{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.223 visninger | Oprettet:

Mærker i vejrets luner? {{forumTopicSubject}}

Hej HG’er smiley

Tænker at jeg nok ikke er den eneste som er ved at brække sig over vejret som har været temmelig vådt de sidste mange måneder og det virker ikke til at stoppe smiley
Tænker naturens vandreserver er godt fyldte nu efter sommerens tørke smiley jeg har et håb for at vi stadig får frost, for ellers kan jeg forstille mig et mygge, flue, mitte, dræbersnegle helvede til sommer... frost kom hid smiley

Er der nogen jer eller i kender nogen, som oplever at vejret er ødelæggende? Det kan være vand i kælderen, grundvandet står højt, kloakken skyder baglæns, oversvømmet fold stald skur mm - kom med jeres brok, få det ud smiley

Hvordan ser jeres folde ud efterhånden?
Kan i opretholde en nogenlunde tør plet på folden, så hesten kan stå tørfodet?

Jeg er så heldig stillet at vi har ikke kælder herhjemme og ejendommen ligger højt og grunden er skrånet, priser mig lykkelig for at vi ikke har kælder lige nu ( sorry for jer folk som desværre har vand i kælderen).
Hos hesten, ja det kunne godt være bedre... 2 1/2 fold ud af tre folde hos hende er en stor pladder og hun hader mudder smiley det heldige er at den bagerste fold står højt og derved tørt, og så er vi så heldige at de kan stå tørt på spisepladsen også smiley ridebanen har ikke været i brug i de sidste mange måneder og er desværre ubrugelig. Den nærmeste skov er en gang pludderpladder på de små stier men skoven kan benyttes på de store grusstier heldigvis smiley
Får i trænet hesten lige så meget som før alt det her regn satte ind? Min motivation er godt nok dalet men kommer da op træner hende, dog ikke så meget som de andre vintre.

Læg gerne billeder op jeres vandheste, folde, vandskader i stald, kælder mm hvad i lyster smiley
Jeg har lagt et billede op af min hest på ridebanen som er taget i november måned. Som i kan se at ridebanen er temmelig våd og desværre ikke blevet bedre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mærker i vejrets luner?
  • #1   20. feb 2020 Du er ikke den eneste smiley
    Vejret har ikke ødelagt noget her, udover mit humør smiley Jeg er skidetræt (undskyld mit sprogbrug) af det regn og pladder og at alt er gråt i gråt smiley
    Jeg drømmer så meget om tørvejr og sol, måske lidt frost og stjerneklare nætter.

    Jeg har fri i dag og dermed mulighed for at være ude i de lyse timer, men øv altså, det regner og min popo er nærmest limet til stolen og den varme kaffekop til hånden... jeg har heldigvis en lille
    4-benet limopløser som nok skal få mig igang smiley



  • #2   20. feb 2020

    profilbillede
  • #3   20. feb 2020 I får lige et sommerbilleder af min limopløser smiley

  • #4   20. feb 2020 Malenetilde- regner det hos dig nu? Ingen regn hos mig, altså pt smiley den kop kaffe sidder sku også meget godt i min hånd lige nu smiley jeg har også fri idag og jeg Skal op til hesten idag har jeg sat mig for uanset vejr. Giver dig ret at det er ikke temmelig opløftende med det vejr smiley

  • #5   20. feb 2020 Jeg har hestene hjemme så de slipper ikke for mig uanset vejr smiley
    Jeg har også sat mig for at vi skal en tur skoven, regn eller ej smiley

    Jeg skal lige på yr.no og se om det skal være her i formiddag eller vi venter til i eftermiddag.
    Skal I også ride eller står den på staldhygge?


  • #6   20. feb 2020 Overvejer også at tag min hest hjem for at have mere tid sammen med hende men må se hvad tiden viser.. idag skal jeg ride uanset om det står ned i stænger smiley jeg kan sagtens ride i regn og storm, jeg skal bare sparke mig i røven for at komme afsted smiley det tit det der er galt lige nu eller min fysik driller for meget.
    Jeg har gjort et kup for tre ugers tid siden og købte en lækker rideregnfrakke til mig som faktisk dækker sadlen og det meste af hestens lænd smiley der var knald tilbud i rideudstyrsbutik og der var kun den ene som var en xs.
    Jeg er ikke xs i figur og den passer mig i str med tyk trøje ind under. Så tænker det er en fejl str smiley heldige mig og så sat ned til billige penge


  • #7   20. feb 2020 Enig - jeg er skidehamrendetræt af alt det vand!
    Ejendommen ligger højt, så der er ingen problemer i forhold til husene, 2/3 af min fold er det rene mudderpladder, og jeg har svært ved at forestille mig, at der nogensinde kommer græsdække igen smiley
    Dressurtræningen er helt på standby - ridebanen er det rene badekar, og selvom kørebanen er fin og hel med græs overalt, så vil den også blive ødelagt hvis jeg bruger den. Og jeg plejer at køre i ridehal - men dér er lukket grundet en smitsom hals-/forkølelsesting, og det har stået på længe efterhånden - piv smiley
    Nå, men jeg har da heldigvis noget rigtig godt terræn, så jeg rider ture. Masser af skridttræning, konditræning og intervaltræning - det er godt for mange ting smiley

