{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.332 visninger | Oprettet:

Vis mig Jeres bomløse Soft sadel. :-) {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Vil I ikke vise mig Jeres bomløse Soft sadel og fortælle mig hvad I synes om den.. Jeg får jo Tusnelda hjem til låns, og hun har ingen sadel. Og jeg investerer ikke i en dyr bom sadel til hende da det ikke er min hest (endnu i hvert fald) og det er begrænset hvor meget hun kommer til at blive redet.
Så jeg ønsker at se jeres sadler og høre pris osv.

Hvilken billig sadel med rigtig god støtte kan I evt anbefale? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vis mig Jeres bomløse Soft sadel. :-)
  • #1   21. aug 2019 Hvad er billig? Tænker man kan få bla bates, Kent & Masters og isabell bom sadler med udskiftelig kopjern, brugt til en billig pris i mine øjne

  • #2   21. aug 2019 Jeg har ikke prøvet den men af omtale har jeg hørt at den er glat, "pelsen" holder dårligt, og at den er super dårlig til brug med bøjler. Men som sagt kender jeg den ikke smiley
    Jeg tænker at du kan få ret meget bedre end Tikas soft sadel uden at skulle lægge ret mange penge ekstra:
    https://www.dba.dk/bomloes-sadel-fin-sadel-ik/id-1058334932/
    https://www.dba.dk/bomloes-sadel-17-tommer-vi/id-1058214421/ (Jeg genkender denne som den Hööks sælger)
    https://www.horsepoint.dk/shop/bomloes-sadel-4863p.html
    Bare hurtige eksempler. Det ville være nemmere hvis du skrev hvad der er indenfor dine rammer af billigt smiley


  • #3   21. aug 2019 Hej Karita.
    Spændende med Tusnelda.
    Hvis jeg var dig ville jeg helt klart købe den fra Ebay, som jeg havde til Mini. Den der, som du har set ude ved Sacha for nogle år siden. smiley
    Jeg fik den "godkendt" af min fys af flere omgange, og red med den som primær sadel. Den var billig og god, og jeg har i årene efter anbefalet/rådgivet rigtig mange til at overveje sådan en sadel. Hvis jeg havde plads hvor hun er nu, så købte jeg en mere, uden tvivl! smiley


  • #4   21. aug 2019 Miss Sofy - Jeg går utrolig meget op i at en sadel ikke må skabe smerter for hesten. En bom sadel skal altids tilpasses løbende, det er penge jeg ikke vil ofre flere gange i året på en avlshoppe der ændrer sig så meget... Så jeg skal have en sadel som bare kan smides på lige meget om hun er i 9-10 måned eller i 3 måned.

    Sofie - vil du ikke lige linke til den da jeg næsten ikke husker den da det er rigtig svært at holde trit med dig og din sadel fetich smiley smiley smiley smiley

    Mette - spændende, men ved ikke om det er lige det jeg søger.. Synes det er rigtig svært smiley

    Mvh TT


  • #7   21. aug 2019 Sofie - Det der bekymrer mig er at den jo er meget fast.. Så den kunne komme til at trykke alligevel.. Derfor jeg ønsker en Soft sadel.. Men den er jo bestemt til at komme til for penge.. Men tror bare ikke jeg tør løbe chancen med noget så fast.. smiley

    Mvh TT


  • #8   21. aug 2019 Kunne man ride letridning i en lammeskind sadel hvis man har et ekstra godt trykfordelende underlag under?
    Jeg skal nemlig bruge sadlen til at ride i alle gangarter, men ikke mere end 2-3 gange ugentligt Max..
    Så irriterende med det sadel værk.. smiley

    Mvh TT


  • #9   21. aug 2019 Synes du, den er fast? smiley Da jeg købte den, kom den i en lillebitte kasse, der ikke var mere end 40*40 cm (målte den faktisk ??). Det var min mor, der åbnede døren og tog i mod den, og spurgte, hvad jeg havde købt. Kan huske jeg var ved at pakke, for jeg skulle med Kasper og familie til Dubai dagen efter, og jeg tog pakken og sagde, at jeg ikke anede, hvad det var. At jeg godt nok havde købt noget i Indien (der stod Indien på pakken), men det var noget større, for det var en sadel, og den skulle ikke komme før tre uger senere.. Så min mor blev helt spændt over, hvad nogen i Indien havde sendt til mig, og sad og kiggede med, mens jeg pakkede op. Vi blev helt forbavsede, da sadlen kom ud af pakken. ??
    Den var foldet sammen på alle leder og kanter, og var helt bøjet, da den kom ud. Kunne slet ikke se, hvordan den nogensinde skulle blive til sadel igen... Men jeg tog direkte ned til hesten med den, lagde den på, og skridtede lidt rundt i den, og den lignede en sadel resten af tiden, jeg havde den smiley Mini har sågar rullet sig med den på ryggen 2-3 gange uden problemer smiley Fordi jeg kun til at efterlade hende svedende på ridebanen, mens jeg skulle hente noget nede i værkstedet, dengang jeg havde hende opstaldet i Vojens. smiley

