{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
762 visninger | Oprettet:

Køkkenhave {{forumTopicSubject}}

Hejsa hg.
Må jeg se eller høre om jeres køkkenhave?
Hvordan er den lavet: højbede, drivhus, eller noget helt tredje.
Hvilke afgræder har i plantet, og hvad skal det bruges til? smiley

Måske i har nogle blomsterbede og andet fint i haven, må i gerne vise og fortælle om det. smiley

Håber i nyderhave og vejr smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køkkenhave
  • #1   14. maj 2018 Jeg har en køkkenhave på ca. 200 m2. Hvor jeg dyrke:
    Kartofler
    Gulerødder
    Løg
    6 slags salat
    Ærter
    Porre
    Grønkål
    Rødbeder

    I er højbed med net over har jeg broccoli.

    I det ene drivhus har jeg en vin

    I det andet drivhus har jeg sat 45 tomat planter og har plads til 6 agurke planter.

    Alt dette gør at vi er ret selvforsynede med grønsager hele sommeren og med rodfrugter (kartofler, rødbeder, gulerødder og løg) der meste af året.

    Dertil har jeg 4 store æbletræer, som giver en hel masse æbler, så vi er også selvforsynende med æblemost. Laver ca 100 flasker om året. + lageræbler til æble grød i vinterhalvåret.

    Jeg har også mange bærbuske, som jeg plukker til fryseren, som bruges til syltetøj til hele året.

    Det var vist mit havebrug.

    Resten af haven er natur med græsplæne. Den blive slået, resten vokser som det har lyst til. Blomsterbede har ikke min interesse. Når jeg først har luget min køkkenhave, er mit behov for at luge mere end rigeligt opfyldt.


  • #2   14. maj 2018 Jeg har bare en lille have men jeg nyder at plante ting og sager..
    Jeg har to store kummer med tomat, bønner, løg, gulerødder, radiser og kål.
    Og så har jeg en masse krukker med blomster, og nogle altankasser på stakittet med blomster.
    Så har jeg nogle roser og en Klematis der og en ribsbusk..

    Elsker at gå i haven og nusse om tingene.


  • #3   14. maj 2018 Kan man ikke ligge billeder ind fra mobilen?
    Nå men vi har bygget et drivhus selv i år, da jeg blev ret vild med at dyrke ting de forrige år.. smiley I drivhuset har jeg: snack agurker, almindelige agurker, snack peber, almindelige peberfrugter, cherrytomater, bøftomater, ribstomater, broccoli, krydderurter, vandmelon og sukkermelon.. Er virkelig spændt på melonerne, det er første gang jeg skal dyrke dem.. smiley Udenfor har jeg jordbær, hindbær, brombær, solbær, blåbær, taybær, lidt flere krydderurter, forårsløg og frugttræer.. Så skal jeg have sat ærter og jeg har forspiret nogle majs jeg også skal have sat ud.. smiley
    Vi har 1000 kvm og det var en ældre dame vi købte huset af, så haven er virkelig velbeplantet med alt muligt.. Vi har dog svært ved at finde tiden til at holde den, så vi er ved at lave lidt om, nedlægge nogle bede og få noget mere vedligeholdelsesfrit - rhododendron, hortensia osv.. smiley


  • #5   14. maj 2018 Nana E: jamen hvordan ligger man billeder ind? Kan man ikke det fra mobilen? :-s
    Men min kæreste har bygget en ramme i træ og så har vi klar, armeret presenning udenpå og blå tagplader som tag.. smiley Og så er der selvfølgelig en dør og to vinduer.. smiley Og det virker mega godt, der er allerede ved at komme agurker og der er blomster i peberfrugt og tomater.. smiley


  • #7   14. maj 2018 Niks.. smiley Der står kun "Giv mig besked ved nye kommentarer"..

  • #8   15. maj 2018 Hvor lyder det spændende. Jeg synes det er vildt hyggeligt, med køkkenhave, og frugt og bær.

    Jeg kan lægge billeder op, den ser sådan her ud hos mig. Jeg bruger browseren istedet for app, ved ikke om det gør en forskel smiley


    profilbillede
  • #10   15. maj 2018 Jamen så prøver jeg det.. smiley


    profilbillede
  • #11   15. maj 2018 Min mor nedlagde sin have sidste år. Min far var gartner, men tabte desværre kampen til kræften.
    Vi har overtaget fire æbletræer, og et ferskentræ. Vi plantede dem ud i september, og var lidt skeptiske over om de nu også ville komme.
    De har været opstammet hen af en mur, så allle grene går helt vandrette til siden. Vi trimmede dem helt kort, og de står alle med blomster og skud nu. Vi forventer ikke det store udbytte i år, da der ikke er så mange grene. Men i mine forældres have, havde de æbler på hver tiende cm af grenene, store og saftige æbler med en diameter på ca 10 cm. Så jeg er spændt smiley !

