{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.952 visninger | Oprettet:

Gruppearbejde prof.bachelor? {{forumTopicSubject}}

Inspireret af nogle af trådene fornylig - især den hvor snakken drejede sig om gruppearbejde - ved jeg jo at mange af jer herinde er i gang med en professionsbachelor, og jeg tænkte at jeg lige så godt kunne stille mit spørgsmål herinde.

Jeg søger ind på ergoterapeutuddannelsen i år. Jeg er dog lidt skeptisk ved gruppearbejdet - er der nogen her, som især også fungerer godt med at arbejde alene og få tingene gjort efter sit hoved, der kan dele deres generelle erfaringer om gruppearbejde på en professionsbachelor? Jeg ved jo at der er en del af det. Bliver der gjort lige så meget ud af gruppedynamik som på uni? Jeg fungerede rigtig godt med universitetets struktur, men det er jo åndssvagt at lade en ting som gruppearbejde afgøre ens uddannelsesvalg smiley

Jeg har forresten besluttet mig, men jeg er ret interesseret i at høre jeres erfaringer alligevel

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gruppearbejde prof.bachelor?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #1   17. mar 2017 Det kommer an på hvilken gruppe man er i.

Vi må først nu selv vælge studiegruppe (pædagog studerende på modul 8),så i dtil nu er vi blevet sat i grupper.

Men hvis det at arbejde i grupper gør at man vælger et studie fra, er nok mere tegn på at det ikke var et gennemtænkt valg, eller det rigtige valg smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#2   17. mar 2017 tilføjelse: jeg har altid fungeret bedst med at arbejde alene, fordi at jeg oftes har et helt andet syn på mange ting, og generelt arbejder anderledes.

men jeg har været i studie grupper som virkelig fungerede til punkt og prikke, vi havde alle forskellige styrker og svagheder, og samtidig så arbejde vi ens, og tænkte meget ens - det gjorde at gruppearbejde gav en hel anden mening.
    samtidig har jeg også været i studiegrupper som bare var røv og nøgler - virkelig, og det bar vores arbejde også præg af, fordi at der skal være plads til alle.

men hvis man selv må vælge sine grupper, så er det sjældent at det er et problem tænker jeg smiley

• #3   17. mar 2017 Jeg er pt, i gang med at skrive et afsluttende projekt på prof. bachelor, og jeg foretrækker HELT sikker at skriv alene, hvilket jeg også gør.

Gruppearbejde kan være en meget lærerig proces, men jeg som har fuldtidsarbejde ved siden af, + børn, mand og hest, så er det vigtigt jeg kan tilpasse min tid som det passer mig.

Var min livs situation en anden, havde jeg måske også valgt anderledes.

• #4   17. mar 2017 Jeg valgte dengang jeg gik på seminaret at være strategisk da jeg selv er en der er meget målbevidst og sætter høj standard, og foretrækker derfor at arbejde mest selv. Jeg valgte at arbejde med de vigtigste opgaver som Bachelor og hoved eksamener selv, også var jeg i en gruppe på de mindre vigtige opgaver smiley således opfyldte jeg kravet for samarbejdet i grupper osv. Også kunne jeg få arbejde i fred med de store opgaver smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#5   17. mar 2017 Dorthe: Du har en vigtig pointe..

Hvis man har meget at se til ved siden at studie, så er det klart nemmest at skrive alene, for så er man herre over sin egen tid.! smiley

• #6   17. mar 2017 Hvis jeg kan arbejde alene så gør jeg det. Men som jeg forstår det er der en del gruppearbejde, som ikke er valgfrit smiley Jeg har altid foretrukket at arbejde alene frem for i gruppe, men tænker det ville være åndssvagt at lade mit uddannelsesvalg påvirke af mængden af gruppearbejde, siden det jo også har sine fordele og jeg har hørt om flere, der har fået det til at fungere godt alligevel

• #7   17. mar 2017 Jeg går på modul 11 på ergostudiet i Esbjerg... jeg har det nok også bedst med at skrive selv, eller ihvertfald i små grupper... jeg kan ikke svare dig på om de gør ligeså meget ud af gruppedynamikken som på UNI, da jeg ikke har erfaring med UNI.. vi har først fået lov at vælge studiegruppe på modul 10, og som du skriver er der RIGTIG meget gruppearbejde på uddannelsen

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#8   17. mar 2017 jeg tænker at man på ergo stud. har en kæmpe fordel i at være i grupper, da man så kan bruge hinanden til at øve de forskellige teknikker, anatomi osv.

jeg ved fra min kæreste, da han læste til fys, at der var gruppearbejdet en KÆMPE fordel, især når de skulle lærer forskellige manuelle behandlingsformer, lærer anatomi, osv. Han havde ihvertfald bidt sig selv i røven big time, hvis han havde valgt at arbejde selv smiley

• #9   17. mar 2017 Som pædagog er man ofte nødt til at kunne tilsidesætte egne behov og samarbejde med mennesker man måske ikke bryder sig om. Man er nødt til at lære at gå på kompromis og acceptere at man nogle gange må nøjes med mindre..
    Dette er ting man kan komme til at måtte i et gruppe arbejde, og også i det virkelige arbejdsliv..

