Fedene Foder? {{forumTopicSubject}}
Jeg fik denne skønne dame hjem her den 10 November 2019.
Bella er 19 år og har ikke været redet de sidste 4 år, jeg er stille og roligt gået igang med at ride hende..
Men syntes godt at hun måtte tage nogle kilo på!
Hun går på en stor græsfold, hvor der stadig er fint med græs, udover det har de frøgræs i løsdriften.. Hun får Equsana Minivit All Round.. (hun kan ikke tåle wrap)
Hvad ville i anbefale af foder som feder og som ikke koster det hvide ud af øjnene ??
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
Frøgræs er IKKE foder, men OK tidsfordriv....
Det hun får nu er kun et vitaminprodukt, og det er ikke nok. Find et godt fuldfoder, nu inden hun taber sig yderliger.
Som extra foder ville jeg give fiberpiller, feks HorsePro Fiber, hvis det ikke er nok så linocrunch og / eller Maxirice.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Jeg ville ved bekymring tænke over tænder, orm og generelt helbred.
Er der noget, der kan optimeres der??
Frøgræshalm er halm, dvs har et højt indhold af ufordøjelige fibre.
Erstat det med hø ad libitum.
Generelt mener jeg, at heste hun skal have dækken på, hvis det er nødvendigt.
Kan den ikke holde varmen bruger den mange kalorier på at holde varmen = har svært ved at holde huld.
Er ovenstående i orden, så er krybbefoder prikken over i'et.
Hm, der har jeg ikke en stærk holdning ift mærke
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.188
Der er ikke super meget i græsset for tiden, så jeg ville starte med at give hø ad libitum ved siden af, enten i stedet for frøgræs eller sammen med.
Jeg ville give hende et godt foder med de rette byggesten. Personligt kan jeg anbefale at kigge på Nordic horse. Fx deres gastric Zero. Den er også god til heste med sarte maver, som jeg tænker hun har når hun ikke kan tåle wrap?
Synes du alligevel der mangler noget, så kan evt supplerer med deres omega fiber, som giver energi og lidt mere huld.
Til en 500 kg hest vil det være:
250g gastric Zero = 215 kr pr mdr
100-200g omega fiber = 65-130 kr pr mdr
Husk det skal tage tid at bygge både muskler og huld.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.637
Er dette i orden og hun ellers er sund og rask, så kan du gi valset byg, hvis ellers hun tåler stivelse. Byg inderholder 1 FE pr kg hvilket er noget af det højeste inden for foder. Majs flager er også noget der kan bruges. Alm madolie som majs eller solsikkeolie kan du også kommer en lille sjat, max 1 dl pr gang over hendes foder. Start med en meget lille smule, da det godt kan være, at hun ellers ikke vil spise det.
Jeg bruger selv Aveve All In Soup mash, til min gamle hyp. Det er uden korn, da hun får valset sort havre ved siden af. Aveve produkter er ikke billige, men de har gjort underværker for min gammelhyp. Gir 269 kr for 20 kg. Men hun er blevet SÅ flot i pelsen, efter jeg er gået over til Aveve. Selv da hun fjælede i foråret, var hun flot blank og skindende.
jan 2009
Følger: 140 Følgere: 89 Heste: 22 Emner: 22 Svar: 99
Hun ser ud som på billedet, hun har fint huld nu, men syntes igen godt at hun måtte tage lidt på også så hun har noget at bygge muskler af med tiden..
Hun fik ordnet tænder sidste år, dyrlægen kommer her den 29 til min den lille og ville lige have hende til at kigge på Bella også.. Ormeprøver tænker jeg også at få orndet her den 29.
Hun går med dækken da hun ellers fryser og hun gik med dækken hos tidligere ejer.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Så hvis det er muskelfylde du i bund og grund er ude efter, er det træning, så de pågældende muskler som du ønsker større, kombineret med den rigtige mængde restitution.
jun 2007
Følger: 138 Følgere: 284 Heste: 17 Emner: 46 Svar: 286
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.281
Han fik et kilo kalvefoder 20 % råprotein, 1,05 FE/kg pr dag til at supplere hans Equsana Special den første måned, og så wraphø.
Hvis den går i løsdrift, kunne du evt. give den et dækken på, så den ikke skal bruge energi på at holde varmen. Men hvis det er det huld den kan præstere, her den 26 november på græs og med frøgræshalm... Så er det da flot, men jeg vil give dig ret i, den skal ikke tabe sig mere.
jan 2009
Følger: 140 Følgere: 89 Heste: 22 Emner: 22 Svar: 99
Den går i løsdrift og har dække på
Hun ser ok ud nu men lidt til den tynde side
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
Derudover ville jeg få tjekket tænder og orm. Som det lyder til at du er ved at få styr på.
Så ville jeg vælge et godt seniorfoder, det vil give den lidt ekstra når du rider og begynder at sætte muskler, samtidig tilgodeser det de behov som en ældre hest har.
apr 2008
Følger: 243 Følgere: 566 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.407
Seniorer kan have brug for mere, fx protein. Med alderen kan de få en dårligere foderudnyttelse.
Muskler kommer ikke af fedt, fedt er energi, men ikke opbyggende. Hesten har brug for træning, og proteiner nok til kroppens funktion og muskel sætning og bevarelse.
Her i vinteren, bruger de mere energi på at holde sig varme, og det skal man have i mente når man laver foderplan.
Mit råd er, at tilbyde fri hø.
Hvis hun stadigvæk virker til at tabe sig en smule, vil jeg give fibre opblødte roepiller, høcobs, grøntpiller/lucerne, og finde en God vitamin og mineral der er eller kan tilpasses seniorer - altså skifte equsanaen ud.
Med højere og mere organisk indhold.
Den equsana du giver nu, er til heste på sommergræs, og er ikke fulddækkende sammen med grovfoder og vintergræs..
Du kan evt købe en tilpasset foderplan ved en uvildig(en som tilpasser ud fra alle mærker og ikke kun ét bestemt)
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 337
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 337
jun 2008
Følger: 114 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
Fedme giver højere risiko for skader og følgesygdomme hos hestene end det gør at være lige nok til den slanke side, hvilket er årsagen til at specielt EMS heste (og andre heste med tendens til forfangenhed) bør holdes så slanke, at man kan ane de bagerste ribben og kan mærke resten uden at trykke til. Det er også lettere for din hest at arbejde og bruge sin krop, når den ikke er overvægtig.
Fedene Foder?