{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.187 visninger | Oprettet:

Tro {{forumTopicSubject}}

En tanke!!!!!

Hvad tro er du? Og hvorfor?

Tror du på at Jesus og Maria! Tror du på at Gud er den store???

Jeg selv, er vokset op i troen på Gud, døbt og konfirmeret - men tror jeg på det? Nej det gør jeg ikke!

Jeg er endnu engang blevet bevist at jeg ikke er kristen og ikke høre til i den Kristne tro!

Jeg overvejer seriøst at konvatere - på noget jeg tror er mere rigtigt - realistisk - noget der er fysisk beviser for virkelig har været på denne jord og som stadig eksisterer - ikke fordi jeg bor her i Jels, med vikingeby, vikingespillet, vikingefolk - men fordi jeg virkelig har fået en øjenåbner!

Er du inderst inde virkelig kristen???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tro
  • #1   13. jul 2018 Jeg vil ikke som sådan sige jeg er super kristen.. Jeg er troende, men ikke indenfor en bestemt religion..

    Jeg tror du liv efter døden, jeg tror på der er mere mellem himmel og jord end hvad de fysiske beviser kan fortælle os.

    Jeg er døbt og konfirmeret. Jeg vil giftes i kirken og jeg går til julegudstjeneste hvert eneste år. Fordi det er en del af traditionen i vores familie.


  • #2   13. jul 2018 Jeg tror ikke på noget som helst. Jeg ved ikke om jeg er ateist, fordi jeg synes ikke tro er forkert.
    Jeg går bare ikke op i noget af det. Alt der hedder religion er så langt væk fra hele min omgangskreds.
    Det er noget af det som interesser mig allermindst i hele verdenen.

    Måske er der en gud, måske er der ikke.
    Who cares? Ikke mig.


  • #3   13. jul 2018 Jeg er ikke selv særligt troende, men glæder mig meget over dem der er, og under dem det virkelig. Min mormor var meget kristen, og især da min morfar døde, tog hun det meget til sig og fandt trøst ved at gå i kirke hver søndag. Troen på, at hende og min morfar en dag blev genforenet, var det der fik hende tilbage til en normal hverdag, og jeg er også overbevist om, at hun ikke var bange for at dø da tiden kom, for hun var sikker på at min morfar ventede på hende. Det var selvfølgelig ikke rart da hun døde i foråret, men tanken om at hun vidste hvad hun kom op til, gjorde det ligesom lidt lettere.
    Jeg ønsker at jeg selv får det på samme måde en gang smiley


  • #4   13. jul 2018 Jeg er ikke troende, som i overhovedet ikke smiley
    Jeg synes dog religion er spændende, specielt gammel religion med flere guder som ase-troen, de egyptiske guder. Tror dog aldrig det er noget jeg kommer til at tro på.
    På den anden side går jeg heller ikke ret meget op i religion, så det generer mig ikke at folk tror på noget. Dog kan jeg løfte et øjenbryn over ekstremerne - men kan vi ikke alle det smiley


  • #5   13. jul 2018 Jeg tror på Big Bang smiley



  • #6   13. jul 2018 Jeg er ikke troende. Religion er bestemt spændende, men det er fiktion for mig smiley

  • #7   13. jul 2018 Jeg er delvist ateist - tror meget kraftigt på evolutionen og den videnskab vi har, men er også overbevist om at der er mere imellem himmel og jord. Tror på spøgelser, ånder, telepati og sådan. Synes der er en generel trist holdning omkring, at bare fordi noget ikke er bevist, så kan det ikke lade sig gøre/eksisterer ikke. Engang var det heller ikke muligt at splitte atomer eller se langt ud i rummet, men det betød tydeligvis ikke at det ikke var muligt. Derudover er jeg animist.

    Jeg elsker at læse om gamle trosretninger og de gamle guder, specielt de sydlige fra Egypten og Romerriget!