    Jeg synes, at den var ret "soft sadel"-agtig. Jeg har haft en lammeskindssadel fra Tika med ægte lam, stort set magen til den de kalder "soft sadel". Den havde jeg i en kort periode, nok to måneder, mens jeg havde Mini opstaldet ude på islænderstedet ved Odense V. Den fik hun trykninger af, fordi gjordstropperne trykkede direkte ned i ryggen og også ved skulderen.. smiley Så hun begyndte at bide, når jeg skulle give sadlen på og spænde gjord..


  • #10   21. aug 2019 https://ebay.to/2HweTqD
    De her er faktisk udmærket. Fin støtte til både hest og rytter, vil dog anbefale et trykfordelende underlag med pads i så man får (mere) rygsøjlefrihed, men jeg red en 45km distance i min da jeg havde den smiley Langt bedre støtte til rytteren end fx. Barefoot!
    Jeg er dog ret sikker på at det ikke er freemax da der ikke er noget skilt på sadlen, men pyt være med det.


    profilbillede
  • #11   21. aug 2019 Jeg så denne her artikel her den anden dag, som også "anbefaler" den ovenfor. smiley

    https://hobbyheste.dk/andet/billig-bomloes-sadel-overrasker-i-test/


  • #12   21. aug 2019 Jeg overvejer stadig at få fat i den jeg prøvede ved dig, Sofie ??. Men kan ikke huske, prøvede vi den kun på Tinka eller også Natash? Og hvordan lå den?

  • #13   21. aug 2019 Vi prøvede den på begge smiley Min var 17" og var 42-43 cm. Den er noget kortere i en 16", mener jeg har hørt fra en, jeg anbefalede at købe den, at den i en 16" er 38 cm som springsadel.
    Den lå ret godt på begge, men vi var alle tre enige om, at den i 17" var for lang til Natash smiley


  • #14   21. aug 2019 Haha, ja Natash er ikke nem at finde udstyr til generelt!
    Må lige prøve at overveje igen, om jeg vil have fat i en. Et eller andet sted er det jo også dumt af mig at købe en ny, når jeg har barefooten og ikke rigtig rider så meget mere.. Og vi kommer ikke ud og starte stævner igen ved jeg ??


  • #15   21. aug 2019 Den freemax og lign modeller kommer aldrig i nærheden af en af de heste jeg har i hænder igen.. Den gav Ponde rygproblemer to uger ind i tilridningen.. Så aldrig nogensinde de kommer på.. Jeg overvejer så din sadel på nyt så Sofie smiley er bare bange den ikke er bred nok så den vil trykke.. smiley

  • #16   21. aug 2019 Det kan godt være du kan slippe afsted med en ordentlig lammeskindssadel og et godt tykt trykfordelende underlag, når det ikke er mere end 2-3 gange om ugen.

    Jeg har haft en Christ Iberica og brugte et Grandeur underlag med ekstra tykke indlæg og den havde jeg bøjler i nogle gange. Red dog mest nedslidning.
    Ellers er der Grandeurs lammeskindssadel som er noget tykkere i det, den ville jeg godt turde at bruge bøjler på et par gange om ugen.


  • #17   21. aug 2019 Jeg overvejer at min 2 års (når hun er gammel nok) skal have en FlexEE sadel. Den koster 5500kr fra ny smiley

  • #18   21. aug 2019 Her er et gammelt billede, jeg tog af den, hvor du kan se panelerne. smiley

    profilbillede
  • #19   21. aug 2019 Og her er den bagfra

    profilbillede
  • #20   21. aug 2019 Og her havde jeg lige pakket den ud af den lille æske :b

    profilbillede
  • #21   21. aug 2019 Den var ellers også fin Sofie. Hvad er panelerne stoppet med? smiley

