{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
887 visninger | Oprettet:

Kørsel med trailer {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg har virkelig brug for hjælp, idet jeg blev brændt af, af min transport til stævnet i morgen smiley
Er der nogen herinde, der har godt forstand på reglerne omkring kørsel med trailer?
Jeg ved;
På alm. B-kort må man ikke køre med et vogntog, der har en totalvægt over 3500kg eller læsse mere bagpå end hvad bilen kan trække.
Men hvis nu:
Ford Mondeo stationcar har en køreklar vægt på 1575kg (google), men der står 2290kg i vores bil, er det så fuldt læsset? For der står også 1200 kg i den..
Traileren selv vejer 675kg + hest på 450kg, så den må godt trækkes osv. Men mere i forhold til, om en uden trailerkort, må køre dette vogntog?
Hvis google passer bliver det 2700kg uden andre personer end føreren og uden udstyr. Kan det passe?
Tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørsel med trailer
  • #1   2. nov 2019 Brug den her beregner:

    http://www.fdm.dk/biler/trailer-campingvogn/beregner-til-trailer-campingvogn

    Den fortæller ved hjælp af nummerplade fra bil og trailer samt info om dit kørekort om du må køre med det


  • #2   2. nov 2019 Obs klik på første link hvis du ikke kommer direkte ind på beregneren

  • #4   2. nov 2019 Jeg forstår slet ikke hvilke vægte det er du snakker om, men har du kørekort efter 2009, så er det ret enkelt.
    Vogntogets samlede tilladt totalvægt må ikke overstige 3500 kg (du må dog altid køre med en trailer, med maks totalvægt på 750 kg). Det er altså ikke hvad bil og trailer vejer, men hvad Maks tilladt vægt er.
    Den anden ting er bilens koblingsvægt, hvad bilen må trække. Trailerens faktiske totalvægt må ikke overstige hvad bilen må trække. Der snakker man om hvad traileren vejer hvis du kører den på en vægt.

    Hvis bilens tilladte totalvægt er 2000 kg, og Trailerens tilladte totalvægt er 1500 kg, så overholder du reglen om vogntogets vægt. Hvis bilen ikke må trække mere end 1000 kg, så skal du bare lade være med at fylde mere i traileren, end den vejer 1000 kg.


  • #5   2. nov 2019 Hønen, den sidste del er ikke korrekt, når du ikke har trailerkort, så må trailerens totalvægt (trailer + Last) ikke overstige bilen Max påhæng, dvs. hvis bilen må trække 1200 så må trailerens total vægt ikke være over 1200 .
    Det andet gælder kun når du har trailer kort, så må du gerne køre med en trailer med total vægt på fx. 1500 kg. Men du må Max fylde vægt i til 1200 kg.

    Men jeg vil også klart anbefale den side der er linket til øverst, den bruger jeg altid selv, når jeg er i tvivl!
    Glæder mig til jeg skal have trailer kort, så er det ikke så besværligt!


  • #6   2. nov 2019 Maria E: Den beregner øverst er ellers meget enig med mig. Den tilladte totalvægt har kun betydning i forhold til samlede tilladte totalvægt. Det er den faktiske totalvægt der afgør hvad du må putte på krogen.
    Jeg misforstod også reglerne sådan først.


    profilbillede
  • #7   4. nov 2019 Har man kørekort FØR 2009 så må man godt spænde en trailer på over 750 kilo etc. MEN den faktisk vægt af trailer med last, samt bilens tilladte totalvægt tilsammen må IKKE overskride 3500 kilo. Dog må trailerens faktiske totalvægt ikke overskride bilens tilladte koblingsvægt med bremser.

    Hvis dit B-kørekort er erhvervet før maj 2009, gælder der særlige regler. Her gælder i stedet følgende: Overstiger summen af den tilladte totalvægt ifølge bilens og trailerens registreringsattester 3.500 kg, og overstiger trailerens tilladte totalvægt samtidig 750 kg, skal du se på, hvad der er anført på bilens registreringsattest under "Påhængskøretøj med bremser". Er denne vægtgrænse lavere end trailerens tilladte totalvægt, bruger man den og lægger den sammen med bilens totalvægt. Overstiger den sammenlagte vægt ikke 3.500 kg, kan du lovligt køre bilen med traileren med dit B-kørekort.

    Har man kørekort EFTER 2009 så må man ALTID køre med 750 kilos trailer samt større trailere end det, SÅLÆNGE trailerens tilladte totalvægt og bilens tilladte totalvægt tilsammen IKKE overskrider 3500 kilo.

    Hilsen en der har både B/E samt C/E kort og har en del erfaring i at kører med begge 2 samt reglerne smiley


Kommentér på:
Kørsel med trailer

Annonce