{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
546 visninger | Oprettet:

HEST: dyr eller ven??? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

jeg vil gerne vide hvordan i ser jeres hest, om det er en ven for livet, eller noget man bare rider på.
jo en ven for livet lyder meget romantisk og alt det der, men det er jo bare en hest!! et dyr. jeg er mange steder blevet kaldt kold i røven over for hesten og i nogle tilfælde er der nogle der har spurgt mig om jeg aldrig bekymrer mig om min hests følelser når jeg bare sætter den ind i boksen eller skridter af uden at sige "nuugh lille tullemullepigen tak for en dejlig ridetur, skal du ind i den varme stal og ha noget dejligt hø og måske en gullerod" eller noget i den stil som alle andre gør?

O.O HUH??

jeg stod helt paralyseret bagefter,.. hvorfor fanden (undskyld mit sprog) skulle jeg snakke til min hest, den kan jo ikke forstå noget alligevel.

det gir mig seriøst kvalme at høre når piger helt op til 16 års alderen snakker om deres hest og dens absurde behov der enda overskrider menneskers nogle gange oO'.

for mig er en hest et dyr, og at sætte den op på en pedistal som et vidunder af den anden verden, er og bliver for mærkeligt

jeg forstår at dette opslag måske kommer til at pisse nogen af, men kom endelig med jeres opfattelse af ridesportens udvikling i den retning. jeg vil meget gerne vide om der er andre der har den samme smag i munden når de høre sådan noget, eller har været ude for det samme??

hva syntes i ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HEST: dyr eller ven???
  • #1   21. nov 2010 Jeg snakker HELE tiden med min pony, og vil ALTID gøre det smiley Sådan er jeg bare.. Men heldigvis har folk jo forskellige meninger smiley

• #2   21. nov 2010 Altså, både og.
    Jeg ser det som et dyr, for det har jo sine behov, og et dyr skal behandles som et dyr.
    Men jeg ser det også som en ven, en bedsteven, som er kærlig og dejlig og sjov smiley
    Mht. det med at snakke med dem; jeg snakker ALTID med hestene, selvom de ikke forstår 'mennesprog', beroliger det dem at du snakker til dem (selvfølgelig kun hvis du snakker med en beroligende stemme!), og selvom de ikke forstår konkret hvad du siger, tror jeg altså det har en indvirkening på dem... Selvfølgelig er det der 'pussenuttetutte-halløj' ikke nødvendigt (xD) - men jov, jeg syntes at man skal snakke med dyrene (-:
    -Laura..

• #3   21. nov 2010 Altså mine heste er både mine venner og mine dyr (:

Jeg er ikke det bedste hestemenneske i verden. Overhovedet ikke. Men jeg nyder at være sammen med mine heste, og de må også nyde at være sammen med mig, eftersom de ikke vil væk herfra.

• #4   21. nov 2010 En hest er et dyr.Brugsgenstand.
    Men alligevel vil jeg skrive at jeg holder af min hest men ikke på den måde at jeg snakker pusse-nusse sprog til den.
    En hest er til for at blive brugt,den er simpelthen født sådan.
    Har man hest ska den selvfølgelig passes med alt det den har brug for.

• #5   21. nov 2010 Jeg har mine heste først og fremmest som venner dvs. det er vigtigt for mig at de er rolige og venlige.At de sætter pris på hyggegåture strigling og i det hele taget arbejde fra jorden. Jeg syns livet er værd at leve når èn af dem glad kommer hen til hegnet for at hilse eller vrinsker når de får øje på èn.
    Ridningen kommer i 2. række. Venskabet tilliden og ikke mindst min tillid skal være på plads først.
    mvh merete
    ps. snakker altid med mine heste og er ligeglad med om de forstår en dyt. Bare tonen er iorden så virker det positivt.