  • #22   21. aug 2019 Jeg har en fuldstædig ubrugt dressur mod kombi FlexEE inkl alle str kopfjern - læder model i brun (billigt til salg). Den er 14-15 måneder gammel og aldrig redet i.
    Jeg har indset jeg heller ikke kommer til det da jeg simpelthen ikke bryder mig om at sidde i en sadel. Jeg købte den netop også fordi at jeg ville bruge den til begge heste og fordi jeg rider så uregelmæssigt og sporadisk at jeg aldrig ville kunne følge med i forhold til sadeltilpasning af bomsadel.
    Sadlen er superfin og super kvalitet til prisen (nypris 7800kr).
    Jeg havde en karlsund kontakt2 før det som også var ok, men kan jo ikke tilpasses sådan som en FlexEE kan.
    Jeg har også lammeskindssadel (fra Tika), men ville aldrig turde benytte bøjler i. Hverken med eller uden trykfordelene underlag. Synes faktisk heller ikke kvaliteten er super, men sikkert ok til prisen. Bruger den aldrig. Så kan man ligeså godt ride uden sadel, den er for tynd og for blød.





  • #23   21. aug 2019 Jamen det er et godt spørgsmål.. Panelerne holdt formen, men var relativt bløde. Jeg tror faktisk, at den var uldstoppet, men jeg kan godt lige se, om jeg kan finde ud af det.
    Den var faktisk enormt lækker, og jeg var virkelig glad for den, men endte med at sælge den, fordi jeg ønskede mig en akademisk sadel og ikke havde mulighed for at have to sadler. Jeg fortryder det stadig!!
    Den kostede mig 1300 kroner inkl. fragt til Danmark og var cirka 2 uger undervejs. Ingen told. smiley Den var så billig, fordi jeg valgte at byde på den i stedet for "buy now"-knappen. Gav vidt 900 kroner for sadlen og resten i fragt.


  • #24   21. aug 2019 "The seat is made up of layer of  cushion eva and latex foam for ultimate comfort. "e" shaped stirrup bars has been provided for extra safety."

  • #25   21. aug 2019 Har luret lidt på sælgeren og der er sørme nogen fine nogen i mellem. Og de priser er jo helt vilde! Måske sådan en jeg skal have til Uni istedet. Vis det da stadig er muligt at handle i UK om 2 år smiley

  • #26   21. aug 2019 Karita:
    "This saddle looks like a normal saddle but has the benefit of no tree .This a saddle built around a soft pad instead of a traditional wooden tree.


    this saddles is Designed to look like a normal saddle so it can be used when showing ,hinting etc.It is truly treeless with structure and support without rigidity, for every riding discipline.


    No wooden or fiber inserts at the pommel or cantle entire inner structure of the saddle is made up of layers of leathers."



  • #27   21. aug 2019 Uh latex! Vildt det ikke bare er uld til den pris! Latex skal jo ikke omstoppes som en uld stadig ville skulle

  • #28   21. aug 2019 Det har du ret i! smiley Den var altså også enormt god. Min hoppe rullede sig med den på 3 gange i alt, og den holdt formen, selvom den var min primær sadel og blev redet i dagligt i næsten et år. Derefter blev den budt på, på facebook, og solgt for 2000 kroner. Altså 700 kroner højere end jeg selv havde givet smiley

  • #29   21. aug 2019 Ja, det er lige det med handel i England...... Man skal måske skynde sig, hvis man skal nå det, inden at UK forlader EU.... smiley

  • #30   21. aug 2019 Men til den pris kan man også godt tillade sig at slå til. Tænker alligevel at vænne hende til sadel næste år hvor hun er 3.

  • #31   21. aug 2019 Ej hvor er i strenge, i giver mig lyst til at købe sadel også ?? ??

  • #32   21. aug 2019 Du er ikke den eneste, Mette ??

  • #33   21. aug 2019 Hahahaha jeg får også lyst til at købe den igen, jeg var simpelthen så glad for den... Dengang jeg købte den var den tiltænkt til "jeg skal jo også lære at ride i en almindelig sadel igen, så den kan bare være til en sjælden gang i mellem"-agtigt, fordi jeg var faldet af, var blevet bange for at ride i normale sadler, og derfor havde en westernsadel. Fra jeg modtog den her, sad jeg ikke en eneste gang i westernsadlen igen. Min part fortsatte med at ride i westernsadlen, for hun kunne ikke passe denne. Derfor havde jeg westernsadlen i over et halvt år efterfølgende, men jeg kom aldrig nogensinde op i den igen. Kæft jeg var glad for den sadel...... skulle man lige... ???? Den kan vel altid bare foldes sammen og ligge i skabet herhjemme..... ??

