{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af Philips Hue Simirue panel på soveværelse (lampe) 590 kr.
  • Nedrivning 1.000 kr.
  • rengøring 100m2 900 kr.
  • Min ene stikkontakt virker ikke 600 kr.
  • Elektriker 1.200 kr.
  • Tilslutning af opvaskemaskine 510 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aktiv dødshjælp..
  • #1   14. sep 2011 Hård realitet, men hvor er der bare mange mennesker der har det sådan .. Jeg går 100% ind for aktiv dødshjælp, med stramme regler! Men jeg kan sagtens se problematikken i at den psykiske tilstand kan beslutte ting som ikke ønskes helt inderst inde ..

• #2   15. sep 2011 aktiv dødshjælp er hjælp til mord og nej det bør ikke være lovligt.... hvis man ikke er fit til at slå sig selv ihjel må man vente til døden tager en....

• #3   15. sep 2011 Rikke: det ved tydeligvis intet om usselhed .. At være lam fra halsen ned, have mistet tale evnen fordi f.eks. En spritbillist forårsagede en ulykke. Bør den person ikke selv bestemme om han vil leve loer dø lige så meget som du kan?
    Eller en dame på 87, der har levet et langt og godt liv, men nu sidder fanget på et plejehjem uden at få besøg fra dem hun elsker, og desuden har smerter 24/7 fordi hendes krop er nedslidt. Er det ok hun giver sig selv aktiv dødshjælp?

Vi er for Søren stadig et såkaldt velfærdssamfund, hvor vi skal hjælpe de svageste. Er det en hjælp at holde folk i live hvis de ikke ønsker det?? Heldigvis er passiv dødshjælp lovligt, og det fungere ganske fint ...

• #4   16. sep 2011 jo jeg kender til elendighed, men jeg mener stadig ikke at aktiv dødshjælp bør være lovligt.

• #5   16. sep 2011 Rikke: hvorfor?? Er det bedre at mennesker lider??

• #6   16. sep 2011 vi er ikke herre over liv eller død og skal efter min mening heller ikke gøre os til herre over det

• #8   17. sep 2011 unaset om jeg læser eller ej, så er min holdning som den er, og jeg mener stadig ikke at aktiv dødshjælp bør være lovligt.

og da slet ikke på baggrund af en identitetskrise...

at folk tager deres eget liv må stå for egen regning, men at få andre til at deltage bør ikke være lovligt.

frygten for at det bliver misbrugt er for stor, hvordan kan man nogensinde sikre sig at den der dør, gør det her af egen fri vilje

• #10   17. sep 2011 Catharina>> bare fordi min holdning ikke er den samme som din, gør det jo ikke nødvendigvis at jeg ikke ved noget...

og hvad jeg ved, har erfaring med osv, ja det ved du intet om da du ikke kender mig...

hvor mange af jer ville være den der udføre den aktive hjælp

• #11   17. sep 2011 Rikke: det ville jeg som sosu assistent meget gerne! Lider personen og er ved sin fulde fem, samt pårørendes accept skal jeg gerne skrue op for morfinen!
    Du er da også herre over dit eget liv? Hvorfor skal det ændre sig fordi man bliver syg, eller handicappet? Vi skal ikke gøre os selv til herrer nej, slet ikke! Men at hjælpe man skal hjælpe sin næste hvor man kan!

• #12   17. sep 2011 ja man skla hjælpe sin næste det er vi helt enige om, men ikke med at slå ihjel.
    jeg vil ikke være den der giver hjælpen, heller ikke i form af min arbejde.

• #13   17. sep 2011 Rikke: jeg synes din holdning er lidt smålig. Hvorfor er passiv dødshjælp så okay?? Håber aldrig for nogen at de kommer i den situation hvor døden er den eneste løsning, men det sker hver dag. Og jeg under dem der er i stand til selv at klare det at gøre en ende på deres elendighed. Og jeg ønsker at hjælpe dem der ikke kan.

• #14   17. sep 2011 det er da muligt du mener jeg er smålig, det kan jeg godt leve med. og det ændre ike min mening.

passiv dødshjælp er ok når det uundgåelige er nært stående, altså at man lader naturen gå sin gang.

