{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.663 visninger | Oprettet:

Pels og læder {{forumTopicSubject}}

God middag/eftermiddag folkens smiley
For et stykke tid siden var der en debat om Tivoli's samarbejde med Copenhagen Fur. Det var ret tydeligt at mange herinde var imod pels.
Nu ved jeg godt det ikke er heste relateret - men synes alligevel det kunne være interessant at tage pels/dyreskinds-debatten op her, da vi som hestemennesker jo er storforbrugere af læder smiley
Jeg selv er glad ved både pels og læder.

Læder er i princippet bare pels uden hår på, ikke sandt? - det ER jo dyreskind/hud.
Hvordan forsvarer man så, at forbande pels langt væk, mens man, for eksempel, rider rundt i sin lækre læder sadel, måske med et lammeskindsunderlag under?
Jo så findes der imiteret læder og fake lammeskind - men ærlig talt, kortene på bordet, er alt jeres udstyr så lavet af plastic?

Så til sagen.. er i for eller imod pels? Har man mon tendens til at glemme, midt i al pelsvreden, at læder også kommer fra dyr - eller er læder bare okay? Hvad er forskellen? Har i selv pels eller læder?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pels og læder
  • #1   20. okt 2012 Er ikke for mink, da jeg ikke bryder mig om måden de bliver holdt på... Men generelt har jeg det fint med læder og pels smiley Hvorfor smide skindet fra koen ud, når det lisså godt kan blive brugt? Hvorfor smide skindet fra sælen væk, når resten af det alligevel bliver spist osv osv smiley

• #2   20. okt 2012 Man bruger også hele minken smiley

Men på hvilken måde bliver de dyr vi får læder fra, holdt på? Har de bedre forhold end pelsdyr? Kommer læder altid fra dyr brugt i kødindustrien? Ved man overhovedet det, når man siger at læder er bedre end pels?

• #3   20. okt 2012 Mint - Nu er jeg opvokset på landet, og har været rundt i store ko stalde tusindvis af gange... Har også været på minkfarme et utal af gange, og vil bestemt mene at koen har det langt bedre en minken der står og slinger med hovedet og bider sig selv og hinanden i stykker

• #5   20. okt 2012 Argumentationen om brug af hele dyret ved køer holder ikke !
    Man bruger fx også ALT af mink !

Jeg kan heller ikke forstå det og det eneste jeg er imod er brug af pels fra truede dyr eller sæl som blev slået ihjel med et bræt hvor der er et søm i...og ved ikke om det stadig forkommer...
    Mink, ræv, kanin what ever - ingen problem fra min side. smiley

• #6   20. okt 2012 Jeg er 100% imod pels og delvis også læder. Eller.. jeg er faktisk imod det. Jeg køber "falske" lædervarer så som fake læderjakker og fake lædertasker. Så jeg er lidt dobbeltmoralsk. Og det ved jeg godt! For jeg rider altså rundt med lædersadel, trense og støvler med vilje, af den grund, at jeg simpelthen ikke kan ride rundt med plastik støvler! Jeg er MEGET "udstyrsfreak", og det skal simpelthen se pænt ud, så jeg har lige anskaffet mig nogle nye könig læderstøvler så bare er mums at ride med! Hvis nogle kloge hoveder en dag laver lige så pæne trenser med imiteret læder, køber jeg self. det! Og hvis plastikstøvler var behagelige at ride med gjorde jeg det.

• #7   20. okt 2012 Marie - Jo smiley

Kamilla og stald Landlyst - Men VED i overhovedet om det er der jeres læder kommer fra? smiley Er det ikke en smule naivt at tro, at alt læder kommer fra glade danske køer, der alligevel skulle slagtes - eller ved i rent faktisk at det er sådan?

• #9   20. okt 2012 Mint - Man kan self aldrig være sikker på noget som helst... Men mht. læder, er det ofte sådan (ikke altid) at pris og kvalitet hænger sammen..

• #10   20. okt 2012 Man bruger IKKE hele dyret i læderproduktion - tværtimod er forholdene hos læderkøer f.eks. også rigtig frygtelige, og ofte er der sager med totalt udmagrede dyr, der bliver brugt i industrien. Ligesom der også har været enkelte afsløringer af hvordan man f.eks. i Italien hos nogle landmænd bruger chili i øjnene på køerne, for at få dem til at vågne op og gå videre - selvom de er udmattede.

Man bruger heller ikke hele minken - en mindre procentdel af de afpelsede kroppe bliver brugt til dyrefoder. Men langt det meste bliver bare kørt på forbrændingen.

Pels er frygteligt, læder er frygteligt. Men der er et mere afslappet forhold til læder, da det i højere grad kan bruges til et ordentligt formål - såsom bedre kvalitetssadler og sko. Derfor er der argumenter for at bruge ægte læder frem for syntetisk, da det ikke kun omhandler det æstetiske men også selve kvaliteten.

