{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
704 visninger | Oprettet:

Ret komma og skrivefejl! Please {{forumTopicSubject}}

Tivoli og dets grundlægger

Johan Bernhard Georg Carlsen
Han blev født 31. august i 1812. Som barn gik han på Herlufsholm kostskole og en anden skole i København. Derefter rejste han en del, og han valgte en karriere i Livjægerkorpset hvor han endte med stillingen som Løjtnant.
Det var da han som 27-årig i 1839 valgte at flytte til København at han opdagede hvor fantastisk det var at kunne underholde andre. Han udgav bladene Portefeuillen og Figaro, og dem der abonnerede på disse blade blev inviteret til store fester som Carstensen holdt for dem. Til disse fester blev der sat stor vægt på flot belysning, god vin og hvad der ellers blev drukket, og i slutningen af hver fest blev der lavet et stort og flot fyrværkerishow. Dette gav Carstensen masser af opmærksomhed, og hans blade blev hurtigt populære.

Tivolis grundlæggelse
Under guldalderen var en ny form for haver blevet populære i Europa. Disse haver var anlagt som store og flotte romantiske forlystelses haver.
Georg Carstensen rejste meget, og under flere af sine rejser havde han set disse haver. Han anmodede derfor Kong Christian den VIII i 1841, om at bygge og styre en Vauxhall og Tivoli i København.
Navnet Vauxhall var en forlystelseshave i London, mens Tivoli var en flot og romantisk have i Paris som han holdt meget af.
Den 1. maj i 1843, blev byggeriet sat i gang, og allerede den 15. august 1843 blev Tivoli åbnet.
Tivoli blev lynhurtigt populær og allerede den første sæson kom der 174.609 gæster. Den 11. oktober var den sidste dag de havde åbent for den sæson, og der kom H.C. Andersen for at se Tivoli. Det siges også at hans blev inspireret af kejserens have i Tivoli til sit eventyr ”Nattergalen”.

Bygninger
I dag er der kun en af bygningerne i Tivoli der er fra før 2. verdenskrig..
Det skyldes bl.a. at Carstensen havde fået besked på at bygge Tivoli sådan at det hurtigt kunne rives ned, i tilfælde af krig. Så bygningerne blev ikke bygget til at kunne holde særligt længe.
Under 2. verdenskrig var det forbudt at samles i større mængder, og der måtte ikke være lys efter mørkets frembrud da det forstørrede tyskernes chancer for at bombe Danmark fra luften.
Men den 15. august 1943, på Tivolis 100 års fødselsdag blev der trods det holdt kæmpe fest om aftenen. Der var masser af lys, og et enormt flot og farverigt fyrværkerishow.
Den dag havde Tivoli 112.802 gæster.

Pantomimeteatret
Pantomimeteatret er den eneste bygning der blev bevaret efter 2. verdenskrig. Alle de andre bygninger blev revet ned, og nye og bedre blev bygget.
Pantomimeteatret blev opført i 1874 af arkitekten J.V. Dahlerup. Den flotte påfugl som fungere som et slags tæppe der går ned når stykket begynder, var Bernhard Olsens idé, da han havde set lignende ting på sine rejser.

Tivoli Garden
Tivoli garden er ifølge mig, ligesom Pantomimeteatret et slags ”Tivoli klenodie”.
Garden har eksisteret siden 1844, hvor de skulle stå spredt rundt i Tivoli på de vigtige dage såsom højtider og lignende. Tivoli garden består af omkring 100 drenge mellem 8 og 16 år, der hver især spiller på et instrument. Deres løn var øl og smørrebrød, og som chef havde de pjerrot; Niels Henrik Volkersen.
De af drenge i garden der spiller på et instrument, får undervisning 3 gange om ugen på gardens egen musik skole.

Forlystelser
Da Tivoli blev åbnet var der 3 forlystelser. Den ene var en karrusel, og de to andre var rutsjebaner.
I dag er der 28 forskellige forlystelser. Forlystelserne er inddelt i 3 grupper; Børn, Familie og De Vilde.
Tivoli har haft rutsjebaner siden 1843, hvor den første rutsjebane blev opført i Tivoli.

