, jeg har svært ved at se det praktiseret. Jeg er på ingen måde tilhængere af spøgte gifte - kan bare ikke se, hvordan vi kan klare os uden. Kan producere fødevare nok, kan slå evt. store sygedomme tilfælde ned i planterne osv.

Jeg mener ikke at konv. er det bedste, men det data jeg har set om økologi, viser heller ikke det er lykken, andet end i mindre målestok.

Hvad vejen frem er, bliver spændende at følge, jeg aner det ikke.

• #101   21. nov 2016 Dorthe: Jeg mener heller ikke økologi er lykken, men da valget pt kun er mellem konventionelt og økologisk så er det rigtige valg for mig økologi. Og jeg ved godt at det på ingen måde er realtisisk at omlægge alt landbrug til økologi.
    Angående mængden af fødevare, så har vi jo generelt et overforbrug af fødevare og derved også en overproduktion. Rigtig mange fødevare bliver ikke engang udnyttet men istedet smidt ud - det syntes jeg jo personligt er spild ad resurser.

Men alt i alt er økologi jo meget mere end bare minus sprøjtemidler og bedre dyrevelfærd smiley

• #102   21. nov 2016 Ja, der er så mange ting som griber ind i hinanden, at vi ikke bare kan se isoleret på EN faktor. Er total enig. Det har været min pointe hele vejen igennem denne tråd.

• #103   21. nov 2016 dit link er fra 2012

• #104   21. nov 2016 Prøv at gå ind på landbrugsavisen.dk den giver de korrekte tal. Og nogle gange er det godt at se på tingene på en anden måde end medierne viser. Det er altså ikke alle dyr på stald som har liggesår osv. Det er gangene få og ofte svage og syge dyr.

Kommentér på:
Svineproduktion: Bundet/Løse søer i farestalden

Annonce