{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rundsyet trense?
  • #1   13. sep 2018 Der er ikke nogen forskel på virkningen.

    Jeg synes at en rundsyet trense er flot, der sidder ingen spænder, og skæmmer hestens smukke hoved, da alle spænder sidder i nakken.


    profilbillede
  • #2   13. sep 2018 Og så lige et med kandaren.

    profilbillede
  • #3   13. sep 2018 Ulempen ved rundsyet hovedtøj er at jeg ikke kan tage næsebåndet af, og mine heste går IKKE med næstebånd, de kan ikke lide at have det på.

  • #4   13. sep 2018 Dorthe C : Hvorfor kan du ikke tage næsebåndet af??


  • #5   13. sep 2018 Karin: det er ikke alle rundsyede der spændes i nakken..

    TS: forskellen ligger udelukkende i udseendet...


  • #6   13. sep 2018 Sanne : Det er jeg klar over (se mit profil billede smiley ) Men for mig er en "rigtig" rundsyet trense en man spænder i nakken smiley

  • #7   13. sep 2018 Karin: på mit rundsyet sidder næstebåndspændet i nakken, som går ned gennem 2 "Runde huller" og i gemmen disse huler kan jeg ikke få spænderne igennem, og derfor kan jeg ikke tage næstebåndet.

    Og mine heste spænder total op når de har næsebånd på. Så mit rundsyet ligger bare i en kasse, selvom jeg synes det er flot, så kan jeg ikke bruge det.


  • #8   13. sep 2018 Det er kun udseendet der gør en forskel smiley Har ikke oplevet nogen forskel på mine om de går med rundsyet eller ej smiley

  • #9   13. sep 2018 Dorthe C - Hvis du ALDRIG rider med næsebånd kan du vel blot løsne nogle syninger omkring spændet så du kan tage næsebåndet af? smiley

  • #10   13. sep 2018 Eller klippe selve næsebåndet over ved spændet..

  • #11   13. sep 2018 Nu er der jo nogle ret snæversynet personer hos DRF som mener at man skal generer sin hest, ved at udsætte heste for næsebånd.

    Så ved at klippe næsebåndet af kan jeg ikke få det på igen.

    Så jeg rider med er ganske alm hovedtøj UDEN næsebånd til daglig og til stævner har jeg så købt et næsebånd str. ekstra fuld som kommer på mit cop-hovedtøj også er næsebåndet løst som en grime. - den mulighed har jeg ikke ved det rundsyet.



  • #12   13. sep 2018 Dorthe C - hvorfor støtter du så DRF ved at deltage i stævner under DRF ? Derved støtter du jo snæversynede regler ?

    Der ville da sikkert være fin plads til at deltage i de der “bidløs ect” stævner, hvor du gladeligt må komme uden næsebånd. Så støttede du nogle, der som du har den holdning at et næsebånd, bid, sadel med bom ect generer hestene.

    Jeg kunne ikke drømme om at støtte et “bidløst ect” stævne, og derved undgår man at sidde og være bitter overfor at man skal gøre vold mod sin egen overbevisning.

    Mvh Charlotte


  • #13   13. sep 2018 Jeg har ikke startet stævne i flere år, men er begyndt at overveje det igen efter at min upcomming dressurfjoller begynder at vise resultater, så kunne et DM for fjord være interessant. Altså næsebånd påkrævet, og har derfor invisterer 79 kr i et ekstra fuld næsebånd, så jeg kan deltage uden at have en hest som total spænder op og konstant går og åbne og lukker munden, som han gør med er normalt næsebånd som “passer” i størrelsen.

  • #15   14. sep 2018 Hvorfor Maja? Remmen oppe omkring nakken er jo ikke bredere fordi næsebåndet en større omkreds, det er jo bare et spørgsmål om at lave ekstra huller i den rem som går bag om nakken, således at næsebåndet stadig sidder hvor det skal, og jeg så samtidig kan have næsebåndet rigtig løst.

    Det er jo kun det øverste næstebånd jeg har på, det nederste kunne jeg da aldrig i min vildeste fantasi (mareridt) finde på at lægge på en hest.



  • #17   14. sep 2018 øh, næsebåndet er et langt stykke som går om omkring nakken med et spænde på siden i den ene side, også er det jo bare et spørgsmål om at dette stykke læder afkortes, således at det passer i længen, der er ikke kindstykker på næsebåndet.

