{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.492 visninger | Oprettet:

Spat hest {{forumTopicSubject}}

Hej, har dsv i dag fundet ud af at drømmehesten har spat... smiley
Jeg har ikke specielt meget forstand på det, men jeg har hørt noget om at der er forskel på aktiv og "inaktiv" spat.
Hesten har ikke aktiv spat, men kan inaktiv spat udvikle sig til aktiv?
Jeg havde tænkt mig at det skulle være min kommende konkurrence hest, men er nu kommet i tvivl om det er en god ide at købe en hest med spat, dog ikke aktiv. Så jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre jeres mening, og hvad jeg skal holde øje med osv...
Tak på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spat hest
  • #1   13. sep 2018 Jeg ville ALDRIG købe en hest med spat. Aktiv eller inaktiv.... ligegyldigt. smiley

  • #2   13. sep 2018 Der er rigeligt heste på markedet, så lad være med at købe dig til problemerne. Og de vil komme. Når din plan er konkurrencehest, så find en rask hest.

  • #3   13. sep 2018 Jeg ville takke nej, særligt når du ikke bare søger en hyggehest.
    Jeg vil undre mig hvis din dyrlæge ikke siger det samme


  • #4   13. sep 2018 tak for svarene men er stadig meget i tvivl da ejer skriver: "Han har spat som ikke er i udvikling og han kan sagtens fungere som konkurrence hest men derfor er prisen mere end halveret på ham."

    Jeg ved ikke helt hvad det betyder når spat ikke er i udvikling... nogle der kan forklare?


  • #5   13. sep 2018 Spat er en form for gigt.
    Det kan ligge "i dvale" ligesom hos os mennesker - men før eller siden bryder det ud.

    For nogle mennesker er det enormt smertefuldt at have gigt, mens andre ikke er særlig hårdt ramt - og det samme gør sig gældende for heste.

    Måske kan en dyrlæge give dig en prognose - men det vil kun være en antagelse, ikke et facit. Hvis du kan leve med risikoen for at din hest måske ikke holder ret længe, så kan et gevaldigt prisnedslag jo være en gulerod - men hvis din hest også er din kammerat og én du bliver rigtig glad for, så vil det formentlig pine dig at vide, at hver dag er "på lånt tid".

    Jeg ville ikke gøre det. Og jeg taler af erfaring - jeg HAR været der. Nu var det en hest, jeg købte som føl, og den blev ikke handelsundersøgt, så jeg vidste ikke at der var en risiko. Og da den udviklede spat som 7-årig, fik jeg den behandlet med steroid-indsprøjtninger, hvilket gav os 3 år mere. Men det var 3 meget drøje år, for jeg gik hele tiden og spejdede efter tegn, mærkede på hende, kiggede på hende, tænkte så det knagede osv. osv. - det er faktisk ikke særlig sjovt.


  • #6   13. sep 2018 Jeg ville tage en god snak med min dyrlæge, dér får du den bedste mest objektive vurdering, som ofte virkeligt får en til at falde til ro og forstå. Jeg havde i hvert fald min dyrlæge med inde over, da jeg købte hest.

    Jeg ville ALDRIG ALDRIG ALDRIG købe en hest med spat smiley

    Nogle handelsfejl kan man godt "kigge efter" i en købssituation for at få en lidt billigere hest uden så stor en risiko, men jeg ville aldrig udpege spat som værende i denne kategori smiley


  • #7   13. sep 2018 Lad være. Der er mange andre dejlige heste til salg.

    En drømmehest kan hurtigt udvikle sig til et mareridt....

    (Mange tror fejlagtigt at de har fundet drømmehesten, men sandheden er at drømmehesten kommer når man mindst venter det, og er slet, slet ikke som man gik og troede smiley smiley )


  • #8   13. sep 2018 Så længe du ønsker at deltage i konkurrencer, så ville jeg ikke købe en hest med spat uanset om det er aktiv eller inaktiv. På et tidspunkt vil det udvikle sig - og til den tid er det ikke sikkert, at den vil kunne bruges i konkurrencer mere.