    Og så priser jeg mig lykkelig over, at det trods alt "bare" er for sjov, jeg har dyrene. Jeg har flere landmænd i bekendtskabskredsen, som næsten ikke sover om natten, fordi deres afgrøder rådner i jorden/på marken, og deres gyllebeholdere er fulde til randen. Så skal jeg jo ikke pylre...


  • #8   20. feb 2020 Jeg er SÅ træt at regn og blæst...
    Vores folde er som sådan ikke slemme, der er mudder der dækker hovene, men ikke dybere end det. Men min hest har haft hud infektioner 2 gange den her vinter pga det våde vejr og den ene gang gik der stafylokokker i det hele. Det eneste der ikke var ramt af eksem, var der hvor dækkenet lå.


  • #9   20. feb 2020 Lækkert med en rigtig regnridefrakke, det er da en supergod ide og altid dejligt at gøre et kup smiley
    Jeg rider også gerne i alt slags vejr og er i det hele taget et udemenneske som helst er udenfor til solen går ned - min mand får spat af mig især om sommeren smiley
    Men jeg må nok sige at vejret denne vinter har påvirket mig lidt. Jeg synes sgu det har været gråt og trist. Jeg har så også skiftet arbejde, som har givet mig mindre fritid i de lyse timer end jeg har haft i mange år. Det kan selvfølgelig spille ind smiley


  • #10   20. feb 2020 Mimre - det heldigt at du har et godt rideterræn i nærheden når nu banen og ridehus desværre er udelukket smiley . Jeg kan sagtens føle bøndernes bekymring og frustration over deres afgrøder, flere af vores venner er bøndere. Min tanker går også på dem som har fået vandskader i en eller anden form eller har udsigten til at det snart vil ramme dem da vejrmeldingen lover mere regn endnu smiley
    Frost kom hid... ved godt at så der en del hestefolk vil brokke sig fordi hesten skal gå ujævnt på fold, men vi vil få sol og undergrunden får tid at synke alt den væde i mens.


  • #11   20. feb 2020 Guldhesten - det lyder slemt med stafylokokker smiley oplever også en del heste døjer med bylder i hovene, muk, regneksem, kolik mm pga det her vejr. Vores heste er heldigvis sluppet for de ting foreløbigt ( banker under bordet). Vores mudder på fold går fra hovhøjde til halvdelen af piben, ikke så fedt.
    Min har fået ølgær, samt de andre heste igennem vinteren og ved ikke om det har noget at sige at de sluppet for de følger af det våde vejr som nogen heste døjer med. Mikrovital er købt hjem og har startet min op på det nu her og så har jeg taget ølgær væk.

    Jeg kan sagtens føle en del islænderfolk som har deres heste i løsdrift, at de piller skoene af dem om vinteren, for de får ikke redet meget og hvis de gør, så kan de sætte Boots på hesten hvis det er nødvendigt.


  • #12   20. feb 2020 Ja det var ikke sjovt, især ikke for ham. Det kløede og lignede store forbrændinger, hårene faldt af når man kørte hånden henover hans pels, så han så forfærdelig ud. Han skulle have antibiotika 2 gange dagligt og vaskes. Og da vi så var færdige gik der 14 dage, så havde han knopper i hele pelsen igen..

    Ja der er virkelig mange syge heste den her vinter.


  • #13   20. feb 2020 Er lige flyttet til Sjælland.

    Aslan står stadig i Jylland - men jeg er da i tvivl om jeg kan hente ham på lørdag som planlagt?
    For - vi kan næppe køre over åen og kan traileren mases igennem den anden vej, så man kan køre under togbanen??
    Tadaa! Det bliver lidt for spændende.

    Alt er vådt, selv her på Sjælland.
    Markerne er fulde af små søer, hvor der aldrig har været vand før...
    Suk


  • #14   20. feb 2020 Guldhesten, puha det var godt nok en slem omgang ham smiley håber at holder sig rask fremover og ikke får bøvl med huden igen.

    DR WHO - står aslan i et af de ramte oversvømmede områder i Jylland man høre om i nyhederne? Er der en viadukt under togbanen? Mange viadukter er meget lave men skiltet med en max højde for køretøjer der kan komme igennem uden at kile sig fast som de fleste fragtmænd smiley dem har vi en del af herover på Sjælland. Nogen gange har de også kørt kassen af som sidder på bilen smiley håber nu det lykkedes for dig at få ham flyttet ham


  • #16   20. feb 2020 Jeg er træt af mudder, min hest elsker at rulle sig, så der går pænt meget tid med at finde hesten inde under alt det pladder. Det er i øvrigt lerjord, så det sidder ganske pænt fast.
    Hesten har dreadlocks af ler i halen…. smiley smiley smiley smiley

    Synes ellers ikke at jeg plejer at lade mig slå ud af vejret, meeen i denne vinter synes jeg godt nok at jeg er ramt. Jeg er så træt af regn og atter regn.

