{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.344 visninger | Oprettet:

AMT
AMT
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676

Cesar Millan. {{forumTopicSubject}}

Jeg har en opfattelse i mit hoved, og den kunne jeg godt tænke mig at få af- eller Bekræftet.

Jeg ved at en del hesteejere har hunde, og jeg kunne egentligt rigtig godt tænke mig at vide hvad folk tænker om ham som "hunde ekspert", hans teorier, metoder, og generelle håndtering at hunde.
Er det en person i gerne lytter til, en person i tager meget stor afstand til, eller noget helt tredje?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Cesar Millan.
  • #1   27. jan 2018 Følger smiley

• #2   27. jan 2018 Generelt så mener mange folk at han er hård ved hundene med sine metoder . Men tilgengæld så tager han også de hunde som er givet fortabt af andre hundeadfærds trænere. Mange af dem pittbulls hvor jeg mener ik at det hjælper at give et klap på hovedet og en godbid når den sidder i benet på én.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#3   27. jan 2018 Den hellige: Men hvad er DIN mening? smiley

• #4   27. jan 2018 Min mening som jeg skrev ordret, at det hjælper ik at give hunden et klap på hovedet og en godbid når hunden sidder i benet på én- så ja i mange situationer er man nødt til at sætte sig igennem hos visse hunde, hvor det er kørt langt ud på et sidespor for at rette op.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#6   27. jan 2018 Den Hellige: Så du syntes at hans tilgang til hunde er god?
    Ville du selv træne en hund med de metoder?

• #7   27. jan 2018 AMT- jeg har ik mødt hunde i den kaliber som han går i "krig" med, hans metoder kan ses og være hårde men tilgengæld er man også nødt til at nå ind til hunden fysisk, hvor det ik hjælper med kæl klap i starten. Se det som to hunde imellem, der bliver ik slikket og kærlige tegn, når den ene hund skal sættes på plads men tilgengæld bid knurren og andre advarselstegn. Til dels kan jeg stå inde for nogen af hans trænings metoder og andre ting ikke.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#9   27. jan 2018 Den Hellige: Så så længe at målet nåes, så er vejen der til ligegyldig? Bare hunden kan omgåes bagefter, også selvom at den er knækket, og psykisk ødelagt?

Christina: Du har fat i noget. Om man kan lide han eller ej, så er hans mål hurtigt opnået - det det kan ikke undgåes at folk bliver fascinerede af at en mand formår at vende en aggressiv territorial hund, til en hund der går med siden af uden problem.

At disse mennesker så samtidig er mennesker der ikke kender til hunds kropssprog er en anden ting.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#10   27. jan 2018 Den hellige: Tror du på dominans og lederskab? smiley

• #11   27. jan 2018 Min mening er han ikke burde have lov at have med dyr at gøre.
    Hans metoder og tilgang hører til i 80'erne og han udsætter de stakkels hunde for overgreb.
    I øvrigt forstår jeg ikke dem der mener at alle hunde skal leve for enhver pris.

Quick fixes høre ikke til i træning af dyr.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#12   27. jan 2018 Anne Julie: Man mener vel at en hund er bedre tjent med en knækket psyke og et hjem som stadig ikke formår at holde hund, end noget som helst andet.

• #13   27. jan 2018 Ja, det må man jo gøre... Og Gud hvor er det misforstået IMO.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#14   27. jan 2018 Anne Julie: Som Gyspyvan er inde på, så kan man ikke tage fra ham, at hans selvtillid er noget mange kunne lærer af, Men resten er direkte mishandling.

at han når resultatet er bare ikke argument nok for at behandle dyr på den måde.

• #15   27. jan 2018 Amt- nej jeg tror ik på dominans og lederskab. Hvem siger hunden er knækket efter den er sat på plads? Foregår alt med kærlighed og klap i den virkelige verden? Vil I sige fra, hvis jeres hest bed jer i armen gentagende fordi den er utålmodig efter godbidder i lommen? Vil i sige av og give den godbidder/ros for den den adfærd eller give den et vap med hånden og ros for at respektere din grænse eller bare ignorere dens adfærd og bide løs?
    Jeg er ik fortaler af Milan for hans kort og kontanthed, men kan tildels forstår nogen af de handlinger han laver og andre handlinger nej som jeg skrev.