  • #9   13. sep 2018 Til konkurrencebrug ville jeg aldrig købe en spathest.

    Spathest er noget ens elskede hest måske med alderen og/eller efter skader får, og så forsøger man med dyre fodertilskud, sygebeslag, BOT og evt diverse dyrlægebehandlinger for at holde den kørende længst mulig.
    Men at købe en spathest - nope for dyrt og for trist.

    Mvh Charlotte


  • #10   14. sep 2018 Når sælger sætter prisen ned til det halve, er det jo ikke for at være flink? det er kun for at tørre problemet af på en anden, og så halvere sit tab. Lidt af en platugle smiley
    Som så mange andre siger hold dig fra det.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   14. sep 2018 peter: man kan ikke sælge noget "defekt" til fuld pris.
    det er ganske normalt at en fdjl/skade, vurderes og bliver fratrukket fuld prisen.

    det har intet at gøre med at være en platugle, eller tørre den af på andre.


    jeg ville selv ikke have problemer med at købe en spathest - nok ikke hvis den skal bruges på internationalt niveau, men hvis den skal bruges i almindeligt omfang, og små stævner, så ville den ikke gøre mig noget.
    der skal selvfølgelig en grundig vurdering til af røntgenbillederne, men på dem kan man få ret klare billeder af hvilket stadige spatten er i. og ud fra det vurdere om det er for risikabelt eller ej.


  • #12   14. sep 2018 AMT du skriver noget sludder? jeg er ikke født igår smiley
    Sælger sætter prisen ned for at komme af med et problem, som så tørres af på en ny ejer der tror de køber noget billigt, det er som at købe en billig bil der er fuld af rust smiley


  • #13   14. sep 2018 I dit sted, så ville jeg tale med din dyrlæge.
    Se på hvilket niveau du vil ride på.
    Dækker hesten dine behov?

    Og så spørge mig selv - hvis hesten om 1/2 til to år er halt pga spat, vil jeg så synes at hesten var prisen værd??
    Hvis du tænker "Jae! Jeg ville aldrig være den tid foruden! Det har været så godt - og nu sørger jeg for at gang har det bedst muligt, så længe det er i hans interesse at vi beholder ham!"
    Har du jahatten så meget på, så ville jeg da købe ham. Og starte opsparing til den næste hest.

    Men hvis du vil føle at du har spildt pengene til køb, tiden, sorg over en syg ven og nu penge til dyrlæge så vær ærlig og læg ærgrelserne oven i købsprisen og spring fra nu, hvis det er en dårlig handel.

    ....
    Hvis han ellers er perfekt, så kunne jeg godt finde på at "gøre noget dumt med øjnene åbne", men det er fordi jeg er god til at fokusere på det gode mens jeg har det, og jeg er rimelig god til at bearbejde følelser ved sorg og sygdom, hvis de kommer.
    Men gamle skader mv bryder ofte op når hesteholdet ændrer sig fundamentalt - fx ved ejerskifte.
    Men er hesten dejlig nok og prisen god nok og kan du håndtere det, hvis chancen ikke holdt og benene ikke kan mere - er fordelene størst, så gør det!


  • #14   14. sep 2018 Peter - det er så ikke helt sådan det fungerer. Der er masser af mindre fejl, der er helt uden nogen betydning for hestens brug og holdbarhed, men som alligevel vil betyde nedslag i prisen. Det hænger jo sammen med, at købere er skeptiske, når de hører, der er en anmærkning på hesten, også selvom den er ubetydelig, og hvis ejer vil sælge, må det således gives afslag.