DOG vil jeg sige at jeg slet ikke benytter mig af læder (eller pels), og at jeg synes industrien er blevet rigtig god til at producere kvalitetsprodukter med syntetisk materiale. Det kan sagtens lade sig gøre, hvis man er villig til at lede efter de rette produkter smiley

• #11   20. okt 2012 En ko i en masseproduktion lever i mange år under de forholde og en mink fra ca marts til omkring november / december.
    Pelsen er intet værd hvis der er bidt sår i, derfor er minkavler ikke interesseret i de får stress og bider i sig eller andre.
    Min moster havde en minkfarm og det ændrede min ellers ekstreme holdning til pels.
    Ja, der er "sorte får" blandt minkavler, og dem finder i også blandt dem som holder køer, heste, får you name it.

• #12   20. okt 2012 Skræmmevideoer er jo så populære i pelsdebatter. Så her får i lige en om læder smiley Ikke for de sarte sjæle, men værd at se, før man forsvarer læder over pels - fordi "læderdyr har det meget bedre og alligevel skulle slagtes"
    Her er et klip fra dokumentaren Earthlings - spol frem til 03:40
    http://www.youtube.com/watch?v=FwJgGEqa2xI
    Det er i hvert fald ikke glade, danske slagtekøer - men deres hud ender hos os, her i vesten.

• #13   20. okt 2012 Ditte - kunstlædere støvler findes altså smiley

• #15   20. okt 2012 Rigtig spændende debat, selvom jeg ikke rigtig har nogen holdning til det. Eller jeg har ikke rigtig nogen viden om hvordan læderproduktion foregår, så har lidt svært ved at forholde mig til det, men jeg køber gerne læderprodukter. Med hensyn til pels, så er jeg ikke sikker på at en dansk malkeko her det meget bedre/værre end en dansk mink. Har både set en minkfarm(så ingen bid eller stereotyp adfærd) og en malkekosbesætning og var faktisk overrasket over at køre ikke har det bedre i Danmark. Så hvis man drikker mælk og spiser kød, så syntes jeg faktisk ikke at man kan være så stor modstander af minkhold.

• #16   20. okt 2012 Jeg har det fint nok med pels og læder fra køer og får men af en eller anden grund hader jeg at vi bruger pelsen fra sæler og mink, for mig er det helt forkert.:-)

• #17   20. okt 2012 Må sige, at jeg ikke tænker over det. Det er bare "normalt" - og det har det været altid. smiley

• #18   30. nov 2012 Jeg er klar over at jeg er lidt forsinket i denne debat smiley
    Jeg er hverken tosset med læder eller pels. Mink har normalt et meget stort territorium på ca 1kvadrat km, og så bliver de proppet ind i små bure,bider i hinanden og får diverse stereotypier herefter. Det er i min verden synd og ikke noget jeg vil støtte. Desuden synes jeg pels er grimt! Men der er gode ting med mink-avl. Minkene aflives på stedet af den mand, som har givet dem foder hele deres korte liv. De gasses i en kasse og dør efter kort tid. De skal altså ikke ud på dødrejsen, som mange slagtedyr skal. Desuden bruges alt fra minken (dyrefoder), så det er jeg tilfreds med, men jeg kommer altså aldrig til at forstå at man kan udnytte dyr på den måde og hvis man køber det, så støtter man det.

Læder er for mig ikke så anderledes end pels. Dog synes jeg lædervarer er langt flottere og så er læderet et bi-produkt og ikke grunden til at dyret slås ihjel (i langt de fleste tilfælde). Malkekøer lægger ofte hud til læderproduktionen og de lever i mange år i et hårdt produktionssystem, hvor det er accepteret at de har benproblemer, klovsygdomme og ikke kommer ud. Dette er for mig lige så slemt som minkproduktion og køber du mælk eller læder, så støtter du det!

Problemet med læder er at der ikke er mange alternativer til det i f.eks. rideudstyr. Jo, der er nogle få typer kunstofsadler, men hvad gør man hvis ikke de passer? Jeg er ikke i tvivl om at man kunne lave lige så gode sadler og trenser (uden at man kunne se forskel) i kunstlæder, men markedet er pt meget lille og hvis man ikke har en hest med lige ryg, som ikke kan passe wintec eller tekna, ja så har du reelt ingen muligher. Den dag der bliver lavet lige så godt udstyr, som passer min hest, så er jeg den første til at købe det smiley

Jeg synes dog der er kommet nogle flottere kunstlæder ridestøvler efterhånder. Jeg ved HKM har lavet en smart en smiley

Men alle burde stille krav og nej, læder kommer ikke altid fra køer der har haft det godt og det er derfor alle burde stille krav til at de fødevarer de indtager kommer fra dyr der har haft det godt!

Kommentér på:
Pels og læder

Annonce