{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Hvornår stopper og starter i med at gi hø/wrap?
  • #1   7. jan Mine får strå hele året rundt smiley

• #3   7. jan Hvorfor giver du også strå? smiley

• #4   7. jan Det kommer helt an på hvor meget græs de er på markerne. Sidste sommer havde vi hestene på stald hver dag og fodrede nærmest fuldt ud ved siden af marktid. Men det var selvfølgelig også en ekstrem sommer.....Andre år har vi hestene inde for at de ikke skal få for meget græs og så får de kun lidt hø om natten

• #5   7. jan Mine får året rundt fordi de kun får lidt græs om sommeren. Men da mine kunne gå på græs døgnet rundt var de på fuld vinterfodring oktober-maj. I maj og september har jeg suppleret med wrap, da der stadig var lidt græs/ved at komme græs, og i juni, juli og august levede de udelukkende af græs smiley

• Sasja M. H
    Sasja M. H Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 2 Svar: 48
    #6   7. jan Vi har meget store folde og rigeligt med græs. I år er jeg først for alvor begyndt at give hø her i december. Andre år hvor det har været mere vådt i vejret er det tidligere. Jeg beregner typisk at give hø fra november, når jeg køber ind. Jeg stopper senest med hø til maj, men nogle år er der vækst nok i græsset allerede i april til at de går fra høet. Jeg har altid lidt ekstra hø til sommerhalvåret, så jeg har til at give i traileren, til skuer/stævner og hvis jeg af en anden grund har brug for at tage nogen på stald. Det er dog meget små mængder jeg bruger der, måske 5-10 Morten Korch høballer på et halvt år.
    Mine styrer det meget selv og de vælger stort set altid græsset, hvis der er noget smiley

• #7   7. jan Jeg bruger ca en minibig pr hest om måneden.. Og fodre fra august til maj ca:-)

• #8   7. jan Min får wrap/hø hele året rundt, selvom hun kommer på græs. Og hun får så meget hun kan spise, hvilket selvfølgelig er mindre i sommerhalvåret end vinterhalvåret.

Og det er ligegyldigt om hun står på boks, hvilket hun gør nu, eller om hun går i løsdrift(som hun gjorde tidligere)

• #9   7. jan Min går ude hele døgnet på 4 hektar græs sammen med tre andre heste. De har wrap ad libitum. I år begyndte de allerede at få wrap i august pga tørke, i starten spiste de 30-40 kg dagligt. Efter 14 dage var det omkring 10 kg. Først fra oktober var de oppe på omkring 50-60 kg. som de også spiser nu.
    Vi ser på, hvor meget de spiser og korrigerer efter det. Vi har vist lige nu indkøbt wrap til omkring midt april, men køber mere hvis de får behov for det.

• #10   7. jan Mine får både grov- og kraftfoder hele året rundt. De går sjældent på døgnfold - og selvom de gør, så kommer de ind en gang dagligt og bliver fodret.

• #11   7. jan Min får året rundt, og wrap er en vigtigt del af hans foder - og han elsker sin wrap.

Men det afhænger af hvordan du opstalder?
    går hesten meget ude?
    er der godt græs?
    hvor meget rider du?
    hvor nemt er hesten at fodre på?

Det der passer til den ene hest, passer nødvendigvis ikke til den næste.

• #12   7. jan Min får året rundt.

• #13   7. jan Mine får også året rundt. Den gule bliver forfangen af græs efterhånden og traveren døjer med at holde huld alene på græs, når den skal gå sammen med den gule.

Det er også meget forskelligt fra år til år, hvornår der er vækst nok i græsset til det kan bære hele fodringen, alt efter hvor stort areal man har til rådighed smiley

• #14   7. jan Vi stoppede med wrap i slutningen af april, hvor hestene valgte at bruge det som toilet og så spise græs i stedet. Og så startede vi op på wrap igen den 27 november, da det begyndte at blive lidt småt med græsset. Så i grove træk vil det sige at vi har haft rigelige mængder græs fra 1. maj til 1. december i 2018 - selvom sommeren har været hård ved græsset andre steder.
    Min ene nabo har til gengæld måttet starte op med wrap allerede i starten af september, og den anden fodrer med wrap hele året rundt.

• #15   7. jan Vi har givet hele året fordi vi i mange år har haft mindst en hest, der kun kunne gå begrænset på græs. Nu har vi så kun to der kan tåle græsset, så der gives strå indtil de lukkes på græs - hvornår det er, afhænger af vind og vejr.

• #16   8. jan Mine har adgang til strå altid, de er endnu ikke begyndt at æde af stråen, de æder fortsat kun græs, men jeg regner med at skulle bruge fra november til maj når jeg laver vinterfoder...

• #17   8. jan Det kommer helt an på hvor og hvornår de kommer på sommerfold, om der er nok græs til at holde dem kørende, og om vejret kræver ekstra. Sidste år var det nædvendigt at grive hø, så der fik de ad libitum hele sommeren, men de sidste par somre før det, var der rigeligt med græs til at holde dem kørende.

Kommentér på:
Hvornår stopper og starter i med at gi hø/wrap?