{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.150 visninger | Oprettet:

Leve på smertestillende.. {{forumTopicSubject}}

Da vores (min mand) sin hund fik betændelse i haleroden pga overanstrengelse, fik jeg også en snak med dyrlægen om at jeg ønskede ham aflivet til efteråret pga gigt der bare bliver værre. Dyrlægen fik dog sendt med min mand smertestillende gigt medicin for så kunne jo hunden leve et par år mere...
Hvad tænker I om dette?
Jeg får nemlig en vond smag i munden for hvordan ved jeg med sikkerhed at han ikke har ondt..? Hvorfor skal han holdes i live til det sidste bare pga os?
Jeg har et ambivalent forhold til at et dyr skal leve på smertestillende medicin resten af sit liv for han kan jo ikke tale... Synes det er bedre at stoppe imens legen er god for hans skyld..
Hvad tænker I om dette??

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Leve på smertestillende..
  • #2   29. jun 2017 Min tidligere hund fik gigt medicin i 4 år, inden hun blev aflivet pga alderdom. Hun havde 4 rigtig gode år, uden smerter, var ude og gå lange ture hver dag og hyggede sig. Hun blev jævnligt tjekket, så vi var sikre på hun ikke havde smerter.

  • #3   29. jun 2017 Jeg havde aflivet den. Vi skal ikke holde dyr i live pga os. som du selv siger så føles et liv på noget smertestillende som vi ikke er sikre på tager smerterne ikke noget liv. hvis det bare var en periode den skulle have det for at det blev bedre så var det noget andet, men hvis det er resten af dens liv syntes jeg at I virkelig skal tage stilling til om det er det rigtige for hunden

  • #4   29. jun 2017 Jeg ville bare gerne høre om det bare var mig der var fuldstændig gal på den.. Jeg tænker jo også at jamen så tjente jo dyrlægen 500kr mnd (hvis det kan gøres) ekstra ved at vi holdt ham i live... smiley

    Mvh TT


  • #5   29. jun 2017 nu arbejder jeg på en dyreklinik hvor vi har mindst en patient inde dagligt som får cartrophen (gigt medicin som går ind og smører leddene). Vi har hunde og katte der har kørt på det i flere år og er ekstrem glade og friske.

    HVIS et dyr kan leve smertefrit i flere år, ser jeg ikke grund til aflivning. Men hvis den skal have smertestillende dagligt så ville jeg aflive, smertestillende ødelægger kroppen langsomt smiley

    Så alt efter hunden, ville jeg bedømme om den kunne leve godt på det eller ej


  • #7   30. jun 2017 Absolut ikke!
    Jeg har en kat med gigt i den nedre del af ryggen, der er blevet virkelig fremskredet de sidste 2 uger, hun har gode dage, og knapt så gode dage...
    Jeg kunne sagtens proppe hende med diverse, og jo, det er da fristende, hun er mit hjertebarn og jeg magter ikke mere død i 2017 (vi måtte aflive vores ene kat i februar kun 5 år gammel, og jeg mistede min far meget pludselig i marts, så jeg synes virkelig ikke at jeg også kan undvære hende....), men, der er også bare grænser for, hvor meget jeg vil udsætte hende for, hun er alligevel 14 år og har været min trofaste følgesvend alle de år, så hun fortjener bare ikke at blive holdt i live for min skyld...

    Det blev derfor besluttet i tirsdags, at hun får sommeren over, eller så længe den nu går, så hun kommer herfra mens hun stadig er på "toppen" og med værdigenheden i behold. smiley


  • #8   30. jun 2017 Da min gamle tæve fik gigt, fik hun en periode smertestillende, men gigten sætter sig og falder ofte til ro, så smertestillende ikke er et dagligt behov.
    man lære hvor meget og hvor lidt hunden kan tåle, man sætter begrænsninger for den, så kan den sagtens have livskvalitet.
    så længe den er glad, vil med på tur, vil lege og æder og drikker så ser jeg ingen grund til at aflive, heller ikke selv om man skal sætte den på speciel foder eller medicin i en periode.

    min gamle tæve blev aflivet som 17årig, hun så dårligt, hun hørte intet, hun havde gigt i bagkroppen. Hun var stadig frisk, rendte stadig efter bolden hvis hun så hvor den blev smidt hen, hun svømmede og legede. Hun blev aflivet fordi hun for anden år i træk fik betændelse i sin livmoder, og blev akut syg (selv om hun ikke var voldsomt syg), men med viden om betændelse i livmoderen og hyppigheden af det, var valget at den gamle kone ikke skulle mere.
    hun levede i 5 år med sin gigt, uden de store problemer, og kun i starten fik hun smertestillende og speciel kost, indtil der var faldet ro på gigten, her efter lagde man ikke mærke til det.

    jeg syntes ikke du skal aflive endnu, det er stadig en ung hund, med mulighed for gode år, hvis bare man tager hensyn.