  • #34   21. aug 2019 Jeg gider nemlig ikke bruge en bondegård på sadel til en unghest. Først når hun er færdig med at vokse vil jeg investerer i samme sadel som jeg har til Marko. Det er nemlig min ynglings sadel. Og en uden bom kan jo passe på alt som stadig vokset og ændre sig smiley

  • #35   21. aug 2019 Uuuuuh jeg er mest nysgerrig på den mindste ponys vegne, hun bliver dog ikke rigtig redet. Eller hun kan jo godt det er bare meget længe siden sidst ?? og nu nævnte du jo at den var ultra kort den ene. Omkring 38 cm mener jeg godt hun kan være med på. Stod lige med hendes sadel (Barefoot Cheyenne Drytex X0) i går og tænkte om den kom for langt væk fra ryggen og blev for glat med det store underlag under ??
    Synes dressursadlen du linker til meget ligner en jeg engang købte og byttede til en Hidalgo (som den i linket også mindre mig om). De var begge dejlige sadler, den ene var for lille til min numse og Hidalgo solgte jeg for at få en tursadel (og så passede den vidst ikke helt 100 til Zache). Brugte endda Hidalgo'en kort på Dolly i mangel på bedre men den passede ikke ret godt bagtil og var for lang (meget flade paneler) ??


  • #36   21. aug 2019 Jeg er egentlig vild med denne, men den er desværre bare ALT for dyr.. smiley
    https://www.dba.dk/bomloes-sadel-17-tommer/id-1057977038/

    Mvh TT


  • #37   21. aug 2019 Jeg synes ikke linket virker - hvad er det for en? smiley

  • #38   21. aug 2019 TS, havde du trykfordelende underlag under? Jeg både sprang og alt muligt i min, på en relativt spinkel og spids hest og jeg har aldrig haft problemer. Men de kan selvfølgelig ikke ligge på alle heste smiley
    Alt efter hvor mange penge du vil bruge kan du også købe en brugt Ghostsadel. De ligger til omkring 4000 og kan tilpasses til både hest og rytter rigtig nemt. De har i hvertfald mine varmeste anbefalinger.


  • #39   21. aug 2019 Ja der var også trykfordelende underlag under smiley jeg brugte lang tid efterfølgende at lære hende at sadel ikke = smerter smiley så det gør jeg aldrig igen..

    Malenethilde - hmm det var da mærkeligt.. Jeg tager et screenshot så smiley Det er en Barefoot Barrydale smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #40   21. aug 2019 Har kigget på den du bidløse madsen har linket til flere gange... har virkelig overvejet det mange gange, men er så bange for den ender i tolden, eller at den ender med at blive dobbelt så dyr, pga. fragt mm. og så selvfølgelig at den ligger af H til.. Min dame har en markeret manke, og bange for at den ville komme til at ligge på mankestykket.. Men hvis nogen af jer andre vælger at købe den, vil jeg da meget gerne prøve den smiley smiley

  • #41   21. aug 2019 Den ser også lækker ud smiley
    Jeg overvejede også Barefoot i sin tid, men synes de virkede for klodsede. Måske jeg også bare godt kan lide at det ligner en ‘rigtig’ sadel. Synes også nogle bomløse modeller føles at man er langt fra hesten.
    Har du overvejet at kigge mod islændersadler - bomløse, men ofte enkeltlags. Jeg synes personligt de er mere behagelige hvis jeg absolut skal have sadel på fordi de ikke er så brede og høje.


  • #42   21. aug 2019 De få bomløse jeg har prøvet har været forfærdelige.
    Som at lægge en forvokset skovsnegl pakket ind i syntetisk læder på hesteryggen og sætte sig på det.

    Er det muligt at prøve deher, hvis de er gode?
    Jeg er lidt nysgerrig - jeres anmeldelser virker fine.


  • #43   21. aug 2019 Doktor, bomløs behøver ikke være i syntetisk materiale. De fås også i god læderkvalitet, men pris og kvalitet hænger i mange tilfælde sammen.


  • #44   21. aug 2019 Jeg kender ikke til den der bliver henvist til fra eBay.
    Jeg kan godt følge din beretning om skovsneglen smiley det er den fornemmelse jeg får bare ved at kigge på nogle af de bomløse der er på markedet. Nemlig at det er flere lag af alt muligt krimskrams som der skal yderligere lag under. Derfor ville jeg også kigge efter enkeltlagssadler hvis jeg absolut ville have en sadel igen.


