{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
973 visninger | Oprettet:

Er det en risiko for meget at tage? {{forumTopicSubject}}

Så står jeg her og aner ikke, hvad jeg skal gøre, men jeg føler at jeg inden i er ved at beslutte mig.

Sagen er sådan at jeg står med en hest jeg har ejet i snart 9 år. Altså jeg har kendt ham hele mit liv af det jeg husker, så det er helt naturligt for mig at han bare er der. Det er mit liv, ikke min hverdag.

Problemet er at han mellem 2007-2010 er blevet svært forfangen, hvor højre ben er værst ramt og som også kan ses. Han halter altid. Nogle dage meget minimalt, og han er en bølle fyldt med energi og klar på at løbe og hoppe.
Andre dage halter han meget, så han skal kun gå til og fra fold, og han får lov til at slappe af og nyde med kun at skulle spise, og få spulet fødder.

Han blev forfangen af korn, ikke græsset og han er hellere ikke overspiser.

Han skal dette år, eller det var meningen at han skulle gå på jordfold, problemet er at folden er ikke kæmpe, men faktisk stor når der kun går 4 heste derpå. De vil jo ikke kunne nå at spise alt græsset, inden det er de tilpas mellem kort og langt, altså en 4 cm vil jeg nok tro.

Problemet er jo at spirer og kort græs er jo lige så farligt for Aram, som det er med langt græs.

Jeg vil også rigtig gerne have en ridehest igen, bare så jeg har muligheden for at kunne ride og tage på skovtur når JEG vil, ikke når man MÅ og HVIS man må, dog har det altid været sådan - kan Aram bruges, så beholdes han.

Mine planer med ham var at skulle tilkøre ham, og bruge ham til kørsel, og lidt fridressur/tricks.

Han er dog også begyndt at hoste. Nogle gange små host, som er "pyt skidt" som hurtigt er væk, andre gange er det dog helt galt, at staldarbejderne har måtte gå ind og massere ham på halsen/bringen for at han stoppede.
Det tricky her i, han stopper ALTID når man giver ham en klat gulerødder, hvorfor, ved jeg ikke.

Men jeg er ikke for at han hoster så galt.
Der fejes ikke når hestene er der, og stalden er stor og åben hele dagen.

Mit spørgsmål er, hvis dette var JERES hest, og der var en risiko, ved at sætte ham på "jordfold". Ville I have sat ham der på og tage chancen, går det godt, så går det, går det skidt, så gik det skidt.

Eller ville I have givet jeres hest f.eks resten af juni og så aflivet? (Hvorfor lige Juni er fordi jeg er væk i halvanden måned efter det, min mor er væk i 2 uger - dette er dog IKKE grunden til muligvis aflivning).

<b>Jeg beder jer om IKKE at hakke ned på mig, om hvordan jeg kan lade ham gå med smerter. Hvis I havde læst, er der dage som altså ikke er gode, men andre dage kan du ikke se på hans lyst og humør at han har været forfangen, fordi han bliver en værre vildhest som kan både bukke, stejle, spurte, dreje i fuld fart m.m. Jeg beder jer om IKKE at hakke ned på mig, hvordan jeg kan være I tvivl om jeg vil tage risiko eller ej. Det er altså 50/50, 50 for at han går gennem sommeren uden problemer, 50 for at han ikke gør. Men det er altså stadig en chance, så hvorfor ikke tage den, hvis det lykkes?</b>

Jeg takker mange gange til jer som har fået kæmpet jer igennem mine komma, stave og punktum fejl, og som har gidet og læse og komme med et svar. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det en risiko for meget at tage?
  • #1   9. maj 2012 Ville ikke lade det gå så langt.

    Halter hverdag? Så har den ondt.. Ville altså have aflivet den for længe siden, hvis det er så galt, som jeg læser det og tolker.. smiley


  • #2   9. maj 2012 nu ved jeg ikke meget om forfangenhed så jeg bliver nødt til at spørge, er det kun om sommeren eller har han også prob om vinteren?

  • #3   9. maj 2012 Jeg ville nok lade ham gå, men de mindste problemer = væk..

  • #4   9. maj 2012 Jo det er en jordfold meget af det, men der er steder hvor græsset kommer(nederst på folden... næææsten 1/4 del, men nærmere 1/3 .. så midt imellem de to ting. Det er nedbidt græs, men med meget varme nætter og dage, kan der jo sagtens nå lidt at vokse lidt mere græs, end der egentlig burde - altså at det ikke er helt nedbidt græs længere, hvis du forstår? De bliver skiftet rundt hele tiden, så de så meget som muligt går på folde, hvor græsset er helt nedbidt - altså næsten en ren jordfold. Dette skal dog siges - at på disse folde hvor han går er det altså helt ugødet græs, så dette er trods alt bedre end at han bliver skiftet på de nedbidte, men førgødet folde.