    Nu er spat så ikke ubetydelig, men havde jeg fx villet sælge min hest, da han var ung og i fuldt arbejde havde jeg formentligt måttet slå betydeligt af prisen. Han har haft senerne skåret over, det er helet fint og adskillige dyrlæger har scannet og undersøgt og konstateret at det er ubetydelig. Han har sidenhen gået både military og køresrtævne inkl. deltagelse i DM.
    Men det eneste en køber ville høre var "der har været skade på senerne" og dermed ville mange springe fra uden at undersøge nærmere og resten ville kræve betydeligt afslag i prisen.



  • #15   14. sep 2018 Det bedste for heste avlen/racen var at sådanne heste der sådan fifty/fifty er slagteheste blev taget ud af markedet, og det ville være det bedste for seriøse avlere der sælger kvalitet uden anmærkninger smiley

  • #16   14. sep 2018 Det er jeg slet ikke uenig i, Peter - og nogle avlere/avlsforeninger er da også meget seriøse omkring den slags.
    Det er dog mit indtryk, at i varmblodsavlen kan næsten alting gå, bare hesten er smart nok smiley


  • #17   14. sep 2018 Men nu snakker vi jo ikke avl men køb af ridehest, og VIL man finde noget, så kan der findes noget på snart sagt alle heste, det kræver bare man leder grundigt nok.
    I øvrigt ser jeg da ingen grund til at sende heste til slagt for ubetydelige anmærkninger.
    Min fars sidste hestekøb har også anmærkninger, nemlig adamskrog på begge bagben. Igen noget helt uden betydning.

    Det handler jo om, at man som køber gør op med sig selv hvilke anmærkninger man et ok med, og hvilke man ikke er.

    Hvad avl angår et jeg helt enig i, at man skal stoppe med at avle på heste med arvelige fejl og i det hele taget manglende holdbarhed, men igen, det er jo ikke avl, der er tale om her.


  • #18   14. sep 2018 Peter det virker helt skævt, det du siger.

    Rigtig, rigtig mange heste fungerer rigtig fint med at være rideheste på forskellige niveau, selvom de har en mindre fejl/lignende.

    Grunden til, man nedsætter prisen på en sådan hest er jo fordi, der er en risiko for, at hesten ikke vil kunne holde i længden. Netop derfor afhænger prisnedslaget af, hvor stor risikoen er for, at skaden vil få betydning for hesten.

    Der findes ikke så mange heste, der er 100% i orden uden røngtenanmærkninger af nogen form eller andre fejl. Eks. OCD-fragmenter eller tætsiddende torntappe i mild grad er der MANGE rideheste, der render rundt med og fungerer rigtig fint med. Det ville dog være et frygteligt spild at slagte heste, der sagtens kan fungerer på trods af mindre skader!

    Rigtig mange sælgere har faktisk rigtigt fine heste til salg, som de egentligt er glade for, og hvor det ærger dem, at de er nødt til at give nedslag i pris pga. en fejl, der nok slet ikke har betydning, men som alligevel skræmmer købere væk. Det har intet at gøre med at "tvære problemet af på nogle andre".

    Sådan er det jo med alting... smiley

    En skade, der ikke avles videre og ikke er genetisk har jo INGEN betydning for at bruge en hest til avl...


  • #19   14. sep 2018 Jeg er delvis enig med Peter. Nogle anmærkninger vil ikke have betydning, men der skal gives afslag i prisen, lige meget hvad, da der er en "risiko"/fejl.
    Andre anmærkninger har betydning, og så er der stadig afslag i prisen, og så sælges hesten, så sælger kan tørre den af på andre/ikke står med problemet selv, i stedet for at vælge at aflive eller lade den gå som foldbums. smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   14. sep 2018 nu er køber selv herre over hvad denne anskaffer sig smiley

  • #21   14. sep 2018 Jeg kender top avlere som ikke sender skravl på markedet, de slagter dem hvis de vil beholde deres renomme, og det er også bedre, for så kan dem der avler brugbare heste holde skindet på næsen ved en lidt bedre pris, det andet er kun til at trykke prisen på ordentlige/brugbare heste smiley

  • #22   14. sep 2018 Jeg forstår simpelthen ikke, hvad du skriver Peter smiley

    "Skravl" - hvordan søren definerer du et "skravl" af en hest? Hvad mangler foreligger der ved en sådan?