  • #18   14. sep 2018 Det minder om dette (bare uden tilbagetræk):

    så skal der jo bare laves flere huller og klippes af så snippen ikke hænger og dasker.


    profilbillede
  • #19   14. sep 2018 Maja B mener længden fra kindstykke til kindstykke over NÆSERYGGEN ikke over nakken og den længde skal altså også passe så kindstykkerne sidder korrekt
    - men synes dog nok det er værst hvis næsebåndet er for lille så kindstykkerne sidder for tæt på øjne og knoglerne ved kinderne


  • #20   14. sep 2018 Indtegn venligst på billede hvilke kindstykker som i mener som bliver forlange når læderstykket afkortes?

  • #21   14. sep 2018 det er ikke kindstykkerne der bliver for lange men selve næsebåndet! = det der sidder over næseryggen. Stroppen over nakken hedder opholdsrem og holder næseremmen på plads/højde
    Kindstykkerne er de remme der holder biddet


  • #22   14. sep 2018 Det er ligesom pointen at selve næsebåndet er for langt, så jeg kan have det mega løst, da mine heste på ingen måde synes om at have det på.

  • #24   14. sep 2018 Gider du lige indtegne på mit billede præcis hvilken rem du snakker om?

  • #25   14. sep 2018 Jeg er i øvrigt helt enig med dig i, at dette er på ingen måde optimalt, men så længe DRF fastholder deres krav om chikane af hesten, må jeg prøve at opfylde disse krav med så lidt chikane af min hest om muligt - og dette er et forsøg.

    Det er simpelthen ikke en mulighed at lægge et cop-næsebånd på ham, og få ham til at gå bare nogen lunde stabilt. Han finder det overordentligt ubehageligt, når han nu har været vant til at gå uden.


  • #27   14. sep 2018 Jo jeg kunne sagtens vænne mine heste til at gå med næsebånd, eller rettere jeg kunne vænne dem af med konstant at fortælle mig at de ikke synes om at gå med det, ved at overhøre deres protester længe nok - men det ændre lige som ikke problemet, at de ikke bryder sig om at få mulen spændt fast, kun at de har opgivet at få mig til at lytte - det er lidt der min kæde hopper af. Hvorfor lære skal jeg lære mine heste at jeg ikke lytter til hvad de mener? Der kan jeg altså ikke se formået med.

    Jo hvis jeg kunne få en god faglig begrundelse for kravet om næsebånd, at det havde en form for evt. sikkerhed over sig som sadlen f.eks. har. Men den eneste faglige begrundelse jeg har mødt, er at næsebåndet holder hestens underkæbe lukket, så denne ikke risikere at brække når rytteren hiver i hårdt i tøjlerne...... godt så, måske denne rytter helt skal lade være med at ride.

    Andre begrundelser er at nogle synes det ser pænt ud....... og DRF svar var da jeg spurgte til den faglige begrundelse til at næsebåndet ikke var valgfrit var: “fordi vi siger det”..... ja det er vel nok en god faglig begrundelse.

    Og andre at det holder bidet på plads, tja så var et bedre tilpasset bid nok alligevel en bedre løsning.

    Og jeg har igen igen så sendt som i sidste weekend haft en hest igennem til telepati som var generer af næsebåndet især det nederste var en plage.

    I må gerne ride med det, men jeg har bare tilgode at se det gøre nytte på nogen måde.


  • #29   14. sep 2018 Det er ikke hvad jeg oplever, er alt jeg kan sige til det.

    Den jeg havde igennem til telepati havde gået med næsebåndet de sidste mange år, og viste mig stadig at den fandt det ret ubehageligt.

    Alt vi opnår er at hesten opgiver at sige fra, fordi rytteren ikke lytter. Er hvad jeg får at vide.

    8 ud af 10 heste viser mig også at bidet er spændt for højt på op hovedtøjet, og det vel og mærke heste som har været redet både 10 og 15 år, de har i hvert fald ikke vænnet sig til bidets position.


  • #31   14. sep 2018 Du må gerne ride med næsebånd, alt jeg bygger min holdning på er hvad jeg observere i eget hestehold (samt telepatier) og mine heste kan ikke lide at have det på. Og det er hvad der bestemmer om jeg har næsebånd på eller ej.

    Mine heste har ikke brug for at få stabiliseret bidet, det ligger helt stabilt af sig selv. Mine heste tager ikke tungen over bidet, og de må gerne åbne munden, da det der giver mig en meget vigtig information om min tøjleføring. Er min tøjleføring i orden har mine heste en rolig lukket mund. Denne information er vigtig i min ridning, så jeg ønsker ikke at forhindre dem i det, ved at lukke munden på dem.

    Altså jeg kan stadig kun se ulemper ved brug af næsebånd. Jeg har ikke de problem med mine heste som du beskriver ( og havde jeg ville jeg nok finde en anden løsning end bare at lukke munden på hesten, men det er jo en smagssag, men jeg er jo heller ikke professionel, jeg er kun en amatør som har fået insider viden fra hestene)


  • #33   15. sep 2018 Jeg forsøgte at lægge næsebånd på Basse igår, for at tage billedet.