  • #8   13. jul 2018 Jeg har den tro, at mennesket ikke har troen nok på sig selv, så derfor har de et behov for at tro på noget der er større end en selv, især i modgang smiley
    Jeg ser på kristendommen som en tradition og ikke en tro. Jeg er døbt, konfirmeret og gift i den protestantiske kirke. Mine børn er ligeledes døbt, og bliver nok også konfirmeret smiley jeg har selv bedt til gud når jeg har haft det som værst.. Men nej, egentlig tror jeg jo ikke på ham. Jeg tror at nogle hændelser i biblen er fakta, og noget fiktion. Jeg kan lide at gå i kirken på juleaften. Ellers er jeg der kun til dåb/konfirmation/bryllup og begravelse.
    Så for mig er kristendommen en tradition vi skal værne om. smiley

    Mvh TT


  • #9   13. jul 2018 Jeg er grundlæggende ikke religiøs anlagt.

    Opvokset som kultur kristen.
    Men - den der Jehova - de monoteistiske religioner passer jo ikke med den verden jeg ser?! Og det i en grad, at jeg ikke ville giftes i kirke, vil ikke stå fadder. Det er jo ikke sandt, jeg kan ikke give i løfter i en guds navn jeg ikke tror på, i en religion jeg ikke står inde for. Det ville jo være blasfemi / respektløs overfor dem, som rent faktisk tror på det.

    Er agnostiker.
    Og en lille snert asatroende. Der er så meget... Hvordan skal jeg beskrive det... Livskraft i denne verden, at der nok er er gran af sandhed i de gamle historier??

    Jeg ved det ikke. Og har det fint med ikke at vide.

    Jeg ved ikke, hvad der sker efter døden.
    Fra en logisk vinkel er det sandsynlige, at bevidstheden ophører. Men hey, det prøver vi jo hver dag, når vi sover.
    Jeg har selv været tæt på at dø to gange. Det gør ikke ondt, synet bliver bare mørkt. (indtil frie luftveje. Min moder er så go til heimlich manøvre! Jeg spiser forresten ikke dameskrå bolsjer og blødt fugleskind.)
    Eller også er der en efterverden. Og så ses vi igen. Det bliver hyggeligt.


  • #10   13. jul 2018 Jeg har meldt mig ud af folkekirken xD

  • #11   13. jul 2018 Absolut ikke troende, og har aldrig været det.
    Folk må tro på hvad de vil, så længe de ikke skader andre....tro er bare desværre een af de store ting der virkelig skader andre (manglende tro på videnskab, primitive ritualer, manglende ligestiling og accept af andres religion/seksualitet).
    Heldigvis er vi i Danmark forskånet for det meste af det religiøse vanvid, da vi praktiserer religion meget pragmatisk (med visse undtagelser).


  • #12   13. jul 2018 Interresant emne smiley
    Jeg tror på at ALT er rigtigt. Selvfølgelig findes gud - om han så er en eller anden gammel mand i himlen eller om han bare er en tanke/energi. Folk tror på ham, og derfor findes han. Ligesom alle andre guder mm. også findes. Vælg selv hvad du vil tro på, og hvad du skal efter døden. Vil du i himlen så vær kristen, vil du til Asgård så bliv asatroende smiley
    Min tankegang er sandsynligvis en anelse kompliceret, men måske er der nogen få der kan se logik i det jeg siger? XD

    Jeg holder mig mest til mytologierne - egyptisk har jeg før følt mig forbundet med, men nu især den nordiske. Jeg gider ikke være tilhænger af en kedelig religion, nope det skal være spændende, og det er asatroen i den grad! smiley