    Hvordan holder de "skindet på næsen"? smiley

    Man trykker ikke en dyt prisen med en hest med mangler. Som køber kræver man nedslag i pris, hvis der sælges en vare med en mangel. Fuldstændigt som indenfor andre områder - ydelser, fast ejendom, you name it. Det må antages at være meget retfærdigt, at man giver nedslag i pris mod, at køber modtaget en ydelse, der har X antal mangler. Du kan ikke forlange fuld pris for en vare med mangel - det er der da i hvert fald meget få købere, der vil betale for, og du skal oplyse om mangler ved salg. Samtidigt er det da købers risiko at påtage sig en ydelse med mangel... og købere, der ikke ønsker denne risiko, de må så hoste op og betale fuld pris smiley

    Jeg synes, det er for åndssvagt at aflive en fuldt ud brugbar hest, fordi man ikke vil sende en hest med handelsfejl ud i verden. Naturligvis har jeg fuld forståelse for det, hvis det er til hestens eget bedste, eller man frygter for, den bliver kastebold eller ikke kan få den behandling, den skal have. Men derudover synes jeg, det er langt ude, at man sætter sit eget navn over, at de dyr, man nu engang avler skal have det godt. Men det er naturligvis en smagssag.

    Min hest havde eks. 2 OCD-fragmenter fra avler af, som han fik opereret ud kort efter, jeg havde købt ham. I dag er han fuldt ud flyvende, har ingen mén af det og hans værdi er øget kraftigt. Det ville da være ENORMT spild af god hest, hvis han ikke var kommet videre til mig? Dertil skal så nævnes, at han har solgt op til flere heste af samme type og fra samme sted, fordi de bliver interesserede i racen og gennem os får kontakt til stedet. Burde avler af denne hest så også have aflivet ham som 2 års? Der er jeg i hvert fald dybt uenig smiley


  • #23   14. sep 2018 Som benhård forretning, ja så skal du overhoved ikke bruge tid eller penge på fejlbehæftede heste - også selvom de evt ville kunne gå fint på lavt plan, hvilket jo reelt er det de fleste hobbyheste ender med at gå.
    Hvis hestene tjekkes som 2 års, og har fejl, så afsted til slagteren - ingen grund til at fodre, smed, tilride, og så alligevel sælge billigt - cut your lost.

    De fleste af os, har så bare ikke heste for at drive benhård forretning - så var vi gået konkurs for mange år siden smiley Bare at have en alm ridehest er jo et stort hul at fylde penge i smiley
    Men nøj hvor vi elsker dem , og ville da aldrig aflive en hest pga tætsiddende torntappe ect.
    Nogle forsøger også at sælge deres skadede heste med håb om at andre vil fodre på selskabsheste og passe dem god.
    Men god forretning - det er det ikke.

    Jeg køber med glæde heste med fejl.....og aå alligevel ikke - for der er fejl jeg kan se mig ud af, og andre jeg ikke kan leve med. Så den rette fejl er i orden, den forkerte fejl er det ikke.
    Det som er ret for mig, behøver ikke at være det for en anden - det kommer an på brugen af hest, forventning om hvor længe den måske holder ect.

    Mvh Charlotte


  • #24   14. sep 2018 Spat er en handelsfejl. Men når det så er sagt, så kan en hest med spat leve et langt godt liv og gå masser af konkurrencer uden at dens spat nogensinde bryder ud. Problematikken omkring spat er, at ingen nogensinde vil kunne give dig en garanti for, om det bryder ud eller hvornår det evt. bryder ud.
    Eksempel - hest 4 år nytilredet, blir 5 år, får rytter der gerne vil købe, røntgen viser spatknude - pris reguleres på baggrund af, at der ingen garantier kan gives.
    Samme hest er i dag 8 år og godt på vej til at blive A hest i dressur - har aldrig haft en sygedag p.g.a. spat.
    Så garantier det er umuligt med en hest med spat - det vil være ren chance om du får glæde af den i 20 år eller 2 mdr.


