Gruppearbejde prof.bachelor? {{forumTopicSubject}}
Inspireret af nogle af trådene fornylig - især den hvor snakken drejede sig om gruppearbejde - ved jeg jo at mange af jer herinde er i gang med en professionsbachelor, og jeg tænkte at jeg lige så godt kunne stille mit spørgsmål herinde.
Jeg søger ind på ergoterapeutuddannelsen i år. Jeg er dog lidt skeptisk ved gruppearbejdet - er der nogen her, som især også fungerer godt med at arbejde alene og få tingene gjort efter sit hoved, der kan dele deres generelle erfaringer om gruppearbejde på en professionsbachelor? Jeg ved jo at der er en del af det. Bliver der gjort lige så meget ud af gruppedynamik som på uni? Jeg fungerede rigtig godt med universitetets struktur, men det er jo åndssvagt at lade en ting som gruppearbejde afgøre ens uddannelsesvalg
Jeg har forresten besluttet mig, men jeg er ret interesseret i at høre jeres erfaringer alligevel
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Vi må først nu selv vælge studiegruppe (pædagog studerende på modul 8),så i dtil nu er vi blevet sat i grupper.
Men hvis det at arbejde i grupper gør at man vælger et studie fra, er nok mere tegn på at det ikke var et gennemtænkt valg, eller det rigtige valg
maj 2007
men jeg har været i studie grupper som virkelig fungerede til punkt og prikke, vi havde alle forskellige styrker og svagheder, og samtidig så arbejde vi ens, og tænkte meget ens - det gjorde at gruppearbejde gav en hel anden mening.
samtidig har jeg også været i studiegrupper som bare var røv og nøgler - virkelig, og det bar vores arbejde også præg af, fordi at der skal være plads til alle.
men hvis man selv må vælge sine grupper, så er det sjældent at det er et problem tænker jeg
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Gruppearbejde kan være en meget lærerig proces, men jeg som har fuldtidsarbejde ved siden af, + børn, mand og hest, så er det vigtigt jeg kan tilpasse min tid som det passer mig.
Var min livs situation en anden, havde jeg måske også valgt anderledes.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
maj 2007
Hvis man har meget at se til ved siden at studie, så er det klart nemmest at skrive alene, for så er man herre over sin egen tid.!
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
feb 2005
Følger: 131 Følgere: 131 Heste: 10 Emner: 21 Svar: 229
maj 2007
jeg ved fra min kæreste, da han læste til fys, at der var gruppearbejdet en KÆMPE fordel, især når de skulle lærer forskellige manuelle behandlingsformer, lærer anatomi, osv. Han havde ihvertfald bidt sig selv i røven big time, hvis han havde valgt at arbejde selv
mar 2011
Dette er ting man kan komme til at måtte i et gruppe arbejde, og også i det virkelige arbejdsliv..
Mvh TT
feb 2005
Kan kun tilslutte mig hvad TT skriver ovenfor.. sådan er det i allerhøjeste grad også som ergoterapeut
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Til en af eksemerne skulle vi lave gruppearbejde og vi var 3, som de andre ikke gad at være sammen med, (ja sådan var det), så vi dannede en gruppe, og vi kunne ikke være mere forskellige og uenige, men vi endte faktisk med at få top karakter alle 3, og en stor viden om at samarbejde til følge.
Pointen med denne historie, at gruppearbejde kan være ret lærerigt, også selvom man foretrække enkeltmands arbejde.
mar 2011
Jeg havde nok aldrig fået mit 12-tal hvis jeg ikke havde arbejdet selv
Mvh TT
jan 2008
Med et velfungerende gruppearbejde er det nemmere at løse de problemer - men det kommer jo ikke bare af sig selv.. det er noget man arbejder sig til. Heraf mit spørgsmål omkring hvor meget energi der egentlig lægges i disciplinen gruppearbejde
Og du har sikkert helt ret, AMT, i at man har en fordel i grupper ift. anatomi mm.
Heldigvis var jeg "studerende for en dag" engang i december, og har herigennem en studenterstudievejleder jeg regner med lige at skrive til, bare for at høre lidt oplevelser fra det konkrete sted
feb 2005
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
En del af mine venner er blevet ingeniører fra DTU, og ellers hovedsageligt diverse andre universitetsuddannelser.
Jeg har med andre ord ikke erfaring med forholdene på professionsbachelor.
Men jeg tror, at du godt kan regne med, at der er en verden til forskel på gruppearbejde i folkeskolen og gymnasiet versus blandt voksne mennesker, på en længere videregående uddannelse.
Du kommer ind i en verden, hvor folk er ældre = mere modne.
De har aktivt tilvalgt deres uddannelse, og de ved hvad de vil.
Folk har ikke lyst til at lalle - for så ville det jo være tidsspilde at mødes. Folk vil gerne udføre en opgave, og lære det de skal bruge, hurtigt og effektivt.
Desuden, gruppearbejde imiterer rimelig godt arbejdsformen, når du kommer ud på det endelige arbejdsmarked.
Du skal alligevel vænne dig til det, før eller siden.
Konklusion:
Just go for it, girl...
jan 2008
Men jeg kan godt lide din konklusion, Doktor Who
Jeg har fået svar fra vejlederen om at man (der hvor jeg skal studere) bliver sat i grupper fra starten og det er denne gruppe man laver sine gruppeopgaver i. Det er vel sådan set positivt nok, for så kan bedre lære hinandens arbejdsmåder at kende og forhåbentlig få et godt samarbejde.
Gruppearbejde prof.bachelor?