Rutsjebanen
”Den gamle rutsjebane” er en af verdens ældste rutsjebaner der endnu kører. Den blev opført i 1914, og har en tophastighed på 50 km i timen. Hele banen er 720 meter lang og turen tager i alt 1 minut og 30 sekunder.

Direktører
Tivoli har haft mange direktører.
Den første var stifteren; Johan Bernhard Georg Carlsen. Han var Tivoli direktør fra 1843 til 1848
I 1868 blev Bernhard Olsen direktør. Han var Tivoli direktør til 1886.
Knud Arne Petersen er den direktør der holdt længst. Han var Tivoli direktør fra 1899 til 1939.
I 1949 blev forfatteren Kjeld Abel Tivoli direktør. Han var Tivoli direktør i 9 år.
Tivolis nuværende direktør hedder Lars Liebst og tiltrådte i 1996.

I dag
Tivoli er i dag enormt populær, både i Danmark og rundt omkring i Europa.
Over 4.5 millioner besøger Tivoli hvert år. I løbet af et år, har Tivoli 3 sæsoner hvor de har åbent. Sommer sæsonen er den første. Den starter som regel 1. maj, og slutter omkring september måned. 3.3 millioner af gæsterne besøger Tivoli i denne sæson.
Derefter kommer Halloween ugen. Denne bliver lagt i skolernes efterårsferie i oktober måned. 250.000 af gæsterne besøger Tivoli i den uge.
Den sidste sæson er vinter sæsonen. Her åbner Tivoli omkring 1. December, og holder åbent frem til jul. 1 million af gæsterne besøger Tivoli der.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ret komma og skrivefejl! Please
  • #1   21. feb 2009 Vil blive rigtig glad hvis nogen gider rette kommafejl smiley

  • #3   21. feb 2009 De har ikke tid

  • #4   21. feb 2009 Johan Bernhard Georg Carlsen
    Han blev født 31. august i år 1812. Som barn gik han på Herlufsholm kostskole og en anden skole i København. Derefter rejste han en del, og han valgte en karriere i Livjægerkorpset, hvor han endte med stillingen som Løjtnant.
    Det var da han som 27-årig i år 1839 valgte at flytte til København, han opdagede hvor fantastisk det var, at kunne underholde andre. Han udgav bladene Portefeuillen og Figaro, og dem der abonnerede på disse blade, blev inviteret til store fester, som Carstensen holdt for dem. Til disse fester blev der sat stor vægt på flot belysning, god vin og hvad der ellers blev drukket, og i slutningen af hver fest blev der lavet et stort og flot fyrværkerishow. Dette gav Carstensen masser af opmærksomhed, og hans blade blev hurtigt populære.

    Tivolis grundlæggelse
    Under guldalderen var en ny form for haver blevet populære i Europa. Disse haver var anlagt som store og flotte, romantiske forlystelseshaver.
    Georg Carstensen rejste meget, og under flere af sine rejser havde han set disse haver. Han anmodede derfor Kong Christian den VIII i år 1841, om at bygge og styre en Vauxhall og Tivoli i København.
    Navnet Vauxhall var en forlystelseshave i London, mens Tivoli var en flot og romantisk have i Paris, som han holdt meget af.
    Den 1. maj i år 1843, blev byggeriet sat i gang, og allerede den 15. august år 1843 blev Tivoli åbnet.
    Tivoli blev lynhurtigt populær og allerede den første sæson kom der 174.609 gæster. Den 11. oktober var den sidste dag de havde åbent for den sæson, og der kom H.C. Andersen for at se Tivoli. Det siges også at han blev inspireret af kejserens have i Tivoli, til sit eventyr ”Nattergalen”.

    Bygninger
    I dag er der kun en af bygningerne i Tivoli, der er fra før 2. verdenskrig.
    Det skyldes bl.a. at Carstensen havde fået besked på at bygge Tivoli sådan at det hurtigt kunne rives ned, i tilfælde af krig. Så bygningerne blev ikke bygget til at kunne holde særlig længe.
    Under 2. verdenskrig var det forbudt at samles i større mængder, og der måtte ikke være lys efter mørkets frembrud, da det forstørrede tyskernes chancer for at bombe Danmark fra luften.
    Men den 15. august år 1943, på Tivolis 100 års fødselsdag, blev der trods det, holdt en kæmpe fest om aftenen. Der var masser af lys og et enormt flot og farverigt fyrværkerishow.
    Den dag havde Tivoli 112.802 gæster.

