645 visninger
|
Oprettet:
Kæledyr {{forumTopicSubject}}
Hej folk
Jeg har længe gået og overvejet at skaffe mig et kæledyr, jeg bor i en lille lejlighed og føler mig lidt ensom til daglig
Jeg surfet på nettet og fundet alle mulige salgs kæledyr, og er mest tiltrukket af et marsvin, en kanin eller et hamster. Er dog ikke sikker?
Kunne i ikke tænke jer at skrive nogle fordele og ulemper ved at have disse dyr? bl.a. om de lugter meget eller lidt, om de "snakker" meget højlydt eller om de er stille. og alt mulig andet.
Og hvis i kender et andet rigtig godt kæledyr må i også gerne tilføje det
Håber i vil svare
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.323
Marsvin kan godt larme lidt, jeg er ikke sikker på, om de måske også helst skal have selskab..?
Mener ikke at nogle af dem rigtigt lugter, hvis du bare sørger for at gøre ordentligt rent ved dem...
aug 2006
Følger: 192 Følgere: 187 Heste: 7 Emner: 99 Svar: 1.598
Har haft et dyr som mindede om et hamster - de var utrolig kedelige
(Jeg var dog ikke så gammel)
Jeg har nu en pegegøje, en Grå Jaco - et af de bedste kæledyr for mig. De koster selvfølgelig en hel del mere end et hamster f.eks. og kræver også meget mere
sep 2005
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 44 Svar: 148
aug 2006
Kræver ikke så meget plads og kan gå alene.
sep 2005
jul 2004
Følger: 65 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 125 Svar: 1.015
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Jeg havde to så de ikke kom til at kede sig for meget, og der er ikke mere arbejde med at have to.
Du kan evt tage ned til en avler og købe nogle, så er du sikker på det er sunde dyr du får.
Jeg havde to hanner til at gå sammen, da jeg helts ikke ville have unger. Og de kunne fint finde ud af det sammen.
aug 2006
sep 2005
Ja jeg er også fast besluttet på at købe hos en avler. specielt hvis det skal være en kanin, for jeg skal være 100% sikker på at det er en dværgkanin.
Sådan en kanin, hvor meget halm/hø/spåner skal de have om ugen? ca..
sep 2005
sep 2005
jeg vil gerne have nogle link
sep 2005
Kan se at du bor i Randers
Har du tilfældigvis hest ude på Kallehavegård?
jul 2007
Følger: 110 Følgere: 98 Heste: 1 Emner: 133 Svar: 796
sep 2005
Nej det var der hvor du opbevarede det, så du svarede rigtig første gang
Sjovt. kan også se at du går på statsskolen ? Jeg gik lige ud i sommers..
sep 2005
Det var godt lige at høre at den ikke er en engle altid. hehe. Jeg skulle nødig blive overrasket over alle ulemperne hvir jeg køber en
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
sep 2005
Tak. Jeg er ikke så meget til rotter. og havde faktisk også et kig på deguer, men de skal have et kæmpe bur, hvilket jeg ikke har plads til.
Men tak for hjælpen
sep 2005
Haha. hvor sjovt. hvor har du købt din kanin henne? hos en avler eller en dyrehandel?
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 71 Heste: 6 Emner: 279 Svar: 2.059
jun 2008
Følger: 40 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 565 Svar: 5.159
Marsvin har jeg nu, hun lugter rigtig meget når hun har været sammen med min lillebrors! Og klokken 10 præsis, så ''skriger'' hun rigtig højt, og det kan høres oven på. Selv om der er lukket døre, men de er os rigtig søde.
Hamster har jeg os haft mange af, de har været stille, og ikke lugtet så meget, MEN du skal have et guld hamster, det råder jeg dig stærkt til! PGA. Dværg hamster bider, jeg er blevet bidt mange gange af mine, til blods! Og det har mine guld hamster aldrig gjordt,
OG guldhamster er pænnere
Håber det hjælp lidt (:
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 1 Emner: 62 Svar: 491
de bor ude i haven, i deres bure hver for sig. De kan dog larme ved deres stampen, når jeg er der ude, larmer de enormt med deres stampen, for at gøre opmærksom på de er der. men de er fantastiske dyr
Du skal nøje overveje om du vælger dig en han eller en hun.
hannerne kan strinte en del, men jeg har en hun som er den værste af dem alle, så de kan også strinte.
hunnerne er somregl mere rolige er min erfaring, men jeg har også hanner som er lige så rolige. Hunnerne kan være irriterende på den måde at nogle af dem skifter meget adfærd når de er i brunst, og kan desværre blive enormt sure af det :s
jeg kan selv bedst med hannerne (:
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
maj 2008
Følger: 39 Følgere: 26 Heste: 6 Emner: 69 Svar: 1.380
Den larmer ikke og er rigtig god til at gå alene da jordegern ikke er flokdyr.
