{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
647 visninger | Oprettet:

parter. er de virkelig så dyrer ? {{forumTopicSubject}}

lige for at starte indlægget på en god og ordenlig måde, jeg er ikke ude efter dem der søger parter til deres heste, og jeg synes det med parter er en rigtig god ting.

Til emnet.
Jeg må godt nok indrømme at jeg synes at part priserne er steget meget endda. især skovturs parterne, jeg har set annoncer til helt op til 1000 kr for en skovturs part. ikke kune på hg, men også på andre hjemmesider.
Jeg husker tydeligt den gang jeg var part rytter, og en skovturs part faktisk bare var på en hest der ikke kunne så meget andet end t løbe alt hvad den kunne fremad, og når den ikke kunne mere skridtede man hjem.
Den gang så jeg flere skovturs parter der faktisk ikke kostede noget, for hestene der var udbudt i den klasse kunne heller ikke rigtig noget særligt.
Hvordan kan det være at de er blevet så dyrer ? når man egetnligt tænker på at det er en skovturs part.

Jeg må ærligt indrømme at jeg desværre også støder på nogle mærkelige "midlertidige" part annoncer (har ikke lige gjort det herinde, men på en anden hjemmeside). hvor ejeren af hesten skriver at der er nogle ridemæssige problemer som hun ikke kan få styr på, og derfor ønsker sig en part i nogle måneder til at lærer hesten det ?
Og tilmed at kræve penge for sådan en part.
Jeg har altid lært og haft som tommelfingerregel, at hvis hesten kan lærer dig noget, er det dig der betaler, hvis det er dig der lærer hesten noget er det hestens ejer der betaler dig.
Hvordan kan det være at det lige pludseligt er blevet omvendt ?

Hver venlig at holde svar og debat i en god tone, og geren hold debatten inde for det jeg har startet emnet med.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  parter. er de virkelig så dyrer ?
  • #1   9. sep 2009 det har jeg også tit underet mig over. Synes det er fair nok parten skal give LIDT til udgifter osv til hesten, men parten gør jo også ejeren af hesten en tjeneste ved at holde hesten igang.

• #2   9. sep 2009 Jeg er helt enig med dig. (:
    - det med tommelfingerregel, den synes jeg lyder fair og rimelig, men hvor det omvendte aner jeg ikke, og kan ikke se logien i det.
    Det burde være sådan som du skriver at hvis hesten lærer rytteren noget, skal rytteren betale for at ride hesten. Men hvis rýtteren skal lærer hesten noget, burde det være hestens ejer, der betaler rytteren for han/hendes arbejde i hesten.

Det er det der ville være logisk, men sådan tror jeg desværre ikke ejerne af hestene tænker, de tænker vel mere på, "det er min hest, jeg betaler og bestemmer over den, derfor skal rytteren også betale for at ride på den" - eller - "det er mit lille 'barn' det skal passes på lige som en porselen figur"

Jeg tror desværre sådan mange heste ejer tænker, når de søger part til deres heste (:

• #3   9. sep 2009 jeg forlangte 700,- om mdr for part på min gamle grandprix hest.
    det var 2-6 gange om ugen alt efter hvad parten ønskede og kunne.

det syntes jeg var yderst rimeligt.
    og det var kun fordi hesten var højt uddandet.

og ja jeg syntes det er rimligt at parter betaler.
    For mit vedkommende var der ikk enogen der kunne gøre min hest bedere eller lære hamnye ting.
    og hest eer ikke gratis, hverken at købe eller ejer.
    Og nej man kan sku normalt ikke få en ridetur på sådan en hest, og da selv ikke en part gratis.

Så der var muligheden for dem der ikke havde det halve at en jetjager til at købe hest for at ride på en dygit vel uddanet hest for en brok del af hvad det bare koster at have den om mdr.

• #4   9. sep 2009 hov glemte lige...

det sidste jeg skrev var eks med hesten der kunne.

Har kommer med en hest hvor ryttre læøre hesten nogen.

Min nye hest kan ikke så meget, og har stadig meget at lære.
    men hvis jeg nogen siden valgte at få en part til ham skulle de dælme dylme også betale for det.
    Igen det er ikke gratis og have en hest.
    og jeg forvanter da at en part vil arbjede med hesten og ikke bar ebruge den som klappe dyr.
    for sådan er det nu engang at have hest.
    og det må da være noget federe at have en lækker hest at kunen arbjede og for fornøjelse af end og betale 160 for at lej een skovturs hest i timen???