    Og sidst men ikke mindst, så fik jeg en øjenåbner for nyligt, så nu tror jeg altså også på reinkarnation (frivilligt dog, vælg selv om du vil blive i efterverdenen eller har lyst til en tur mere på jorden). Hvis man tror på telepati (med døde dyr), må man næsten også tro på det her. Jeg fik fortalt af en telepatør, at nogle af de døde dyr hun har talt med har talt om reinkarnation eller allerede er reinkarnerede. Det var bevis nok for mig smiley
    Så nu er jeg vel en asatroende der tror på reinkarnation - måske den første af den slags XD


  • #13   14. jul 2018 jeg er 100% ateist. Vil ikke udelukke at der kan være en gud, men syntes ikke det giver meget mening, og det virker ret så irrationalt og usansynligt. Jeg er overbevist om at kristendom hovedsageligt, men også andre religioner, er opdigtet for at kontrolere et folk og for at forklare uforklarlige ting som vi idag kan svare (bedre) på. Jeg syntes specielt kristene idag (og andre religioner, har bare mest kendskab til kristendom) har det med at "cherry picking" ting fra biblen og ignorere mange af det ret så åndsvage ting der står der i.

    Jeg mener at alting er tilfældigt og at intet sker af nogen som helst grund, at livet ingen betydning har andet end hvad du giver det, og at der intet sker når du dør andet end at du er død.

    Jeg er både blevet døbt og konfirmeret, og regner da også med at blive gift i en kirke. dette vil dog hovedsageligt være for mine forældres skyld og da jeg mener at det i højere grad er en tradition (ligsom juleaften og påske osv)
    Mine forældre er i den grad mere toede end jeg er, og de er nok lidt triste over at jeg ikke deler deres tro, men de acceptere det stadig.

    "what if you're wrong" (spørgsmål til richard dawkins som svarer så perfekt)
    https://www.youtube.com/watch?v=T5baddrlqUk


  • #16   14. jul 2018 Til min konfirmation havde jeg ordene "Gud er kærlighed", og det er det jeg tror på.

    Jeg tror på at Gud ikke er en person, men kærligheden i sig selv. Om det så er islam, jødedommen eller kristendommen. Jeg tror, at de forskellige skrifter, blot er et forsøg på at vise hvordan man skal leve sammen, og pointen er den samme. Man skal tilbede kærligheden og værne om den, for det er den der holder os sammen.
    Hvis man tænker over det, er mange Bibelhistoriers morale noget med næstekærlighed eller kærlighed generelt.

    Jeg synes selv at det giver god mening, det er lidt svært at forklare. Jeg tror ikke på nogen specifik religion, vel mere en blanding af islam, jødedommen og kristendommen. Men med min egen fortolkning;)


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   14. jul 2018 Jeg tror på videnskaben og tilfældighed.

    Jeg syntes det er fantastisk at folk har mulighed for at samles og tro på noget, så, så længe at det giver mening for mennesker, og det gør dem "hele", så er det godt.
    KIrken er noget af det smukkeste der findes, og jeg irritere mig ofte over at jeg ikke kan få taget mig mere sammen til at gå i kirke om søndagen, og generelt bruge det mere.


  • #18   14. jul 2018 Jeg tror ikke på nogen guder - men skulle gud/guderne fra de monoteistiske religioner findes, og skulle man tro på biblen, koranen, toraen osv. så er gud jo et seriøst røvhul, så selv hvis gud fandtes, fortjente han ikke min tilbedelse.

    Jeg er ateist, er ikke medlem af folkekirken og praktiserer ikke nogen religion, for jeg har ikke set noget beviset for at nogen af guderne findes. Og at religion ikke (kan) gøre nogen skade kan man jo prøve at tage en snak med folk fra mere religiøse samfund om. Mon det er uskadeligt at give børn en seriøs og virkelig frygt for at komme i helvedes for ganske harmløs og naturlig adfærd (eksperimenterne med egen krop mm.). Mon det gør noget godt for LGTB ikke kun at skulle slås med egen identitet, men også med at være en vederstyggelighed der ryger lige direkte i helvede og oveni risikere udstødelse fra familie-/vennekreds på baggrund af noget der står i en gammel, støvet bog?

