{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
681 visninger | Oprettet:

AMT
AMT
Tilmeldt:
20. maj 2007
Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714

til forældre til to: spørgsmål. {{forumTopicSubject}}

vi venter jo baby til maj, og har i forvejen en dreng på 3 som går i børnehave.

Hvad gjorde i med den ældste i forhold til institution da i fik den lille ny?

Vi kom lige til at tale om hvad der egentligt var bedst, men er egentligt mere eller mindre på bar bund, da det jo - sjovt nok - er en helt ny situation for os.

så hvad gjorde i?

hold i den ældste hjemme nogle dage, eller kørte hverdagen bare som normalt?
Og hvorfor gjorde i som i gjorde? Hvor gammel var den ældste da han/hun fik en lillebror/søster? smiley

ved godt at det er så langt fra hesterelateret som muligt, men min familie er ikke til nogen hjælp smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  til forældre til to: spørgsmål.
  • #1   18. mar 2017 Min ældste var kun 1½ da hun blev storesøster og det gjorde det nok noget nemmere. Der var hverken jalousi eller andet indblandet, heldigvis.
    Jeg ville nok holde ham hjemme i 1 uge efter fødslen, for at se at det alligevel ikke er så super spændende. Bare sørg for ikke at gøre det hele til hygge med ham, men vis at du skal stadig vaske op, passe baby, vaske tøj, etc, og lad ham blive fortrolig med sin nye lillesøster/bror. Hvis han er ok efter 1 uge så tilbage i børnehave, og så når i starter op igen, så start med korte dage og øg tiden mere.

    Jeg tænker nemlig at dit største problem kan blive enten jalousi eller den viden at du er hjemme, der kan være et problem. Når jeg render ind i tider, hvor en af mine piger har svært ved at skulle i børnehave, så bliver de hentet tidligere og hurtigt, så vil de gerne blive lidt længere igen og få den ekstra tid på legepladsen.

    Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men det er hvad der har virket for os.

    Prøv evt også at lede efter svar på Min-mave.dk, der fandt jeg tit svar på nogle af mine problemer og tanker smiley


  • #2   18. mar 2017 Nu er det svært at generalisere, da børn er meget forskelligt. Men du får lige mine erfaringer.

    vores datter var 3½ da hun fik en lillebror. Det forløb ret uproblematisk, hun har altid være glad for babyer, og på ingen måde jaloux anlagt, bare hun måtte disse på det ene ben, så kunne lillebror godt side på det andet ben.

    Det så helt anderledes ud fra lilebrors side, der var kun plads til ham, og storesøster kunne ikke være der. Vi har gennem årerne arbejde med hans evne til at dele.



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   18. mar 2017 DIngle: tusinde tak for svar!

    Det et er netop også det jalousi jeg frygter mest. vores søn bliver nok godt og grundigt skuffet når han møder lillebror, og ser at han intet kan smiley

    Dagene skal ihvertfald ikke være så lange som normalt, men håber på at kunne fortsætte med ca. samme rytme som vi har nu, sådan så ikke alt for meget ændres - med ved ikke om det er urealistisk smiley


  • #4   18. mar 2017 Vi holder Lukas hjemme et par dage, når lillesøster kommer, så vi alle kan lære vores nye familiemedlem at kende. smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   18. mar 2017 Dorthe: bare alle børn var ens - bare en gang imellem.

    ændrede jeres hverdag sog meget, eller rutinerne?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   18. mar 2017 Charlotte: hvor gammel er det nu at han er? er han ikke også snart tre smiley

  • #7   18. mar 2017 Jo han fylder 3 til september. smiley

  • #8   18. mar 2017 Nu har jeg 3 børn med 3 års mellemrum imellem, vi har faktisk ikke gjort det store, far har taget sig af de store på den måde at de sammen har været ude og købe en lille ting til baby.... også har de fået lidt Ekstra far tid, hvor de gør ting sammen får en ekstra is- ting. Hvad angår børnehave har mine børn haft Best ved den forudsigelighed som en alm hverdag byder, så en eller to dag hjemme også ned og vise baby frem, mine børn har alle være pave stolte stores søskende, jalousi har vi aldrig haft problemer med, de er idag 9-6 og 3 år smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   18. mar 2017 benedikte: god ide med at tage ud og købe en lille ting. smiley

    til alle: var i længe på sygehuset, eller var i hjemme med det samme?

