{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
894 visninger | Oprettet:

Underviser licens.. Hvad tænker I? {{forumTopicSubject}}

Ja så er der tid til en diskussion igen smiley
Jeg faldt over denne
https://georgiatimmermann.ridersnotebook.dk/er-rideheste-en-selvfoelge-i-fremtiden/?fbclid=IwAR15B8tFMOryi1JM16sjJF47BwDPhdtquoy02QRrzwS21eWzF3gZSgFRfNE
Hvad tænker I?
Hvad så med de der ikke underviser i traditionel ridning? Så må disse ryttere ikke starte stævner hvis de ønsker..?
Jeg bliver faktisk ret tosset for jeg synes at det er endnu en tvunget ting fra DRF, og endnu en ting de mener de skal tjene penge på.
Ja tanken er god, rigtig god endda, men ikke gennemtænkt, og ret så egoistisk da den lukker for de mennesker der ikke vil benytte traditionelle undervisere.. Og hvad så med dem der vil ride distance? Grr..

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Underviser licens.. Hvad tænker I?
  • #1   15. jan 2019 Se i min verden synes jeg faktisk, at det som en overordnet tanke er rigtig fint, at DRF til deres stævner gerne vil have mulighed for at kunne sige, at for at ride til deres stævner kræves der en vis formentlig minimums generel uddannelse af trænerne, og herved af rytterne.

    Jeg synes det er fint, at man kan rette henvendelse til træneren, og bede dem diskuterer hesteetik og velfærd, samt sportslig optræden, hvis TD eller dommer finder dette nødvendig.
    Det gælder jo både lille Lotte på d-plan, og store Lotte på C-/B plan.
    Jeg er ret sikker på, at på A-plan er der allerede fokus på hvordan dårlig opførsel kan betyde shitstorm og mistet indtægt, men også her vil der i fremtiden med en stadig større ulighed i det danske samfund formentlig også komme flere “rige amatører”, som også kan/bør korrigeres i deres adfærd.

    Jeg er ikke så bekymret for alternative trænere - de vil stadig have dem som ønsker at ride alternativt hos sig. Og mener man at det man træner er total afvigende fra DRF’s ønsker om fx D-plan uddannelse for træner, så må man jo som rytter vælge en anden træner, som har uddannelsen, eller bare nyde at træne noget åbenbart meget specielt og ekslusivt anderledes træning.

    I distancere der rent faktisk også mulighed for trænere - skal du ride på højt plan, så skal du jo lærer hvordan du træner de forskellige dele og optimerer dig og hesten. Og med de dødsfald der ses blandt distance heste til stævner rundt om i verden, så er de nok mere udsat for shitstorm, ifht om musse bliver hevet i munden til et D-stævne. Så der ville jeg have rigtig meget fokus, hvis jeg var deres forbund på hestevelfærd og-etik.

    Mvh Charlotte


  • #2   15. jan 2019 Hvis man vælger at starte stævner, så vælger man jo også DRF, da det er i den organisation der afvikler stævner.
    Og de kendet dressurprogrammer må kun benyttes af DRF, da det er dem der har "udviklet" dem.

    Men ellers ser jeg det som et fornuftingt tiltag, som jo nok kræver lidt finpudsning. Der er godt nok nogle stykker derude, som ikke burde undervise.
    Det vil også holde nogle af de uddannede lidt i ørene...

    Ser dog ikke noget problem, da alle vil få mulighed for at kvalificere sig som "stævne underviser"

    Alle hestefolk kan opnå trænerlicens via kurser/uddannelser samt merit for erfaring.




  • #3   15. jan 2019 Der er to ting.

    1) Forslag om trænerlicens.
    2) Den teoretiske shitstorm mulighed.

    Det er fint nok, at man kan få træner licens.
    Men hvor meget vil det betyde?
    Jeg lærer og formes nu engang af at træne med nogle venner. Mange ryttere har ikke formelle trænere, men går til clinics, ser hvad der virker for andre osv.
    Jeg har brugt en træner en gang på et år. Ellers, feedback på andre måder. Gad vide om andelen, der bruger standard undervisning er mindre end man tror.