• #5   9. sep 2009 HEIDI: tror du misforstår lidt. jeg er skam ikke efter alle der udlejer parter fra deres heste. og som du kan se i min tekst stiller jeg kun spørgamåls tegn ved de parter udlejer der rent faktisk udlejer en hest der ikke kan særlig meget. til langt over den pris du forlangte af din part.. jeg kan ikke lige se hvor min tekst skulle ramme din udlejnings måde henne ? for er skam helt enig med dig om at lige præcis en hest som din godt må koste noget ekstra at ride, men det er jo ikke de slags heste jeg tager hul på jo

• #6   9. sep 2009 Jeg søger en stævnepart til min 5års fordi jeg selv er ekstremt nervøs til stævner og derfor ikk kan vise ham rigtigt frem, og det er 1-2gange om ugen alt efter om det er op til et stævne eller hvad det er.. og det eneste de skal betale er undervisning og stævneudgifter.. de skal ikk betale mig noget da jeg mener de gør mig en tjeneste

• #7   9. sep 2009 efter at have nærlæst mit indlæg kan jeg godt se at det er skvevet i en lidt "forkert" tone.
    Jeg er helt med på dit indlæg ikk evar mønsteret på den former for parter smiley
    det var nok også bare lige for at slå fast med 7 tommer søm for de mange som læser med, som mener at man skal ride på andres folks heste gratis, at man altså ikke for nogen som helst rideligt gratis.

Der i mod er der nogen piger der kommer og tuller lidt rundt på vores salgs heste, og det er selvfølgelig ganske gratis.
    det er skov ture osv, og se kan hygge og nusse om dem alt det de vil.

• #8   9. sep 2009 HEIDI: lige præcis jo.. jeg betalte da også en gang næsten alle mine penge til en virkelig super part hest.. men jeg lærte jo også utroligt meget. men samtidig med den havde jeg også en gratis part som jeg bare red rundt i skoven, fordi ejeren ikke turde det selv og en skovtur skulel den da havde..
    Men vi er jo ganske enige en grand prix hest, som kan lærer sin rytter utroligt meget uanset niveau, må godt koste lidt ekstra. synes faktisk slet ikk det lyder dyrt hvis du krævede 700 kr for det

• #9   9. sep 2009 Jeg syntes også det er vildt... men okay.. folk er jo åbenbart villige til at give det beløb for det :S

• #10   9. sep 2009 hmm og her står man og mangler en dressurpart - gratis vel at mærke
    som kan få hesten som sin egen og starte stævner som man lyster og hvis vi finder rytteren god nok sammen med hesten, så endda betale undervisning 1 gang ugentligt.
    svært.

• #11   9. sep 2009 Jamen det koster altså gerne op mod 3000,- og mere her i nordsjælland, her synes jeg det er meget fair, når parten fix har hesten på halv tid, dvs halvdelen af tiden også betaler halvdelen af udgifterne, jeg ville da ikke gide at betale for at andre kunne ride min hest som jeg finansiere fuldt ud, det fatter jeg ikke der er nogen der gider.

• #12   9. sep 2009 hmmm det vil jeg så gerne, for så bliver hesten arbejdet med i stedet for at stå og lave ingenting. Og det må da være bedre i den sidste ende.

• #13   9. sep 2009 min part/passer giver intet for at ride min hest... hun hjalp med tilridning og ja så hængte hun ved. hun er en stor hjælp og syntes ikke hun skal betale for det, hun hjælper jo mig når det presser på.

jeg står for opstaldning forsikringer smed dyrlæge osv. dog er min uskoet og vil hun have sko på ham ja så må hun selv betale smiley samme han har det udstyr han skal bruge mangler der noget køber jeg det... men ønsker hun og klæde ham ud i matchende sæt i pink, blå, lille, grøn ja så er hun velkommen til det dog må hun selv købe det smiley

så hun skal kun af med penge hvis hun vil pynte ham... hun må også starte alle de stævner hun lyster, jeg har ikke int i det.

• #14   9. sep 2009 Jeg tager for eks 300 for en part, 2-3 gange i ugen.
    Syntes også 1000 kr er meget, men som der bliver skrevet er det mega dyrt at have hest på sjælland... Fatter ikke i har råd til at bo eller have hest derovre...

Ved godt parten gør mig en tjeneste ved at hesten bliver rørt, men der er jo som regel en grund til man ikke slev har hest, af økonomiske eller tidsmæssige årsager, Så kan jeg ikke se hvorfor jeg skal finansere at de ikke har tid/råd selv.

• #15   9. sep 2009 fuldstændig enig (:

• #17   9. sep 2009 Jeg har en fra stalden til at ride min hoppe og det giver hun intet for.. Faktisk er det mig der betaler selv den undervisning hun skal til at have på hende..

Men det er også fordi hun er med til at videre uddanne min hoppe og er kun glad for hun hjælper, da jeg først sådan rigtig begyndte at ride for halvanden mdr siden..

• #18   9. sep 2009 Jeg er også helt enig. Min veninde har part på en hest som ikke kan rides og kommer bare og passer den og sørger for den, hvilket jeg mener er en tjeneste man gør ejeren, men ejeren besluttede sig pludselig for at tage penge for det og derfor stoppede hun også som part. Ville da mene det var ejeren der skulle betale parten penge i denne situation, da ejeren heller ikke havde tid til at komme til hesten og derfor virkelig manglede en passer..