• #16   27. jan 2018 Man må beundre hans ro, men det er også det eneste.....

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#17   27. jan 2018 Den hellige: nu behøver irrettesættelse/opdragelse ikke handle om psykisk ødelæggelse vs. klap og godbidder.

Der er mange andre effektive veje, som ikke ødelægger hunden, men stadig gør at man når målet.

• #18   27. jan 2018 Jeg mener han er ekstremt tv-egnet. Han har selvtillid og udstråling, og opnår hurtige, synlige resultater. Jeg er modstander af hans metoder, da det netop er det; hurtige resultater - ikke varige eller frivillige fra hundens side.
    Hans "pendant" i tv-verden ser jeg som Jackson Galaxy (My Cat From Hell), men her ser jeg en helt anden tilgang til dyrene/ejerne, og der forventes ikke resultater på et enkelt besøg, det er den indsats ejer gør imellem besøgene, samt at der tages udgangspunkt i kattens natur.
    Det er altså muligt at være tv-personlighed uden at bruge vold og psykiske overgreb på dyrene - men Cesar Milan har valgt sin dominanstilgang, og mange tilbeder manden smiley

• #19   27. jan 2018 AMT- det har jeg heller ik udtalt, det er din udtalelse smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#20   27. jan 2018 Den hellige: men du fremlægger det som at det enten er psykisk terror, og fysisk vold eller kys og hundekiks..

hvorfor skal en totalt misforstået hund udsættes for den slags, når det før er sæt at den sagtens kan løses med tillid, indsigt og tålmodighed? ?

det er så amerikansk som det overhovedet kan være, at ødelægge dyr mere end de er, for at tjene penge.

• #21   27. jan 2018 AMT- jeg fremlægger det som du beskriver, ej det gør jeg så ik. Det er nemmere at du som nu fremlægger din mening om ham end at lægge det i munden på mig. Har sagt tildels kan jeg forstå nogle af hans metoder og andre ting nej. Er jeg fortaler af ham, nej. Kan han læse hunden, nej. Er han kort og kontant, ja. Vi er helt enige om at andre metoder kan bruges

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#22   27. jan 2018 den hellige: så prøv at være mere uddybede i dine svar, istedet for smiley

• #23   27. jan 2018 Jeg har ikke læst de andre svar, men jeg ser sommetider hans programmer (så, for jeg er flyttet hjemnefra og har ikke kanalen længere) - udelukkende for at ryste på hovedet af forargelse. Jeg kan ikke fordrage Cesar Milan og hans træningsmetoder. smiley

• #24   27. jan 2018 Han er en tv darling pga et pænt ansigt, og han baserer sin træning rent praktisk på timing.
    Og hans timing er også ofte fantastisk.

Men dominans teorier giver jeg ikke en flad femøre for.
    De observationer, der lægger bag dominans i hundeflokke er baseret på observation fra vistnok 30erne eller 58ernes zoologiske haver, hvor man så hvordan ulve opfører sig, hvis man spærer en flok ind i et lille anlæg og dyrene ikke har nok sovepladser mv. Altså reaktion på dybt unormale rammer - hvilket rundt regnet svarer til at udtale sig om menneskets normale psyke ved at se på adfærden i første verdenskrigs skyttegrave - med andre ord, observationer af en meget abnorm situation, fortolkning inspireret af fascist ideologi -

• #25   27. jan 2018 AMT - i orden smiley

• #26   27. jan 2018 Jeg er IKKE fan!

Det jeg har sværest ved at snuppe, er den måde han fremprovokerer konflikter på.
    Synes også oftest man ser ham med en stresset hund, og en stresset hund lærer intet. Jo, at lukke af, og blive passiv i CM's hænder.