    - Havde jeg mulighed for at finde en jordfold til ham, havde jeg gjort det, desværre er der intet i nærheden af mig, som kan lade sig gøre i cykelafstand, og hvor der også er opsyn.

    Nej, han er ikke på smertestillende. Mange smerter.. Han kan gå, han er selfølgelig stivbenet(også grundet en stresset mig pga. eksamerne, har jeg ikke fået ham motioneret, som han skal) og har hellere ikke problemer med at skulle gå, han er bare ikke en bølle som på de gode dage, og han er lidt mere forsigtig, og går helst på sandet og bløde områder.


  • #5   9. maj 2012 om vinteren har han problemer pga. isklumper og kolde fødder.. Men står han inde f.eks en dag og så kommer i lunten vand i 10 minutter, er han som på de gode dage en bølle. Han har tendens til at få kæmpe isklumper under fødderne, hvilket jo forståeligt, forfangen eller ej gør ondt på heste, og også ham. Men nej, om sommeren er det kun de meget "pludselige" varme, natte og dage som er et problem.

    Ja han halter hver dag, eftersom han har været svær forfangen - det er ret umuligt at undgå, om det så er lidt forfangen eller meget forfangen. Alle halter, andre gør det bare meget minimalt, andre gør mere.

    Så grunden til at det er et spørgsmål nu, er fordi det måske først bliver et problem nu. Sidste år kom jeg hver dag, og de tog ham tidligere ind(andet opstaldningsted) hvis han havde ondt, eller puttede ham senere ud, så hestene nåede at spise lidt, eller sukkeret var faldet, eller lod ham blive inde på de meget varme nætter + dage(som der heeeldigvis ikke var mange af - men der var nogen). Så det fungere helt fint der, fordi der ikke var døgnfold, som der er nu(nyt sted).

    Vinteren har hellere ikke været et problem, hvis isklumperne ikke har været der, jeg lige har varmet hans fødder og så motioneret ham. Så har han været mindre stivbenet og faktisk nogle helt ok flotte gangarter.. smiley


  • #6   9. maj 2012 Det lyder til at du tænker meget over dette her, hvilket kun er positivt! Men hvis du ikke er tilstede hver dag så lyder det ikke til at din hest kunne have det godt som foldbums. Har jeg forstået det korrekt? Hvis dette er tilfælde så syntes jeg i skal standse imens legen er god. Skal selv aflive min hest efter sommeren pga gigt ,så jeg ved hvor hårdt det er at tage denne beslutning

  • #7   9. maj 2012 Jeg ved de på det nye sted selfølgelig har opsyn flere gange om dagen, og de vil tage ham ind og ringe efter os, hvis der skulle være noget, men nej det er korrekt, jeg har ikke mulighed for at tage der ud hver dag, for selv at kunne vurdere og tjekke og i så fald spule fødder, motionere m.m. Jeg er væk i hele juli og første uge i august, og min mor er væk uge 27 og 30/31(husker ikke hvilken), hvilket også er med i overvejelser, da jeg så skal finde nogen som kan tjekke, og gøre dit og dat, og vurdere, og ringe til dyrlæge hvis det skulle være så slemt m.m.

    Selfølgelig tænker jeg meget over det. Jeg vil ikke bare aflive ham, hvis han kan blive, men jeg vil hellere ikke bare sige "aflivning er udelukket", hvis aflivning i bund og grund er det bedste valg som er til stede.

    Han hovben er drejet en smule. Det kan du se når han står og går stille i skridt, men det er slet ikke så meget, som en normal forfangen hest, eller i så fald, ikke så meget som det egentlig burde være, når man har været så svær forfangen.

    Jeg tror Silver har haft anderledes ondt end Aram.. Som jeg mener er at han kan gå en hel uge og være bølle og galoppere på grus(ikke sten, men grus) helt uden problemer, og så kan der komme 3 dage hvor han bare er som en mand med gigt, gnaven og gider faktisk ikke noget andet end en lille tur på ridebanen i sandet. Men ja, Aram har ondt ingen tvivl. Sikkert som en mand med gigt. Nogle dage er til at klare igennem og man er frisk og i godt humør, andre dage har man bare lyst til selv at styre hvad man gør, og bare slappe af.