Mvh TT

• #10   17. mar 2017 I esbjerg må man faktisk ikke arbejde selv når der er "studiegruppe"opgaver og vi får ofte besked i timerne på lige at "gå sammen" to og to og diskutere osv... skal ikke kunne sige hvordan det er andre steder i landet.. ikke engang vores bachelorprojekt må vi skrive selv, uden at skulle søge om lov først.. som ergoterapeut skal du kunne samarbejde både monofagligt og tværprofessionelt, og mange arbejder ofte i teams, så se det som en del af din personlige udvikling smiley
    Kan kun tilslutte mig hvad TT skriver ovenfor.. sådan er det i allerhøjeste grad også som ergoterapeut

• #11   17. mar 2017 Da jeg kom på handelsskole, (lige efter en landmandsuddannelse: læs mandeverden)Havde jeg aldrig før taget stilling til at tøjet skulle matche, og make up var et total fremmeord. også var jeg den eneste heste pige!!! tro mig, jeg passede ikke rigtig ind blandt de andre damer (det var HG voksen).

Til en af eksemerne skulle vi lave gruppearbejde og vi var 3, som de andre ikke gad at være sammen med, (ja sådan var det), så vi dannede en gruppe, og vi kunne ikke være mere forskellige og uenige, men vi endte faktisk med at få top karakter alle 3, og en stor viden om at samarbejde til følge.

Pointen med denne historie, at gruppearbejde kan være ret lærerigt, også selvom man foretrække enkeltmands arbejde.

• #12   17. mar 2017 Ja men jeg mener at noget så vigtigt som ens Bachelor, det burde man selv få lov til at vælge smiley
    Jeg havde nok aldrig fået mit 12-tal hvis jeg ikke havde arbejdet selv smiley

Mvh TT

• #13   17. mar 2017 Tak for jeres svar! Jeg er slet ikke i tvivl om, at gruppearbejde kan være utroligt givende både på det faglige og personlige plan. Jeg søger nok egentlig bare bekræftelse af, at andre har kunne få det til at fungere, selvom de ikke foretrækker den klassiske opgaveskrivning i grupper smiley Det bunder jo selvfølgelig i, at jeg kort fortalt har haft nogle dårlige grupper gennem gymnasiet og har erfaret at det for eksempel er et fåtal der synes grammatikken er lige så vigtig som jeg gør.. hvilket kan være ret bittert i en opgave.

Med et velfungerende gruppearbejde er det nemmere at løse de problemer - men det kommer jo ikke bare af sig selv.. det er noget man arbejder sig til. Heraf mit spørgsmål omkring hvor meget energi der egentlig lægges i disciplinen gruppearbejde smiley
    Og du har sikkert helt ret, AMT, i at man har en fordel i grupper ift. anatomi mm.

Heldigvis var jeg "studerende for en dag" engang i december, og har herigennem en studenterstudievejleder jeg regner med lige at skrive til, bare for at høre lidt oplevelser fra det konkrete sted smiley

• #14   18. mar 2017 Held og lykke smiley det er en fantastisk uddannelse

• #15   18. mar 2017 Altså på bioanalytiker uddannelsen måtte vi ganske enkelt ikke skrive alene, man kunne søge om dispensation om at kun være to i en gruppe - men alene var fuldstændig udelukket. I min gruppe var vi fire personer, og ja det var utroligt hårdt og til tider dybt frusterende - men samtidig var det super godt at have fire øjne på sagen. Alt blev snakket godt igennem og man fik flere synsvinkeler på opgaven. Det er nok var det sværeste i min gruppe var at få produktet udført, da gruppen desværre havde lidt forskellige holdninger til hvor hurtigt tingene skulle være færdigt og nogen priotererede at tjene massere af penge fra deres studiejob højere end at få arbejdet på opgaven. Dette gjorde at den sidste halvdel af opgaven blev stresset igennem og vi derved ikke fik vejledning på resultater osv.

• #16   18. mar 2017 Jeg læste medicin, Københavns Universitet.
    En del af mine venner er blevet ingeniører fra DTU, og ellers hovedsageligt diverse andre universitetsuddannelser.

Jeg har med andre ord ikke erfaring med forholdene på professionsbachelor.

Men jeg tror, at du godt kan regne med, at der er en verden til forskel på gruppearbejde i folkeskolen og gymnasiet versus blandt voksne mennesker, på en længere videregående uddannelse.

Du kommer ind i en verden, hvor folk er ældre = mere modne.
    De har aktivt tilvalgt deres uddannelse, og de ved hvad de vil.
    Folk har ikke lyst til at lalle - for så ville det jo være tidsspilde at mødes. Folk vil gerne udføre en opgave, og lære det de skal bruge, hurtigt og effektivt.

Desuden, gruppearbejde imiterer rimelig godt arbejdsformen, når du kommer ud på det endelige arbejdsmarked.
    Du skal alligevel vænne dig til det, før eller siden.

Konklusion:
    Just go for it, girl...

• #17   21. mar 2017 Tak Maria! smiley Og tak for i andres svar. Jeg regner også med at der netop er forskel og vi jo alle er voksne mennesker. Det er ikke som sådan arbejdsformen i gruppearbejde jeg ikke kan lide, det er vel mere specifikt det der med at være flere mennesker om klassisk opgaveskrivning på en uddannelse...
    Men jeg kan godt lide din konklusion, Doktor Who smiley
    Jeg har fået svar fra vejlederen om at man (der hvor jeg skal studere) bliver sat i grupper fra starten og det er denne gruppe man laver sine gruppeopgaver i. Det er vel sådan set positivt nok, for så kan bedre lære hinandens arbejdsmåder at kende og forhåbentlig få et godt samarbejde.

Kommentér på:
Gruppearbejde prof.bachelor?

Annonce