{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Frøgræs
  • #2   17. dec 2018 vi giver også frøgræs i år, ingen svampesporer overhovedet, ingen støv, vi har prøvet at erstatte det med halm, men det gider de ikke. Vores heste står ude 12 timer, vi kan ikke give hø og wrap, da to af dem bliver alt for tykke, det er de to mest dominerende, så de vil tage alt, så frøgræsset er rigtig godt hos os, så de får lidt i alle de timer de er ude. De får wrap i boksen

• #4   17. dec 2018 Frøgræshalm har bare den ulempe, om det er et tørt år eller ej. at det er en monokultur.

Det er kun EN sort, og hvis det er hovedparten af grovfoderet som består af frøgræshalm, bliver det en noget ensidige kost. Hvilket giver en ensidig tarmflorasammensætning, som igen gør hesten mere sårbart overfor infektioner i netop disse tarmbakterie. Eller omvendt jo mere alsidig en tarmflorasammensætning hesten har, jo mindre sårbar vil den alt andet lige være.

• #6   17. dec 2018 Jeg har i år også valgt at købe frøgræs, grundet den gode kvalitet. Men mine damer er åbenbart kræsne!
    Så hvis nogle vil købe frøgræs, så siger i bare til smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #7   17. dec 2018 Hvad er forskellen på frøgræs, og frøgræshalm?

Indledningen starter med frøgræs, og hele indholdet handler om ulemper ved frøgræshalm

• #8   17. dec 2018 Når man dyrker græsfrø, så sår man EN sort græs, dette græs lader man stå på marken til frøet er færdig moden. Så høster man græsset, på samme måde som man høster korn. og det strå som frøet har vokset på, det er frøgræshalm, altså i bund og grund halm.

Frøgræs=græsfrø og frøgræshalm = det strå som græsfrøet har vokset på altså halm. Men i daglig tale så omtales frøgræshalm ofte bare som frøgræs, men det er halmen som menes. Da der er kun de to produkter man har, frøet og halmen.

Hø derimod er ofte lavet på et blandings produkt, hvor i der indgår flere forskellige sorter, og er man rigtig heldig, så er der også en del ukrudt, så har man en ret høj diversitet i sit grovfoder. Høet høstet også tidligere end frøgræshalmen, da man ønsker en højre næringsværdi i selve strået.

• #9   17. dec 2018 Bruger ikke frøgræs - kun wrap og hø

• #10   17. dec 2018 Det er en super god forklaring på hvorfor man skal holde sig fra frøgræshalm og hvorfor det ikke er heste mad!

Jeg var heller ikke klar over detaljerne bag, men blot at det ikke er heste mad smiley
    Så mange tak fordi du har gjort mig klogere, TT smiley

• #11   17. dec 2018 det er ikke rigtig nogen begrundelse for mig, jeg giver wrap halm og frøgræs og roepiller vitaminer, mest wrap dog. Det ser ud til, at hestene ikke så let får tynd mave hvis de ikke spiser det spæde græs på foldene, især når det er frost, jeg vil hellere have at de har noget frøgræs end at de får en masse sand i maven af at spise det lidt græs der er på vinterfolden. Halm gider de ikke. wrap er ikke en mulighed, da de har tendens til overvægt. Hvis andre har en god ide så hører jeg gerne.

• #12   17. dec 2018 Frøgræsset i år er godt - det har ikke samme indhold af svampespore som normalt, da det slet ikke har regnet på samme måde som det plejer.

Så lige i år gør artikelen sig ikke gældende mht. svampespore - men ja ellers gør den.

En anden ting er at mange giver deres forfangne, overvægtige og andet i den stil heste frøgræs fordi de tror at der er lidt næring i det. Men via analyser kan man se at der faktisk ofte er en hel del sukker i det - så man skal ikke bare give det uden nærmere omtanke.

• #13   17. dec 2018 Bettina R - Du kan sagtens give overvægtige heste wrap, det feder ikke nødvendigvis mere end hø. Dit frøgræs og hø kan være spækfyldt med sukker og det er på ingen måde godt for overvægtige heste.

Det hø du giver kan også indeholde flere FE end det wrap du kan skaffe.

Så du aner ikke hvad det du giver indeholder uden en analyse. Du kan være uheldig og at det hø du giver indeholder mere sukker, end det wrap du kan skaffe. Og samme med FE.

• #14   18. dec 2018 Vi er et af de folk som bruger frøgræs og er udemærket kendt med alle "ulemperne". Men der er nu også massere af mulige ulemper med hø og wrap også de har bare ikke fået lige så meget opmærksomhed. Og det vigtigeste er jo altid at være kritisk omkring hvad du fodrer din hest med.

Vi har det som supplement til græsfolde, og så får de wrap eller hø hvis det er rigtig koldt. Vi har ikke flere problemer end andre med kolik, dårlig mave, forfangenhed etc.

• #15   18. dec 2018 i dag gav jeg faktisk wrap på folden og det resulterede i, at de sloges og så fik den ene ikke noget og de fede stod ved det hele tiden også selvom der er tre fodersteder til 3 heste, det duer ikke at ligge det på jorden for der er for mudret.

• #16   18. dec 2018 Bettina, måske der er en grund til at de sloges om det smiley

• #17   19. dec 2018 marie det kan godt være, men det løser ikke noget

• #19   19. dec 2018 det kan jeg jo netop ikke.

Kommentér på:
Frøgræs

Annonce