{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.087 visninger | Oprettet:

Halt hest efter springstævne {{forumTopicSubject}}

Hej alle..
Bliver bare nødt til at komme ud med mine frustrationer, fordi jeg er ekstremt ked af det smiley
Jeg var til springstævne på min hest (Stanley) i søndags. Vi blev varmet op som altid og vi var klar. SÅ KLAR! - Så sker det uheldige at da vi er færdige med omspringningen og skal til at ud af banen kan jeg mærke noget er helt galt. Jeg hopper af ham, og rigtig nok, han er ekstremt springhalt. Kan næsten ikke støtte på højre forben og benet ryster. Jeg tager gamachen af ham så hurtigt som jeg overhovedet kan og løfter hoven.
Jeg ser at der sidder en træflis på tværs i strålen og vrikker denne fri. Den sidder faktisk ret godt fat.
Jeg får ham hjem og får at vide han er stadig springhalt om aftenen.
Dagen efter ringer jeg efter Dr. dyr som kommer ud og kigger. Han har været på fold med de andre fordi han ikke er hævet, varm, øm eller noget som helst på benet og støtter på det.. Han har løbet rundt med de andre og leget, spiser som han skal og er ved godt mod.
Dr. dyr siger vi lige skal lade ham få lidt ro (dog komme med på fold) indtil onsdag hvor vi så kigger på sagen.
Her får Stanley lov til at slappe af, få et par fridage og han tøffer rundt og leger med de andre galoperer på marken med de andre og ser meget rentgående ud om onsdagen. Jeg rider på ham, og det viser sig hurtigt at han igen ikke er rent gående:( Dr. dyr mener nu at han lige skal have lidt ekstra tid, (for det er en gammel herre vi har med at gøre.. 22 år gammel ;)) - og så skal han selvfølgelig ud og trækkes rundt med så leddende kommer i bevægelse. Så tager vi den på mandag.

Sygdomsforløbet er slemt og er sku ret ked af det. Selvfølgelig virker det som om det "bare" er noget der skal have tid, men det er ens lille hyp og kan ikke lade tanken være om at han aldrig bliver okay igen.
Ved godt at jeg ikke skal male fanden på væggen, men det her går mig godt nok meget på!!
Har nogle af jer oplevet noget lign.? - Så hører jeg gerne jeres historie.
Jeg skulle bare lige have det ud smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halt hest efter springstævne
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   25. apr 2013 Først, hvad er springhalt??

    Kan den ikke have fået en kodeledsforvridning eller noget?

    Hvordan undersøge dyrlægen hesten?


  • #2   25. apr 2013 Springhalt er som beskrevet at det er noget der kommer lige pludselig. Hvor den ikke kan støtte eller noget på benet smiley - vi kan også kalde det stokhalt, hvis det hjælper bedre på forståelsen. Vil lige sige at Springhalt som regel har noget med et brud at gøre men højest sandsynlig ikke i denne sammenhæng, da der ikke er vame, hævelser mm.
    Jo, men burde benet så ikke være varmt/hævet?
    Han er godt nok varm, men det er omkring koden og kun på ydersiden:/
    Jamen han bøjede ham for at se om han ømmede sig (og med sine 22 år hvor han altid har været springhest er det ikke mærkeligt at han ømmer sig efter en bøjning) derefter skulle jeg få ham til at løbe på et hårdt underlag for at fremvise evt. halthed.
    smiley


  • #3   25. apr 2013
    Altså jeg selv har haft sammen problem for en 3 uger siden.
    Jeg ligger og springer LA på min hest, en dame på 18år. Men hun har lavet en kodeleds forvrinding, som blev behandlet med is og mere is. Ingen ridningen, og mere fold tid. Hendes ben er varmt, hævet ( pga af galle.) Men hun er rengående. Det er på 4 uge nu, og hun er røget i løs drift. Er det en gammel herre, burde du overvejer om den kan holde til det mere?
    Både dyrlægen og jeg, er nemlig blevet enige om. At min ikke kommer til at hoppe igen.

    Og som du beskriver at det er varmt på ydersiden kan det nemt være en fodvrinding da min osse kun var det. Så masser af fold tid, og is på med et lag mellem benet og isen og max 20 minutter af gangen.

    Pøj her fra. smiley


  • #4   25. apr 2013 Det kan måske også være en hovbyld, og det kigger dyrlægerne ikke tit efter. Min mor havde en hest som var stokhalt, den stod i et halvt år og hun ofrede mange penge for dyrlægen havde mange ideer. Hun fandt tilsidst ud af at det bare var en hovbyld. Så efter erfaring ville jeg bestille dyrlægen til at kigge om det er en hovbyld smiley

  • #5   25. apr 2013 Hvis det er en hovbyld, bliver de som regel mere og mere halt.
    Men ellers giv hoven en omgang sæbe sporer, sidder der en. Kan det være du kan opløse den med det.


  • #6   25. apr 2013 Hej alle.
    Vi har tænkt på om det kan være en hovbyld, men han er ikke halt i skridt eller på fold når han spurter rundt som en på 4..
    det er kun under rytter og det er ikke voldsomt smiley Nu står det på daglige gåture for lige at holde leddene klare og igang indtal mandag :..
    Men Camilla: Er ked af at høre det med din hyphest. Det må være hårdt at få sådan en besked!
    Stanley ER en gammel herre, men tror og håber på at han nok skal blive okay igen smiley


  • #7   26. apr 2013
    ja det bestemt heller ikke sjovt. Men man må jo holde hovedet høj. Troede nemlig også selv hun vil komme sig, men efter 4 uger stille stand. Så tvivler jeg smiley
    Men det var også bare så du vidste det smiley


  • #8   26. apr 2013 Det er en sørgelig historie altså smiley
    Men Stanley har ihvertfald ikke ondt, for så ville han ikke løbe sådan rundt smiley


  • #9   29. apr 2013 En lille update: Han er rentgående igen smiley Vi starter stille og roligt med genoptræning smiley KÆFT jeg er glad smiley

Kommentér på:
Halt hest efter springstævne

Annonce