{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
788 visninger | Oprettet:

Hoppe springer på andre hopper {{forumTopicSubject}}

Hej

Vi har det problem ude i stalden at den samme hoppe konsekvent springer på de andre (2) hopper når de er i brunst.
Jeg observerede det i dag og det er ikke bare én gang at hesten gør det, men rigtig mange gange. Hun opfører sig, hvad jeg vil mene, meget hingstet. Hun bider i min hoppe brummer også springer hun op gentagende gange.
Det er jo ikke normalt. Jeg har selv læst lidt om at det kan skyldes hormonforstyrrelser, cyster på æggestokkene og sikkert også andre ting.
Hoppen der springer er en gammeldags overvægtig oldenborger nok ca 6-700kg og det holder min ældre, pt lidt undervægtige og meget muskelfattige, lille Dansk Varmblod ikke til i længden..
Problemet er at ejeren ikke ser det som et problem og når hun har set det har hun bare grint og synes det var fjollet. Det sidste har jeg hørt fra den anden opstalder(vi er 3 opstaldere i alt)
Så mit spørgsmål er: Hvordan ville I gribe situationen an?

Ville I selv skrive til personen, få Stald folkene til at snakke med hende eller noget helt andet?

Det skal siges at jeg selv er meget konfliktsky og tit er bange for at gøre noget forkert eller blive misforstået. Jeg har svært ved at aflæse sociale sammenhæng både skriftligt og ansigt til ansigt, så jeg synes det er svært at finde ud af hvad jeg bør gøre i denne situation.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hoppe springer på andre hopper
  • #1   5. jun 2021 Øv for en træls situation.

    Den "nemme" løsning, men også for dig dyreste er at få din hoppe til ikke at gå i brunst. Det kunne være ved at få lagt en sølvkugle op i livmoderen, så din hoppe tror hun er i fol eller give hende regumate.

    Ellers bliver i nok nødt til at skille hestene.

    Jeg ved ikke hvad der kan gøres for den anden hoppe


  • #2   5. jun 2021 Står i selv for foldopdelingen, eller gør staldejer det?

    Hvis staldejer gør, så ville jeg tage kontakt og bede om at få dem skilt ad. Ganske enkelt, informere om dine observationer, og så sige at du ikke vil lade din hoppe stå model til det. Så kan staldejer jo tage snakken med den anden ejer, og så er du ikke direkte indblandet.
    Står i selv for foldopdelingen, havde jeg flyttet min hest til en anden fold, da det jo ikke virker til at ejer af springeren tager det seriøst.
    Jeg ville ikke begynde at behandle på din hoppe, da det jo ikke er din hoppe som er problemet.


    Jeg stod opstaldet et sted hvor staldejeren valgte, uden at vende det med mig, at sætte min hoppe på fold med en vallak der bedækkede. Det blev med det resultat at jeg flyttede min pony dagen efter. Så sådan kan man jo også gøre det.


  • #3   5. jun 2021 Jeg havde nok startet med at tale med staldejer - fortalt at den anden hoppe bedækker din hoppe, og det vil du ikke have.
    Hvis staldejer siger, at det er da bare livsglæde, fjol og normal heste adfærd - så kunne du jo svare fx "det må du jo gerne mene - men jeg vil stadig ikke have at min hoppe bliver bedækket."
    -og så bed om at en af hopperne bliver flyttet.

    Det er også muligt at give den ene /begge hopper behandling af evt hormon forstyrrelser.

    ...
    Hvis staldejer er helt umulig - så må du jo finde et andet opstaldningssted.
    Men - find ud af, hvad der er af fordele og ulemper, ved det sted du står. Find ud af, hvad du har brug for - og råd til, før du flytter.


  • #4   5. jun 2021 Tak for gode svar smiley

    Stald ejer er helt på min og den anden ejers, hvis hoppe også bliver bedækket, side og de ser også problemet ved det.
    Jeg skrev i små frustration til dem om ikke godt de kunne komme på hver sin fold og det var intet problem, så min kom over på sin egen fold i dag.

