{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
679 visninger | Oprettet:

Pas til hest? {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Sagen er den, at jeg har en ældre hest med grønt pas. Jeg har så brugt en del tid og fundet ud af hans baggrund og rigtige navn og at han er kåret og ligeledes er begge forældre kåret, så jeg kan få et andet farve pas (mener det er rød smiley )
Havde I valgt at ombytte jeres grønne pas? Hvis det koster en bondegård, så tænker jeg nok ikke, men hvis det ikke gør.
Jeg har haft dyrlæge ude osv. Men hun gjorde mig rigtigt meget i tvivl, fordi, som hun sagde, så ændrer hesten jo ikke værdi. Men jeg synes det er sjovt at have. Havde I byttet det, eller sagt pyt? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pas til hest?
  • #1   16. sep 2021 Jeg er temmelig sikker på det kræver dna test for at kunne ændre passet.

    Var det en hoppe i sin bedste alder, med mulighed for at avle, så havde jeg nok gjort det. Med en ældre vallak, hvor det ikke ville have en betydning, så nej.
    Du kender selv historien, så nyde at dit arbejde ikke har været helt spildt


  • #2   16. sep 2021 Du skal ha begge forældres man hår med rod og så fra din hest. Det skal så sendes ind til DNA test. Når du så kan bevise din hests afstamning, så tror jeg godt du kan få passet ændret. Hvad det koster og hvor lang tid det tager, ved jeg ikke.
    Er din hest ældre er det jo ikke sikkert forældrene lever mere og så er det ikke muligt.


  • #3   16. sep 2021 Til en ældre vallak, som jeg planlægger skal blive her, resten af sine dage.
    Så havde jeg ikke gjort noget ved det.

    Hvis det var en hoppe jeg kunne finde på at trække føl efter - så ville jeg være meget konkret med at finde ud af hvordan man gør, og hvad det koster.

    En ung vallak, hvor det havde betydning for pris eller hvad man kunne, så havde jeg gjort det, hvis det ikke kostede for meget.
    Fx en del raceforeninger har egne arrengementer, man kun kan deltage i hvis rødt pas.


  • #4   16. sep 2021 Jeg har fået taget hår, så hvis jeg beslutter mig, er det bare at sende dem ind til DNA-test.

    Måske et sidespor - Er der nogen herinde, som ved hvordan man gør med ejerskifte? Skriver gamle ejer bare under et sted og så sender det ind?


  • #5   16. sep 2021 Ejer underskriver ejersertifikatet, det samme gør du og så skal du sende det til seges, sammen med værdibeviset på at du har købt på seges hjemmeside. Søg på ejerskifte på hjemmesiden, så kommer det frem smiley

  • #6   16. sep 2021 Super, tak smiley

  • #7   16. sep 2021 Jeg ville ikke gøre det, du ved hvilken hest du har og nu også hans afstamning, klap dig selv på skulderen for dit arbejde og så nyd din hest som den er, farven på passet er underordnet, det ændrer jo ikke på hvilken hest der går på folden smiley

    Hvis det var noget jeg skulle gøre, så skulle det netop være fordi der er noget race stævner/arrangementer, hvor rødt pas er påkrævet, jeg gerne ville deltage i, eller en hoppe jeg ville avle på/sælge til avl.


  • #8   16. sep 2021 Jeg har en meget højtelsket vallak på 14 år, som har grønt pas - og som jeg ikke aner hvad er af afstamning.

    Det kunne være sjovt hvis nogle kunne huske tilbage til et føl/et hestemarked i 2007, og som derfor måske vidste noget om Pinot.
    Men selv hvis nogle kunne fortælle noget, så ville jeg nok ikke gide bruge tid eller penge på at lave DNA test, nyt pas ect. For mig ville det bare være en sjov historie knyttet til en skøn hest smiley

    Mvh Charlotte


  • #9   17. sep 2021 Bare sådan af nysgerrighed: hvis din hest er kåret, hvordan i alverden er han så endt med at have et grønt pas?

  • #10   17. sep 2021 Mimre: Jeg kan godt forstå du er nysgerrig. Kort fortalt, så er han endt hos en mand på en mark og ejer før mig har så reddet ham fra vanrøgten og intet anet om ham, da registreringspapiret er væk. Så han har fået nyt navn og chip osv. smiley

  • #11   17. sep 2021 hvad hedder hesten? måske jeg lige kan finde den på hestedata

  • #12   17. sep 2021 Nina - Den "anden" hest hedder Ullits Hans og min hedder Odin smiley De er begge på hestedata.