    Vi har desværre ingen frugter eller bær, men vi har en lille læhegn i baghaven ud mod vores mark, som jeg enten vil lave hønsegård ved, eller fjerne det, og plante bær og frugt der.
    Men vi er igang med renovering af hus og staldarealer, så tror jeg holder mig til ét projekt af gangen smiley

    Sidste år havde vi drivhus, men det var vidst købt for billigt, så der er ikke meget drivhus tilbage, faktisk kun sokkel smiley


  • #12   15. maj 2018 Smart lavet! smiley

  • #13   15. maj 2018 Tak.. smiley Jeg måtte ikke få et rigtigt drivhus, min kæreste synes jeg køber mange ting, jeg så ikke gider bruge alligevel.. smiley Så vi lavede det her for at prøve det af, det var billigt og det virker som det skal.. smiley
    Jeg kender godt det med projekterne.. smiley I '16 satte vi hus i stand, sidste år lavede vi stald, så nu er tiden endelig kommet til haven.. smiley


  • #14   15. maj 2018 Ja, projekter er der nok af. smiley
    Vi købte håndværker projekt i 16 også. Alt invendig er revet ud og nyt lavet, have stald og mark, er det sidste vi begynder på. smiley


  • #16   15. maj 2018 Det klarer sig godt.. smiley Det står lidt i læ der bag naboens skur, men jeg bor på Djursland og der har vi virkelig tit storm, så jeg er meget imponeret.. Jeg tænker at de store overflader og at det slutter helt tæt gør, at vinden ikke får fat.. Og så er det ret tungt.. smiley Man kan jo evt grave stolperne ned.. Der er ikke bund i, der har jeg fliser.. smiley

  • #17   15. maj 2018 Pt har vi en masse hyldetræer, endnu flere kirsebærtræer, flere forskellige æbletræer, flere forskellige pæretræer, flere forskellige blommetræer, figentræ, kiwi, hvid syren (vidste i at man kan lave en rigtig god syrensaft af blomsterne?), ramsløg, jordbær, vin, rød og hvid ribs, solstik, solbær, taybær, hindbær, brombær og pink og almindelig blåbær.

    Noget har stået i læhegnet før vi flyttede ind, og andet har vi selv plantet i år og sidste år smiley

    Ud over den spiselige del er der også en del andre "pynte-planter" - og næste år følger smalle højbede rundt om terrassen smiley


  • #18   15. maj 2018 Min mor har lige fået sit drivhus, så det er allerede sat op og taget i brug smiley Indtil videre har vi skoleagurker, snackpeber, tomater og også lige noget jeg ikke husker. Men hyggeligt er det i hvert fald samt at der er sat 2 stole, 1 bord, lyskæde og solcelle-lampe op. I haven har vi blåbær, hindbær og kartofler. Ellers træer, buske og bede med blomster. Min mor elsker at være i haven, så hun bruger meget tid på det og generelt bare være i haven smiley

  • #19   16. maj 2018 Øv øv øv jeg kan ikke vise billeder her, men jeg har i blomsterkrukker plantet 3 forskellige agurker
    Tomater
    Krydderurter af mange forskellige slags
    5 forskellige chili

    Mit drivhus er ikke sat op endnu, men når det kommer skal der flere tomater


    profilbillede
  • #21   16. maj 2018 Ja underligt nok smiley jeg har haft problemer med at lægge billeder op her, men sådan ser mit ud pt, de kan nemt flyttes ind når det bliver vinter og forhåbenlig holde flere sæsoner over

  • #22   16. maj 2018 Hvor er de fint stablet dine krukker smiley

  • #23   16. maj 2018 Vi har sådan en lille overdækket, eller halvt overdækket terrasse.
    Den er mere sjælden end køn. Jeg så en idé på pintrest, så nu gik jeg igang.
    Det skal være et lille hygge-hjørne, hvor jeg om morgenen kan nyde min morgenkaffe, en kold cola, mine cigaretter og bare sidde og nyde sommeren.

    Igår var jeg på blomster indkøb.
    Købte lidt hvide marguritter, et par petuniaer, en hvid bed rose, et par cherry tomat planter, og et par chiliplanter.
    Jeg har nogle frø, til urter, som også skal plantes i.
    Indenfor har jeg et virvar af orkidéer, som jeg sætter ud, samt en kærlighedsblomst, et mini appelsintræ og et citrontræ.

    Skal have fat i et lille café bord og et par stole.

    Indtil videre har jeg fået bygget dette


    profilbillede
  • #24   19. maj 2018 De er købt i Lidl, 3 stk for 100kr og så bare jord og planter smiley så det var nemt og kan stables højt, jeg har kun valgt 2 stablet, fordi jeg syntes det så pænest ud

  • #25   19. maj 2018 Det er mega flot det du har lavet, så jeg stjæler lige dun ide smiley

  • #26   19. maj 2018 Du skal være velkommen til at stjæle little john smiley

  • #27   19. maj 2018 Gjort, nu skal jeg blot finde ud af hvor jeg kan bruge det smiley

Kommentér på:
Køkkenhave

Annonce