{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
888 visninger | Oprettet:

Pleje af græsfold. Hjælp :-) {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Et par spørgsmål.
Hvor længe skal der gå efter man smider græsfrø på før man gøder?
Tænkte at smide græsfrø på her om ikke så længe og så gødning på, selvfølgelig 1-2 dage før regnvejr. Men vi har også noget ukrudt vi skal af med. Smider vi gødningen på først og så sprøjter imod ukrudt?
Og hvilket ukrudsmiddel skal vi bruge? Vi fik nemlig at vide af vores landmand sidste år at vi ikke skulle have brugt Round up...
Eller er der en anden rækkefølge vi burde gøre det på ift. Græsfrø, gødning og ukrudt? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pleje af græsfold. Hjælp :-)
  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #1   5. apr 2017 Altså her foregår tingene i denne rækkefølge

    Gødning når frosten er gået af jorden
    Sprøjtning af område når ukrudtet er blevet så stort at det optager giften med noget der tager alt andet end græs
    Græs vokser
    Græs bliver til wrap smiley

    Du kan umiddelbart ikke selv købe sprøjtemidler til at bekæmpe ukrudt da man skal have sprøjtebevis for at måtte gøre det selv, selve ukrudtsmidlet er en blanding af 2 slags der blandes, vi har købt noget hos vores maskinstation men han har også gjort det på selve marken vi tager kun småstykker og de giftige gule blomster med håndsprøjte


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
  • #3   5. apr 2017 Vi skal smide nogle græsfrø i som vi har til overs fra sidste år, til næste år skal det lægges helt om... Hvornår skal græsfrø osv smides i (altså hvilken rækkefølge? smiley

    Mvh TT


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #4   5. apr 2017 Jeg ville gødske som det første og efterså senere, når frøene kan putte sig i det andet græs så de ikke regner væk eller spises af fuglene smiley

  • #5   5. apr 2017 Okay smiley mange tak smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   6. apr 2017 lige et undrende spørgsmål fra et bymenneske:

    hvorfor gødder man før man har fjernet ukrudt? giver det ikke bare mere ukrudt ??


  • #7   6. apr 2017 AMT - Hvis man skal komme ukrudtet til livs skal man pløje og så korn og bagefter så græs i. Men da jeg ikke skal koste på marken (ikke min egen og ikke stor nok) så gør jeg de tredje bedste på de to der har stået vinteren over. Hvis man fjerner ukrudt og så gøder vil ukrudtet få større chance til at vokse op end hvis du gøder først og så fjerner... De to folde hvor hestene har gået i vinter får næst bedste hvor der bliver harvet,gødet og sået nyt i og ikke bare eftersået smiley
    JM - ret endelig hvis noget ikke er rigtig..

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   6. apr 2017 tt: det jo en hel videnskab smiley

    jeg troede bare at hvis man gødede så poppede der ukrudt op alle stedet smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #9   6. apr 2017 Jo længere der,er mellem græsset jo mere ukrudt kommer der, så græsset skal have et los bag i smiley så det får ordentlig fat, ukrudt skal vokse frem og nå en hvis højde ellers kan du ikke sprøjte for det da giften optages via bladene men ja en videnskab smiley

    Sidste forår gik vores mark amok tidligt pga den milde vinter dvs græsset tog alt, så der var omtrent ingen ukrudt, det lader til at blive det samme i år, det er så ikke et sted der afgræsses men laves wrap på.

    Du må følge op på hvordan dit projekt forløber, det er faktisk ret sjovt at gøre disse ting selv men det er hårdt fysisk krævende når det er på Frank bonderøvs maner smiley



  • #10   6. apr 2017 Jep ?? det er hårdt.. Nu skal jeg ud på marken og rive lidt smiley man sparer i hvert fald penge på motionscenter smiley

    Mvh TT


  • #11   7. apr 2017 Min plan for marken bliver således efter nærmere inspektion og vejrudsigt.
    I weekenden går jeg og river mos og bekæmper skræpper, søndag eftermiddag/aften gøder jeg. Og på torsdag sår jeg græsfrø i smiley det skal nemlig regne Tirsdag og onsdag, og mange steder er der næsten ikke græs pga. Mos så jeg gør det sådan så der kommer græs hvor mos er smiley

    Mvh TT


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #12   7. apr 2017 Mos kan du med fordel afhjælpe ved at smide perlekalk på det gjorde vi forrig år sammen med græsfrø også eftersåning Frank bonderøv style smiley

  • #13   7. apr 2017 Så jeg kan så (efterså) på søndag både med græsfrø og kalk? smiley

    Mvh TT


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #14   7. apr 2017 Ja smiley

  • #15   7. apr 2017 Dejligt for så sparer jeg tid smiley

    Mvh TT


  • #16   9. apr 2017 Hej igen.
    Ja der er SÅ utrolig mange skræpper. Vi har slået den fold som hestene skal gå på til vinteren, og jeg er igang med at grave op og smide salt på den fold hvor de gerne skulle bruge næste sommer også... Men det er rigtig mange og jeg har nu sindssygt ondt i ryggen smiley jeg skulle egentlig gøde og så i aften da vejret er til det.
    Kan jeg gøde og så i aften til trods for at jeg ikke har fået alle skræpper op? Også fortsætter jeg arbejdet i morgen med at hive de op?
    Jeg er lidt frustreret da de snart er ved at skyde... smiley

    Mvh TT


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #17   9. apr 2017 Ja g-r du bare det skræpperne løber ingen vegne smiley

    Så må du tage lidt af gangen når ryggen har fået det bedre, man får lov at mærke sig selv når det er Frank bonderøv style smiley


  • #18   9. apr 2017 Ja det må man sige.. Jeg mangler at gøde 1/3 af folden, og grave resterende skræpper op.. Jeg går nu i bad, smører noget smertestillende på og sover. I morgen står jeg op kl. 6. Får gødet det sidste, får kommet mig afsted til en aftale. Og bagefter fortsætter jeg på folden.. Skulle egentlig have været hos Tindur og redet i morgen men jeg må bare blive færdig... smiley så ingen Tindur, og ingen træning på Rocky heller smiley

    Mvh TT


  • #19   16. apr 2017 Hej igen smiley
    I dag har jeg fået reven det sidste stykke af folden (der hvor maskinerne ikke kommer til).
    Min mand udnævnte sig selv til landmand og sagde at jeg sagtens kunne så og gøde i den fugtige jord.. For græs er bare græs og gror på en sten.. (hans udsagn) så jeg gjorde så det..og nu har det lige regnet igen, igen..
    Hvor stor er chancen for at jeg på trods af alt dette regn får det til at komme græs?
    Hvis det har en betydning hvilke græsfrø jeg har brugt så har jeg brugt Horsemax 60S. Som kan plantes i alle jordtyper smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Pleje af græsfold. Hjælp :-)

Annonce