Han er i hvert fald håbløst langt bagud, i sin viden om hundeadfærd, og det er ren fakta.

Det eneste jeg er imponeret over ved ham er, hvor god han er til, at få det til at se ud som om han ved en hel masse, og hvor god han er til, at tjene penge på det.

• #27   28. jan 2018 Jeg tænker, som med meget andet, at det egentlig ikke så meget er ham, der er noget galt med, men de mennesker, der har ladet hundene komme så langt ud.

Uanset om det er børn, hunde eller andre dyr, bør opdragelsen foregå med respekt for del levende væsen og dets behov, hele vejen fra vugge til grav.

Når først dyrene er ødelagt af deres ejere kan det måske være nødvendigt at tale med større bogstaver, for at de dyr ikke er til fare for omgivelserne, men det er skisme ikke hans fejl at dyrene ende med at skulle have sådan en behandling!

Om man så synes hans tilgang virker eller ikke er vel op til en selv, jeg har ikke behovet for at være hård overfor hverken mine børn eller dyr, så jeg ville aldrig ende med at have behov for de metoder og har derfor ikke afprøvet dem.

Jeg tænker dog at hans “flokke” som jeg husker det, ikke virker kaotiske eller uopdragne eller endda bange/utrygge, så er det alle hunde, der HAR været “problemdyr” så er der jo noget, der virker uanset det ville ødelægge en normal hund.

Jeg sammenligner med børn uden opdragelse, hvor de ikke forstår et nej. Jo ældre de bliver jo højere skal det nej lyde, før det siver ind, og kommer det ikke, kan det ende helt galt.

Vold er dog aldrig en løsning, men det kan være nødvendigt med fysisk “tilgang” (aldrig slag, men feks holde nogen fast, mundkurv på hunden osv.)hvis situationen er ude af kontrol, dog kun for at sikre andre mod fare, ikke som afstraffelse.

Det skal siges det er flere år siden jeg har set det, og måske husker jeg det mere rosenrødt, måske ikke smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#28   28. jan 2018 Karen: selvfølgelig er første fejl ved de inkompetente ejere som lader det gå så vidt.

men nu handler det om den måde hvorpå CM vælger at håndtere og "opdrage" disse hunde.

kan de rettes uden at få k ækket deres psyke? ja det tror jeg sagtens at de kan. vil det tage længere tid? ja. Men tilgengæld vil hundene også have et meget bedre liv efterfølgende.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#29   28. jan 2018 karen: https://youtu.be/FhH-sxZCbks

et typisk CM forløb. (se evt fra 20:00

Det gælder ikke om at hunden skal have det godt, den skal bare knækkes til at passe ind i det miljø der ødelagde den.

Men 110% adfærden vender tilbage.

• #30   28. jan 2018 Arh ja så er det lidt anderledes end jeg husker, men ja jeg har ikke set det i mange år som jeg skrev.

Og ja vold mod psyken er lige så forkert, som fysisk vold, jeg tror jeg har blandet det sammen med et andet program, hvor ejerne blev “opdraget” også, så de forstod hundens behov, og ikke blot kunne knække dem.

Jeg tror jeg ville være fan, hvis han kun benyttede metoden i farlige situationer, og ikke som generel opdagelse, gad vide hvilken serie jeg så har set?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#31   28. jan 2018 karen: det uhyggeligt ved det, er at det er dette han jo skaffer fans ved, fordi at det er det som promoveres og deles over alt på nettet.

Hvis man ser på hunden efterfølgende, så er det vildt at han på så kort tid kan ødelægge en hund så meget - dette kun fordi at ejer ikke følger hundens behov, men istedet sine egne.

men mon ikke at adfærden vender stærkt tilbage, når hunden "vender tilbage".

• #32   28. jan 2018 Det helt grundliggende problem er at den gængse hundeejer ikke aner en dyt om hunde, og ikke undersøger sagerne grundigt nok, inden køb. Det er jo også derfor ham Faxefjolset og Milan har kronede dage.
    Det samme kan også siges om hvalpefabrikerne og de andre skodavlere.