    Pantomimeteatret
    Pantomimeteatret er den eneste bygning, der blev bevaret efter 2. verdenskrig. Alle de andre bygninger blev revet ned, og nyere og bedre blev bygget.
    Pantomimeteatret blev opført i år 1874, af arkitekten J.V. Dahlerup. Den flotte påfugl, som fungerer som et slags tæppe, der går ned når stykket begynder, var Bernhard Olsens idé, da han havde set lignende ting på sine rejser.

    Tivoli Garden
    Tivoli garden er ifølge mig, ligesom Pantomimeteatret et slags ”Tivoli klenodie”.
    Garden har eksisteret siden år 1844, hvor de skulle stå spredt rundt i Tivoli, på de vigtige dage, såsom højtider og lignende. Tivoli garden består af omkring 100 drenge, i alderen 8 til 16 år, der hver især spiller på et instrument. Deres løn var øl og smørrebrød, og som chef havde de pjerrot; Niels Henrik Volkersen.
    De af drengene i garden der spiller på et instrument, får undervisning 3 gange om ugen, på gardens egen musik skole.

    Forlystelser
    Da Tivoli blev åbnet, var der 3 forlystelser. Den ene var en karrusel, og de to andre var rutsjebaner.
    I dag er der 28 forskellige forlystelser. Forlystelserne er inddelt i 3 grupper; Børn, Familie og De Vilde.
    Tivoli har haft rutsjebaner siden år 1843, hvor den første rutsjebane blev opført.

    Rutsjebanen
    ”Den gamle rutsjebane” er en af verdens ældste rutsjebaner, der endnu kører. Den blev opført i år 1914, og har en tophastighed på 50 km/t. Hele banen er 720 m. lang, og turen tager i alt 1 minut og 30 sekunder.

    Direktører
    Tivoli har haft mange direktører.
    Den første var stifteren; Johan Bernhard Georg Carlsen. Han var Tivoli direktør fra år 1843 til 1848
    I år 1868 blev Bernhard Olsen direktør. Han var Tivolis direktør til år 1886.
    Knud Arne Petersen er den direktør der holdt længst. Han var Tivolis direktør fra år 1899 til 1939.
    I år 1949 blev forfatteren Kjeld Abel Tivoli direktør. Han var Tivoli direktør i 9 år.
    Tivolis nuværende direktør hedder Lars Liebst og tiltrådte i år 1996.

    I dag
    Tivoli er i dag enormt populær, både i Danmark og rundt omkring i Europa.
    Over 4,5 millioner besøger Tivoli hvert år. I løbet af et år har Tivoli 3 sæsoner, hvor de har åbent. Sommersæsonen er den første. Den starter som regel d. 1. maj, og slutter omkring september måned. 3,3 millioner af gæsterne besøger Tivoli i denne sæson.
    Derefter kommer Halloween-ugen. Denne bliver lagt i skolernes efterårsferie, i oktober måned. 250.000 af gæsterne besøger Tivoli i den uge.
    Den sidste sæson er vintersæsonen. Her åbner Tivoli omkring d. 1. December, og holder åbent frem til jul. 1 million af gæsterne besøger Tivoli der.

    ^ Det var mit bud..


  • #5   21. feb 2009 TUSIND TAK!!! smiley

  • #6   21. feb 2009 Bruger du forresten gammelt eller nyt komma system?

  • #7   21. feb 2009 det må du virkelig ikke spørge mig om. kan ikke huske forskellen.. smiley

  • #8   21. feb 2009 Nå okay..
    Håber du bruger det gamle, for det er det jeg plejer at bruge, og nu har jeg sendt stilen til min lærer med dine rettelser smiley


  • #9   21. feb 2009 okay. woa. du må meget gerne lige sende en pb. til mig, når du får svar på den.. smiley

  • #10   21. feb 2009 Hehe selvfølgelig, men der går nok 3-4 uger ihvertfald smiley

  • #11   22. feb 2009 okay. er det en prøve af nogen art? eller er det bare en "stil"?