• #6   21. nov 2010 Jeg har det lidt ligesom dig..
    Altså mine heste betyder da meget for mig, og selvfølgelig skal de have det godt. Jeg synes da også det er meget hyggeligt at stå og kæle lidt med dem osv..
    Men man skal også huske at de ikke er lavet af glas. Heste er store dyr, der kan være farlige hvis de ikke har respekt for en, og er man alt for god ved dem mister de hurtigt respekten. Man skal passe på man ikke gør dem for meget til mennesker, selvom man gerne vil have at de skal have det godt..

Så nej, jeg er heller ikke den type der står og snakker og putter og plejer min hest som et spædbarn hver dag smiley

• #7   21. nov 2010 virkelig gode meninger smiley jeg er glad for at jeg ikke er den eneste der har det på den måde smiley

• #8   21. nov 2010 Mine heste er mine venner og alle mine dyr har altid været meget bedre venner for mig end noget menneske nogensinde har været.
    Men de er også dyr, den kan de ikke rigtig komme udenom.
    Ville så aldrig nogensinde kalde mine heste for en brugsgenstand, de er ikke født til at blive brugt, de er født til at være HESTE og leve livet på deres præmisser, så godt som det nu er muligt i fangeskab.
    Mine heste er her i hvert fald ikke for at blive redet på, men for have det hyggeligt tage imod alt hvad jeg har at give dem ligesom jeg tager imod alt hvad de giver mig.
    Jeg snakker med mine heste hele tiden. De forstår ikke hvad jeg siger som sådan, men de forstår mit toneleje, og det at bruge stemmen vil jeg alligevel mene er noget af det vigtigste i omgang med hesten.

• #9   21. nov 2010
    Min hest er et dyr ja, men lige så meget en ven, som jeg ønsker at bruge tiden sammen med

Hvis det bare var et dyr, og jeg ikke laede andt ened bare at ride, ille min hest helt sikkert finde mig totalt uintrasant.

Jeg kan føre lange samtaler med min hest, eller bare gå og nusse den, gøre ting der behager den.

• #10   21. nov 2010 Jeg har det også lige som dig. Jeg vil sige, at jeg (tror) min hest har tillid til mig, som en hest nu kan have tillid, men jeg vil ikke sige at det er min ven, da venskab er gengældt og jeg næppe tror at min hest opfatter mig som en ven.
    Jeg vil sørge for at den har det godt og bliver passet ordentligt, og jeg står da tit og nusser og leger med den, da heste også har brug for omsorg og leg. Men jeg vil aldrig kunne blive dens ven. Og jeg vil aldrig kunne tage den rolle som hesten i boksen ved siden af kan tage.

Og jeg mener nok at det er dobbeltmoralsk, hvis man siger, at hesten er ens ven, når man først har, mere eller mindre, udnyttet den (om det så foregår med eller uden bid) og så derefter påstår at have et jævnbyrdigt venskab.

• #11   21. nov 2010 ja måske er en hest bare et dyr, men du præger en hest på mange måder ved at behandle den på en bestemt måde. Dyr kan godt lide rolige mennesker der snakker i en rolig tone, fremfor en flegmatisk person der råber og skriger, eller intet siger for den sags skyld.

Selve stemmen kan få en vild hest til at slappe mere af, så det i sig selv at snakke til sin hest kan godt indvirke meget på dens reaktioner. Ikke dermed sagt at man skal snakke babysprog til sin hest, for den fatter jo alligevel ikke hvad man siger....men selve tonen/ tonefaldet er meget vigtigt....og efter min mening en god form for kommunikation også.

Mine heste er ALDRIG blevet opfattet som noget man "bare rider på" (en maskine), de har personlighed og bliver behandlet derefter. Jeg syns faktisk det er meget en skam at nogle personer kun opfatter hesten som en "brugsting", som de ikke behandler med respekt, og en lille smule følelse. At forstå dyr (ligemeget hvilket dyr der er tale om), handler om at sætte sig ind i dens behov, at lære om dens "personlige" temperament og personlighed, derfor mener jeg ikke at man får noget godt ud af udelukkende at behandle den som et "dyr"...på den måde som du beskriver.
    Selvfølgelig er hesten et "vildt dyr", men i og med at vi har gjort den tam, kræver det masser af forståelse hest og rytter imellem (ikke kun den ene vej)....men hvordan skal hesten forstå et menneske der tager de ud af boksen, sætter sig op og rider og sætter den på plads igen, uden et ord, uden nogen form for "sprog"....?!