Hvis man vil have et dyr, som man skal kunne sidde og kæle med længe er et jordegern måske ikke lige sagen. De vil gerne sidde på din hånd så længe der er noget mad, men de kommer ikke bare hen for at snakke. Til gengæld er de rigtig underholdende når de løber rundt. Især hvis man lader dem løbe frit i et værelse.
De er meget aktive, men de er heldigvis ikke natdyr
apr 2007
Følger: 23 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 563
der er jo mange dyr man kan have i en lille lejlighed, har foreksempel selv haft mus og hamster.. men det er ikk det samme som en kanin har også kat og det kan da også anbefales
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Marsvin. Super hyggelige. De har verdens sødste lyde og er ret sjove at se på når de hopper rundt og leger (du SKAL have 2!!) De er ofte ikke så ville med at blive klappet, men til gengæld følger de dig glædeligt rundt i lejligheden mens de siger wuut wuut wuut. Der skal gøres meget rent ved dem da de drikke/tisser utroligt meget.
Kaniner: Kaniner bliver lige så tamme som katte og minder i det hele taget meget om katte hvis man spørger mig. De elsker at blive klappet, hopper op i sengen og er super dejlige dyr. Man skal dog være obs på at kaniner bliver gamle.. 8 år er ikke ualmindeligt.. Så det er en "langtids investering". Desuden kan kaniner være slemme til at gnave i alt, men giver man dem en masse grene osv. så kan det forebygges. Køb kun 1 kanin eller køb 2 kaniner i hver deres bur. At have kaniner i bur sammen med en anden kanin eller et marsvin er en misforståelse af kaniners natur! Kaniner er IKKE flokdyr.
Rotte: Rotter er enormt kloge og kan blive super tamme. De er desuden super nemme at passe og meget sociale (så man skal have mindst 2). De bliver dog ikke ret gamle, hvilket kan være ærligeligt når ens elskede dyr dør som 2 årig..
<b>Chinchilla</b>: Chinchillaer kræver et gigantisk bur. Mine har et bur på 170 x 100 x 50 cm. De er jordenst mest nuttede dyr og er sjove at se på. De er dog mest aktive om morgenen/aftenen og de bliver sjældent tamme nok til at ligge på skødet. Chinchillaer kan blive meget gamle. Op til 15 år. Her SKAL man også have mindst 2.
nov 2008
nov 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Har selv haft en del og kan ikke forstille mig dem i en lejlighed.
De er jo 'store' dyr og kræver derfor meget plads, ikke bare et lille bur nede fra dyrehandleren hvor den kan hoppe 5 hop også er den nået buret rundt.
Gerne et på 1,50m og så højt så det kan stå på bagben inde i det - derfor kan man så også sætte et hus derind evt.
Udover det, så vil jeg mene at en kanin har et behov for at grave og derved slibe deres negle ned naturligt - dette kan den ikke i en lejlighed.
Og nej de siger intet, har kun hørt dem sige noget hvis de bliver sure eller markere overfor andre kaniner.
Derfor ville jeg hvis jeg var dig, vælge et marsvin.
De er ret så snaksalige og kan lige så let blive tamme som kaniner - men det kræver mere tid og tålmodighed.
Buret behøves ikke være lige så stort som en kanins da den jo er mindre, men den skal nu også kunne bevæge sig rundt og hvis du kan skaffe et kloakrør, så er det genialt som gemmested.
De er nemme at fodre på og ikke så sarte i maven som kaniner.
De lære også hurtigt hvornår der er mad og hvem der giver dem mad - også kan du tro de kan sige noget :o).
Mit gamle marsvin brød konsekvent ud i store skrig når min far, jeg eller mor åbnede garage døren der ud til - men ikke ved andre.
nov 2008
jan 2009
Følger: 62 Følgere: 61 Heste: 10 Emner: 96 Svar: 567
Kæledyr