    Celina - ateisme dømmer ikke det at tro for rigtigt eller forkert. Ateisme betyder blot, at man ikke tror på guder, that's it.
    Men kan forstå det kan være svært at skelne, for en god del ateister er jo halvmilitante i bekæmpelse af religion. Måske mest stedet som USA hvor religion påvirker så meget for alle, det er heldigvis ikke tilfældet herhjemme.


  • #19   14. jul 2018 Spændende emne jeg kom ind på - og jeg har selv gravet dybere i asatroen - og har fundet mig tilrette der - men også fordi man kan komme til "møder" komme med sit udbrud af frustration - bede om styrke og IKKE tilgivelse som kristendommen - styrke til at komme videre og selv om du er bland mange mennesker så bliver du ikke dømt på dit udbrud og skal ikke høre for det nede i byen. Jeg mangler styrke, jeg mangler freden, jeg mangler ligestillet - det kan jeg få i asatroen

  • #20   14. jul 2018 Lyder som om det handler mere om fællesskab end om tro?
    Du har så fundet det fællesskab/støtte osv. I asatroen, men kunne det samme reelt ikke opnås uden at blande religion ind i det? Hvis altså vi i DK havde lidt mere tradition for at mødes og komme hinanden ved frem for bare at passe os selv smiley

    Jeg kender dig jo ikke og kender heller ikke nævneværdigt til asatroen, så måske skyder jeg helt forbi, men det lyder som om du er asatro på samme måde som mange er kristne - man tror sådan overordnet ikke på at Jesus bogstaveligt var guds søn, gik på vandet og genopstod fra de døde, men kirken giver (nogen) støtte og fællesskab, når livet er svært, så betyder det måske mindre om man rent faktisk tror på det der står i biblen?


  • #21   14. jul 2018 jeg kunne nok ikke være mindre kristen.. jeg har aldrig været til kristendommen jeg har mere set på evolutionen og det, samt haft en lille nysgerrighed i satan..

    hvad jeg tror er at vi alle er forskellige og nogle dømmes på hvad de tror på.. jeg omgåes folk der tror på kristendommen, de nordiske guder, satanister og dem der tror på bigban og evolutionen. dejligt at se at disse forskellige folk kan sammen trods de alle tror på noget forskelligt :3


  • #22   14. jul 2018 Lunse - hvis man tror på satan må man vil også anerne de eksistensen af gud smiley

    Angående evolution så kan det altså ikke rigtigt debatteres på lige fod med religion. Evolution er en videnskabelig teori (og altså ikke bare en hypotese eller på godt dansk, et gæt), som er underbygget af mere end 100 års videnskabelige forsøg, hvor ingen har været i stand til at modbevise det, tværtimod.
    Man kan da selvfølgelig godt afvise evolution, men så må man samtidig lige huske at afvise div. moderne teknologi, forskning, vacciner, medicin mm. for forståelsen og udviklingen af dette fremspringer i vid udstrækning fra evolutionsteori (sammen med alt det, der nu følger med denne) smiley
    Så kunne vi ikke bare lige droppe det der med at sætte lighedstegn mellem evolutionsteori og religion smiley

    Selv paven anerkender evolutionsteori som virkeligt - det er vidst kun halskæde kreationister der afviser det.


  • #23   14. jul 2018 Michelle jeg har kun en nysgerrighed for hvad den tro handler om smiley men jeg tror ikke på nogen religioner har blot en nysgerrighed for de religioner jeg ikke møder så tit smiley

  • #24   14. jul 2018 Det ergo netop derfor handler om. At have noget at støtte sig til og identificere sig med.. Eller tager jeg helt fejl?