  • #9   30. jun 2017 Jeg synes at man skal kigge på hele hunden. Hvordan er dens helbred generelt? Hvor gammel er den? Hvordan fungere den i dagligdagen? Er hunden elles "som den plejer"?

    Hvis medicinen hjælper, så kan jeg ikke se hvorfor at den ikke skal have det.

    Min gamle hund fik hjerteproblemer, jeg stod hos dyrlægen og kiggede med da han scannede, og vi kunne se at hjertet var på overarbejde.
    Jeg kiggede på dyrlægen og sagde at så synes jeg at hunden skulle have fred. Min dyrlæge, som er en yderste kompeten herre, sagde, jeg synes at vi lige skal prøve med medicin først og hvis det ikke virker, så afliver vi den.
    Hunden fik et godt år mere, og blev afliver af andre årsager, 13 år gammel.


  • #10   30. jun 2017 Jeg har en gammel kat, som nok har haft en diskusprolaps.
    Hun får smertestillende hver dag, og hendes livskvalitet før og efter kan ikke sammenlignes.
    Hun sover på vores mave, lister rundt i stauderne, spiser godt, pelsen er blød og katten tryner hunden.


    Du skal ikke give smertestillende for din skyld. Men for dyret.
    Hvis dyret har et givent problem, men lever godt med de tiltag du gør, så lad den leve.
    Jeg forstår ikke, at folk frygter deres dyr har smerter, men ikke tænker på andre symptomer. Hvis livskvaliteten er god og dyret trives, så er summen af smerter, kvalme, madlede, og alle andre symptomer altså lav nok til at dyret kan leve videre.

    Hvorfor har du den blokade overfor smertestillende?
    Ville du også aflive, hvis den havde hård mave og du kunne håndtere det med laxantia?
    (Hård mave og smerter kan ikke sammenlignes. Det er maven der sætter grænsen for hvor meget morfin jeg kan give.)


  • #11   30. jun 2017 Altså... min Labrador-tæve har spondulose i ryggen, og får smertestillende pille en gang om måneden, og har fåët det siden hun var 2 år gammel. Hun tonser stadigvæk rundt med 110 i timen, og virker langt fra til at have ondt. Hun har det fint, men jeg bestemmer selvfølgelig heller ikke her, for hun er min mors hund smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   30. jun 2017 så længe dyret gar samme livskvalitet som den bille have hvis den var sund og rask, så ser jeg intet problem i at smertedække og lade dyret leve.

    men hvorfor vente med at aflive et dyr som man syntes bør aflives? det er forkert


  • #13   30. jun 2017 AMT - Fordi jeg har børn der også behøver tid (især min datter der er særlig sensitiv) til at omstille sig og vænne sig til tanken om at han skal aflives. Så får de også ordentlig tid til at sige farvel. Hun var MEGET bekymret for at dyrlægen skulle sige at han skulle blive aflivet da vi tog ham derned pga halen. Hvor jeg lovet hende at hvis dyrlægen ville det så skulle vi køre hjem og hente de!

    Jeg er lidt i tvivl omkring hvor godt medicinen virker. Den aften vi var der hvor han fik sprøjten så var han meget mere glad og aktiv. Men i går og i dag er han pludselig ikke ret glad eller aktiv.. Jeg syntes at hans adfærd i går ændrede sig et par timer før medicinen skulle stoppe med at virke hvor jeg så besluttet at han skulle have sin aftensmad tidligere med sin medicin..
    Jeg føler næsten at han har blevet mere doven efter at vi begyndte på denne her hjemme.. smiley

    Mvh TT


  • #14   30. jun 2017 min ene kat får glucosamin/canosan dagligt.. han har haft lidt bøvl med hofterne. efter han er sat på dette kan han gen hoppe op og ned af ting..

    har jeg det fint med så holder han et par år mere smiley han virker frisk glad og trives.. om dyr skal aflives eller på medicin er noget man må vurdere, ændre de adfærd, sind trives de osv osv..