    Det er lidt rodet, hvordan jeg har skrevet til forskellige af jer, men jeg håber I kunne finde, hvor mit svar i teksten til jer stod smiley


  • #8   9. maj 2012 Send ham pænt afsted og få den ridehest du ønsker...

  • #9   9. maj 2012 Line P - jeg har ikke holdt ham i live for min egen skyld. Som skrevet, har det slet ikke været et stort problem indtil videre. Men det kan det bare risikere at blive denne sommer. Så er det bare om man vil tage chancen eller ej.

    Nej, men spaniens bedste dyrlæge(bor i malaga området), dansker, som også ville være nogle af de bedste i landet i DK har været her(gamle venner) hvor han kunne se at hoven var sunket lidt, men det var meget lidt, og han vurderede ham klar til græs, så længe det var ugødet og ren enggræs(han var med ude og kigge for at godkende folden), og ingræsning over 2 måneder som minimum. Han arbejder meget uden værktøj(har dog altid med, for sikkerhedsskyld) fordi han efterhånden har arbejdet i 50 år og altid lært noget i det moderne tid. Det er utrolig sjældent at han tager fejl, og når han gør er det så lidt, som f.eks at skaden var lidt mere til højre eller lidt længere oppe f.eks.
    Ren hesteguru, og vores heste har altid haft ham som dyrlæge, og altid være klar, og ikke fejlet noget slemt, takket være ham.

    Jeg havde håbet at han kom denne sommer, så han kunne vurdere om det var aflivning han ville gøre, eller om det var "tilladt" at sende ham på folden, men desværre gør han ikke, da han ikke har mange operationer, kunder osv i år, da han tog dem alle sidste år.

    Men igen - derfor jeg spørger nu, hvad der er bedst, for det er først nu det kan blive et problem.. smiley


  • #10   9. maj 2012 Nej det gør jeg ikke. Red sidst i oktober, siden da har jeg kun siddet på ham et par gange i kort tid, som ren hygge og prøvning at spanske skridt fra ryggen.

    Så nej det gør jeg ikke smiley Jeg voksede pludselig lige nogle centimeter mere, så min balance som ellers var ok i sadlen før, blev pludselig liiidt for træls, og jeg tog også lidt på. Han har dog haft et par gange en lille dreng op og side og ride en lille tur på et par minutter. Men det kan jeg gætte mig frem til ikke betyder noget, eftersom det var ikke en gang et 2 årigt barn smiley


  • #11   9. maj 2012 Min hest hoster, vi havde dyrlæge, og det viste sig at han har broncitis, det er ikke noget der genere ham så længe han står et støvfrit sted. han for nogen gange noget medicin, men ellers får han anti hoste bolcher, og healthy horse respiratori (Grøn bøtte, med sliksten i, den hjælper meget)

  • #13   9. maj 2012 jeg ville ikke spørge folk der ikke kender hesten sådan noget. Få en dyrlæge ud at vurdere hvor mange smerter den har og hvad han måske mener er best. Og ellers lyt til din hest!

  • #14   9. maj 2012 Annika - havde du læst min tekst ordentligt, skrev jeg også at hvad ville I gøre. Dette er ikke ens betydning med at jeg spørger "skal jeg aflive min hest???" smiley

    Skulle jeg lytte til min hest, ville han sagtens kunne fungere som han gør lige nu. Men jeg ved jo ikke hvordan han fungerer, hvis forfangenhed opstår igen.


  • #15   9. maj 2012 jeg har ikke læst alle de lange ting, det orkede jeg ikke lige (;

    jamen så er der ikke andet end at tage den derfra jo (:


  • #16   9. maj 2012 Wow, kan høre du slet ikke har læst det igennem. smiley

    Det er jo det jeg ikke ved om jeg kan smiley


  • #17   9. maj 2012 nej men det er jo heller ikke noget vi ligefrem kan hjælpe så meget med, da vi ikke kender hesten, andet end det du lige har skrevet. så måske du skal prøve at se hvordan det går og så tage den derfra (:

  • #18   9. maj 2012 Altså det bliver jo nok ikke bedre af at du rider ham, som jeg har forstået på din profil at du gør. Så hellere aflive og lad ham blive fri for sine smerter, og så købe en ridehest

  • #19   9. maj 2012 Iha - nej jeg rider ham ikke!

  • #20   9. maj 2012 Ikke mere?

  • #21   9. maj 2012 Nej, jeg stoppede i Oktober, og har aldrig redet på ham, men blot taget skridte ture på ham, og enkelte gange travet på ham. Sidst jeg red ham, hvilket var inden udlån og sygdom var i 2006/2007.

Kommentér på:
Er det en risiko for meget at tage?

Annonce