Dem der har hest på disse præmisser, burde virkelig ændre syn på deres hesteopfattelse, for gør man det oplever man ofte noget HELT andet/ nyt med den pågældende hest....og det er bestemt ikke negativt!

• #13   21. nov 2010 Jeg elsker mine heste højere end livet selv, jeg kan ikke uden dem!
    Jeg har en minde tatoo for min gamle hest fordi den betød mere for mig end nogen anden, mine heste betyder mere end venner, kæreste, ja selv min familie, ja det også skide hårdt at sige, men jeg har haft et mærkeligt liv, praget af mange ting som ikke skal uddybes og der har mine heste altid være der og "hjulpet" mig videre,
    selvfølgelig er de et dyr, de har et behov, som dyr har, de kommer på fold, får en ren boks og god mas osv osv. men de vil altid være mere end bare en hest for mig,

• #14   21. nov 2010 Jeg er helt enig med Simone.

Mine dyr er mine venner og jeg elsker dem overalt på jorden. Som jeg plejer at sige, så hvis jeg kom i en situation uden penge, så ville jeg sælge min lejlighed før jeg solgte min hest.
    Min hest har da også efterhånden haft afskillige pussenusse navne. Som fx Pumpkin, Angel og ja mange flere. Og ja det hænder sgu at jeg kommer til at kalde min kæreste og min hest de samme kælenavne, men sådan er det bare for jeg elsker dem begge smiley Heldigvis har jeg en skøn kæreste som bare griner lidt af mig og som lader mig have alle mine dejlige dyr uden brok smiley Min kæreste synger til gengæld for dyrene og det vil ik så meget anderledes end at tale til dem.
    MIn hest er i hvert fald ikke nogen brugsgenstand. Jeg ville blive knust hvis der skete ham noget og han kan ikke bare erstattes, men hvis tvet går i stykker, så nå ja det da bare ærgeligt, så køber jeg et nyt.

• #16   21. nov 2010 Jeg synes Katinka formulere det ret godt smiley
    Holder helt ufatteligt meget af min hest, og vi har været igennem meget sammen og jeg vil ikke af med ham, for han er jo min ven, selvom at han også er et dyr. Men derfor skal de stadig opdrages og have respekt for en, for nej de er ikke lavet af glas.
    Der er simpelthen for mange der tror hesten er en skrøbelig lille ting der ikke kan holde til at man lige sætter dem på plads, og de flår jo nærmest hovedet af folk som opdrager på hesten og som har en anden mening end dem. Det kan jeg ikke have med at gøre. Det nytter jo ikke noget at lade hesten få sin vilje og være for pussenusset overfor den, det har jeg set folk gøre, og de fik så bare nogle uopdragne og direkte ubehagelige heste ud af det. Det holder sgu heller ikke i længden.
    Var til et militarystævne her i sommers hvor der var en rytter der havde den indstilling med at hvis hesten ikke ville, så behøvede den ikke. Hun kunne ikke læsse den efter stævnet, så hun red hjem og hørte hende sige at der kun var 20 km hjem. Christ tænker jeg bare, hesten har lige gået tre decipliner på en dag og så skal den så vade 20 km hjem. Det gad jeg som rytter ikke, så er det bedre lige at skære igennem og så få den lært at gå op i traileren. Med det siger jeg ikke at man skal slå og bruge vold, men man kan godt lære dem det alligevel.

• #17   21. nov 2010 Mine heste er dyr, ligesom jeg selv er (og jo mennekser er dyr)

Ja jeg snakker til dem, og nej de forstår ikke ordret hvad jeg siger, men de forstår tolefaldet i det, og lærer din stemme at kende..

