Pels og læder {{forumTopicSubject}}
God middag/eftermiddag folkens
For et stykke tid siden var der en debat om Tivoli's samarbejde med Copenhagen Fur. Det var ret tydeligt at mange herinde var imod pels.
Nu ved jeg godt det ikke er heste relateret - men synes alligevel det kunne være interessant at tage pels/dyreskinds-debatten op her, da vi som hestemennesker jo er storforbrugere af læder
Jeg selv er glad ved både pels og læder.
Læder er i princippet bare pels uden hår på, ikke sandt? - det ER jo dyreskind/hud.
Hvordan forsvarer man så, at forbande pels langt væk, mens man, for eksempel, rider rundt i sin lækre læder sadel, måske med et lammeskindsunderlag under?
Jo så findes der imiteret læder og fake lammeskind - men ærlig talt, kortene på bordet, er alt jeres udstyr så lavet af plastic?
Så til sagen.. er i for eller imod pels? Har man mon tendens til at glemme, midt i al pelsvreden, at læder også kommer fra dyr - eller er læder bare okay? Hvad er forskellen? Har i selv pels eller læder?
jul 2009
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 171 Svar: 998
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 703
Men på hvilken måde bliver de dyr vi får læder fra, holdt på? Har de bedre forhold end pelsdyr? Kommer læder altid fra dyr brugt i kødindustrien? Ved man overhovedet det, når man siger at læder er bedre end pels?
jul 2009
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 12 Svar: 1.581
Man bruger fx også ALT af mink !
Jeg kan heller ikke forstå det og det eneste jeg er imod er brug af pels fra truede dyr eller sæl som blev slået ihjel med et bræt hvor der er et søm i...og ved ikke om det stadig forkommer...
Mink, ræv, kanin what ever - ingen problem fra min side.
feb 2008
Følger: 211 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 710 Svar: 3.896
maj 2012
Kamilla og stald Landlyst - Men VED i overhovedet om det er der jeres læder kommer fra?
jul 2009
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.283
Man bruger heller ikke hele minken - en mindre procentdel af de afpelsede kroppe bliver brugt til dyrefoder. Men langt det meste bliver bare kørt på forbrændingen.
Pels er frygteligt, læder er frygteligt. Men der er et mere afslappet forhold til læder, da det i højere grad kan bruges til et ordentligt formål - såsom bedre kvalitetssadler og sko. Derfor er der argumenter for at bruge ægte læder frem for syntetisk, da det ikke kun omhandler det æstetiske men også selve kvaliteten.
DOG vil jeg sige at jeg slet ikke benytter mig af læder (eller pels), og at jeg synes industrien er blevet rigtig god til at producere kvalitetsprodukter med syntetisk materiale. Det kan sagtens lade sig gøre, hvis man er villig til at lede efter de rette produkter
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 12 Svar: 1.581
Pelsen er intet værd hvis der er bidt sår i, derfor er minkavler ikke interesseret i de får stress og bider i sig eller andre.
Min moster havde en minkfarm og det ændrede min ellers ekstreme holdning til pels.
Ja, der er "sorte får" blandt minkavler, og dem finder i også blandt dem som holder køer, heste, får you name it.
maj 2012
Her er et klip fra dokumentaren Earthlings - spol frem til 03:40
http://www.youtube.com/watch?v=FwJgGEqa2xI
Det er i hvert fald ikke glade, danske slagtekøer - men deres hud ender hos os, her i vesten.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
sep 2007
Følger: 28 Følgere: 44 Heste: 6 Svar: 2.894
jul 2009
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 240
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.365
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 183
Jeg er hverken tosset med læder eller pels. Mink har normalt et meget stort territorium på ca 1kvadrat km, og så bliver de proppet ind i små bure,bider i hinanden og får diverse stereotypier herefter. Det er i min verden synd og ikke noget jeg vil støtte. Desuden synes jeg pels er grimt! Men der er gode ting med mink-avl. Minkene aflives på stedet af den mand, som har givet dem foder hele deres korte liv. De gasses i en kasse og dør efter kort tid. De skal altså ikke ud på dødrejsen, som mange slagtedyr skal. Desuden bruges alt fra minken (dyrefoder), så det er jeg tilfreds med, men jeg kommer altså aldrig til at forstå at man kan udnytte dyr på den måde og hvis man køber det, så støtter man det.
Læder er for mig ikke så anderledes end pels. Dog synes jeg lædervarer er langt flottere og så er læderet et bi-produkt og ikke grunden til at dyret slås ihjel (i langt de fleste tilfælde). Malkekøer lægger ofte hud til læderproduktionen og de lever i mange år i et hårdt produktionssystem, hvor det er accepteret at de har benproblemer, klovsygdomme og ikke kommer ud. Dette er for mig lige så slemt som minkproduktion og køber du mælk eller læder, så støtter du det!
Problemet med læder er at der ikke er mange alternativer til det i f.eks. rideudstyr. Jo, der er nogle få typer kunstofsadler, men hvad gør man hvis ikke de passer? Jeg er ikke i tvivl om at man kunne lave lige så gode sadler og trenser (uden at man kunne se forskel) i kunstlæder, men markedet er pt meget lille og hvis man ikke har en hest med lige ryg, som ikke kan passe wintec eller tekna, ja så har du reelt ingen muligher. Den dag der bliver lavet lige så godt udstyr, som passer min hest, så er jeg den første til at købe det
Jeg synes dog der er kommet nogle flottere kunstlæder ridestøvler efterhånder. Jeg ved HKM har lavet en smart en
Men alle burde stille krav og nej, læder kommer ikke altid fra køer der har haft det godt og det er derfor alle burde stille krav til at de fødevarer de indtager kommer fra dyr der har haft det godt!
Pels og læder