• #33   28. jan 2018 Amt: Jo er du gal, det der er jo kun til at undgå en farlig situation og ikke til hverdag!

Hvis ejeren ikke tager sig af hundens behov, så har det jo ikke en effekt. Jeg synes bare jeg kunne huske noget med at ejerne “skældt ud” og så blev der iværksat feks gåture og almen opdragelse, så man fremover undgik den konfliktskabende adfærd, istedet for redskaber til at knække hunden når de opstod smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#34   28. jan 2018 Anne Julie: helt enig.. og noget så simpelt som blandings avl kan skabe disse situationer, fordi at folk ikke ved hvad de køber.

Karen: jeg kan ikke mindes at have set noget hvor han hjælper ejerne videre meget, med at kunne have hunden optimalt fremadrettet.

nu ved jeg godt at der er stor stor forskel på hundeopdragelse i dk og USA, og at vi i dk generelt er længere fremme i vores tankegang om hunden, men der er jo stadig alt for mange som tilbeder ham.

• #35   29. jan 2018 Jeg er ikke vild med ham. Jeg synes hans metoder er unødvendigt hårdhændede og grænseoverskridende. Dermed ikke sagt at man kan nå alt med "nååårrrhh, bassehund" og en hundekiks, hvis hunden er et mareridt at håndtere, men der er altså gået noget galt når man smider et stødhalsbånd på en hund. Det kan godt være han kun har gjort det en enkelt gang, men det er en gang for meget.

For mig at se lærer hundene bare at affinde sig med situationen. Jeg synes ikke det er pænt at fratage hundens ret til at sige "nej tak" og tvinge den til at finde sig i ALT den bliver budt.

Det eneste jeg synes han har 100% ret i, er at mange af ejerne ikke har den fjerneste ide om hvad en hund er og hvorfor den gør som den gør.

• #36   29. jan 2018 Som Dr. Who skriver længere oppe så er hans timming perfekt, hvilket i min verden har stor indflydelse på resultatet.

Mange hundeejere burde overhovdet ikke have hund, når det går galt, så går det rigtigt galt. Det kan være kombinationen af race/ejer der ikke er optimal, og det kan være svært at rette op på.

Mange af de hunde man møder i Cesars udsendelser, har overhovedet ingen opdragelse, kan ikke være i huset, kan ikke gå i snor, kan ikke være i haven , og det hele kører rundt i en ond cirkel. Næste skridt for mange af disse hunde ville være aflivning.

Mange af udsendelserne handler om opdragelse af ejerne, få dem til at forstå at de er en del af problemet.

Men jeg er ikke fan i den forstand, at jeg træner hund efter hans pricipper, men som med min ridning henter jeg inspiration alle steder, og bruger det jeg kan.

Og lige tilsidst, så kan aflivning nogle gange være den bedste løsning.

• #37   29. jan 2018 Har ikke læst de andre indlæg endnu.. Jeg har ikke set ret meget om/af ham de seneste mange år. Men da jeg fulgte med i de tv programmer der blev vist, så jeg en mand der afgav gode resultater.. Jeg var ikke altid enig med ham i hans fremgangsmåder, men jeg kunne lide ca 70% af det jeg så, og rigtig meget af det han sagde gav mening smiley
    Men nu er jeg ej heller den der går 100% ind for alt en træner foretager sig (har endnu ikke mødt en jeg siger Halleluja 100% til) være sig heste eller hunde verdenen..
    Vi skal huske på at heste og hunde er meget forskellige, så jeg har overhovedet ikke samme tilgang til disse, jeg kigger på det enkelte individ og stiller mig ind efter dette smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#38   29. jan 2018 Karin: Hvad nytter "opdragelse" af ejeren, hvis det er på hundens bekostning?
    Ejeren får nogle redskaber til deres "nye hund", altså den hund de havde tidligere, men som Millan har formået at smadre psyken så meget på, at den tilpasser sig et liv, der slet ikke fungere til hunden. Er den såkaldte "opdragelse" så egentligt noget værd?