  • #25   14. jul 2018 Jeg er både døbt og konfirmeret, og vil da også giftes i en kirke..
    Men det er også så langt min "kristne tro" den rækker.
    Jeg gider ikke høre på "Gud udsætter dig ikke for noget han ikke ved du kan klare" osv osv. Bullshit. Hvis der fandtes en gud, hvad skal alle de sygdomme så til for? Sådan noget som mit, du ikke dør af, men som bare er med til at gøre dig handicappet og livet træls.

    Jeg er ligeglad med hvad andre folk tror på, bare de ikke skal hive det over hovedet på mig. Min mor og jeg blev en dag stoppet i Esbjerg af sådan nogle totalt-over-kristne fordi jeg sad i kørestol pga. jeg ikke kunne gå. De satte sig til at bede og alt muligt - guess what, dagen efter havde jeg altså stadig gigt. smiley

    Hvis folk spørger er jeg ateist. Jeg tror ikke på at der sidder en (eller flere) og bestemmer hvordan tingene foregår.


  • #26   14. jul 2018 Sanne - det er jeg ikke enig i. Man kan da ikke kalde sig kristen uden at tro på gud og Jesus eller muslim uden at tro på Allah.
    Kommer man kun i kirken for fællesskabet er det da helt fint, men så er man jo ikke troende/religiøs.
    At tro på Kristus er, som navnet antyder, lidt et krav for at kalde sig kristen, så kun for støtte er ikke helt nok smiley


  • #27   14. jul 2018 Michelle: Der er jo forskel på at være troende og være religiøs.. Jeg synes ikke jeg passer ind i en bestemt religion, men tror stadig på liv efter døden, tror på det overnaturlige og tror på der er mere mellem himmel og jord.
    Jeg tror på der er ét eller andet, men tror ikke på gud, vandring på vandet, helvede og satan, eller på Thors hammer skaber torden.. Det gør mig ikke til ateist, blot ikke tilhænger af en bestemt religion..


  • #28   14. jul 2018 Michelle - nej det er ikke det samme - for i asatroen - bliver det der er sagt på stedet - og snakkes ikke om bagefter nede i byen! Jeg beder ikke om tilgivelse for det jeg har gjort som jeg finder rigtigt men andre finder forkert - jeg beder om styrke til at forsætte det jeg er igang med - styrke til at komme videre - ikke tilgivelse som du får i kirken - plus når man snakker i asagruppen - så det man snakker om bliver i kredsen - en form for tavshedspligt - det har kirken ikke

  • #29   14. jul 2018 Jeg er ikke tilhænger af nogen bestemt religion og er hverken døbt eller konfirmeret.

    Jeg tror at der er mere mellem himmel og jord, jeg tror på ånder, reinkarnation etc og jeg tror egentligt os at der er en mening med alt.

    Jeg elsket at læse om de forskellige religioner især asatro og buddhisme.


  • #30   14. jul 2018 Sanne - har da heller ikke skrevet du var ateist. Blot at tror man ikke på gud og Jesus, er man ikke KRISTEN. Man kan jo sagtens være alt muligt andet smiley

    Man kan faktisk også være ateist og stadig tro på mere mellem himmel og jord. Ateist betyder jo blot at man afviser eksistensen af en eller flere guder... Det udelukket vel reelt ikke troen på spøgelser eller havenisser smiley

    Men jeg forstod dit skrevne
    Det ergo netop derfor handler om. At have noget at støtte sig til og identificere sig med.. Eller tager jeg helt fejl?
    Som at det er hvad du tænker tro/Religion handler om, og det synes jeg så blot ikke er helt rigtigt, for en religion har man vel først, når man tror på det den forkynder.

    TS taler om kristendom, konvertering osv. Altså ikke bare en uspecifik tro på et eller andet, men en bekendelse til en religion.