  • #13   17. sep 2021 godt nok ikke ombytning af farver på pas men jeg har bøvlet med dansk trav centrale forbundet i snart 6-7 år nu .
    da min travhest jeg har haft altid ikke har pas og har snakket med det i Århus . og de har rattet henvendelse til central forbundet men da min hest er meldt død i sporten i 2001 så mener de den er død ?? pga hans alder nu . han er fyldt 26 i år og har kun en mulighed den dag han skal her fra .
    det er bare skod at man ikke bare kan få de pas der er eneste hestes pas i stedet for den kamp man har for at få den.


  • #14   17. sep 2021 Rikke - Enig! Seges var ikke særligt imødekommende halvdelen af tiden. Nogle af dem var søde, men synes folk kan være ret stride. Seges ville heller ikke engang udlevere navnet på den hest det kunne være, men jeg fik så overtalt dem alligevel smiley Det jydske forbund har dog været ret søde og hjælpesomme i mit tilfælde. Jeg håber. at du finder en løsning smiley

  • #15   17. sep 2021 den dag min skal videre på de evige græsmarker så er det kun Daka ?? jeg har som valg mulighed så det er lidt træls . håber du får det rigtige pas til din ??

  • #16   17. sep 2021 Det er surt nogengange smiley Jeg Kan vælge at få det, jeg synes bare det er dyrt smiley

  • #17   17. sep 2021 det er latterligt dyrt bare fordi man ønsker det rigtige pas farve der tilhører hesten .

  • #18   17. sep 2021
    SEGES har tavshedspligt, så nej de er ikke særligt hjælpsomme - det handler ikke om at de vil være træls.

    I forhold til DNA, så tænker jeg du skal have fat i både mor og fars DNA også, medmindre din hests DNA er gemt et sted, det er de færreste.

    Så nej, jeg havde ikke gjort det hvis det var en ældre vallak.


  • #19   17. sep 2021 Krikken - Jeg ved godt at de har tavshedspligt, men jeg bad ikke om navnet på ejer, men navnet på hesten. Det burde ikke være ulovligt at give smiley
    Jeg ved, at der er DNA på faderen, men moren ved jeg ikke med.


  • #20   17. sep 2021
    Hestens navn må de heller ikke oplyse. De må sådan cirka intet oplyse pga. persondataloven og tavshedspligt.

    Når der ikke er sikkerhed på DNA på moderen, så ville jeg absolut glemme det - det er ikke en billig omgang, slet ikke når man ikke ved om der er DNA på begge. Og ville også glemme det når det er en vallak.


  • #21   17. sep 2021 Troede ikke at hestens navn var en tavshedspligt smiley


  • #22   17. sep 2021 Jeg kan ikke ringe og spørge til naboens hest, så jo de må ikke udlevere informationer om noget der ikke er dit. Og hvis du ikke står som ejer så er det sådan.

  • #23   18. sep 2021 Hvor gammel er den? Jeg undrer mig noget over at man ikke har tjekket for chip før man har chippet hesten. Jeg ville få tjekket om den har flere chips. Min største grund til at få byttet pas, ville være at få ryddet op i ID-numre, og måske uanset kontakte Seges og sige at disse to heste er den samme hest. Bare i tilfælde af at et eller andet sker, hesten bliver ID-tjekket, måske via chip og den "forkerte" hest dukker op. Jeg håber at man i disse dage kan krydsreferere og evt. få en note i passet. Selvom det sikkert er for meget at forlange.

  • #24   18. sep 2021 Ullits Hans er en lys rød jyde og Ullits Odin er en sort oldenborg

  • #25   18. sep 2021 Ullits hans er brændemærket, da han er fra før man chippede. Odin er så hans nye "identitet" eftersom at brændemærket ikke har kunnet ses og de bare har givet ham en chip og kaldt ham noget andet. Han har været rundt omkring, så papiret er nok blevet væk dengang.

  • #26   18. sep 2021 okay, men den hedder ikke Ullits Odin, men kun Odin?

  • #27   19. sep 2021 Ja, han hedder enten Ullits Hans eller Odin. Ikke Ullits Odin smiley

Kommentér på:
Pas til hest?

Annonce