{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.232 visninger | Oprettet:

At slagte... {{forumTopicSubject}}

Der var lige en debat herinde hvor der var et link til nogle heste der blev slagtet... Jeg synes det er modbydeligt at se på, men det er jo min mening..
Hvis nogle herinde er slagtere eller jægere, hvilke tanker har man så når man går på arbejde, og hvilke tanker har man når man går på jagt?
Har undret mig over det meget længe, men så ikke rigtigt taget mig sammen til at spørge herinde, da det sikkert vil blive gjort til stor debat. Jeg får personligt kvalme af at se hestene blive slagtet, (og sikkert også hvis jeg så andre dyr blive slagtet) og når man hører der bliver skudt i skoven, får jeg det sådan lidt dårligt...
Men hvis nogle herinde er slagtere eller jægere, hvilke tanker har I så, og hvordan har I det med at se dyrene falde døde om?

Hold det i en pæn tone tak (:

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Jeg har en hoveddør hvor låsen skal fikses , det samme ud til mit skur . 800 kr.
  • Trimning af levende hegn 2.400 kr.
  • Sætte lampe op i stuen 900 kr.
  • Hang a mirror on a concrete wall 500 kr.
  • Mount a few things (small wall shelf, two frames and a wall mounted shower) 900 kr.
  • Opsætning af mørklægnngsgardiner 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At slagte...
  • #1   29. nov 2009 Nu er jeg hverken slagter eller jæger, men er ikke sart på det punkt..

Ser lidt sådan på det, at mange af de heste der bliver slagtet havde måske ikke mere at leve for, og slagtningen ville være en befrielse for dyret..

Heste bliver jo ikke avlet ligesom slagtesvin, men altså.. Vi skal jo have noget at spise, og synes ikke det er så slemt igen at se dyr blive slagtet.. Hellere et skud med en boltpistol, end at se de zebraer i TV som er halvvejs ædt bagfra af hyæner inden de dør..

Hvad angår jagt på rådyr, vil jeg sige, jeg er selv billist, og ser de mange rådyr i landet, som en meget stor fare i trafikken.. HVis ikke der blev skudt en del hvert år, så ville det ikke være rådyr, men mennesker der ville dø mange af i trafikken..
    Det gælder jo om at holde naturen lidt i balance, og pga. reglerne om landmænd og brakmarker herhjemme, har rådyr så gode betigelser at leve i, at de bare udbreder sig mere og mere.. De æder jo også landmænd korn osv..

• #2   29. nov 2009 mht. Jægere. Så er det faktisk en nødvendighed at bestanden af vildt bliver holdt nede. for 1 så ville der ikke være nok føde til vildtet hvis ikke bestanden blev holdt nede, 2 ville der komme en masse sygdomme og epedemier og de ville derfor dø en smertefuld død.
    Nu har jeg en far der er jæger, og har selv været med til at brække en hjort(dvs tage pelsen af og tage indvolde ud) og det rørte mig ikke rigtigt. det var da ikke vildt lækkert men er ikke sart med sådan noget..

• #3   29. nov 2009 Har selv fået slagtet min hest, da hvis jeg selv skal sige det, ikke var andre muligheder som ville være til at holde ud for os begge.

Men selve slagtningen i DK er så human så man næsten begynder at tude ved tanken om det, der er så roligt på et slagteri, ingen skrigen, ingen råben, ingen maskinlarm, bare helt stille og roligt smiley

Det foregik på Ålestrup slagteri og der var selve slagterne meget forstående, hjalp gerne ud af trailerne og gav hesten tid til at gå de sidste meter hen og ind i rummet hvor den så blev skudt, uden den nåede at opdage så meget som det mindste. Du kan følge hesten HELE vejen om du vil, der må tages billeder og du for naturligvis grimen og tovet til din hest med hjem igen når hesten er skudt.

Jeg vil klart anbefale folk at gøre det og naturligvis selv tage med derned og se det, så man selv er afklaret med hvordan det er hændt ens egen hest.

Tankerne om at lade sin hest slagte, er virkelig frygtelig før man selv har oplevet det. Alle de skræk historier og film man kan se på nettet, har absolut INTET med hvordan det foregår herhjemme i DK, virkelig INTET ! Men alligevel skaber det jo en helveds masse fordomme og dårlige indtryk og fornemmelser omkring det.

Skulle jeg selv bestemme, ville jeg ikke have noget imod at lade en hest slagte igen, dog vil jeg være tilstede hele tiden, både når den transporteres og trækkes de sidste meter, til den er skudt og afblødet.

