Kat i lejlighed {{forumTopicSubject}}
Mine forældre har fået killinger her i foråret og de kan jo selvfølgelig ikke beholde alle sammen.. Vi har fået afsat et par stykker men står tilbage med et par stykker endnu.. Sagen er den at den ene af killingerne er en rød hunkat som de ikke kan lide og derfor vil aflive.. Min far ville have beholdt hende og avlet på hende når hun nu er rød, men det må han ikke for resten af familien.. Jeg og min kæreste synes det er en helt fantastisk smuk og dejlig kat og vi har leget med tanken om at tage hende til os..
Dog bor vi pt. i en 2. værelses lejlighed uden mulighed for at kunne lukke hende ud.. Vi har planer om at flytte om ½-1 år, men det betyder jo at hun skal være indekat indtil vi flytter..
Mit spørgsmål går på om det vil være "værdigt" for katten at den er vant til at være udekat og så bliver indekat i en periode for aå at få lov at komme ud igen når vi finder et nyt sted at bo..
Både min kæreste og jeg selv har både tid og lyst til at aktiverer hende og lege med hende indenfor..
Vi har også snakket om at anskaffe os 2 katte så de kan underholde og lege med hinanden og få brugt energi indenfor - men er en lejlighed stor nok til det?
Puuh.. Jeg er godt nok i tvivl, men synes det er så synd at hun ellers skal aflives hvis jeg har muligheden for at tage hende..
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Jeg har to katte i en 2-værelses lejlighed og det går fint. Den ene har altid været indekat, men den anden var en lille stakkel jeg fandt og tog den med hjem, men hun har det fint med at være inde.
Så der er nok ikke så meget at gøre end at prøve og se om den kan trives indenfor, måske med en kammerat.
mar 2007
Følger: 140 Følgere: 82 Heste: 27 Emner: 20 Svar: 264
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Giv det en chance, når nu hun er så ung, kan hun måske godt vænne sig til livet som indekat hos jer (:
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.966
Hunkatte bliver kun røde, hvis begge forældre har rødt gen.
Som det ser ud nu, er der ALT for mange katte, og internaterne er proppet med uønskede katte. Der er ikke plads til flere uønskede katte.
Så mit råd vil være, at få neutraliseret ALLE kattene når de er klar til det (man kan neutralisere allerede når de er 11 uger).
Jeg har også en smuk rød hankat, som jeg da også gerne ville have et par killinger efter, men man kan ikke komme af med dem, og det vil skære i mit hjerte, at skulle aflive sådan nogle små kære dyr, så hellere tænke fremad, og lade katten blive neutraliseret, så der ikke kommer flere uønskede katte.
Derudover, ville det koste jer rigtig mange penge, at opdrætte killingerene, for derefter måske kun komme af med 1 og skulle betale for aflivning af resten.
Det er desværre sådan det ser ud i dagens Danmark
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 120 Svar: 402
Ps: sørg for masser af action, så hun ikke keder sig. Hjernegymnastik eller andet godt;-)
dec 2007
Følger: 205 Følgere: 193 Heste: 10 Emner: 421 Svar: 4.635
mar 2007
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 703
Min far bor i lejlighed og har kat. Han bor på 1. sal, men den er ikke indekat
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.356
Om un nogensinde bliver ude og indekat, vides ikke. Så længe hun ikke har lyst til, at være ude, så er hun indekat.
Og vi bor endda idt ude i skoven, så det er ikke fordi, un bliver skræmt af biler eller andet gøgl. Hun kan bare godt ide, at være inde.
apr 2007
Hvad vil så være bedst? At tage en af hendes søskende med, så de er 2?
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Held og lykke med misserne
mar 2007
Du kan se om det kommer til, at fungere, hvis ikke, må du finde en anden løsning.
Den kat der fik killinger var jo så ikke neutraliseret.
Men godt hvis alle er det nu.
Jeg synes I skal tænke tingene igennem grundigt, før I tager en beslutning om, at avle.