    hvis i var der flere dage, hvad gjorde i så? smiley (i behøver ikke svare hvis det er for personligt)


  • #10   18. mar 2017 Vi havde den store hjemme i en uges tid op til fødslen, og i 10 dage efter. Far var lidt mere på ham, og jeg på den lille ny. Han var med til bleskift, amning, babybad og syntes efter kort tid at det ikke var det mest spændende. Vi kunne godt mærke at han undrede sig over at lillesøster ikke "tog hjem" igen, og da tiøren faldt blev han ret jaloux, men efter de første 3 måneder sad rutinerne der, og søster krævede ikke den samme mængde tid, så jalousien forsvandt igen. Det hjalp nok også at vi inkluderede ham i alt. I dag forguder han hende. Hun når dårligt at tænke på at græde før han er hos hende smiley

  • #11   18. mar 2017 Det var kun første gang jeg fik lov og blive. Anden gang kom jeg på hospitalet kl 20:00 føde 20:35 og sad i min egen sofa kl 23:00
    Tredie gang var vi også hjemme efter nogle timer smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   18. mar 2017 tine: hvordan håndterede i jalousien? smiley

    tænker også at det gælder om at have storebror med i så meget som overhovedet muligt.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   18. mar 2017 benedikte: åh, sådan en fødsel som din andengang, er totalt drømme senarie!! bare med en fødsel omkring kl. 18 eller lign. så man ikke skal holde sig vågen til alt for sent smiley

  • #14   18. mar 2017 Vi roste ham sindssygt meget når han gjorde noget godt. Uanset om det så var den mindste lille ting. Og så hev vi tid ud af dagen som var kun til ham (på skift) Far og han var f.eks på legepladsen alene, og så kom de hjem, hvor far overtog lillesøster, og så lavede han og jeg noget sammen, eller jeg læste eventyr højt under amninger osv. Så det hele ikke bare gik op i lillesøster. Og så holdt vi bare fast i at det var ok han havde det svært, men der skulle også være plads til lillesøster. Sagde han f.eks MIN FAR, så sagde min mand ja, og søsters far, ligesom mor også er søsters mor.

  • #15   19. mar 2017 Nu er der knapt 1 1/2 år imellem vores to. Vi gjorde det således at vi lod storebror "deltage" på det niveau han kunne og forsøgte at få ham til at forstå at han var den store og seje der kunne det hele hvor lillesøster ikke kunne noget så han måtte være sød ved hende agtig.. Igen ift. At han jo ikke var ældre smiley
    Vi sørget for at han fik ligeså meget opmærksomhed og kærlighed fra os som lillesøster og vi har i dag en fantastisk 11 årig dreng som vi et meget stolt af. Han har et rigtig godt selvværd og en okay selvtillid smiley

    Mvh TT


  • #16   19. mar 2017 Min datter var fem da hun blev stor søster, så hun er jo en smule ældre. Men vi kørte en så normal hverdag som mulig så det var genkendelig for hende. Jeg oplevede en smule jalousi, men begyndte at se en masse iPad film med den store og lod hende fortælle mig historier. Det hygger hun sig nemlig med og er en rigtig mor pige. Fødte i december så prøvede med lidt ekstre hygge med at gård nissen kom forbi osv. Det nød hun faktisk. I dag elsker hun at have en lille bror at lege med. Bare han ikk røre hendes værelse

  • #17   19. mar 2017 Vores den store var kun 1½år da vi fik nummer to og hende kørte vi som normalt der gik kun nogle dage så huskede hun ikke at hun havde været alene... smiley

    vores nummer 2 er født herhjemme og her havde vi mange samtaler om hun skulle være her eller hos bedsteforældre.... det blev bedsteforældrene smiley og vi hentede hende næste formiddag smiley


Kommentér på:
til forældre til to: spørgsmål.

Annonce