    Vi har heldigvis ridehus, så vi kan passe vores træning.


  • #17   20. feb 2020 Næ - jeg mærker faktisk ikke rigtig til vejrets luner. jo self.er det træls at det regner. men vi bor på toppen af en bakke og har sandjord. så jeg har tørre folde med græs, der er lidt mudder uden for løsdriftboksen, men ikke dybere end mine træsko kan bunde.

    Min ridebane står under vand hvert og kan ikke bruges om vinteren, da den er gravet ned for at få den vandret, så der er jeg nede i lerlaget. - så ingen forskel her, fra andre år.

    Mine sletmarker ligger højt, og jeg har vinterridebane på en af dem, hvor jeg kan ride hele vinteren (undtagen i frostvejr). Der kan da godt være en enkelt dag, hvor jorden er for våd hvis vi virkelig har fået styrt regn, men næste dag er den tør igen. og alm stille regn, kan sandjorden snilt optage. Jeg har et spor rund ved hovslaget hvor græsset er slidt af, men resten af banen er med græsdække, selvom jeg rider der hverdag, og ofte 2 heste om dagen.

    hurra for sandjord. smiley i disse dage. smiley


  • #19   20. feb 2020 Når man taler om "solen" så regner det her nu smiley smiley ........ smiley smiley

    Nana - dit billede af vandspejl på marken er jeg ikke misundelig på men din video er jeg altså, der ser folden meget mere drænet ud end den Sokka går på. Er flad af grin over araber lynet giver den gas i svinget mens de to andre er så snu fornuftig smiley men ja du har ret, det kan blive temmelig skidt hvis åen bliver fyldt smiley

    Dorthe jeg er pisse misundelig på din sandjord også, det simpelthen det bedste jordart som dræn. Vi har lerjord hos mig og hos hesten, ja lerjord smiley
    Den bedste skov lige nu omkring mig, er tisvilde hegn som netop er sandjord og den er på intet måde påvirket af vejret modsat de andre skove her

    Lisette du er også heldig sluppet med din jord, jeg er ganske vist misundelig på mange af jer. Endnu mere har du en helt funktionsdygtig ridebane i det her vejr, det sku da så fedt smiley


  • #20   20. feb 2020 Karin - tror også vejret ude over den væde, at det gråvejr også påvirker ens humør.. lyder som om du også har det ekstra arbejde i at mudder hænger i alt på hesten smiley Sokka er god til at få mudder kugler inde i ørene og hårene i ørene er temmelig lange, så det svært at få det ud. Til hale, man og ben bruger jeg man & tail conditioner eller hvad der er af andre mærker, som virker som glat balsam i pelsen, det hjælper på at minimere svineri med mudder og dreadlocks smiley

  • #23   20. feb 2020 Dorthe - skøn video smiley smiley Jeg er dog temmelig kuldeskær modsat manden på videoen. Tror også en del heste ville dø af skræk smiley hvis de mødte sådan en rytter monster med paraply og svømmefødder smiley

  • #25   20. feb 2020 Der er netop en lille viadukt. Med to heste i kan traileren gå under, jeg er i tvivl om den kan i tom version...

    Og ja, oversvømmede ådale er et hit i nyhederne for tiden.
    Jeg mangler min hest...

    ...
    Hvad gør man forresten ved en deprimeret hund?
    Set med hendes øjne sker der ikke en skid, vejret er defekt, hendes mennesker er defekte og fikser det ikke.
    Hun har brug for aktivitet, at løbe, svømme, træne hovedet - går hun fri uden snor på vejen ud, er hun ofte bag ved mig, foran på vejen tilbage...
    Lortevejr!


  • #26   20. feb 2020 Helt enig: Lorte vejr! smiley smiley smiley smiley smiley
    Og det bliver bare ved og ved...…
    kunne vi så bare have frost og sne, næææ vi skal have vand - og masser af det smiley

    her på Langeland er det det samme som i resten af Danmark
    regn, blæst og mere regn

    Heldigvis er vores grund af den smarte slags, så vi har det ikke sådan at det bliver helt mudderet. Hestenes fold er stadig grøn på største delen af folden.
    Mudderet fylder max en hov - ikke noget med dybt mudder hernede
    Men hvad hjælper så det når krikkerne syntes at det sjoveste hver morgen, er at finde den største pøl på hele folden, for at rulle sig.
    Så hver aften får jeg to anderledes farvet heste ind. ja de er glade - hvilket jeg nok ikke lige er. da jeg ikke tåler støv og derfor ikke bare kan strigle hestene som det passer mig.