Der er intet hold i at leve på at man reder hunde, når det man egentligt gør er at gå ind og ødelægge hunden endnu mere, for t gøre den inkompetente ejer glad smiley

Og ja, man kan lærer en masse af ham, hans timing er god, og hans selvtillid. Men det er vidst også det eneste - men det skal han så også have, for de to ting mestre han.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#40   29. jan 2018 stald: se fra 20:00 og frem.

• #41   29. jan 2018 Nu har jeg læst de andre indlæg, har ikke set klippet.. Men ud fra det jeg hører fra jer er jeg lidt overrasket.. Fordi som Karen H, så så jeg dengang CM hvor han "skældte ejerne ud og trænet disse sammen, jo han måtte nogle gange provokere frem en adfærd for at finde den rigtige løsning til trænings metode.. Men jeg er uforstående til det I beskrivelsr.. Som sagt er der 8-9 år siden jeg så ham.. Trist hvis han har forandret sig sådan.. smiley

Mvh TT

• #42   29. jan 2018 TS. Nu ser jeg ikke en "smadret" hund, men i de fleste tilfælde en hund, hvor der er sat nogle rammer/ grænser op for.
    For en usikker hund, er det vigtigt med en klar og tydelige leder. På det punkt er heste og hunde meget ens, er ejer rolig, er dyret rolig.

Men som jeg også skrev tidligere, labber jeg ikke alt i mig, jeg vælger det som jeg synes der giver mening for mig.

Jeg har også set enkelte udsendelser hvor ejeren har overdraget sin hund, til videre formidling, da vedkommende ikke er /var i stand til at håndtere netop den hund...

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#44   29. jan 2018 Karin: Jeg ser en hund der trykker sig rigtig meget i Millans selvskab.

Jeg kan ikke forstå hvordan man kan syntes at en hund skal have sat rammer og grænser som er imod hundens selv. Det er en schæfer - en vagthund, ikke en lille Cotton.

Vælger man at anskaffe sig sådan en hund, så må man også acceptere at der følger en portion selvtillid, og vagtsomhed med i købet - dette kan ejer åbenbart ikke acceptere, og det bliver så på bekostning af hunden, og dens psyke.

• #46   29. jan 2018 En vagtsom hund med selvtillid, skal i min verden også have grænser, ellers kan det ende grulig galt, at der så er nogle typer der vælger en sådan hund og får af uvidenhed gjort den farlig er trist.

Men umiddelbart tænker jeg ikke at vi bliver enige omkring Cesar, men det behøver vi heller ikke smiley

• #47   29. jan 2018 Hele problemet er jo at han vil dominere hunden - hunde dominerer ikke mennesker?
    Hunde kan finde på at dominere andre hunde, men en hund kan altså godt se forskel på en hund og et menneske. Jeg træner hund i samarbejde med en uddannet hundetræner, da jeg er ved at lave min egen hund til psykiatrisk servicehund og hvis jeg bare så meget som overvejede at gøre ovenstående ville jeg blive smidt ud omgående.

Dermed ikke sagt jeg accepterer al adfærd. Min hund er faktisk ret velopdragen. Men jeg har ikke en eneste gang hverken hævet stemmen, trukket i snoren eller brugt "dominans". Kommer jeg ud i en situation hvor jeg føler mig presset så stopper jeg op, tæller til 10 og så fortsætter vi igen.
    Den her hund er et klassisk eksempel på ressourceforsvar. Det er ikke noget, som jeg har set ret mange gange, men efter at have læst om det i et meget velskrevet FB indlæg i weekenden er jeg ikke i tvivl, hvad jeg ser. Det indlæg nævnte ikke dominans på noget tidspunkt. Okay. Videoen er er et ekstrem tilfælde og mundkurven synes jeg egentligt er det eneste, der foregår, som jeg kan berettige, fordi den direkte angriber ham.
    Men han vil jeg jo have hunden ned at ligge og "dominere" den. Det virker slet ikke.
    Og jeg har set tilstrækkelig meget af på både heste og hunde til at sige, at resultatet bare er frygt frem for samarbejde. Dyret samarbejder fordi det frygter konsekvensen af ikke at gøre det - ikke af lyst. Det skaber tillært hjælpeløshed.