    Normalt når jeg ligger hovedtøj på ham foregår der ved, at jeg holder hovedetøjet i nakkeremmen og holder det foran Basse, hvorefter han selv snupper biddet.

    Da jeg havde påmonteret næsebåndet, måtte jeg bogstavelig talt stoppe bidet ind i munden på ham, derefter bruge magt for at få ham til at stå stille, så jeg kunne få det spændt. Bagefter stod han og surmulede og var yderst utilfreds. Det kan jeg da på ingen måde byde min hest.

    Aslan tog heldigvis bedre imod det total løse næsebånd, og det er ham jeg havde tiltænkt en stævnekariaer, ved racestævner.

    Men Basse bliver aldrig stævnehest, pga næsebåndkravet, for hos mig bliver der lyttet når hestene siger fra.

    Jeg har lige så meget kontrol over mine heste næsebånd eller ej. Det er mange år siden jeg har haft en hest som er stukket af med mig.


  • #35   15. sep 2018 Prøv næste gang du skal ride at spænde hageremmen på din hjelm ind så du kun lige har en halv til en cm mellem dine tænder, og du må ikke kunne åbne din mund mere end det. Så har du den samme følelse som din hest har når dulægger næsebånd på hvor der er 2 finger løst.

    Og finder du dette behageligt så fortsæt med at ride sådan, men finder du det ubehageligt så skal du jo bare vænne dig til det, så går det over.......... for du byder vel ikke din hest noget som du ikke selv bryder dig om vel.

    Jo jeg har læst din mening at professionelle ryttere ikke kan styre deres heste, hvis hesten har mulighed for at åbne munden mere end 2 cm. For ellers stikker hestene af. Tja så giver det god mening at DRF ikke ville give mig den rigtige grund.


  • #37   15. sep 2018 Dorte C jeg håber da ikke du rider rundt med en hjelm uden hagerem når du nu vælger at ride uden næsebånd?

    Jeg rider med næsebånd hvor der kan være 2 fingre på højkant under som man foreskriver men fra min hage og ned til hageremmen på hjelmen kan jeg bestemt ikke have 2 fingre på højkant. Hvis jeg havde det var hjelmen ikke til særlig meget nytte i tilfælde af fald.


  • #38   15. sep 2018 Nej, men din hjelm er vel ikke spændt fastere end du kan gabe vel???

    Dette er ikke en mulighed for hesten at gabe helt op, når der KUN er 2 cm at gøre godt med.

    Har bare haft flere heste igennem til telepati som har det ret svært ved at få bevægelses friheden i kæbeledet indskrænket til kun 2 cm. Og det er da især der nederste næsebånd som er problemet.

    Mit billede på den fastspændte hjelm hvor rytteren ikke havde mulighed for at åbne munden, var for at give jer en fornemmelse af hvad hesten føler når den har næsebånd på. Prøv da er spænde jeres hjelme ind så i kun kan få tænderne en cm fra hinanden og rid med det. Vi snakker ikke munden, det er kæbeledet der skal fikseres.

    Min hjelm er da kun spændt så den er behagelig at have på, dvs jeg har fuld bevægelsesfrihed i min underlæbe, så jeg kan både snakke og gabe med hjelm på. Kan i normal ikke det?


  • #39   15. sep 2018 Jo jeg kan sagtens snakke når jeg har hjelm på men gabe er ikke noget jeg forventer at hverken jeg selv eller hesten skal gøre under træning. Vi snakker her om at heste i 30-60 minutter måske er begrænset i at kunne gabe hvilket det så må klare i løbet af alle de andre timer hvor den ikke har trense på.
    Jeg rider ikke selv med det nederste næstebånd fordi min hest ligesom din har givet tydeligt udtryk for at den fandt det irriterende. Min hest blev stærk og tvær at ride med og derfor går han udelukkende med engelsk næsebånd. Jeg har også forsøgt at ride helt uden næsebånd og her havde jeg en hest der svingede hovedet fra side til side og tydeligt fortalte mig at det var underligt og/eller ubehageligt for ham. Så bare fordi man rider med næsebånd er det ikke ens betydning med at man ikke lytter til hesten og afprøver andre ting.


  • #40   15. sep 2018 Denne diskussion mine ret meget om de diskussioner vi havde for 20 år siden omkring hjelm kontra ikke hjelm, hvor det i dag er ret ille set at ride uden.

    Der bliver spændende at følge udviklingen for næsebånd de næste 20 år. Det skulle ikke undre mig at også der vil ske et skred i holdningen, det bliver interessant.


Kommentér på:
Rundsyet trense?

Annonce