Hesten er ikke bare en maskine man rider på..

• #18   21. nov 2010 Mine heste er både dyr og mine venner..=)

Jeg snakker med dem.. Nogle gange fortæller jeg dem også hvad jeg har lavet i løbet af dagen selvom de ikke forstår det..xD Jeg syntes også nogle gange at jeg er lidt skør når jeg snakker med dem, men så slipper man for pinlig tavshed..( xD )

Selvom jeg snakker med dem så snakker jeg ikke som en baby, men snakker med min almindelige stemme..=)

• #21   21. nov 2010 har læst alle jeres opslag nu.

og jeg tror at vi har fået slået fast at dyr kan forstå tonefaldet og sådan!!

hvad synes i om at have heste på samme måde som køer, atlså til slagtning ?

personligt har jeg det helt fint med, der er jo nogle der godt kan lide at spise det smiley

• #22   21. nov 2010 Jeg haqr intet imod folk der spiser hest, for dme som vælger at slagte heste vælger jo det jo selv, jeg ville bare ALDRIG kunne finde på at sende min hest til slagteren, den skal aflives med sprøjte og brændes sån jeg stadig akn have den med overalt når den er død, for den er min bedste ven og vil altid være det,

• #23   21. nov 2010 jeg forstår ikke den måde at tænke på, men det hænger nok sammen med at jeg ikke har været lige så meget igennem med mine heste

• #24   21. nov 2010 !Amalie Nielsen! . - Jeg har arbjedet med malkekvæg, og ja, jeg snakkede også til dem.. Dem spm er blevet snakket med helt fra kalv af er faktisk lige så tamme som en hest smiley

Og ja jeg jeg spiser både ko, hest, svin og hvad der ellers havner på min tallerken af kød..

• #25   21. nov 2010 godt at høre at der er nogle der ikke er fanatiske smiley

• #26   21. nov 2010 Julie, det kommer så helt an på hvordan du omgåes din hest smiley For mine heste er jeg en del af flokken og er ikke mindre værd end en af de andre heste. Jeg bruger så også alt min tid når jeg er hos dem, ude på deres fold, laver ikke så meget med dem, går bare og betragter dem og nyder deres nærvær og de nyder mit og så kommer de til mig når de selv vil, de bliver aldrig tvunget til noget.
    Og hvis der er fare på fære, så bliver jeg også advaret og sørget for ligesom de andre heste bliver. Min vallak er meget overbeskyttende og løber rundt og prøver at fortælle mig at noget er galt og han vil ikke løbe i den anden ende af folden før jeg også er med. En rigtig ven efterlader ikke bare sin kammerat i en farlig situation smiley

• #27   21. nov 2010 Det har ikke noegt at gøre med at være fanatisk, det har noget at gøre med at jeg sys det fint folk slagter deres heste og spiser bare at jeg ikke ville gøre det med min hest fordi jeg ser den ligesom en mor ser sit barn og det ville være mærkeligt at spise sit barn ikke?

• #28   21. nov 2010 jeg siger bare at min holdning er at det er lidt fanatisk at nogle mennesker ser sin hest som (jaa) et barn.

• #29   21. nov 2010 Tja i nogle kulturer spiser man da også mennesker eller hund og kat for den sags skyld. Det betynder da vel ik at jeg skal æde dem også smiley