Det eneste jeg roser ham for er hans timing. Den må han have. Resten. Det vil jeg slet ikke have indenfor mine døre. Hvad folk gør ved deres egne dyr er deres problem, men jeg kæmper i kraft af min opvækst med en tilstand, der faktisk er lidt det, der skabes på videoen. Man kæmper til man finder ud af, at det ikke længere kan svare sig at kæmpe.

Oprydningsarbejdet efter sådan et miserabelt træningsarbejde. Det er jo slet ikke til at overskue. Jeg kan sætte ord på. Det kan hunden ikke.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#48   29. jan 2018 Stald: En hund der trykker sig, behøver ikke være en hund som nødvendigvis kommer kravlende på gulvet - det kan også være en hund som samarbejder pga. frygt - som denne hund.

Nogle vagthunde, er så ekstreme i deres vogter gen, at det kun er ejer der fungere, og er denne der skal beskyttes.

Men her er tale om en dame, som har haft hunden flere år, som ved at den ikke bryder sig om fremmede (for man kan og skal ikke tvinge en hund til at omgåes mennesker, eller andre hunde for den sags skyld), alligevel vælger hun at flytte ind ved noget familie. Ergo går hun direkte imod hundens behov, og allerede der lægger ejer selv op til konflikt.

Det er fint at mennesker mener at der skal være grænser for hunde og deres adfærd, Men begynder man at begrænse hunde i så stor en grad at hunden ikke kan "være sig selv", og prøver at fjerne de kompetencer hunden har, så skulle man havde valgt en anden hund.

Det der bekymre mig mest, er at du åbenbart ikke kan se hvor voldsomt, og hvor knækket hunden er i videoen. er det så fordi at du håndtere din egen hund på samme måde? eller normalt omgåes hunde med knækkede psyker, som mest minder om robotter.?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#50   29. jan 2018 Stald: Hvad vil du beskrive alfarul som?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#52   29. jan 2018 stald: jeg er ikke lige på computeren, men så snart jeg kommer på så kan jeg fortælle dig det.

men kort sagt så handler det om at du tvinger hunden ned på siden og fastholder den der.

• #55   3. feb 2018 Heste og hunde er meget ens på det punkt at i naturen er der en leder og nogen følger. Jeg syntes at han viser rigtigt fint hvordan han er helt rolig, men konsekvens. Den skal gøre som han beder den om, men til gengæld får den en ro som belønning ( ingen pres).
    Ja nogen metoder kan være hårde, men syntes bestemt ikke at det er metoder der bliver taget i brug medmindre det er nødvendigt.
    Jeg har brugt et par fif til at "opdrage" på min store hest, da han var så nervøs at han lukkede af.

• #56   3. feb 2018 Ehm.... nej..... Hunde (canis familiaris) findes ikke i naturen, da de er menneskeskabt. Selv vilde hunde holder til omkring mennesker (hvilket er derfor de kan være så farlige).

Og helt OT mener en del eksperter faktisk at hunde ikke nedstammer fra ulve, men fra en fælles, nu uddød forfader. Hvilket, for mig, giver mening, da hunde og ulve, mig bekendt, har mindre DNA tilfælles end vi har med de store menneskeaber.

Der ud over findes der ikke et hierarki forskellige arter imellem, hvilket gør at det ikke giver mening at tale om lederskab og dominans hest/hund-menneske imellem. De ved godt at vi ikke tilhøre samme art, dummere er de trods alt ikke.

Kommentér på:
Cesar Millan.

Annonce