• #15   17. sep 2011 Rikke: ubegrænset stesolid og morfin er da ikke at lade naturen gå sin gang? Men du mener altså at hvis personen formentligt skal dø underordnet et par dage er det ok? Men hvis personen først skal dø om et par år må de bare lide?

• #16   17. sep 2011 Det er jo et helt ekstremt svært emne at diskotere, der er SÅ mange forskellige meninger om det er rigtigt eller forkert..

Men det er jo også svært for hvis det var lovligt ville det med gangenti også blive "udnyttet" hvis i forstår hvad jeg mener, men der er virkelig også forfærdeligt når folk bare kun lægger og venter på at dø smiley

• #17   17. sep 2011 Underordnet= om (iPhone stavekontrol driller lidt ;D)

• #18   17. sep 2011 at holde en døende smerte fri ja det er ok.

lige meget hvilket emne vi vælger er det svært at diskutere, da vi ikke alle kan være enige.

• #19   17. sep 2011 gætter nok hvad din phone skriver

• #20   17. sep 2011 Rikke: ubegrænset stesolid og morfin holder ikke kun smertfri men slå ihjel!

Så hvis din hest eksempelvis får en kræft tumor i halsen, som ikke kan behandles og er yderst smertefuldt vil du ikke aflive den, men lade naturen gå sin gang? Det er et levende væsen der ikke selv kan gøre en ende på sin elendighed, så den skal lude til canceren æder den langsomt op??

Ja uenighed skaber debatter, og det synes jeg jo er super fedt!

• #21   17. sep 2011 jeg vil ikke sammenligne dyr og mennesker i forbindelse med aktivdødshjælp...

dyr er i mine øjne lavere stående og jo jeg ville uden at blinke aflive mit kæle dyr, enten af alderdom, sygdom eller hvis jeg af en eller anden årsag ikke kunne have det mere.

men der er stor forskel på dyr og mennesker.

• #22   17. sep 2011 Rikke: jeg forstår ikke helt dine argumenter... Du vil gerne tá livet fra dine dyr, uden at give dem et valg, fordi det er lavere stående. Men et højt stående menneske som selv tager beslutningen må ikke få hjælp? Undskyld, men jeg forstår det altså ikke.

• #23   17. sep 2011 netop fordi dyr er lavere stående skal de ikke selv vælge, de er ikke i stand til at se konsekvensen af deres valg.

hvad mennesker gør er i bund og grund op til dem selv, men jeg mener ikke det skal være lovligt at hjælpe dem til døden

• #24   17. sep 2011 Rikke: det gør man jo også ved passiv dødshjælp?

• #25   17. sep 2011
    Er det ikke lidt dobbelt moralsk?

Heste der lider af uhedbrelige sygdomme må gerne aflives, men mennesker der skal leve 2-3 år frem i ren elendighed som Kristina J's mormor, må ikke få lov til at få frem.

De kan jo netop se konsekveserne af deres liv, deres valg, deres sygdom og lægerne fortæller dem om det, lægerne kan ikke hjælpe af med smerter osv.
    Det er helt iorden at et menneske lider og lider med så mange smerter og psykisk er gået helt ned - men et dyr, uha nej, de skal da aflives promte, andet er ondt!
    Det er da lige så ondt og gør lige så ondt på mennesket og de mennesker omkring det.

Hvis folk ikke vil hjælpe en person til at dø, så skal de da heller ikke - forventer ikke at folk skal tvinges til at gøre det.
    Det må være noget man bestemmer sig for om man vil eller ej.
    Evt. kan det arrangeres så den dødende selv sprøjter det ind - måske pårørende hvis de har nerver til det.
    Der er jo set eksempler på familie, dødtre osv. der har givet dødshjælp. Som Signe fra børne TV der hjalp hendes mor med at begå selvmord.
    En anden historie jeg så var Alarm 112 hvor de kom ud til et ældre ægtepar der var fundet skudt. Manden havde skudt sin kone og dereffter sig selv. Ganske tragisk, men det viste sig at konen var uhelbredeligt syg af kraft og de ville derfor afslutte det nu, sammen.