Det er et stort arbejde med killinger, og du står med ansvaret for dem til andre vil tage imod dem. Hvis du beslutter dig for, at avle på hende, vil det være en god ide, at neutralisere alle killingerne før de flytter hjemmefra, så der ikke ender med en masse uansvarlige katteejere, der ikke får det gjort, og der dermed kommer endnu flere uønskede killinger.
Er det huskatte eller racekatte?
apr 2007
Det var min fars idé at beholde hende og prøve at få et kuld killinger.. Ikke min.. Jeg vil bare undgå at katten aflives fordi mine forældre ikke kan blive enige..
apr 2010
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 344
Jeg kender mange der har indekatte (er på kattegalleri også) som også bor i hus, de fleste har enten indhegnet have eller voiliere til deres katte. Mine katte er inde/udekatte begge har dog været indekatte og dengang trives de fint.
Når man har indekat er en hver form for kradsetræ/bræt et must, jeg vil anbefale at sætte hylder eller et legetårn op så katten kan komme op i højde.
Med hensyn til sele og gåture, det kan både være godt og skidt, godt hvis katten afinder sig med det og syntes godt om at komme ud i sele, men skidt hvis katten ikke kan li selen eller kommer til at savne ude livet for meget. Hvis den savner udelivet for meget kan det være at katten vil forsøge at stikke af ligeså snart dør eller vindue åbnes.
Husk også at sørge for at i overhoved må holde kat i lejligheden og hvor mange i må holde
Jeg vil lige linke nogle gode hjemmesider hvor man kan få billigt foder, katteartikler og grus
Links:
www.zooplus.de
www.zooplus.co.uk
www.zooplus.dk
Priserne kan varierer fra hver hjemmeside derfor altid tjek dem alle for at få det billigste ;D
mar 2007
Men det er også endnu et bevis på, at der er for mange katte, og hvis man er en ansvarlig kælekatte ejer, neutralisere man sine dyr.
Jeg forstår godt du ikke vil have hende aflivet, men der er desværre ikke rigtig andre muligheder, hvis man ikke kan få det til, at fungere indenfor.
Som Nadia også siger, vil jeg også råde dig til, at have flere kradsetræer, måske bare nogle ting den kan kradse i forskellige steder, nogle hylder den kan klatre på, så den kan komme op i højden, hvilket er naturligt for katte.
Hvis du ikke er på kattegalleri, er du velkommen til, at spørge om råd hos mig. Jeg har en del viden, og min kat lever livet så naturligt som mulig med tørkost, våd foder og råt kød samt æg.
apr 2007
Hun er rigtig kælen og social overfor mennesker, men vi har faktisk ikke set hende putte med de andre katte i "bunker" ligesom hendes søskende gør..
Hun får foder fra royal canin og det tænker jeg at vi fortsætter med.. Derudover har min mor haft noget kattegrus som var "lugtfrit", så det vil jeg prøve at undersøge om man stadig kan få.. Havde slet ikke tænkt så langt som til kradsebræt, men det tror jeg nu nok vi finder ud af.. Jeg har haft kat hele mit liv, men dog aldrig indekat før..
aug 2006
Følger: 55 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 1.177
Bare den bliver leget og puttet med så er den glad
mar 2007
Tror du vil være glad for, at have en af hendes søskende med. Tror godt det vil kunne gå med en kastreret hankat. Dog skal du være opmærksom på, at hvis hun en dag skal neutraliseres, lugter hun anderledes, og måske hendes bror så ikke bliver så glad for hende.
Arion laver noget godt foder, som kan fåes helt ned til 2,50 kr. om dagen. Derudover kommer vådfoder, LUX fra aldi er godt, og koster 6 kr. pr. dåse.
Derudover er porta21 også rigtig godt, det koster dog 23 kr. pr. dåse.