  • #31   14. jul 2018 Spændende emne smiley

    Jeg er selv Troende smiley Jehovas vidne. så jeg tror på at der er en Gud, som har skabt os, og basere min tro på biblen.
    Jeg har undersøgt og studeret biblen meget og synes det jeg lærer giver mening når man går i dybden smiley


  • #32   14. jul 2018 Lotte John- prøv et sekund at se bort fra selve religionen. Hvis du nu fik adgang til en gruppe, hvor man kunne tale om hvad som helst, læsse af, få støtte/opbakning osv, og der var aftale om at intet kom videre. Ville du så have fundet det du søgte, eller ville du have behov for, at der var noget guddommeligt der så/hørte dig, for at du fandt styrke?
    Altså sidder styrken i det fællesskab du har fundet, eller i de guder de tror på?

    Hvis dette fiktive fællesskab ville være nok, så er det med religion jo reelt ligegyldigt - det er tilfældigvis i den tro du fandt det fællesskab (og det er jo dejligt), men det er ikke religionen der er det væsentlige.

    Hvis troen på guderne (og kommunikation med dem eller hvad man nu gør som asatro) også er vigtig, så er religionsretningen selvfølgelig ikke ligegyldig.

    Men kan afsløre at lige den del med tavshedspligt og bøn om styrke, ikke bare tilgivelse, i høj grad også findes ved både kristendom og islam (og sikkert også andre religioner). Og faktisk også blandt folk uden tro, om end det så ikke er bøn om styrke men snarere at finde styrke i fællesskabet - lige DEN del handler jo mest om at finde sammen med de rette mennesker. Det har du fundet, og det er godt. Det jeg der er til er, om det er troen eller fællesskabet der tiltrak dig ?


  • #33   14. jul 2018 LPS - bare sådan af nysgerrighed, er der væsentlige forskelle på JV-biblen og så den der bruges i folkekirken (Altså udover det åbenlyse, at vi ikke rigtigt bruger Jehova som navn for gud) ?

  • #36   14. jul 2018 Michelle.
    Asatro er en meget åben religion.
    Og måske mere en synsvinkel på verden end skarpt defineret religion.

    Vi er jo vant til, at det handler om støvede skrifter og slå op og fortolke og skændes om hvem der har mest ret?
    Og gerne slå hinanden i hovedet med ord?

    Du må virkelig tro og tænke på hvad du vil.
    Nåja, hvis du er medlem af en nazist forening eller monoteistisk religion, så kan du ikke samtidig være medlem af forn sidr.
    Men det virkelig forfriskende er, at samtale med asatro ikke handler om at få folk til at tænke det samme. Men, i stedet fx interessante samtaler om, hvordan man oplever livet, verden og alt detder..
    Asatro er en såkaldt naturreligion - det er noget helt andet end det monoteistiske halløj folk er vant til....

    Derfor kan du ikke sammenligne fx en luthersk menighed med en blot gruppe...


  • #37   14. jul 2018 Doktor who- nu var det jo mere fordi det hun beskrev var mere relateret til fællesskabet og det at det der blev sagt der ikke kom videre, end det var relateret til troen, derfor spurgte jeg jo netop om det var religionen eller fællesskabet der gav hende noget.
    Det var såmænd ikke et forsøg på at omvende e.l. men slet og ret et spørgsmål.


  • #38   14. jul 2018 Michelle...
    Jeg forstod heller ikke, somom du forsøgte at omvende.

    Men... Der er ofte en lidt anden verdensanskuelse blandt asatroende. En anden synsvinkel.
    Og det gør alverden til forskel, når man er i en samtale..


  • #39   14. jul 2018 Er både døbt og er lige blevet konfirmeret.

    Historien er nu god nok, men blev nu mest konfirmeret fordi jeg fik min pony i gave.. xD


  • #40   14. jul 2018 Jeg tror ikke rigtig på noget særligt. Dog tror jeg der er mere mellem himmel og jord, men ikke på den måde, som Gud, Jesus osv.