    gamle hvide hest som har melanomer og ems, jamen pt trives hun men den dag de generer hende for meget eller påvirker hendes trivsel skal hun ikke være her mere,...

    så jeg vurderer fra dyr til, er mig der kender dyret bedst og derfor bedst kan vurdere plejer min dyrlæge og sige til mig


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   30. jun 2017 "hvorfor skal han holdes i live til det sidste pga. os"

    så hunden lider muligvis, og den bliver ikke aflivet fordi at din datter er særlig sensitiv?

    er det ikke lidt dobbeltmoralsk :s


  • #16   30. jun 2017 Den bliver aflivet! Det er pga hans bagpart han bliver aflivet, og pt døjer han ikke ret meget med den.. Men dyrlægen mener vi skal køre på med medicin på trods af at det bliver værre til vinteren, og det mener ikke jeg! Det er ikke tale om en akut aflivning/behov for aflivning. Jeg taler nu om de ting jeg ser på medicinen som han lige nu får for betændelse i haleroden som dyrlægen mener han kan fortsætte på, pga hans bagpart.

    Mvh TT


  • #17   30. jun 2017 Jeg mener vi skal færdiggøre denne behandling imod betændelsen og så aflive til efteråret før hans gigt bliver slem. Dyrlægen mener vi skal give medicinen som jeg synes gør at han sover mere og er mindre aktiv og gladere end normalt. Dog var der en ændring da han fik noget med en sprøjte hos dyrlægen.. Men det skulle være det samme, bare givet på en anden måde..

    Mvh TT


  • #18   30. jun 2017 Det med haleroden, er det water tail? Der hvor halen bare hænger nedad?
    Det er i hvert fald noget, som gør rigtig meget ondt på hunden, og jeg ved, at det kræver smertestillende, fordi det gør ondt på hunden.

    I så fald tænker jeg, at der ville være synd at lade ham leve på det fremadrettet, for så har du jo ret i, at han lever på smertestillende. Men har du ikke mulighed for at prøve noget gigtmedicin til ham i stedet? Eller hvad med f.eks glucosamin med msm i? Der er jo nogle, hvor det hjælper helt vildt godt, og det kan fås billigt i UK. Jeg sender gerne et link?
    Mini havde på et tidspunkt problemer med store låsninger i bagparten, og hun krævede faktisk fys minimum hver 3. Måned. Men så prøvede jeg glucosamin til hende. Inden jeg begyndte på det, kunne jeg i skridten mærke "stilhed" fra bagparten, jeg gyngede overhovedet ikke, og så betød det ny tid hos fyssen. Men siden jeg begyndte på det, har bevægelserne i skridt ikke ændret sig overhovedet - jeg kan mærke, at det gør en kæmpe forskel! smiley


  • #19   30. jun 2017 Det kommer da meget an på den enkelte situation. Overordnet set har jeg altså ikke noget imod at smertedække en ældre gigtplaget hund så den får nogle gode år endnu. Det kommer an på, hvor slemt det er.
    Der er forskel på at holde i live bare for at holde i live - og så at give smertestillende så dyret får en normal hverdag og er frisk som før.

    Skal den dopes med store mængder smertestillende og ændrer den adfærd, bliver mindre aktiv, mindre glad, så giver det forhåbentlig sig selv for enhver hundeejer, at det ikke er en langsigtet eller værdig løsning.

    Det er bare noget der må vurderes fra situation til situation. Jeg er nok generelt ikke særlig large med hvad man lader hunde leve med - mange internathunde, amputerede ben, deformitet, unge hunde med slem HD osv er jeg ikke så begejstret for - men det er simpelthen for sort/hvidt at dømme, at man hellere vil aflive end at smertedække en hund til hverdag. Det må vurderes ud fra den konkrete situation smiley


  • #20   30. jun 2017 Gigtmedicin er smertestillende smiley Der findes ikke noget bestemt, konkret "gigtmedicin"

  • #21   30. jun 2017 Ja det er water tail. Og ja det er som Funke siger både gigt medicin og smærtedækkende, og er den dyrlægen mener han skal fortsætte på...
    Den hedder Loxicom og er et Metacam.

    Mvh TT


  • #22   30. jun 2017 OK, mig bekendt er water tail et forbi gående problem, som i nogle tilfælde kræver behandling, i form af smertedækning.