Hvis I har mulighed for det, kan I lave et hjemmelavet kradsetræ på en stor tom væg, det koster ikke ret meget, og kattene er vilde med det.
apr 2007
Og hvordan kan man forhindre at den begynder på møblerne?
Jeg har ikke mulighed for en hel væg, men jeg har masser muligheder for "halve" vægge og så hylder ovenover..
mar 2007
Derfor skal du også tænke dig om en ekstra gang, hvis du vil have killinger, så er der pludselig rigtig mange killinger, som løber rundt, og kradser i de forskellige ting, de besørger over det hele, så det er et meget krævende job, at have killinger.
Jeg har brugt en forstøver, som jeg har sprøjtet med, når Tarzan gjorde noget jeg ikke ville have. Han lærte det hurtig. Men du må IKKE råbe af dem, det kan gøre dem meget nervøse, de gør det jo ikke for, at gøre dig sur, men fordi det er deres natur.
Min mors katte brugte heller ikke rigtig træet efter de kom ud, Tarzan bruger det en del, når han er hjemme.
Her kan du se lidt hvad forskellige folk har lavet til deres katte
http://www.kattegalleri.dk/fotoalbum/sogeresultat?page=1&search=hjemmelavet+
mar 2007
http://www.kattegalleri.dk/fotoalbum/off_topic/15133-hjemmelavet_katteland
apr 2007
Jeg har mulighed for at lave noget der ligner, men nok i mindre målestok.. Dog havde jeg lidt en idé om at jeg ville have "huler" op at hænge på væggen i stedet for hylde hele vejen op..
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
mar 2007
Super, jeg vil også lave noget lign. når jeg flytter i en anden lejlighed.
Men må man gerne det i en lejebolig? Kender ikke lige reglerne.
Hmm. Ved ikke om man kan lave det kun med huler, så kan de vel ikke hoppe fra hule til hule?
apr 2007
Forestillede mig huler ligesom denne fx. og så lave en "platform" under indgangshullet..
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ3ZoTQsZR1DbyXgUZTcLYxZtfRfuapBBfeJF-KbAXXBoiVPwcK4A
Man må jo hænge almindelige hylder op i en lejelejlighed så hyldens formål er vel egentlig lige meget??
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 120 Svar: 402
apr 2007
apr 2007
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 8 Emner: 51 Svar: 442
Alt kan være spændende for en lille misling! Havde ofte to katte inde i ryggen på min lænestol, og papkasser er bare noget af det bedste! Den ene elsker at ligge i/på min taske... Alt er spændende og skal undersøges som killing. Den ene går stadig i skabe, og er mere end en gang blevet glemt i tøjskabet. Der sover man da godt..!
apr 2007
Jeg har været ude og kigge på kradsemøbler i dag, men synes det er svært at finde nogen der ikke kun har kradse-stammer..
Foretrækker kattene stammerne at kradse op ad? Min umiddelbare indskydelse siger mig nemlig at noget mere "fladt" vil være bedre..
maj 2008
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 268
Jeg har både en flad udgave, en høj pæl, et brædt og et lille miljø - det de bruger mest er kradsepælen og brædtet, har endnu ikke set dem kradse i den flade, den ligger de bare på...
Hvis du gerne vil have din kat(te) til at bruge deres kradsemøbel, så køb katteparfume med Baldrian, de går helt bonzai når det lige er smurt på!
Jeg bruger denne på et stykke køkkenrulle og gnider på kradsesteder med jævne mellemrum http://www.petworld.dk/product/kattegraes--baldrian-/poly-katteparfume.aspx
Mine katte har aldrig kradset i møbler, eller ryddet vindueskarme! men en blomstersprøjte er guld værd, som en anden skriver - til sidst er et bestemt 'psssst' nok til at få dem væk fra uønskede steder.
Nu skriver du, at hun ikke er social med de andre katte - så vær obs på at nogle katte bare fungerer bedre alene end i par. Ville normalt også vælge to killinger sammen, da de har rigtig meget glæde af hinanden - men hvis I bare holder øje med at de begge fungerer godt sammen, burde det være ok.