  • #12   22. feb 2009 Det er bare en stil om guldalderen..

    Men nu regner jeg ikke med at få de højeste karakterer, da jeg ikke ligefrem gojrde mig særlig umage med denne..

    Bliver altså nødt til at spørge dig..
    Hvor god er du til sådan noget?
    For havde også dette indlæg på baboom, men der var der en der siger hun altid får 10/12 i sine stile, og hun havde altså gjort det stort set modsat af dig smiley


  • #13   22. feb 2009 jeg fik 9 til afganseksamen, i stil. og 11 i diktat. (efter de gamle karakterer)

  • #14   22. feb 2009 Nå okay ...
    Nå håber bare jeg ikke dumper XD


  • #15   22. feb 2009 kan man dumpe? det fik jeg altid at vide, at man ikke kunne i folkeskolen, der kunne man kun få dårlige karakterer.. smiley

  • #16   22. feb 2009 det er nok lidt for sent nu, men skulle jeg have givet dig et yderligere råd til stilen, ville det være at finde på en anden måde at opgive alle de årstal. eller også skulle du have lavet en tidslinie, i bunden af papiret, under stilen. for det er ret forvirret at læse, med alle de årstal, og man kan ikke rigtigt sætte dem sammen, på sigt. men som sagt, er det nok for sent nu..

  • #17   22. feb 2009 Jaah.. Hvis man får 00 eller -3, er det jo det samme som at dumpe..

    Ja det er for sent,men du har ret.. Dethavde ellers været en god idé...
    SSådan er det


  • #18   22. feb 2009 00 er det ikke, hvis man ikke møder op?
    så længe det ikke er en prøve, synes jeg ikke at du skal tage det så tungt, hvis du får en dårlig karakter. det er ikke en du skal bruge til noget, videre hen. det er kun eksamenskaraktererne, du skal bruge i dit videre forløb..


  • #19   22. feb 2009 Altså i stil hos os fungerer det sådan:
    -3 hvis man ikke afleverer.
    00 hvis man afleverer noget møg


  • #20   22. feb 2009 okay, jeg er bare ikke inde i den nye skala.. smiley

  • #21   22. feb 2009 Men jo desværre, jeg SKAL have gode karakkterer...
    Både fordi jeg selv er perfektionist, men oså fordi skolen stiller enormt store krav, og mine forældre stiller store krav, så jeg skal bare ikke have under 10 i en stil..


  • #22   22. feb 2009 okay. puha. er ked af at skuffe dig, så. men tror ikke du får 10 for denne stil. for mig ligner den generelt mere et oplæg til et projekt. med alle de informationer, og hver ting er jo netop ikke beskrevet så nøje, så det kunne godt ligne noget, som du skulle stille dig op, og fortælle om, og ikke aflevere som stil..

    men hvis du så får en dårlig karakter, og dine forældre bliver sure, kan du jo bare lufte for dem, at de jo ikke havde tid, til at give dig en respons på den, og derfor måtte du ty til andre metoder..


  • #23   22. feb 2009 Uha lyder ikke godt..
    Men ja det har du jo nok ret i..
    Vi har lige lavet projekt, og har skullet skrive MANGE sider, og holde fremlæggelse, så er kommet ind i den der "projekt skrive stil" -.-

    Haha god idé, men jeg tvivler på det vil hjælpe.. Så får jeg bre at vide, at jeg for fremtiden må lade være med at tilbringe så meget tid hos hestene, så jeg har bedre tid til at skrive den, og de har bedre tid til at hjælpe..


  • #24   22. feb 2009 uha, den har jeg også fået slynget i hovedet mange gange, med at jeg tilbringer for meget tid med hesten.. smiley

  • #25   22. feb 2009 Hehe den er svær at modargumentere smiley

  • #26   22. feb 2009 præcis!

  • #27   22. feb 2009 XD

Kommentér på:
Ret komma og skrivefejl! Please

Annonce