    Men stigen fra stalden til folden, tjaa det er lidt en anden udfordring. For er er der virkelig mudderet. så at trække med to heste som bare VIL på fold, kan være lidt som at være Bambi på glatis smiley smiley smiley

    Men ellers så har vi ikke de store problemer med vandet
    har ingen kælder.
    kattenes løbegård er med tag- på det halve. så de har også stadig mulighed for at komme ud i tørvejr

    det eneste sted som kan være træls, er i vores udestue, Hvis det regner meget kraftigt så kan det dryppe ind.


  • #27   20. feb 2020 Her i Norge har det ikke været meget bedre.
    Nej jeg har ikke haft mudder, men is, is og atter is. Det skulle være er godt underlag at træne på, men selv med brodder på er jeg en kylling.
    Is overalt gør også at det føl jeg har mulighed for at træne med er udelukket. Hun har ikke sko på så hun vælter rundt.
    Jeg er træt af is smiley


    profilbillede
  • #28   20. feb 2020 Jeg havde vand i stalden, for, snart, 14 dage siden. Slagregn der løb ned ad porten og ind under. Lige ind i de bokse hvor jeg har hø og halm smiley Der er ellers en høj skrå kant ind i stalden. Men hvad hjælper det mod slagregn? smiley Jeg måtte feje, nok 30-40 L vand hen i kloakken
    Nå men pyt, det er kun de underste baller, der har taget skade og jeg har, heldigvis, rigeligt.
    Folden er een stor mudderpøl foran løsdriftskuret. Resten af folden er der blank vand flere steder. Men den er heldigvis så stor, at de ikke kan træde det hele op.
    Indtil nu er mine 2 heste ikke mærket af mudder skader. Men, hvem ved hvornår nok er nok?
    Jeg fodre i spand ude i løsdriften og priser min, snart 5 år gamle Equipage Larvik frakke, fleece trøje og bukser og gummistøvler. Selvom der blæser en pelikan, fryser jeg ikke.

    En ting er jeg dog glad for. At det ikke er sne i stedet. Så ville det være snestorm flere gange om ugen og er der noget jeg hader, så er det snestorm. Desuden ville det også forhindre mig i, at køre ud til stalden og pga helbred ville jeg være ked af, at skulle gå 3 km ud og 3 km hjem igen 2 gange dagligt. Såe... af 2 onder, så vælger jeg regnen... tråds alt.
    For år tilbage flød åen over, hvor jeg boede før. Det har jeg lidt video af herinde, hvis nogen skulle ønske, at se dem.
    I går var der, heldigvis, solskin hele dagen. Men i dag smiley regner det igen.


  • #29   20. feb 2020 Inspireret af Tina (og fordi jeg har opdaget at jeg kan sætte billeder ind smiley ), så får I lige et billede mere. Vi trodsede vejret og kom afsted selvom brændeovnens lune skær trak lidt smiley


    profilbillede
  • #31   20. feb 2020 Det var også superhyggeligt smiley jeg knuselsker den hest smiley
    Når man tager regnmængden i betragtning, er vores ridestier og skovveje faktisk rigtig fine endnu. Så det nyder vi virkelig smiley



  • #32   20. feb 2020 Den her vinter har bare bekræftet mig i at jeg ikke skal have hest et sted uden ridehus. Jeg er så glad for det ridehus - endda to, jeg ville ikke få redet uden.

    Også er jeg kommet frem til at Fleur bliver inde på dage med regn og blæst, det var standard på tidligere opstaldningssted men det bliver det også på nuværende.
    Fleur rykker sig ikke ud af flækken imens hun er på fold og står det samme sted i 4 timer, bevæger sig ikke ned bagved på Folden til grovfoder og spiser ikke.
    Og hendes foldbuddie træder sko af i dårligt vejr, sikkert fordi de vil ind og står i mudderet.


  • #33   20. feb 2020 Jeg ville ikke få redet i et ridehus, det siger mig intet. Men jeg rider nok heller ikke i den forstand, jeg sidder vist bare og nyder livet og min ven smiley

  • #34   20. feb 2020 Men jeg kan sagtens forstå at andre sætter pris på det smiley
    Vi har heldigvis ikke mudderproblemer, men mine kommer nu ind om natten alligevel selvom de også har løsdrift. Jeg nyder at pusle i stalden og om dem og så kan jeg fodre dem seperat, de har forskellige behov.