    Jeg vil ikke til at behandle min hoppe. Jeg nægter at betale store summer for at en anden ikke vil behandle hendes hest. Desuden hopper hun jo på alle/begge de to hopper der er, så det er et problem for flertallet.

    Jeg har overvejet at skrive til personen og informere om at det ikke er normal adfærd m.m. også foreslå hende at kunne købe tilskudsfoder for det. Tvivler bare på at hun vil betale for det, så har også overvejet selv at betale for det og give hesten det, men igen det burde ikke være mit(og den sidste opstalders) ansvar.

    Det med at flytte dem på hver sin fold er en god løsning. Den er bare ikke optimal, da der kan gå noget tid før jeg kommer i stalden og opdager min er i brunst og i den tid kan den anden hoppe jo allerede have været oppe på min mange gange. Det vil selvfølgelig fjerne en stor del af belastningen, men det er også lidt irriterende at der hver måned cirka to gange skal fjernes en af de to hopper fra folden fordi den tredje hoppe springer på dem.
    Min store frygt er at hoppen også springer på min åring når hun engang går i brunst. Den tanke kan jeg slet ikke holde ud at tænke på også derfor jeg gerne vil have fikset problemet, ja helst med det samme.

    Nogen der har erfaring med tilskudsfoder der kun hjælpe imod det?


  • #5   5. jun 2021 De andre mener, at din hest konsekvent skal gå på en anden fold. Ikke kun når den er i brunst smiley

  • #6   5. jun 2021 Jeg syens, at når begge ejere af hopper det går ud over, plus staldejer synes at det er et problem, så må de to hopper gå sammen og springhoppen må gå for sig selv.
    Ellers mærker ejer ikke konsekvens af ikke at gøre noget ved problemet.
    Der er ingen ide i at i og jeres hopper skal straffes fordi en anden ejer ikke tager ansvar for sin hest.


  • #7   6. jun 2021 Uden tvivl er der er en form for ubalance i hormonerne på den hoppe der bedækker - jeg mindes at have læst et sted, at hopper godt ved en ubalance kan danne det stof, som hingste danner ved brunstige hopper.. Ligesom testerstron hos mænd.
    Men fint du har fået din fra - det ville jeg heller ikke være glad ved at min hest skulle udsættes for, uanset om det er en hoppe, hingst eller vallak der gør det...


  • #8   6. jun 2021 Ja okay jeg havde slet ikke tænkt det som hele tiden, men der er også lidt underskud af græs derude så staldejerne samlede flokken for ikke så lang tid siden(De to plage havde deres egen fold)

    Derfor havde jeg slet ikke tænkt det som en mulighed, men staldejerne har fået snakket med ejeren til hoppen og det lyder til at "problem" hoppen permanent får sin egen fold at gå på nu.

    Tak for jeres gode input smiley Jeg er glad for at høre at I har samme holdning som mig og at det ikke bare er mig der er for hys i den her situation smiley


  • #9   6. jun 2021 Dejligt at der bliver gjort noget og at det ikke er jeres hopper der må gå uden selskab, men stakkels den anden hoppe, at ejer ikke vil hjælpe den, så den kan gå med sine venner igen :,(

  • #10   7. jun 2021 Det er sundhedstegn, når de viser brunst og er aktive.

    Hoppen der brummer, har formentlig cyster på æggestokkene. Det bør man få behandlet medicinsk. Der er ikke noget fodertilskud eller andet pjat, der virker.

    Vi har somme tider køer, der knokler hinanden ned i brunst, især hvis der render en brummer rundt med dem. De skal stoppes, for for dem bliver det en mani, at være med i legen, og til sidst bliver de også farlige for os mennesker.

    Når man har at gøre med et dyr på 6-700 kg, så er det ikke noget man skal tøve med at få gjort noget ved. Både for dyrets egen skyld, men det er simpelthen for farligt at lade være. Sæt den springer mens den bliver redet, på en anden hoppe med rytter.


Kommentér på:
Hoppe springer på andre hopper

Annonce