• #32   21. nov 2010 Selvfølgelig er min hest et dyr xD
    Men hun er også min ven. Jeg elsker min hest. Det gør jeg, og det er ikke noget jeg bare sige om eller til alt og alle. Men min hest elsker jeg virkelig, og hun betyder noget helt specielt for mig. Mange tvivler på om det er muligt at elske en hest, for det er jo 'bare et dyr'. Men hun er ikke bare et dyr eller en sportsgenstand. Jeg har hende ikke bare for at ride og vinde konkurrencer - hun kan ikke engang rides på, og jeg skal vente 1½ år endnu på at hun kan rides, men selv hvis hun aldrig ville kunne blive ridehest, ville jeg være ligeglad, for ridning betyder ikke særligt meget for mig.
    Dét der betyder noget, er når jeg kommer ud på folden og bare behøver at sige hendes navn en enkelt gang, for så at se hende komme hen til mig, ofte i trav eller galop. Når hun nulrer mig i håret, mysser mig med sin bløde mule og forsigtigt puster mig i ansigtet. Det at jeg kan tage ud til hende, og befinde mig i min helt egen verden, hvor der kun er os to. Hun giver mig en følelse af frihed, som jeg aldrig ville kunne leve uden. Hun er et pusterum fra hverdagen. Hun er der altid, og hun er fuldstændig ligeglad hvordan jeg ser ud, hvad jeg har sagt eller gjort af dumme ting før i tiden. Og hun giver mig en følelse af at være ønsket og elsket. Selvom en hest ikke kan elske, så er det den følelse jeg får, og det kan ikke ændres på.
    Og ja, jeg snakker med hende. Jeg ved udmærket godt at hun ikke fatter hvad jeg siger, men jeg kan ikke lade være. Jeg synes det er hyggeligt og afslappende, og ja jeg siger: "nuurh min lille mullerpige, du er så søød, ja jeg elsker dig, årh skal du ha en gulerod hva lille linus, må jeg få en mys..?"

Måske er det skørt eller tosset, men jeg elsker min hest, og jeg kunne ikke leve uden den frihed, tryghed og alle de hyggelige oplevelser hun giver mig smiley

• #33   22. nov 2010 Vegetaren uden bid: Jeg er så ikke enig i Ute Lehmans erfaringer, da jeg selv har gjort mig nogle andre.. Hvis det jeg lige har beskrevet ikke er at være accepteret som et flokmedlem, ved jeg ikke hvad der så ellers skal til for at være en del af dem. Mine heste behandler mig som de behandler resten af flokken, helt og aldeles 100 %

• #37   22. nov 2010 bare fordi Ute Lehman har overbevist dig om at heste ikke kan acceptere et menneske som en del af flokken, betyder det ikke at hendes erfaringer har mere ret end mine. Bare fordi jeg ikke er en kendt hestetræner gør det vel ikke mine erfaringer dårligere end andres..

• #38   22. nov 2010 du er ikke en hest, og kan dermed aldrig blive 100% en del af deres fællesskab.

på samme måde kan du godt tæmme en løve til at tro at du er dens herrer og måske vil den have respekt for dig. men alligevel er den et vildt dyr og selvom du kan have dyrket dens sprog i mange år, er du stadig ikk af dens art og du vil dermed ikke kunne vide fuldt ud hvad dens tegn betyder, som en anden af dens art ville kunne. dyret er stadig vildt og vil ha en naturlig trang, tilbøjelighed (kald det hvad du vil) til at frastøde dig (i løvens tilfælde) spise dig,

håber du forstå min tangegang

• #39   22. nov 2010 Jeg er stadig ikke enig

• #40   22. nov 2010 jeg forlanger ikk at du bliver enig (!)

kun at du ser tingene fra flere vinkler af, istedet for at blive indgroet i din egne meninger og opfattelse. det er derfor at dette smarte forum er oprettet smiley

• #41   23. nov 2010 Må indrømme at jeg er helt enig med Zeb Joan. Folk der tænker sådan om dyr går glip af mange glæder.

men noget helt andet er, hvad med feral children? det synes jeg da er et godt bevis på at dyr altså accepterer mennesker som en del af flokke under de rette omstændigheder.

• #42   23. nov 2010 Amalie, kan ikke se hvad der er at se fra andre vinkler her. Fair nok at du og andre er overbeviste om at det ikke kan lade sig gøre, men deler bare ikke samme overbevisning som jer

Kommentér på:
HEST: dyr eller ven???

Annonce