  • #36   20. feb 2020 Sunshine - smid gerne videoerne op, for der her en ren brokke opslag men alligevel så kommer der mange positive indspark smiley

    DR WHO kan du ikke aktivere hunden ved at smide godbidder eller små pølsebidder ud på græsplænen og lade hende søge? Jeg brugte meget søgening med mine hunde og gik også spor med dem. Skide spændende faktisk smiley smiley men det er en sund og trættende aktivitet mentalt


  • #37   20. feb 2020 vedr vand i stalden

    jeg er tit hårdt ramt af vand i stalden- hvis vi ikke lige får åbnet for vores kloark.
    så jeg har altid paller hvor mit hø står på. så står de tørt
    min bigballe halm står også på paller udenfor

    så paller er en super god ting


  • #38   20. feb 2020 Miss Soffy
    Videoen ligger på min profil under Videoklip. Den ligger dog et stykke nede, da den er fra 2015. smiley
    Havde helt glemt hvor meget vand der var den jul. smiley


  • #39   20. feb 2020 Anja - paller er en go ting til høet og også med til at bliver ventileret nede under så det hø/wrap ik brænder sammen. Godt fif

    Malenetilde, fedt du kom afsted, det gjorde jeg også på en halv druknet mus smiley

    Tina - det kan ikke være sjovt når hesten ik har boots eller sko på med mordax smiley


    profilbillede
  • #40   20. feb 2020 Jeg er led og ked af regn og rusk smiley

    Min krop kan slet ikke med alt det fugtige vejr.

    Vores tag er pludselig blevet utæt fordi det har stormet så meget fra syd, så nu har vi vandskade i vores nyrenoverede stue.

    Vores folde er ok. Der er mudder, men ikke bundløst som mange andre steder. Ridebanen derimod drukner jævnligt, så ridning bliver der ikke praktiseret så meget af. Skoven er oversvømmet og der er væltet adskillige træer, så det er heller ikke en mulighed lige pt.

    Så vi er gået mere eller mindre i vinterhi. Bruger de sparsomme kræfter på at få hunden stimuleret, så han ikke splitter det hele ad.

    GLÆDER mig til der kommer forår.



  • #41   20. feb 2020 Sunshine - det er da helt vildt hvordan gik for sig i ‘15 hos dig smiley og i er forsat forskånet for oversvømmelse som den endnu?

  • #42   20. feb 2020 Miss Soffy
    Jeg bor ikke længere det sted, så hvordan det ser ud nu, ved jeg ikke.


  • #43   20. feb 2020 Miss soffy.
    Tula startede vinteren med boots med små mordax, der gik ikke længe så gled hun rundt igen smiley
    Så jeg bad ejeren om ordentlige sko med store mordax og det har hun nu.
    Billy og Tilla de 2 andre jeg rider har også gode mordax og står godt fast på isen
    Jeg får også travet lidt denne vinter men synes det er ækkelt med is. Det er jo sindssygt glat og hvis de forglemmer sig lidt skal der ikke meget til at vi ligger på isen smiley


  • #44   20. feb 2020 Problemet er - set med hundeøjne - at hun mener at der er en grænse for, hvor meget nedbør der er i orden.
    Og hendes mennesker skuffer hende, for de har ikke fikset det endnu.

    Sagas dag startede med, at min mand gav hende valget imellem gåtur og lege med bold.
    (Han holder hundesnor foran hende i den ene hånd, bolden i den anden. Den ting hun dutter på, gør de.) Hun puffede til bolden.

    Så havde jeg et ærinde hos mine forældre. Hun var med.
    Hjem. Snakke lidt med min mand og maler. Bestille garderobeskabe.
    Hunden var med ude at handle ind. Hunde udstyr, køkkengrej og et skrivebord.
    Saga gnavede noget oksepandebrask i sig.
    Dybt deprimeret hund har sovet. Der sker jo intet...
    Gået tur i skoven.
    Lige nu lister hun rundt, sukker, hvorfor svømmer vi ikke i havet (i tørvejr) i stedet for at moar rydder op efter hamder der får vægge til at skifte farve? (Køkken og soveværelse vægge er malet.)

    ...
    Det er ikke fordi hunden ikke bliver aktiveret.
    Det er bare for dårligt mor ikke har fikset vejret!


  • #45   20. feb 2020 Ha ha tror jeg skal i seng snart smiley sunshine jeg kan jo se nu at der står i #28 hvor du boede før. Og jeg får også læst dr WHO besked forkert smiley det går sku da godt

    Tina - okay når du siger brodder så tænker jeg på de sko med permenente små spidser og tænkte at måske det var bedre med større mordax eller brodder for at stå fast. Ligesom dem man bruger til istølt hvor islænderen skal fremvises i tølt i forskellige tempi på isen og det kan gå sindsyg stærkt. Men kan sagtens forstår dig, for falder hesten ja så ryger i begge to. Pas godt på dig selv smiley


  • #46   20. feb 2020 Vi passer på alt hvad vi kan smiley

  • #47   20. feb 2020 Soffy, i lige måde smiley håber at dit scoop af en regnfrakke virkede og holdt dig tør. Jeg red i mit almindelige regntøj. Holdt mig fin tør, men for hulen jeg frøs om fingre og tæer (altså hvis der skal være lidt brok).




