{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
603 visninger | Oprettet:

Arianna G
Arianna G
Tilmeldt:
11. okt 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Fodring {{forumTopicSubject}}

Hejjj.

Jeg er så småt begyndt at spare sammen til en hest men der er noget jeg ikke helt kan finde ud af.

Hvad fodre man en hest og hvor ofte fodre man en hest?

Syntes ikke rigtigt jeg kan finde noget om fodring af heste på Google


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring
  • #1   25. mar 2021 Nu kommer det jo helt an på hvilken type / race hest du planlægger at købe og hvad du skal bruge den til. Der findes heste, der kan leve på en sten og dem, der æder som et tærskeværk uden, at det overhovedet ses. Men de fleste heste skal ha adgang til grovfoder, som er hø / wrap hele tiden. ( kommer igen an på type / race og om det skal være besværligt for heste af spise høet, for ikke, at blive for tyk.) Om den skal ha noget kryppefoder, kommer igen an på type og race og hvad du skal brug den til, men vitaminer / mineraler skal den ha. smiley

  • #2   25. mar 2021 1) Fundamentet er grovfoder.
    Hø eller wrap, 1 kg tørvægt år 100 kg hest, det svarer til fx ca 2 kg hø / wrap pr 100 kg hest pr dag. Eller passende mængde græs.
    Dvs en 500 kg hest skal have mindst 10 kg hø pr dag.
    Man fodre helst, så de hele døgnet har adgang til noget at pille i det meste af døgnet.
    Hvis en hest er en hurtig æder kan du give mange små måltider, bruge hønet eller slowfeeder så dyret tvinges til at bruge mere tid. Man kan også blande hø og halm. Ikke for at tvinge hesten til at æde halm, men for at tvinge hesten til at bruge mere tid ved at sortere lækkert høstrå fra kedeligt halm.
    Græs - det er samtidig ultra simpelt og et nyt niveau af overtænkning. Hvor meget næring er der i det?? Uha, hvad med fruktan og risikoen for forfangenhed? Bliver min hest fed nu af for meget græs??

    Det var grovfoderet.
    Grovfoderet er fundamentet. Det er hestes natur at småspise, vandre lidt omkring, småspise, lege, sove osv hele dagen.
    Mennesker og rovdyr tænker i måltider - det gør heste ikke.

    Krybbefoder, herunder sliksten og diverse andre tilskud er beregnet til at de foderbehov, som ikke dækkes af grovfoder kan du fylde på her.
    Er der nok mineraler i græsset (mineral indholdet kan være lidt lavt, som minimum er en sliksten med mineraler en ide).
    Nogle heste skal have ekstra kalorier for at have nok energi.
    Og så synes nogen, især nogle damer, at det er helt vildt fedt at give foder i små bøtter med mystimagiske tilskud...


    Hosthost.
    Jeg er tilhænger af at holde det enkelt. Det kan man slet ikke se, vel?


  • #3   25. mar 2021 Den dag du skal kigge på hest, tænker jeg det er en god ide at spørger sælger, hvad de fodre hesten med, hvor meget og hvor ofte.
    Du kan derefter sørger en foderkonsulent fra diverse fodermærker om deres plan for fodring på hesten.

    Det vigtigste er som Dr.who skriver grovfoder ad libitum (fri adgang til wrap/hø/græsfrø) og at hesten er dækket ind på vitaminer og mineraler


  • Arianna G
    Arianna G Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #4   25. mar 2021 Mange tak for svar smiley

Kommentér på:
Fodring

Annonce