    Jeg tror, at andelen af ryttere der kun rider klassisk dressur er mindre end man tror.
    Dermed er betydningen mindre.
    Faktisk - hvor mange rideheste er der?
    Og hvor mange deltager i DRF stævner.
    Ups. Hovedparten af os ryttere går under radaren.

    2) i forhold til shitstorm??
    Ja, det kan også ske med hundehold, hamsterhold, hestehold. Hvis vi opfører os, så vi er tilfredse med os selv, når vi går i seng, så tror jeg ikke, at risikoen er så stor.


  • #4   15. jan 2019 Er jeg den eneste der tænker, hvorfor er det lige de har slettet ryttermærkerne når de nu siger vi skal uddannes før vi må ride c stævne. Det var jo netop en "lille prøve" hvor man skulle gå til undervisning og lære en masse om hesten og hvordan den skal behandles, passes og plejes. Det er da en fin tanke at rideundervisere skal have licens, men er det så endnu en ting der skal betales ind til hvert år, og hvor meget vil undervisnings prisen så ikke stige?
    Så vil jeg også mene at der er ting de nævner her som en underviser ikke lige vil bemærke, især den med et dækken der vender forkert, underviseren er da smuttet videre til den næste inden man kommer så langt til at lægge dækken på. Så på det område ville det give mere mening hvis det krævede et bevis for at måtte holde hest, så staldmand/Mutter lige kunne komme og prikke en på skulderen og sige, "det der dækken vender altså forkert nu skal jeg vise dig hvordan det skal være"

    Jeg synes det er synd at der kommer så mange regler for at må starte stævner det virker mere og mere håbløs for den "lille" stævnerytter at komme af sted til de 2-3 stævner om året når en stor del af udgiften går til licens dit og dat. Jo man kan starte klub stævner, men der er det begrænset hvilke klasser der må være så en ældre rutineret stævnerytter ikke kan få lov at starte la1+
    At vi skal have frygt for at vi ikke længere må ride havde jeg ikke troet ville komme, men jo det er vel en realitet vi må se i øjnene, selvom det i mine øjne lyder helt uvirkeligt at det kan blive en realitet..


  • #5   15. jan 2019 Jeg må ærligt indrømme at jeg er bange for at DRF tager livet af klubberne som kun holder D-stævner. Allerede nu efter at licensen er kommet på d-stævner har jeg oplevet at antallet at stævnestarter faldt. Og samtidig er det allerede nu nærmest umuligt at afholde en hel dag med spring her på Fyn fordi springrytterne hellere vil starte en d-klasse til et c-stævne.

    Jeg syntes ikke ideen er dum på de rideskoler som lever af undervisning på elevheste. Men at jeg som privat rytter skal have en tilknyttet så stopper jeg da klart med at ride stævner. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   15. jan 2019 Fint for mig.
    Så bliver der også sorteret lidt i de dårlige trænere, som lever på falsk markedsføring.

    I alle andre sportsgrene er der også et hovedforbund, også er der alle de andre forbund. Kan man ikke acceptere reglerne i hovedforbund, så må man vælge et af de andre forbund.


  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #7   15. jan 2019 Det er simpelthen det dummeste jeg har hørt i nyere tid. Heldigvis blev det ikke vedtaget, men det p*sser mig af, at de alligevel har det oppe at vende igen på mødet.
    DRF skal ikke blande sig i, af hvem eller om en rytter får undervisning. Og det må være rytterens eget ansvar, at finde en træner der kan lære fra sig. Og så burde det iøvrigt være dommer og TD's job, at stoppe uhensigtmæssig opførsel på stævnepladsen. En træner, der sikkert ikke engang er tilstede, skal sgu ikke hænges op på det. De kunne lige så godt have beholdt ryttermærkerne! Det er kun endnu et tiltag, der vil kvæle sporten. Klubben der har fremsat det kan vel ikke tåle konkurrence eller mangler kunder i biksen. Dybt godnat altså


  • #9   15. jan 2019 Å skal man nu ikke have lov til selv at bestemme om man har lyst til at ride undervisning eller ej, og lige frem af hvem ?? ej nu må de sku stoppe!! Der er sku så langt mellem de gode udd underviser !! Og så ku de da ligeså godt ha beholdt ryttermærkerne som i min verden giver mere mening ?? . Syntes det er rigeligt vi skal betale rytterlicens ved siden af vores start gebyr, kommer dette også må det til at blive stævner udenfor DRF !!