Mht. at være indekat, tror jeg ikke det er et problem når I får dem som små - de skal nok lære at være ude igen til den tid - det er sværere den anden vej, med en voksen udekat der skal være lejlighedskat.
Held og lykke!
mar 2007
Det ser også lidt hyggeligere ud med huler
Katte kan godt lide, at hoppe og komme op i højden, derfor er det en smart ide.
Okay, har aldrig boet i en leje, men kun andel, så ved ikke hvordan reglerne er i leje
apr 2007
Jeg sad lige og tænkte på at købe en stor plade i en tømmerhandel og så beklæde den med sisal og så sætte hylder og huler fast på den og evt. have et enkelt kradsetræ og en seng på gulvet.. Så slipper jeg for alle hullerne i væggen da jeg jo kun skal sætte pladen fast og så gør det ikke noget at de kradser på den i "deres" hjørne..
Synes godt nok der er mange muligheder og det er svært at finde hoved og hale i hvad der er bedst..
mar 2007
apr 2007
mar 2007
apr 2007
Hylderne vil jo stadig være der, men de vil hænge på træpladen i stedet for direkte på væggen..
Prøv at forestil dig at væggen beklædes med sisal i stedet for tapet og så hænger hylderne og hulerne på det.. De vil stadig have klatremuligheder på samme måde som før..
mar 2008
Følger: 81 Følgere: 78 Heste: 1 Emner: 262 Svar: 1.026
Da jeg boede i lejlighed havde jeg 4 katte. Og de klarede sig fint, have 2 kattebakker og 1 fodre : vand skål til dem hver. De havde en kurv vær, og så havde i et stort krasetræ at lege på, masser af legetøjs mus
mar 2007
Du må lige tage billeder af det, så har jeg lidt, at kigge efter når jeg skal i gang
Men når jeg slytter, skal han jo holdes inde i nogle uger.
apr 2007
mar 2007
Som nævnt før, kan man få arion foder (mener der er 80% købindhold i) til 2,50 kr. om dagen (hvis man regner det ud på dags basis).
Hvor gamle er de? For så kommer det jo an på, om de skal have killinge - eller voksen foder.
mar 2007
Orijen Kylling kattefoder 7 kg kr 459,00 (dansk pris, billigere i tyskland)
4kg kat skal have 55g pr. dag
55 gram koster 3,50 kr pr. dag
det synes jeg er billigt for et godt kornfrit produkt.
1/2 LUX oveni så spiser katten godt for 6 kr om dagen...
Regnede lige På Applaws, der også er et godt kornfrir produkt.
for 4 kg kat og ca 50 g pr dag vil det koste de helt små 2,50 kr om dagen.
apr 2007
mar 2007
Hmm. Mener man kan købe de fleste mærker ved dyrlæge eller dyrehandler.
I foderet skal der ikke være korn eller sukker. Taurin indeholdet skal være MINDST 1000 pr. kg. allerhelst en del over
apr 2007
Da vi kom hjem satte vi en film på og lod katten gå rundt selv i fred og ro.. Efter ca. 20 min. kom hun og lagde sig i sofaen sammen med os og vi har ikke kunne få hende ned siden :D..
Hun er virkelig en nusse-mis og har sovet sammen med os i sengen det meste af natten - bortset fra en time hvor hun var lidt for vågen og vi måtte lukke hende ind i stuen for at få sovet.. Hun var lidt ked af det da døren blev lukket, men efter 5 min. faldt hun til ro..
Her til morgen har hun både været på kattebakke, spist sin mad og leget lidt, så alt ser ud til at gå fint.. Hunden kom hjem i går aftes, men hun synes ikke at savne de andre når bare vi nusser med hende..
Jeg tror vi er nødt til at finde en lille kat mere for hun er mere social end jeg troede og vil sikkert synes her er ret kedeligt når vi tager i skole igen..
Kat i lejlighed