  • #48   20. feb 2020 Doktor, det er da også for dårligt at du ikke kan sørge for solskin og tørvejr til din lille Saga smiley


  • #49   20. feb 2020 #49.
    Præcis!


  • #50   21. feb 2020 Malenetilde - jeg var heldig at regnen stilnede inden jeg red ud. Hesten lignede dog en druknede mus men går med regndækken lige pt, for synes vinden er kold og så med den regn. Det har bare væltet ned med regn i nat smiley man må hellere end gerne brokke sig, bande og skrive positive ting her i tråden smiley

    Måske DR WHO kan tag videoen til sig og rende rundt med en paraply over hunden, iført svømmefødder som på videoen smiley smiley så kan det være Saga bliver i bedre humør smiley


  • #51   21. feb 2020 #51.
    Der er sket et mirakel!
    Blå himmel!
    (så længe det varer)


  • #52   21. feb 2020 Her er det også solskin smiley
    Tusinde tak doktor, for at du har sørget for lidt solskin til Saga, det smitter af til os andre smiley
    Jeg havde ellers tænkt at kigge forbi World Tølt i dag, men kan da ikke få mig selv til at gå rundt indendøre nu.


  • #53   21. feb 2020 I morges måtte jeg skrabe is af forruden. Også i går. Men da regnede det bare det meste af dagen. I dag skinder solen heldigvis. Tænk, at man kan blive SÅ glad for en smule solskin?? smiley

  • #54   21. feb 2020 Jeg nåede en dejlig tur i skoven her til morgen, i solskin, og vi så det fineste egern løbe omkring. Så mit lager af “goder” blev lige fyldt lidt igen smiley smiley smiley

    Vi er lige flyttet (i December) så jeg aner ikke hvordan haven normalt ser ud, dog er vores lerjords-køkkenhave under vand og jeg frygter de dejlige rækker med jordbær ikke overlever. Så fra at tænke “stor samlet køkkenhave” tænker jeg nu drænede højbede smiley

    Hvor hestene er, er der vand, men foldene skråner. Så det er ok, dog frygter jeg også for alle landmænds afgrøder herude, i engene er der store søer. Selv nederst på foldene har de nu søer, det nyder hestene nu, så det gør kun noget for græsset derunder.

    Jeg er selvstændig og kan derfor styre min tid, og jeg prioriterer at ride om formiddagen, da jeg helst rider i skoven. Vi har ridehus, men både jeg og hesten gider det ikke smiley smiley

    Blæsten er det værste for mig, fordi der falder grene ned og det derfor ikke er sikkert at ride når det stormer. Vandet er så som så, der er mudret, men stierne er ok at ride på, vi får da hvertfald trænet alle gangarter smiley


  • #55   21. feb 2020 Tak for sol alle sammen- det letter sku lige humøret 50% smiley starter morgen ved at køre til hesten, for massøeren/kst behandleren skulle komme og min hest har det væsentlig meget bedre i skroget end for et år eller halvandet siden. Ikke mange ting at komme efter og Sokka viste ganske få steder at Hanne skulle tage og skride smiley Sokka giver sit besyv med om der er steder på kroppen man er øm - herlig hest med meníng. jeg har fået sø på min fold herhjemme efter i nat smiley smiley men det væltede også bare ned. Håber alle får nydt vejret idag smiley

    Mette - det lyder godt nok træls at du ikke kan bruge skoven og banen i denne sæson smiley så er man godt nok hæmmet, mere hæmmet end mig med mine få muligheder. Håber du indenfor 1-2 måneder kan komme igang med hesten igen. Kan sagtens føle dig i at det skiftende vejr gør at kroppen har dage som ikke er sjove, har selv samme bøvl.

    Karen - tillykke med ny bolig, fedt for dig smiley sikke en luksus med ridehus og så bruger du det ikke smiley havde jeg ridehus, så havde jeg fået undervisning herover vinteren her men der er vi så forskellige og jeg foretrækker også naturen først og fremmest, kan sagtens træne derude også men mere begrænset pga stiens bredde og møder konstant folk på stien som jeg udviser hensyn til smiley


  • #56   21. feb 2020 Sådan ser min bane ud i dag, jeg har redet 2 heste der ude i dag.

    Hurra for sandjord, også oven på alt det regn vi fik i går.


    profilbillede
  • #57   21. feb 2020 Dorthe - ved ikke om der er en grund til at sige at jeg er misundelig smiley smiley men det er jeg

  • #58   21. feb 2020 Miss Soffy, ja pt der det fantastisk, men om sommeren bliver vores jorder ret hurtigt tørke ramt. Man kan desværre ikke få alle fordelene.


    Men jeg nyder hver vinter ikke at døje med mudderhelvede. Jeg er opvokser op i vildmosen, jeg kender alt til knæ-højt mudder, det savner jeg bestemt ikke.