    Nr 2 problem er så at hunden har gigt, og skal det behandles eller ej? det er vel egentligt det der er spørgsmålet. Jeg ser ikke noget forkert i at smerte dække hunden, HVIS den ellers har det godt. Her går jeg ud fra at det "bare" er en familiehund, og ikke en sportshund.

    Der bliver du nok nød til at liste tingen op.
    I har en hund som børnene er glade for.
    Har hunden et godt liv med medicin?
    Hvordan har hunden det ellers? (jeg mangler stadig hundes alder)
    OSV.




  • #23   30. jun 2017 Hunden er en Grand Danois/Karelsk Bjørnehund/Labrador blanding på snart 8 år.
    Ja water tail er forbigående, men dyrlægen mente vi skulle holde ham i live og sætte ham på medicinen. Jeg er dog ikke særlig imponeret over resultatet af denne. Og mener ikke at man skal holde et dyr i live hvis man ikke er sikker på at den er smertefri! Han skal ikke leve kun pga os!

    Mvh TT


  • #25   30. jun 2017 Altså watertail er jo i sig selv ikke problemet, hunden får smertestillende og det går over.

    Men mht. gigten ville jeg ikke betænke mig på at give Loxicom og supplere med andet tilskud (fx. fra Djurapoteket). Gigt er ikke en dødsdom. Jeg ville starte med smertestillende og afvente - bliver det trods smertedækning alligevel værre, SÅ ville jeg sende over regnbuebroen smiley
    Men hvis du oplever, at hunden bliver apatisk, sløv osv på smertestillende (har i prøvet andre slags?), så forstår jeg fuldt ud, og er enig i, at det ikke er et værdigt og meningsfuldt hundeliv


  • #26   30. jun 2017 Nej vi har ikke prøvet andet da vi som sagt kom fra dyrlægen i onsdags.. Det er min mand der er ansvarlig og ham der betaler så det er ham der tager de beslutninger. Jeg sætter foden ned og beslutter aflivning hvis hunden ikke har det godt!

    Mvh TT


  • #27   30. jun 2017 Vores hund har også gigt, og får gigtmedicin hver dag. Hvis han ikke får medicinen gør det ikke at han ikke kan gå, men han halter, og piver. Men når han så får medicinen er det som om han ikke har gigt, han leger og løber rundt. Hvis en hund har ondt vil jeg sige at de ikke løber rundt og leger eller spiser smiley

  • #28   30. jun 2017 En hund kan sagtens have ondt (eller have spændinger) selvom den ikke viser det ved tydelige piv og adfærdsændringer, Sara smiley Det kan være helt subtilt. Det er også noget, der i høj grad kan være racebetinget - hvordan de viser smerte.
    Det er også her der ofte opstår misforståelser fordi "den render jo rundt og ser så glad ud og leger"


  • #29   30. jun 2017 Jeg kan se det på hans øjne og aktivitetsniveau.. Og helt ærligt så føler jeg ikke at medicinen hjælper i ret lang tid selvom det skulle holde i 24 timer.. Synes den hjælper måske 2-3 timer... Og jeg har sagt det til min mand der bliver irriteret over min "over bekymring" smiley

    Mvh TT


  • #30   30. jun 2017 Hvis du er så sikker på, at det ikke hjælper og at hunden har det skidt, så ville jeg kører afsted til aflivning med den i morgen smiley

  • #31   30. jun 2017 Du læser vidst ikke det hele! smiley smiley
    Rocco er på smertestillende pga Watertail! Dyrlægen har anbefalet at vi fortsætter med denne ift hans gigt. Men jeg synes ikke den fungerer som den burde! Denne medicin har INTET at gøre med hans evt gigt smerter da han ikke er SÅ langt i det stadie endnu! Men hvorfor bruge/stole på en medicin man ikke føler fungere optimalt?!
    Bliver mægtigt irriteret over sådanne udtalelser når man ikke har læst det hele..

    Mvh TT


  • #32   30. jun 2017 Jeg har læst det hele smiley Du skriver at du ikke synes det hjælper? Hvis ikke det hjælper, hvorfor så holde hunden i live?

  • #33   30. jun 2017 Ved du hvad Watertail er?? smiley

    Mvh TT


  • #34   30. jun 2017 Ja smiley

  • #35   30. jun 2017 Så hvorfor foreslår du aflivning af en forbigående skade..? Det er ikke anderledes end hvis vi har overbelastet muskel og har fået en betændelse..