Forstår virkelig ikke at mennesker skal og må lide, men dyr får en kugle for panden så snart der er det mindste.

http://www.bt.dk/underholdning/signe-lindkvist-jeg-hjalp-min-mor-med-doe

• #26   17. sep 2011 ja men du giver ikke den hjælp hvis de i forvejen ikke er terminale....

vi skal alle dø før eller siden, men fordi man er blevet handicappet eller har fået en sygdom som feks sclerose skal man ikkehave lov at hjælpe andre til døden.

• #27   17. sep 2011 ægteparet ja de har selv valgt det og selv udført.

at signe vælger at hjælpe sin mor (kender ikke historien) må ja netop være op til dem selv.

men jeg mener stadig ikke det bør være lovligt.....

jeg tror ikke på at vi kan sikre at de kun er mennesker der vitterligt af dem selv ønsker at dø.....

mange syge og handicappede tror på de er en byrde for deres kære og for systemet og ønsker derfor at dø, mens flere af dem i bund og grund frygter døden og egentlig ønsker at leve, hvis bare de ikke var til belastning.

og hvor skal grænsen gå???

dobbeltmoralsk eller ej så er dyr lavere stående og uden evnen til selv at træffe deres valg uden fri vilje.

• #28   17. sep 2011
    Grænsen skal gå der til at det må være op til den enkelte smiley
    Hvis folk vil begå selvmord, så skal de have lov til det - tror vitterligt ikke på at folk kan finde på at misbruge det og begå selvmord/få hjælp til det fordi de er lidt syge..
    Hvorfor dog begå selvmord hvis ikke man vil dø?

Og lige præcis fordi vi er højere stående og kan tænke, de konsekvenser, snakke og lægen kan fortælle at kan skal leve de næste 2-4 år som en grøntsag med store smerter uden mulighed for at dæmpe dem.

• #29   17. sep 2011 Krikken: hvor er jeg enig!

Rikke: grundlaget for hvorfor man vil dø hurtigere end at blive ædt af sygdom er da underordnet?! Love kan altså godt skrues rigtig sammen så man nemlig sikre at det er det rigtige og gøre .. Det er ikke noget der skal besluttes fra dag til dag.

Er heldigvis så priviligeret at mine pårørende kender min holdning til livet, og vil hjælpe mig hvis jeg bliver uheldbredelig syg, eller er ude ror en ulykke og ender som en grønsag.

• #32   17. sep 2011 Det er SÅ meget OKEY at få AKTIV dødshjælp..!!!
    Synes det er så frygtelig at se folk ligge og tikke og be om at få fred. Har selv været i hjemmehjælper faget de sidste 8 år, og har set en masse smiley

Har selv lige misten min morfar smiley
    Og se ham ligge der og ligne en grønsag var sku slet ikke fedt...!!!!

Det skulle indføres lige med det samme, selvf. med vilkår..!!!

• #33   17. sep 2011 Catharina: Så godt beskrevet!

Årupgaarde: ja man ser lidt af hvert i det fat smiley

• #34   17. sep 2011 Ja bestemt, og det er sku ikke alting som er specielt rart at se eller hører smiley

• #35   17. sep 2011 Årupgaarde: nej slet ikke når man står magtesløs og bare gerne vil hjælpe ..

• #36   17. sep 2011 Lige præcis Charlotte, forstår ikke dem som ikke kan se det vil hjælpe dem til et bedre sted hvor de får fred uden smerter osv.

Det sku godt nok kold hjertet at være såen, jeg ville hjælpe alt det jeg kunne om det så var mig som skulle give sprøjten med morfinen. Ja så var jeg sku klar..!!!