    Jeg er døbt og konfirmeret, men af tradition for familien.
    Jeg føler det er lidt mærkeligt i min krop, når folk snakker om Gud som den store almægtige, for det føles ikke rigtigt for mig. Dog har jeg intet imod folk der er kristne og ellers troende, det må de hjertens gerne være. Jeg er bare ikke. smiley


  • #41   14. jul 2018 Jeg skal have beviser for ting har fandtes før jeg tror på det, og dermed mener jeg også at troen kun er opstået fordi, folk har haft svært ved at forklare hændelser. Og så har det været lettere at sige at der har været en i himmelen der har styret det hele.

    Jeg tror på der har været mennesker som har gjort meget godt for andre men at de er sendt af gud, allah, budda, osv. er ikke noget jeg tror på. Jeg tror også der er liv efter død (men af gode grunde kan det ikke vides, men jeg kan nu stadig godt lide tanken omkring det) Ligesåvel tror jeg også på ånder og på teleparti men det er fordi jeg selv har oplevet det. Samt at der er en mening med alt.

    Jeg går gladeligt i folkekirke ikke pga. troen, men fordi jeg syntes det er hyggeligt at være samlet med familie, venner og bekendte specielt i juletiden.


  • #42   14. jul 2018 Jeg er både døbt og konfirmeret, og som sådan også kristen. Jeg tror på kristne livsværdier og den tilgivende facon, som langt hen ad vejen praktiseres i den kristne verden - det grundtvigianske livssyn harmonerer godt med mine værdier og normer. Men jeg er ikke decideret troende, og da slet ikke på den facon, som man i dag kalder at “være kristen” (da jeg var ung, hed det at man var missionsk).

    Jeg betaler med glæde min skat til folkekirken og kunne ikke drømme om at melde mig ud, og jeg synes at vi alle bør tage stilling til, hvordan vi ønsker at det danske samfund skal forvalte vore livsværdier. Vi kan nemlig være helt sikker på, at selvom vi i Danmark oftest praktiserer en ret tilbagelænet religion, så er der rigtig mange af vore nytilkomne landsmænd, der går helt anderledes højt op i det, og hvis vi ønsker, at Danmark forstsat skal være et land med et kristent livssyn, hvor der er plads til at tro på det/den man ønsker, og hvor demokratiet er en selvfølge - så kan det ikke hjælpe, at vi allesammen læner os tilbage og siger pyt.
    Nu ved jeg godt, at jeg også blander politik ind i det, og det er egentlig ikke meningen - men vores danske tro er tilpas rummelig til at fungere som grundsten for demokratiet, og jeg er bange for at de værdier, som vi allesammen tager for givet, de forsvinder som dug for solen, hvis en anden religion skulle blive fremherskende...


  • #43   15. jul 2018 Mimre: Men der er endnu mere rummelighed hvis vi benytter viden og åbenhed som værdigrundlag, fremfor tro.
    Værdier kommer ikke fra tro, og slet ikke fra en specifik tro.....den kommer fra viden og fra det vi kalder enlightenment på nudansk.
    Værdier og menneskelighed er uafhængigt af tro smiley


  • #44   15. jul 2018 Camilla - Det er rigtig, men biblen som vores tro er bygget ud fra, indeholder rigtig mange grund værdier i det danske (skandinaviske) samfund. Uden den kristne tro, så er det ikke sikkert vi ville have mange af de værdier som er vores kendetegn smiley