  • #10   15. jan 2019 Min umiddelbare tanke var at de fratager folk evnen at tænke selv.
    Nummer to var at de dommere og TD'ere der er nu jo ikke rør en finger. Der er meget grim ridning, på opvarmingsbaner og på selve banerne, men der bliver intet sagt.


  • #11   15. jan 2019 lige præcis Sørine. Har flere gange brokket mig over ekvipage, min fik bare af vide at det skulle dommeren nok tage sig af. Men de kan sku ikke både dømme og holde øje med opvarmning

  • #13   15. jan 2019 Lyder som en rigtig dårlig ide, som flere af jer nævner hvorfor beholdte man ikke bare ryttermærkerne.
    Men måske skulle rideskolerne også til kikke på hvordan man uddanner fremtidens ryttere, der er jo ingen undervisning i hvordan du sadler op, strigler og generelt passer din hest.
    Måske lidt et sidespor men hvis folk fik den rette undervisning fra dag 1, ville man ikke skulle ud i den slags forslag som kan udelukke dem som ikke svømmer i penge det dyrt nok at have hest i forvejen og alle vil vel deres hest det bedste.


  • #14   15. jan 2019 Årh det første jeg vil brokke mig over er de mange grammatiske fejl.. Kunne de ikke have fået en til at læse det igennem? smiley
    Men altså.. Ja, jeg forstår heller ikke hvorfor de så afskaffede ryttermærkerne? Det er da oplagt at bruge det system til at, hm, få deres vilje. Det synes jeg nemlig det virker som om at de gerne vil have, for at redde deres egen røv, når medierne *måske* (højst sandsynligt ikke) overfalder dem som glubske dyr og stiller spørgsmålstegn ved alt de (DRF) foretager sig. Hvilke medier snakker de helt præcist om? Jo, der er selvfølgelig ridehesten, men ligger de ikke nærmest under DRF? De almindelige medie ved jo ikke en hujende fis om heste, så man kan prakke dem alt på. De ved ikke om folk er dygtige til at ride eller ej medmindre nogle fortæller dem det.
    Jeg er meget biased, men for mig virker det mest som om at DRF vil bestemme hvordan folk skal ride og træne deres heste. Får man undervisning af en uden licens kan det "spores" og derved kan man give vedkommende (rytter og træner) en konsekvens, hvis det er det man vil. Som for eksempel at udelukke dem fra stævner. Øhm, Diktatorisk Rideforbund much?
    Jeg kan forstå idéen i at et landshold har en fælles træner som forbereder dem til store stævner, men der er da (formegentligt) ikke nogle håndboldspillere der får af vide at "hvis ikke du løber med høje benløft kan du ikke få lov til at starte stævner", hvilket er de marginaler jeg læser at DRF vil få mulighed for at sætte. Jo, der er jo altid nogle regler i selve stævnet som dommeren skal dømme efter, præcis som i andre sportsgrene, hvilket der skal være, men de kan ikke gå ind og bestemme hvordan folk rent metodisk skal forberede sig til dette. De kan hjælpe folk på vej, for eksempel ved hjælp af ryttermærker, camps eller noget helt tredje, men ikke gå ind og bestemme. Der går grænsen altså for mig.
    Jeg er i forvejen ikke vild med DRF, og det her er da et kæmpe skridt tilbage. Jeg synes de går i en retning (eller i hvertfald prøver på).
    Og en sidste ting.. Hvem er det der har skrevet den artikel? Altså, hvad er hun?
    "Søs ude fra opstaldningsstedet, som har haft heste hele livet, et par kørefjordheste i sine unge dage. Dem elsker Søs og har også et par stykker som går på en mark. De er dog for tunge og stædige til andet end køreheste. Dengang var der ikke al den her fokus på hestevelfærd og etik."
    Kan man være lidt mere diskret i sin kritik af andre racer? Bare fordi det ikke lige er en fin varmblod.. Ih altså, sådan noget kan gøre mig så vred smiley Måske overfortolker jeg, men det er præcis sådan noget som gør folk pro- og anti-varmblod/DV/DRF. Så alle køreheste er stædige og tunge? Eller er det kun stædige og tunge heste som dur til at være køreheste? Kørsel er ikke en sport man skal kimse af.. Og fjordheste? De kan om nogen samle sig og gå ordentligt! Det kræver bare lidt mere end at sætte sig op, hive mulen ind på den og smække den én bagi. Men måske er det derfor hun betegner dem som stædige, fordi man faktisk skal arbejde for det.