    Mvh TT


  • #36   30. jun 2017 Fordi du skriver, at den skal aflives, men ikke er blevet det endnu, fordi din datter skal vende sig til tanken om det. Hvis hunden er så skidt at den skal aflives, så skal den selvfølgelig aflives, det bli'r ikke nemmere af at trække tiden ud og det er heller ikke fair over for hunden.





  • #37   30. jun 2017 Nej han skal aflives FØR han får det rigtig skidt, noget han vil få til vinteren.. Så derfor ville jeg få ham aflivet til efteråret hvor børnene har fået sagt ordentligt farvel, medmindre det bliver meget værre selvfølgelig.

    Mvh TT


  • #38   30. jun 2017 Hey TT.

    Jeg har et praktisk råd.
    - Hvis jeg har en behandling, der virker på nogen, men ikke alle, så taler jeg om fordele og ulemper ved de forskellige muligheder.
    Og så aftaler vi en dato. Hvis behandlingen ikke virker, så sponserer vi behandlingen igen. Men så ved vi da, at det er afprøvet og om det kan virke.
    Hvad med at du og din mand aftaler hvor lang tid i giver behandlingen til at få fuld effekt? Om i vælger to dage, to uger eller noget andet, bestemmer i.
    Bestem jer for noget, der burde være lang nok tid til at fuld virkning er indtrådt.
    Trives hunden og har god livskvalitet, så beholder I ham.
    Ellers, så har i god samvittighed for I har givet ham nok tid til en reel chance, men uden at trække det i langdrag.

    Og så lige en kommentar fra en, hvis patienter kan tale.
    - Jeg kan ikke huske, at nogen er træt af livet på grund af smerter alene! Hvis resten af de vigtigste ting i livet, vil mennesker gerne leve selvom de har kraftige smerter, der ikke kan behandles effektivt.
    Jeg tror ikke at du behøves at være så bange for smerter, isoleret set.
    Mæt af livet hører jeg fra folk der har levet livet i lang tid, og som selv forventer, der er mere bagved end foran.
    Men dem som siger "jeg magter ikke mere" mener ofte "jeg har det skidt på enhver måde, og kan ikke overskue hvordan man gør noget ved noget".
    Hvis hunden generelt har dårlig livskvalitet, så er det meget relevant at aflive. Men har behandlingen haft tid til at virke?
    - Præparater, som gives i en dosis pr døgn er normalt udviklet til at blive udskilt langsomt, og de er beregnet til at blive givet i en fast daglig dosis, og det tager ofte en halv uge eller mere førend kroppen er mættet.
    Fx har metacam en halveringstid på 26 timer, det vil sige det tager ca 4, 5 døgn før hundens væv er mættet =fuld effekt starter herefter.

    Jeg ville give det minimum en uge før du kan udtale dig om der er effekt nok.

    God bedring til hunden - og ellers ses i på den anden side af regnbuen.


  • #40   1. jul 2017 Hvis hunden lider og har ondt på smertestillende så er den altså ikke smertedækket tilstrækkeligt og så vil jeg tilråde at man skynder sig at få fat på sin dyrlæge igen..... det er ikke (!) normalt at hunden skal have ondt på smertestillende.
    Blev lige nødt til at kommentere på det - kan være du mente noget helt andet, #39, men det kom ud ret skævt


  • #41   1. jul 2017 gigtmedicinen holder vel bare smerterne væk og beroliger gigten så den ikke går så agressivt fremad ikke? det vil som din dyrlæge siger kun holder i et par år endnu, hvad vil du så gøre når medicinen ikke virker længere? Ultra stærkt smertestillende? Er det værdige sidste dage for din hund? Er det ikke bedre at aflive mens den har det godt?

    lav en liste med fordele og ulemper, føl hvad du syntes er mest værdigt. det er aldrig nogensinde sjovt at skulle bestemme over andres liv. men når man ikke har andre valg så det vel bedst at gøre det så smertefrit som overhovedet muligt.


  • #43   1. jul 2017 Det er så svær en situation at stå i og når man er to om beslutningen som ikke er enige, bliver det bestemt ikke lettere.

    Hvis det var mig så ville jeg nyde ham nu her hvor gigten ikke er slem og så tage afsked når jeg så forværring.