• #4   29. nov 2009 jeg er nu heller ikk hverken eller jæger. men jeg er landmand, og hestepige...
    jeg vil heller sende min hest til slagningt og så selv sætte tænderne i den end at den bliver sendt på daka og bliver lavet til kød og ben mel som så uderligere bliver brugt yil beton.
    og ja at aflive med en blotpistol ser EKSTREMT volsomt ud, men det er en meget human måde at aflive på...
    ved boltpistol gårder et rør ind i panden af hesten og rykker nerverne over så hesten falder bevistløs om og så skære man halspulsåren over og det kan hestenjo så ikk mærke. ved godt det ser volsomt ud.

• #5   29. nov 2009 kan heller ikk selv lide og se et dyr blive aflivet med boltpistol. men jeg ved det er en god måde. den hest jeg har som profilbilled blev slaget

• #6   29. nov 2009 Hmm. Jeg er ingenting. Men jeg vil hellere slagte min hest end at aflive den. Tanken om den laaangsomt skal tage sine sidste åndedrat, nej. så hellere tage chancen og satse på slagterne skyder lige. Det er hurtigt.

• #7   29. nov 2009
    Bryder mig ikke om at store dyr bliver slagtet, kan ikke tage at den store livløse krop falder om og bare ligger der og er helt livløs.
    Det forekommer mig alt for voldsomt også gør blodet det ikke bedre. Hvis jeg skulle have en hest aflivet, skulle det ikke inkludere en masse blod der skulle være det sidste minde.

Men slagtning af gæs fx. kan jeg godt tage. Der hvor Maja står har de frilandsgæs og ænder de selv slagter, jeg har set dem blive slagtet eftersom jeg er kommet til at vade lige igennem med Maja der hvor han slår dem ihjel. Men så ved jeg da hvad jeg æder juleaften.
    Jeg er vant til at se at der ligger affald fra gæsene ude på møddingen og at der ligger blod neden for der hvor jeg går igennem eller står noget etellerandet indvolde i en trillebør.
    Nok derfor det ikke er underligt, fordi jeg er vant til det og dyret ikke er så voldsomt.

• #8   29. nov 2009 på mit gamle arbejds sted hom slagteren og skød koen med en boldtpisol mens vi holdte koen i en grime og dette gjorde vi kun for koens skyld så hun ikke skulle stå i trelieren og blive stresset og jeg havde ikke nget i mod at stå der med køerne i hånden når de blev skudt det er jo en del af livet for hvis de ikke bliver slagtet er der jo ingen mad på bordet.

• #9   30. nov 2009 Min far har altid gået på jagt.. jeg kunne ikke se skyde et dyr, men synes nu det er helt fint så længe dem der gør det kan finde ud af det og rammer rigtigt.. dyrene har haft et fint frit liv og når slet ikke at opdage hvad der sker... synes det er mest humant..
    Jeg synes da heller ikke det er sjovt at se en hest dø, men det er nu uanset metoden.. synes slagtning er mest human.. nok fordi jeg har hørt mange skræk historier om heste der ikke dør med det samme ved aflivning.. tror også de bedre opfatter hvad der sker ved aflivning og kæmper imod..
    Hvad der er bedst kommer dog også an på den enkelte hest.. stresser den meget over at køre og komme nye steder er det nok ikke et slagteri man skal vælge men aflivning eller slagtning hjemme..

• #10   30. nov 2009 ,- Ditte (': *Team Rannerupgaard* smiley .
    Er helt enig med dig. Jeg fik også min gamle hest slagtet i Aalestrup. Det var hårdt at sige farvel, men det var synd, hvis han skulle mere. Jeg husker, at slagtermesteren gav mig et lille klem på skulderen. Jeg så det hele. På en måde er jeg glad for, at jeg så det hele - selvom jeg er ved at tude hvergang, jeg tænker på det.. Man har jo selvfølgelig hørt diverse skrækhistorier(og de sidder jo i en, selvom man ved det bare er tomme fortællinger), men at vide at min hest var død - at den ikke vågende op igen - at den ikke blev transporteret et eller andet sted hen under kummerlige forhold, mens den stadig var i live: det var det, jeg ville have på plads.

Jeg synes også(som andre herinde), at slagtning er mere humant. Jeg har haft en bekendt, hvis hest lige pludseligt blev alvorlig syg, og dyrlægen blev nødt til at aflive hoppen på stedet. Ejeren ringede så efter DAKA for at få hoppen hentet. DAKA: "I må lige vente lidt". Der gik et par dage, så kom DAKA. "Den hest ligger forkert - den kan vi ikke tage med nu". Så kom de nogle dage senere, og hentede hesten.