  • #59   21. feb 2020 Jeg er SÅ træt af al den vand.. har ikke fået ødelagt noget, andet end humøret.
    I sidste uge kom jeg hjem efter to ugers ferie i Thailand, så tænkte det ville hjælpe på det. Men er allerede så træt af vejret igen smiley

    Vi har tre heste på 3,5 hektar kuperet fold. Vi har egentlig kun mudder ved led og wrapskur, hvor vi har lagt 60 heavymats i alt, men alligevel er det UMULIGT at køre ned med wrap. Jeg kan tage en skive i armene af gangen (de spiser 5 i døgnet) og så skøjte derned og håbe på ikke at falde. Heldigvis gør måtterne at hestene ikke står i mudder, men de skal stadig igennem det. Så den sidste måned har vi forsøgt os med at få udlejer til at køre langs vejen og smide en Balle over hegnet, som vi har åbnet op direkte på jorden. Den holder så bare kun 4-5 dage pga spild smiley og så har jeg måtte tage noget hegnstråd ned (vi har afhegnet en fold på folden) og sætte net op på stolperne i stedet. Der er kommet tre store søer ude på folden, hvilket så betyder vi kun har fyldt vandkar op én gang siden november, så det er da positivt. Men hestene har det skønt og fræser rundt på trods af vådt underlag. Heldigvis har vi intet muk haft smiley


    profilbillede
  • #60   21. feb 2020 Vi har heldigvis ikke vand i kælderen, eller problemer med kloak herhjemme..

    Stalden er mudderhelvede. Den ene fold er totalt trådt op og pladder, det er tungt og flere døjer med muk.. Så de kommer ud på grusvejen, for at få lidt tørre fødder.. Den anden fold er tør fra midten og op.

    Jeg får ikke redet. Jeg orker det ikke. Har nul motivation.. Vil bare ud og gøre det ting jeg skal og så retur.. Jeg er træt af at være drivvåd og fryse.


  • #61   21. feb 2020
    Mere vand og blæst. Pony bliver bare inde igen i morgen.


    profilbillede
  • #63   22. feb 2020 Melanie - glæder mig at jeg ikke en den eneste som også ses i tråden her, som er virkelig træt og led af det f...... vejr. Prøv bare at se på vejret idag smiley smiley hurra hvor det fantastisk, Not smiley smiley håber din lyst vender tilbage i takt med at vejret forhåbentlig vender, snart ( beder til det i hvertfald) smiley

  • #64   22. feb 2020 Miss Soffy - Ej, men jeg er så træt. Jeg tror og håber at lysten kommer igen når foråret begynder at kigge frem og når jeg skal lede efter min egen hest smiley

    Men bare tørvejr, tak! Kan godt håndtere at det er koldt, men det er alt det regn.. Og så blæst i regnvejr.. Det er jeg virkelig træt af. Jeg vil hellere have lidt frost, end jeg vil have alt det regn.


  • #65   22. feb 2020 Melanie - stemmer i med at vi skal have frost for en periode. For det første vil vi se solen oftere og naturen får lov at synke alt den væde. Og så tænker jeg at hvis vi ikke får frost så får vi det mest forfærdelige år med insektplage. Myg, fluer, mitter og endda dræbersnegle vil blive en plage smiley smiley
    Udover det så døjer jeg med at jeg er i mangel af D vitamin hver vinter og det gør man er forbandet træt, så skal minde mig på at huske at tag tilskud og det her vejr er ikke opmuntrende når man også træt.

    Lyder så spændende med at du skal ud og kigge på hest smiley smiley har du i tankerne hvad du søger?


  • #66   22. feb 2020 Lortevejr !!! smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

    Jeg er ejer af folde med lerjord, og ja vi har da nogle år med stærk regn haft en lille sø ude i en hulning, men denne her sø på sommerfolden den vokser bare dagligt smiley


    profilbillede
  • #67   22. feb 2020 Ridebanen er drænet efter alle kunstens regler......og var tør i går eftermiddags..... Så bare en dags næstentørvejr gør at den kan bruges smiley

    Men hvad hjælper det, når det regner hver dag smiley

    Og så ligger den højt og åben mod vest....og nej jeg nægter, og det gør hestene også, at ride op mod stormvejr smiley


    profilbillede
  • #68   22. feb 2020 Kattene er gået i hi indendørs - og vores “nødkattebakke” til brug for uheldige katte, som er blevet lukket inde i huset om morgen, er blevet til dagligdags kattebakke smiley

    Normalt bruges den store 20 x 40 meters sandkasse som kattebakke.....men den står jo under vand smiley


    profilbillede
  • #70   22. feb 2020 Hestene har på fold bosat sig i læskurene, og trods muddermåtter fra led til læskure er det mudret.