  • #25   14. sep 2018 Golden - 8 år er jo også blot en ganske ung hest. Og tænker umiddelbart det lyder mere som en hest, der havde skygger på røntgen (som kan udvikle sig til spat) end en med regulær spat. Hvis der ligefrem er knogleforandringer, så FÅR det jo betydning, som minimum ift. slitage på leddet.

    Peter - og det kan du jo gøre, hvis du avler heste og skal vurdere, om du vil sælge dine plage eller ej.
    Men når musse er en fuldt uddannet ridehest på måske 8-10 år, så giver det da ingen mening at slagte den, hvis anmærkningen er uden betydning for hestens brug, men man bare ikke kan beholde den.
    Prøv lige at skelne mellem heste med anmærkninger og "skravl" som du kalder det. Anmærkninger er ALT der afviger fra normen/lærebogen. Rigtigt meget af dette er uden nogen for for betydning (og det vil dyrlægen også skrive under på), men blot det, at det er en anmærkning, vil få mange købere til at bruge det til at forhandle pris (andet ville da også være dumt).
    Egentlige skravl skal ikke handles, det kan vi nok godt blive enige i - men så er vi jo ikke ude i ubetydelige fejl som f.eks. overben, adamskrog eller sågar en mus, hvis den er placeret "rigtigt".

    Er man avler, så har man et ansvar for at avle de bedste/sundeste/mest holdbare heste man kan. Det er sådan set ikke seriøse avlere jeg er (ret meget) bekymret for, men langt mere de mange mange tøser/damer, der lige synes at når musse nu ikke kan holde til at være ridehest fordi den har spat, kissingspines og et vildt dårligt temperament, så skal den da opleve glæderne ved at være mor, som for mig at se er problemet. Så bruger men uger på at trawle nettet for den HELT rigtige hingst uden at tænke over, at man faktisk har rigtigt dårligt avlsmateriale i den hoppe, man vil bruge den på.

    De dygtige avlere skal såmænd nok få solgt deres heste til en rimelig pris... Selv dem med OCD og andet skrammel i anerne (for den slags sorterer DV o.l nemlig ikke voldsomt i)


  • #26   15. sep 2018 Michelle tænk du bare. Spatsknuden er synlig også uden røntgen, når man ved, hvor den sidder på den her specifikke hest. Og den tåler formodentlig ikke et slag/spark.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #27   15. sep 2018 hvad er en spat knude??

    troede at jeg vidste en del om spat, men har aldrig hørt at det ligefrem danner knuder


  • #28   15. sep 2018 Golden - men så er den næppe uden betydning. Hvis der er forandringer på knogler og/eller brusk, så har det betydning for slid på leddet og det vil jo med al sandsynlighed få betydning for holdbarheden på sigt.
    8 år er bare lidt tidligt at sige, at det ikke har betydning.


  • #29   16. sep 2018 Nu skriver i om ubetydelige fejl, det er da klart sådan en hest skal da have en chance smiley
    Men hvis en sælger sætter en pris ned til det halve så tror jeg ikke det er en ubetydelig fejl, så er det kun for at tørre det af på en naiv køber der så overtager aben


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   16. sep 2018 Peter: det er ganske normal kotume at sætte prisen markant ned ved røngten forandring.



  • #31   16. sep 2018 Prisen og diverse vilkår skal naturligvis matche en sådan hest. Det kan dog være problematisk, når samme hest også er supertalentfuld. Men som avler/sælger, så er man nok pisket nødt til at stå stejlt på vilkår, der udfærdiges lige præcis på en hest med sådan en fejl, der også viser sig at have et kæmpetalent. Nogen ville jo kunne finde på at udnytte det til egen vinding imod bedre vidende og hestens tarv, om man så må sige.

Kommentér på:
Spat hest

Annonce