I sidste ende kommer slagtningen og aflivningen ud som det samme..
    Aflivning: hentet af DAKA - lavet om til gødning eller grisefoder eller whatever
    Slagtning: spist af dyr eller mennesker: ned i jorden: gødning og mad til orme/larver/mider etc.

• #11   30. nov 2009 - jeg kan ikke lide nogen af delene (:
    jeg lader både hund, kat, ko og hest dø naturligt..
    tanken hvis de kæmper mod aflivningen s;
    - og slagtning er det sidste, da det skal være det bedste minde.
    og dør den naturligt, vil du ikke være SÅ ked af det, eller være forberedt på det.

• #12   30. nov 2009 Beauty blev slagtet.. og min mor var med.. pluds min mors ridelære og en hest mere (de 2 heste havde gået sammen i lang tid og var tæt knyttet)
    min mor trak beauty ind og så tog de stille og roligt imod hende.. men beauty vil ikk vende den vej hun skulle.. hun vil se mor hele tiden.. men det fik hun også lov til.. og et skud i panden.. og hun var død...
    min mor græd self.. men hun var lettet over at dem der slagtede hende var 100% rolig og hviste hvordan de skulle håndtere end hest..
    og bedre at de slagter dem her i DK end de køre halt vildt langt med hestene for at de skal slagtes...

• #13   30. nov 2009 og ja self de skyder med boltpistol og skære halspulsåren over.. men tror egentlig ikk hesten mærker noget

• #15   30. nov 2009 • NHL - når en engel siger farvel :'/ • : Så hvis et dyr er sygt eller skadet og har smerter så venter du bare på at det dør af sig selv ? det høre ifølge loven faktisk under mishandling.. man afliver/slagter jo ikke dyr for sjov men fordi det er nødvendigt... desværre dør dyr sjældent naturligt uden først at have store smerter..

• #16   30. nov 2009 • NHL - når en engel siger farvel :'/ • .
    hva såhvis hesten går i store smerter??? og man ikk kan gøre noget ved de smerter hesten har.. så vil du bar vente til den dør af sig selv.. eller bliver så syg at aflivning er den eneste mulighed.. så vil du vente til den dør af sig selv...?
    det vil jeg personligt ikk selv kunne holde ud at se på..

• #17   30. nov 2009 Elsker mine dyr: Nej, men jeg har aldrig set en video af andet der bliver slagtet end heste. Det er mindst lige så syndt for alle andre dyr, og de fleste andre dyr end f.eks. hesten, har somreglt haft et dårligere liv.

• #18   30. nov 2009 nej, self. ikke hvis den lider!
    så afliver jeg dem med det samme!
    - men er den fin og sund så får den lov til at leve livet ud.

• #19   30. nov 2009 og vi har haft op til flere dyr som døde naturligt, og som ikke havde smerter.

Self, har de smerter lige inden de skal dø, store sikkert, men du kan ikke gøre noget ved det. Det hører med til døden ligsom når mennesker dør, har de vel også lidt lidelser :- )

• #20   30. nov 2009 • NHL - når en engel siger farvel :'/ • : Forskellen er bare at vi kan spare dyrene for smerter, det kan man desværre ikke altid med mennesker..
    Der er jo ingen der snakker om sunde og raske dyr.. dyr der bliver aflivet eller slagtet (ud over dyr der avles til at spise) er næsten altid pga sygdom (fysisk eller psykisk) eller skade der gør at dyret ikke fungere..

• #21   30. nov 2009 - man kan "aflive" mennesker nogen gange, hvis de har sygdomme, som er alvorlige, og de selv vælger det (-:
    undrer mig bare over, hvorfor, VI mener dyr er et helt andet slags væsen, som ikke har det samme som os? bare fordi vi er mere "inteligente" osv, så burde vi da også aflive os selv efter min mening ! smiley

• #22   30. nov 2009 det hedder aktiv dødshjælp og er forbudt i lille DK

• #23   30. nov 2009 • NHL - når en engel siger farvel :'/ • : Jamen der er også en del der mener at mennesker skulle have valget (og nej det har de ikke i Danmark, der er det ulovligt som der skrives oppe over) grunden til at mennesket selv burde have valget og dyr ikke, er selvfølgelig at vi kan udtrykke vores valgt og tænke ud i fremtiden.. det kan dyr ikke..

Kommentér på:
At slagte...

Annonce