• #37   17. sep 2011 Jeg har arbejdet som handikap hjælper hos en ung mand på 27. Han blev stukket ned på en togstation, og pga manglende ilt til hjernen har han mistet en masse funktioner. Han sidder i kørestol, har spasmer og ufrivilligt bevægelser, han har meget svært ved at udtrykke sig med ord, men har fuld forståelsesevne! Hans venner som jo selvfølgelig synes det var meget tragisk er langsomt stoppet med at komme hos ham og tage ham med ud. Det er i hvert fald et år siden han sidst snakkede med sin såkaldte bedste ven. Han er enebarn, og hans sidste bedsteforælder er lige død. Han har sine forældre, og en faster han aldrig ser. Selvom jeg ikke længere er ansat ved ham besøger jeg ham så ofte jeg kan. Vi shopper sammen, og laver venne-ting (af samme grund har jeg opsagt min stilling, det blev for personligt). Vi kommunikere via korte ja-nej spørgsmål, krops sprog og skrive-plade.
    Vi har i aften netop talt om aktiv dødshjælp, og han er meget ked af at det for ham ikke er muligt. Han ønsker på nuværende tidspunkt at dø, men når hans forældre ikke længere er der, og han sidder alene tilbage med overfladiske venskaber og personale (jeg holder stadig vores venskab så professionelt som muligt, da han staig ser mig som en del af hans terapi) -så ønsker han at vælge den sidste udvej -døden. Han bliver aldrig normal igen! Folk tør ikke snakke med ham om som han siger: hvem vil være kærester med en skriveplade der ikke kan knalde?

(jeg har fået tilladelse til at dele personens historie)

• #38   17. sep 2011 Ejjj for syv da osse smiley

Føler SÅ meget med ham, det var sku da os frygtelig..!!!
    Kan godt forstå du stadigvæk "hænger" ved, det tager jeg sku hatten af for. Såen nogen som dig skulle vi sku have nogle flere af, så ville verden se bedre ud.

Jeg er også handicaphjælper ved en spastikker, han kan helle intet, kun tale. Men Ja det sku ikke noget liv, kan virkelig godt forstå dem. Var det mig selv der endt såen , så havde jeg sku fundet en måde at lave livet på..!!!

Fandme ik rigtig at det skal være såen her i DK, når det er anderledes andre steder...

• #39   17. sep 2011 Åreupgaarde: det er ikke nemt, han ser mig som personale og jeg ser ham som patient, og jeg tænker ikke på ham når jeg lukker døren. Ellers så nu jeg ikke holde til det. Men vi agere som venner når jeg er der. Er det indviklet? Hehe.

Jeg vil sgu gerne hjælpe ham med at komme til udlandet og få den hjælp til den tid. Ingen tvivl om det.

Det er mega frustrerende at vide hvor talt det kan gå, og samtidig vide det ikke ville være lovligt at få den hjælp man ville ønske. Om ikke andet kan kørsæmmen vel trille ud over møns klint eller noget .. Det har denne patient i hvert fald snakket om ku være en løsning. Han kan godt rokke nok til kørsæmmen kan bevæge sig nemlig. Så "heldig" er han!

• #40   17. sep 2011 Kørsæmmen = kørestolen .. iPhone stavekontrol ;D

• #41   17. sep 2011 Nej forstår dig fuldt ud :))

Ja lige præcis, havde sku gerne givet skubbet eller fundet midlet på et sygehus for at hjælpe.
    Så min holdning er fuldt ud den samme som din smiley

• #42   18. sep 2011 selvom jeg dagligt ser elendighed, uanset hvilket af mine jobs jeg passer, mener jeg stadig ikke det bør være lovligt

• #43   18. sep 2011 Rikke: fred være med det. Jeg har bare fisket efter nogle mere indholdsrige argumenter fra din side, men kan godt se de ikke kommer ..

• #44   18. sep 2011 du må ikke slå ihjel er et af de 10 bud, og ja jeg må erkende at lige på det område der følger jeg de bud....

jeg blander mig på ingen måde i hvad andre gør, men jeg mener ikke det bør være lovligt.

jeg er lige som jer andre inden for pleje faget, og har været det hele mit voksenliv, om vi så snakker sen hjerneskade, født handicappet, eller sygdom og almindelig ældning, så har jeg fingerne i det dagligt. men det ændre ikke min hold til at vi skal lovliggøre "mord"

at jeg mener det ikke bør være lovligt, er nøjagtigt lige så indholdsrigt som jeres holdning til at det bør være lovligt....

mine følelser omkring emnet, er lige så legale som jeres.

• #46   18. sep 2011 Rikke: fair nok smiley men jeg forstår det stadig ikke, og det kommer jeg nok heller ikke til smiley og det er fint! Hey hvad er en debat uden uenighed? Ingen er bedre eller dårligere mennesker pga det ..

• #47   18. sep 2011 der er vi så enige

Kommentér på:
Aktiv dødshjælp..

Annonce