    Edit:
    Og.. Hvordan ved hun at almindelige mennesker ikke uddanner sig? Der findes tonsvis af gratis viden derude for ikke at snakke om ikke-statslige uddannelser, bare fordi man ikke lige har en beridderuddannelse betyde det ikke man er dum i hovedet. Er bøger og generel erfaring ikke valide længere?


  • #15   15. jan 2019 Frida n
    Så godt skrevet er helt enig!


  • #16   15. jan 2019 Tak Nikoline!
    Skal lige falde lidt ned igen, det er aldrig godt for mit blodtryk når det omhandler drf smiley og så læse de andre svar.


  • #17   15. jan 2019 Sørine
    Jeg tror desværre også at det er meningen, at folk ikke skal tænke selv smiley De skal bare følge drf som en anden flok får.


  • #18   15. jan 2019 Ja ja, så kom det der lidt gang i den smiley Ja Frida Drf har for stor magt i heste verden.. Jeg håber virkelig ikke der sker noget videre.. For selvom jeg har en hest der skal ud at starte en masse stævner, så skal jeg da bestemt ikke dikteres ift hvem jeg bruger til uddannelse af ham..

    Mon dette er et tiltag Drf forsøger på fordi beridere rundt omkring mister flere penge da folk får mere viden ift at kunne uddanne (tilride) sine egne heste, eller bruge alternative undervisere og trænere... Bare en strø tanke..

    Mvh TT


  • #19   16. jan 2019
    Nej Tindur jeg tror ikke DRF har lagt et komplot for at elminiere andre trænere end beridere - der er faktisk ret mange, der underviser ganske traditionelt som ikke er berider.

    Og som Doktor Who nævner - så er det efter min oplevelse også en begrænset lille del af hesteverdenen, i forhold til det hele store billed af ryttere. Så jeg tror ikke DRF føler sig truet på nogen måde eller forsøger at beskytte nogen - hvis folk mangler indtjening, så finder de sgu nok på en måde og tjene noget på smiley


  • #20   16. jan 2019 Jeg synes også det virker som en sammensværgelse, for at være lidt melodramatisk. Måske ikke så gennemtænkt, for hvornår er noget fra drf nogensinde det smiley men mere "vi vil bestemme hvordan folk skal ride så nu laver vi bare en ny regel"-agtigt uden at overveje hvordan og om det vil give bagslag smiley
    Jeg ville ønske at det var muligt at starte (distance)stævner udenfor drf, for så havde jeg gjort det for længe siden. De har desværre eneret til tronen, og selvom vi har mindre .. foreninger, må være det rigtige begreb, som dhe (i hvertfald for spring/dressur), er det svært at skyde op i skyggen af drf. Så de kommer nok til at sidde der længe endnu.


  • #21   16. jan 2019
    DRF har ikke monopol på at afholde stævner

    At det er svært at skyde op - tja, hvis der var nok der var med på konceptet, burde det ikke være så svært. Igennem tiden er mange forskellige ting blevet væltet af pinden, fordi andre var mere populære, der var flere der tilsluttede sig andet.

    Jeg synes også den über fesne tilslutning til de bidløse klasser siger en del.