    Hvis der er lidt tørvejr, ja så går de ud af skurene og pløjer min fede vandmættet lerjord op, mens de bukspring, ligger på knæ, drejer rundt og hygger sig smiley
    Så snart er halvdelen af min vinterfold kun dækket af mudder og ikke af græs smiley

    Nææææ jeg glæder mig til tørre folde og solskin smiley


    profilbillede
  • #71   22. feb 2020 Når ridebanen er under vand eller der er storm fra vest, så skal jeg i ridehal for at ride.....og jeg kører ikke med trailer i stormvejr, så vi kommer ikke så tit afsted pt smiley

    Men i onsdag kom jeg på tur med min veninde, og fik en times skovtur....til gengæld var der vandpytter over alt, høj vandstand i bække og åer....og rabatten var så blød at vi ikke kunne ride i den, så det blev til skridttur i solskin.

    Men nøj hvor jeg glæder mig til grøn og tør turridning smiley


    profilbillede
  • #72   22. feb 2020 Miss Soffy - Åh Gud.. Vi har sø på den ene fold og i staldejers have og å igennem og langs flere folde.. Vi har RIGTIG mange insekter hver sommer, så tør slet ikke tænke på hvor slemt det bliver.. Hestene er også trætte af det pladder.. Måtte næsten skubbe bagpå, for at få dem ud i morges..

    Kigger efter noget dressurmodel smiley Har ikke lagt mig fast på race, den skal bare være sød og have potentiale til at gå en fin dressur.. Så det bliver spændende!!

    Må ærligt indrømme at jeg er lidt bekymret for om vi overhovedet kan nå at få frost.. Det har jo været overraskende lunt hele vinteren.. Men marts KAN jo godt overraske.. Lad os håbe på at få lidt tørvejr og lidt frost, så vi kan få lidt tør jord..


  • #73   22. feb 2020
    Hvis det skal være frost, så skal der også komme en ordentlig røvfuld sne. For som foldene er nu, bliver de umulige kun med frost - der skal noget sne til at dække alle knoldene.

    Billedet her er fra 1 april 2018, det er sidste gang jeg så sådan reel sne på Fyn. Der var også et år jeg kørte hjem fra Hest&Rytter i Herning, hvor det sneede en del.



    profilbillede
  • #74   22. feb 2020 Saga er en sort plamage af deprimeret skuffelse over vejret.
    Lægger og rævesover.
    Med 7-22 sekunders mellemrum kommer et fornærmet lille øff, over regn mod ruden, et vindstød og andet.

    Sagas øff er hendes måde at kommentere at x lyd "are not approved by dog" (sagt med en stemmeføring, der er Dronning Elizabeth værdig).

    Jeg skulle have været til Jylland og hente Aslan.
    Nu er jeg ved at være ret så træt af min hest står i Jylland.
    Men - vi turde ikke satse på, at vi kunne køre over Storebælt med trailer i det vejr.


    profilbillede
  • #75   22. feb 2020 Alt det mudder...Græder

  • #76   22. feb 2020 Billedet beskriver vidst meget godt hvad jeg er mest træt af. Bundløst mudder. I en lang periode kunne jeg knap nok slæbe hesten ind, fordi den ikke ville ud i det dybe mudder. Og man skal se hvilke heste der står omkring en når man går rundt, for ved panik, så følger støvlerne ikke særlig hurtigt med...

    Til gengæld er jeg meget imponeret over banerne. Jeg synes ellers fiberbaner er noget hø hvis man ikke har ridehest, men de er da fremragende i regnvejr. Der ligger ikke vandpytter på udendørsbanerne. Den ene ligger langs med mudderhelvedet på billedet.


    profilbillede
  • #77   22. feb 2020
    Fiberbaner er top lækre - Broholm har 3 stk og der er nada regn på nogen af dem. De ligger godt nok højt også, men nada regn. Om end jeg ikke bruger dem, jeg holder mig til ridehusene smiley


  • #78   23. feb 2020 Nana E: ja de går på de samme 3,5 hektar hele året smiley de får wrap ad libitum hele året, men der er så kæmpe udsving i hvor meget de spiser, alt efter græs og årstid. Folden plejer at komme helt fint igen efter en vinter så de har græs til hele sommeren.

  • #79   23. feb 2020 Charlotte - herligt med brok smiley det lufter så dejligt med brok i denne tråd, hvor det skønt at høre jeres brok udover mit eget smiley

    Nu siger vejret at vi skal ned og have nattefrost de næste dage, endda ned til -4 -6 gr og regn, slud og hagl om dagen smiley smiley vil gerne have frost om natten og lidt plus om dagen i stykke tid så vi får slået nogen af de insektæg ihjel. Jeg havde nær slugt en flok mitter i skoven idag og staldmutters hund kom ind med en flåt igår smiley frost kom hid


Kommentér på:
Mærker i vejrets luner?

Annonce