    Mvh TT


  • #45   15. jul 2018 Hvis mam tror at biblen eller tro generelt er grundlag for værdier, så bytter mam om på årsag-virkning. Alle religiøse skrifter er skrevet af mennesker med udgangspunkt i de værdier der ligger i os. Vi får dem ikke fra religiøse skrifter. Test med børn med til 6 måneder viser at vi har en indbygget fornemmelse for fairness, det kommer ikke med indoktrinering i dogmaer fra religion.
    jeg kan klart anbefale at se videoer med Christopher Hotchens/Sam Harris, det er et argument der aaaaaltid dukker op når religiøse mennesker prøver at forsvare religion, og de 2 filosoffer svarer så meget bedre på hvor fjollet et argument det er end jeg nogensinde kan (men det er fjollet for religion er ansvarlig for de mest sindssyge overtrædelser af menneskerettigheder gennem tiden, og alligevel prøver de at sidde på den moralsk høje hest og tro at det er religion der er årsag til værdier hos os smiley ).
    Hitchens har sagt noget i stil med dette; "hvis een mand holder en pige fast i en kælder og skærer hendes kønslæber af er han psykopat. Hvis 100.000 gør det er det religion".
    Verden skylder ikke religion æren for nogle af de værdier vi har - tværtimod har bl a kirken kæmpet imod alle fremskridt i menneskelig udvikling og velfærd gennem tiden (abort, almindelige sygehusbehandlinger, ligestilling, accept af folk der er anderledes, ligestilling osv).
    Hvis jeg var homoseksuel ville jeg falde på knæ og takke for at religion endelig er på retræte, ikke være glad for at religiøse institutioner endelig i det 21. Århundrede endelig begynder at se, at det måske ikke er gudsbespottelse og unaturligt og straffes med helvedes evige flammer.
    Beklager det blev langt, men det er så farlig en position at tro, at mennesker kun gør gode ting og har moral pga religion smiley
    Vi kunne ikke have dannet de samfund vi gjorde, hvis vi ikke havde værdier før Biblen kom (den blev alt andet lige tidligst skrevet 600 år efter Kristus, og først tilgængelig for offentligheden langt, langt senere (biblen blev kun skrevet på latin og fortolket af præsterne - det forhindrede bonden i at stille spørgsmålstegn ved indholdet, da de ikke kunne latin (eller mange af dem læse for den sags skyld).


  • #46   15. jul 2018 At påstå at uden kristendom/folkekirken er danske værdier fortabt er... Ja jeg ved sgu snart ikke hvad jeg skal kalde det. Demokrati er ikke kristent. Rummelighed og tolerance er ikke kristent. At folkekirken i dag er en temmeligt åben og tolerant kirke (sammenlignet med andre grene af reliogion) skyldes samfundet den befinder sig i, ikke troen den praktiserer.
    Folkekirken har faktisk bøjet kristendommen temmeligt meget for at nå frem til den forholdsvist rummelige kirke den er i dag.

    Svaret på for meget religion (indvandring af stærkt troende, radikalisering osv.) er ikke mere religion, det er oplysning og mere demokrati Hvis man spørger mig altså.

    Jeg har helt bevidst meldt mig ud af folkekirken og ville vel egentligt ønske, at folk tog aktiv stilling til deres medlemskab, så de der er medlemmer, er det fordi de ønsker at være det, ikke fordi deres forældre fik dem meldt ind ved dåben. Det ville nemlig betyde at folkekirken blev tvunget til dels at tage stilling til, hvad de vil være for en kirke og dels at de måtte forholde sig til, hvad deres medlemmer ønsker. De måtte begynde at tilbyde ting, i stedet for bare at læne dig tilbage og lade pengene dumpe ind via staten.


  • #47   15. jul 2018 Jeg er bestemt ikke kristen. Jeg er ikke troende på nogen måde, selvom jeg er konfirmeret. Det var mere traditionen end noget andet. Præsten kaldte mig "bærer af lys". Så kan man tage det som man vil, for lysbæreren er jo Lucifer :b

    Jeg har ikke behov for at tro på noget. Jeg synes religion er interessant, men samtidig synes jeg det er roden til alt ondt. Religiøse bøger er fyldt med bræk, alligevel.


  • #48   17. jul 2018 Jeg er også født og konfirmeret, men jeg tror ikke på nogen religion længere, eftersom jeg lærte om evolution.

Kommentér på:
Tro

Annonce