    Den del der råber en masse op om at de vil have forandring, er efter min oplevelse ikke særligt stor og kan ofte mest ... råbe.

    Hvis det skulle i teorien blive indført - var der heller ikke nogen der forhindrede folk i at få certificat selvom de ikke er enige i ganske traditionelt ridning.


  • #22   16. jan 2019 Forslaget går jo ikke ud på at "diktere" folks ridning - men at eliminere usportslig optræden ved stævnerne. Det er jo i for sig et rigtig fint formål - men idéen holder bare ikke i praksis. Det er ikke en træners ansvar at lille Lotte ikke kan styre temperamentet (og pisken) til et stævne. Her må TD'er og dommere komme på banen og gøre deres job.

    Jeg kan ikke lige se hvor i billedet at DRF skulle tjene på dette, selv hvis det trådte i kraft? Så det her med at "anklage" DRF på den måde holder vist ikke helt smiley


  • #24   16. jan 2019 Nicoline - "Er Randi uddannet berider? For BBH uddannelsen uddanner jo ikke beridere! Min underviser er også uddannet BBH. Men hun er ikke berider.
    Og tanken er jo at Drf vil afholde kursus til trænere.. Og det gør de næppe gratis, så jo det er en indtjening.. smiley

    Mvh TT


  • #27   16. jan 2019 Nikoline: Efter hvad er står på Randi's side er hun ikke eksamineret berider men kun BHH uddannet smiley

  • #29   16. jan 2019 Jeg vil gerne lige slå fast at det ikke er DRF, som har stillet forslaget.

    Det var en klub under drf.

    Og det blev ikke vedtaget. Så det bliver ikke en realitet. Forslaget blev vist stemt meget ned.


  • Ida  L
    Ida L Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60
    #30   16. jan 2019 Jeg læste grundigst den sidste del.

    1) det er rytters/rytters forældre ansvar at vælge en god underviser og være kritiske/sætte sig ind i hesteverdenen.

    2) det er undervisers ansvar at tage kurser m.m. for at kunne leve op til "underviser standart".

    3) for os der mest rider alene er det vores eget ansvar at tage hånd om hesten og skåne den m.m.

    4) det er delvist sælgers ansvar kun at leje/sælge sin hest til en der ikke smadre den.

    5) for dem under 18, er det forældrenes ansvar ikke at lade deres barn ride rundt og ødelægge en stakkels hest.

    Og jo, jeg syndes at der er alt for mange derude der ikke passer ordenligt på deres heste, og som der virkelig rider uansvarligt smiley


  • #31   16. jan 2019 Jeg har undret mig mega længe nu, og har oprettet mit eget emne med igår.

    HVAD er det at i syntes som er forkert når i siger at i ofte ser folk der ikke passer ordentligt på deres heste. Jeg ser stortset altid folk der vil deres dyr det bedste.

    Kan i ikke komme med nogle konkrete ekkempler.


  • #32   16. jan 2019 Nej, jeg synes ikke umiddelbart at det er en god ide. Eller, i teorien er det egentlig en ganske fin ide, men i praksis tror jeg ikke det vil fungere.

  • #33   16. jan 2019 Nikoline B : Som jeg læser det handler dit emne om opførsel/ adfærd til stævner... Og ikke hvordan folk behandler deres heste.

    Tror faktisk ikke at der er nogle der helt bevist mishandler deres heste… Tænker at vi alle gør vores bedste.

    At jeg så ikke er enig med alle om, hvordan det er bedst at passe heste, er så en helt anden historie.


  • #34   16. jan 2019 True, men det jeg gerne vil frem til i mit emne er også hvad vi hver især ser som forkert behandling af heste.

    det syntes jeg nemlig er spændende.. Sådan vi vil alle vores heste det bedste, og jeg kan godt lide at høre flere meninger om samme emne


  • #35   16. jan 2019 Nikoline - Lotte Braun Hestens Akademi. Dog har jeg ikke modtaget undervisning på et år da Tindur er pensioneret, men tænker at starte op igen med Rocky i løbet af sommeren hvis alt går efter planen smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Underviser licens.. Hvad tænker I?

Annonce