    Jeg håber jeg har forstået situationen korrekt smiley


  • #44   1. jul 2017 Maria - Lige præcis! Sådan har jeg det også, og nej det er overhovedet ikke nemt smiley

    Mvh TT


  • #45   1. jul 2017 Min gamle hund havde gigt i benene.
    Vi kendte ham så godt, så vi kunne se hvornår han havde ondt, og ikke.

    Hunde savler når de har smerter, eller slikker på leddene.

    Han fik en pille hver 4. uge, som tog hans smerter. Når han havde smerter, fik han en Panodil.

    Han levede i nogle år med gigten, 2-3 år mener jeg, men blev aflivet som 13 årig i 2015.


  • #46   2. jul 2017 Paracetamol må man så absolut ikke give en hund! Kodimagnyl kan godt gå an - måske det er det, du mener smiley Panodil derimod kan være livsfarligt for hunde....

    New start: ja jeg kan jo kun være enig i, at vi har hunde for vores egen skyld. Spørgsmålet er jo bare, hvornår/hvor længe man vil give smertestillende... jeg tror bestemt jeg er ret kontant når det gælder aflivning, men synes nu egentlig ikke, det generelt er aflivningsgrundlag at smertedække ifb. med slidgigt (og TT spørger jo til generelle holdninger om at give smertestillende til hunde resten af deres liv)


  • #47   4. jul 2017 Stol på din mand, og så tag med til dyrlægen næste gang , så du kan få svar på DINE spørgsmål.
    Din mand har helt sikkert ikke spurgt, til alle de ting som du mener han burde.

    En hurtigt gennemlæsning af alle svar viser, at der ikke er noget endegyldigt svar på om det er rigtigt eller forkert at smerte dække en hund - så der er nok ingen der har mere ret end en anden.


  • #48   7. jul 2017 Fünke:
    Dyrlægen anbefalede at give en almindelig Panodil, og han havde ikke ondt efter han fik sådan en.


  • #49   7. jul 2017 En dyrlæge anbefalede det??? Satme en rådden dyrlæge, i var udsat for, øv. Paracetamol (som er det, der er i panodil, pinex og pamol fx) er giftigt for hunde! Og katte, for den sags skyld. Men det betyder ikke, at hunden med sikkerhed vil reagere på det - de kan tåle en lillebitte smule, men ligefrem at anbefale det er meget rystende.

    Er der andre der sidder her i tråden med samme tvivl, bliver det anbefalet, at man bruger kodimagnyl, hvis det absolut skal være noget fra vores eget medicinskab smiley


  • #50   7. jul 2017 Hun anbefalede en pille, engang imellem, hvis han havde meget ondt, og ikke noget hun bare lige gør.

    Så slet ikke noget han fik hver dag, uge eller måned.

    Vi er egentlig tilfreds med vores dyrlæge, dygtig kvinde. smiley

    Dog bruger vi det ikke til vores anden hund eller kat, det var kun til ham, de dage han var skidt.


  • #51   7. jul 2017 Komplet åndssvagt at anbefale jer at give panodil når vedkommende kunne vurdere hunden og udskrive en recept på den type veterinære NSAID der passede hunden bedst smiley Menneskemedicin bruges i nødsituationer; aldrig som planlagt smertestillende.

    Jeg undskylder hvis min tone er hård - jeg er bare i chok over, at en dyrlæge anbefaler piller der er giftige for hunde "engang imellem", når det langtfra er en nødsituation men ligefrem noget, omend sporadisk, stadig planlagt.


  • #52   7. jul 2017 Fünke
    Min moster fik også rådet at give en pinex eller panodil til hendes gamle hund, men det er mange år siden. Hun døde i 2011, men blev 14 år gammel og var en blanding af newfounlænder og labrador. Dyrlægen anbefalede en panodil/pinex/pamol en gang i mellem fordi hun havde hofteproblemer.


  • #53   7. jul 2017 Fünke, det er desværre mere almindeligt end man lige tror. smiley
    Vi stod med en påkørt hund for år tilbage, dyrlægen ville hverken komme ud eller tage imod den, nej nej, vi skulle stikke den en panodil og komme dagen efter.. smiley


  • #54   8. jul 2017 Tja, det er også ved at være lang tid siden nu, men selvfølgelig ville jeg helst give noget smertestillende, til dyr. Ikke fra vores medicinskab.

    Men det positive var at pillerne tog hans smerter, og han var en glad hund til det sidste, og havde ikke ondt. Det er det vigtigste.. Han var lab, og blev 13 år.


Kommentér på:
Leve på smertestillende..

Annonce