  • #45   21. aug 2019 #43+44
    Generelt er jeg glad for min sadel.
    Men indimellem har jeg lyst til... At også have en anden, som ikke er en 15+ kg western sadel.
    Primært til blandet, let hyggeridning.


  • #46   22. aug 2019 Malenethilde - Jeg er ikke meget for islænder sadler.. Synes ikke de giver nok støtte.. (altså de gamle traditionelle som ikke koster kassen)

    Dr Who - Jeg elsket Sensation G4 dressur sadlen, og det gjorde især Tindur også smiley han var ikke særlig glad for bom sadlen det første stykke tid (den skulle jo også sætte sig, og han vænne sig til den) men den koster over 15.000kr af ny.. Så det er ikke en mulighed desværre.. smiley

    Mvh TT


  • #47   22. aug 2019
    Der er masser af støtte i nyere islænder sadeler - de ligner til forveksling dressursadeler. De mangler bare en lidt højere bagsvidsel - men okay, så kan man heller ikke mase bagdelen helt ud på den, hvis bagsvidselen var alla dressur sadeler.

    Inde på facebook er der en gruppe for køb og salg af brugte bomløse sadler, der kommer ind imellem nogle super lækre til salg til en god pris også er der også de ganske gennemsnitlige til billige penge. Der er alt fra Baloun til 7000 kr, Contact, Sensation osv. og nogen til 1500 kr.

    Skulle jeg ha' noget bomløst igen blev det ikke en Barefoot - den er bred og ikke særligt stabil og ikke meget støtte i. Det er ikke en sadel man hopper op i, hvis man er på tur - uanset deres modeller og kvaliteten er bare ikke super. Man sidder godt, det gør man. Men den er ikke praktisk hvis man vil have noget fart på eller har en hest der kan finde på at lave et sliding stop eller hoppe til siden.

    Så ville jeg hellere spare lidt mere sammen til fx en brugt Baloun.


  • #48   22. aug 2019 Maria - Ja jeg er klar over at de nyere islænder sadler er meget mere dressur præget. Men det at købe en sadel til en hest der ikke er min, og som ikke kommer til at blive redet det store, er spild af penge, som ikke ligefrem vokser på træer her.. smiley

    Mvh TT


  • #49   22. aug 2019 Hvorfor egentlig ikke bare ride uden sadel så?:)

  • #50   22. aug 2019 Kommer an på hvad sadlen skal bruges til.
    Har denne "lammesadel" fra Pioner, købt i Hjallerup maskinforretning i Nordjylland.
    Med puder under lammeskind og antiskrid underside. Kan desværre ikke findes den på deres hjemmeside, da den er fjernet pga leveringen har været forsinket.
    Har købt min for 4 uger siden for 1575 kr med gjord. Er til at sætte stigremme på. Findes kun i sort.


    profilbillede
  • #51   22. aug 2019 Der er også en anden mulighed. Hvis du køber brugt til en god pris, og så sælger igen til omkring samme pris når du ikke skal bruge den mere. Det kræver du har pengene, men så ligger de som værdi i sadlen. Det kræver dog også at man ikke får den ødelagt.
    Jeg har fx lige solgt en Baloun til det samme som jeg gav for den (faktisk en smule mere, da jeg fik den til en ret god pris). På den måde har du en rigtig god sadel i den periode du skal bruge den, men taber ikke/meget lidt på den. Det kræver så også du køber en til en god pris og en model som du ved du kan sælge igen. Det gjorde jeg med min Baloun og før den en Contact. Nu har jeg så købt en nyere/dyrere Baloun, så den er jeg forberedt på falder mere i værdi, men jeg håber jeg kan bruge den i mange mange år.


  • #52   22. aug 2019 Jeg ser på det.. At ride uden sadel på denne hest kommer ikke til at ske..

    Mvh TT


  • #54   23. aug 2019 Har du overvejet en barefoot cherokke clacik super lækker sadle

    profilbillede
  • #55   23. aug 2019 Hvis jeg skal have en Barefoot ønsker jeg mig Barrydale smiley

    Mvh TT


  • #56   23. aug 2019 Helt okay smiley

  • #57   26. aug 2019 Jeg har denne bomløse. Købte den i marts. Easytrek. Læder. Bredt kammer, kort anlægsflade. Den er fra England. Jeg elsker den. Så lækker. Den er til salg for 3500 eller åben for bud. Jeg har for mange sadler nemlig. smiley

    profilbillede
Kommentér på:
Vis mig Jeres bomløse Soft sadel. :-)

Annonce