Men jeg forstår godt at nogle kræver flere penge i disse krisetider, men jeg mener også kun at man kan tillade sig det hvis man har en god ridehest som skal ud og præstere noget og ikke bare en skovturspart.
    Hvis man er nødt til at tage 1000 kr for en skovturspart, så bør man nok overveje om man stdig har råd til at have hest

• #20   9. sep 2009 har haft en part og vi lærte af hindanden den var dog gratis, men jeg købte en hel masse ting, som et dækken og jeg købte slikkesten og godbider.

• #21   9. sep 2009 jeg kan ikke se hvorfor man vil have penge for en part?,
    folk for jo en kæmpe tjenste af parten?
    ejeren vil jo ikke have part for at gøre en anden pige glad, men fordi de ikke har tid?, dyt latterligt at tage så mange penge for det?(;
    min mening..

• #22   9. sep 2009 rikkelund: Fordi man som hesteejer har penge stående i en hest som en anden person låner, og hvis det går galt en dag og hesten får en skade, så er man dækket ind med div. dyrlægeregninger.

Men hvis man kommer og passer en hest som ikke kan ride så synes jeg det er noget helt andet, for så gør man ejer en tjeneste og det synes jeg under ingen omstændigheder man kan tage penge for.
    Og synes godt man kan tage penge for en skovturspart, og også rigtig mange penge hvis det er en meget dyr hest, men er det bare sådan en hyggehest som ikke kan det store så skal man ikke tage alt for meget..

• #23   9. sep 2009 hvorfor tage penge??
    man kan vel selv ride den?

• #24   9. sep 2009 Har set et par stykker der kun vil have en skovturs part -selvom hesten er dygtig- og det koster mange penge, bare fordi de søger nogle til at betale staldleje .
    Det synes jeg altså også er ret grimt .

• #25   9. sep 2009
    Har den holdning har når man søger part, så gør man det fordi man ikke har tid - ikke fordi man lige syntes at det da kunne være sjovt at en anden red hesten. Og en der søger part på en hest gør det i de fleste tilfælde ( ihvertfald mig selv ) fordi jeg ikke samtidigt med gymnasium kan nå at tjene til opstaldning mm. og fordi jeg heller ikke har tiden til en hest 7 dage om ugen.

Derfor går det for mig lige op, det er som Gitte J skriver en win-win situation! Begge parter for noget ud af det.

Jeg giver intet for at have part på Maja, jeg må ride alt det jeg vil. Udover det så er der 2 heste jeg glædeligt må gå igang med at strigle eller gå en tur med hvis jeg føler for det, den ene kan jeg endda også tage med som håndhest.

Dette laver jeg intet for. Jeg laver intet i stalden udover at rydde op efter mig selv.
    Derfor så byder jeg også glædeligt ind hvis ejer spørger om jeg ikke lige kan lukke ind, fodre eller andet når hun ikke kan nå det nu jeg ikke laver noget.

Og udover at jeg har fået en dejlig part så har jeg også en dejlig part ejer - får julegave af hende og hun giver mig, samt hun fik en stor buket blomster her for lidt siden da hun skulle giftes. Snakker også enormt godt med hende, hun underviser mig gerne gratis og i det hele taget så er det bare hygge. Vi har også været taget ud til plagskue og har hjulpet hende med hendes plag da den skulle sælges.

• #26   9. sep 2009
    Gitte J - Det er det lige netop også :o). Får også tit en hyggelig snak og update af Majs ejer der kommer ud i stalden ca. hver gang jeg er derovre. Meget hyggeligt og man får lige en update fra begge sider - hun fortæller hvis hun er begyndt at tage dem ind og natten eller hvis jeg ikke lige kan tage dem ind på torsdag og jeg fortæller hvad jeg har tænkt mig idag og evt. så om hun lige kan smutte ned og hente Gizella så hun kan gå med, med hende.
    Tror også at Majas ejer er glad for at jeg er der og er glad for hestene da hun ikke selv kan ride pga. en rideulykke så hun savner det da, men det savn bliver trøstet i at se min glæde.

• #27   9. sep 2009 Enig. smiley

Jeg har også overvejet at finde en part til min pony, da jeg er blevet for stor til hende og hun så bare går og hygger sig på marken.
    Det ville helt klart blive gratis, da man jo ville gøre mig en stor tjeneste ved at komme og ride hende et par gange i ugen.
    Hun er sådan en pony som elsker at blive brugt.

Hvis man ville ride undervisning eller starte stævner skulle man så selv betale og ligeledes hvis man gerne ville købe noget nyt udstyr til hende.

• #28   9. sep 2009 hold da op hvor er dette indlæg dog vokset... tusidn tak for alle de svar og meninger.. det er bare super at læse igennem at der er så mange forskellige holdninger som man kan lærer af

Kommentér på:
parter. er de virkelig så dyrer ?

Annonce