2.905 visninger
|
Oprettet:
Pyton str. {{forumTopicSubject}}
hvad er det længeste en pyton slange kan blive.
og har i en god begynderslange ?
gerne med billede
dec 2011
Følger: 187 Følgere: 255 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.235
En god begynderslange kommer helt an på hvad man ønsker sig. Vil man have en lille nem slange, er en kornsnog, mælkesnog eller en kongesnog nem at holde.
Vil man have noget med lidt mere størrelse, men ikke for stor, kan en kongepyton anbefales, hvis man sætter sig ind i arten først (skal man self. uanset art).
Vil man have noget med noget størrelse, men som stadig er nem at holde, så vil jeg klart anbefale kongeboaen. Den er super nem at holde, spiser stort set på kommando (overdrivelse fremmer forståelsen), hvor imod kongepytonen kan have tendens til sultestrejke om vinteren.
sep 2012
Følger: 41 Følgere: 33 Heste: 8 Emner: 163 Svar: 554
kigger lige på den der kongeboaen
dec 2011
Kongeboaen er min favorit sammen med tigerpytonen. Fantastisk temperament, god størrelse og så er de hammer smukke - Fåes i mange forskellige farvenuancer. Jeg startede selv ud med to, og har nu haft 9 kongeboaer i alt.
Hende jeg har nu, har jeg haft siden november 2005. Her ses hun sammen med mine første to (hun er den røde i midten):
sep 2012
men elsker dines pletter og farver
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 2 Svar: 79
Nu har jeg holdt flere arter, Kongeboa, Kongepython, Cubaboa, Tæppepython og Tigerpython. Hvis jeg skulle anbefale en af dem, ville det klart være Kongeboaen.
Men den kræver noget plads, alt afhængig af hvilken art det er, kan den blive stor. Som regel mellem 1,5 meter, og op til 3,5 meter.
Men en ting som er MEGET vigtig med slanger, eller krybdyr generelt er at det ikke er kæledyr. Det er hobbydyr, som fisk er det. En slange skal ikke kæles med, og håndteres hver dag. Den skal have fred i sit terrarie, og kun håndteres under rengøring af terrarie, muligvis under fodring(hvis du ikke vil fodre den i dens terrarie), ved dyrlægebesøg eller hvis den skal flyttes.
sep 2012
jan 2009
sep 2012
jan 2009
jan 2009
En slange kan let dø af stress, eller gå i sultestrejke af stress. Så den ikke vil spise, og vil til sidst dø af sult.
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 202
slanger skal være håndterbare så de ikke sidder i fingrene hver gang man nærmer sig, det kan man lære dem når de er små og så ellers holde det ved lige, de gange man så er nødsaget til at tage dem op. slanger er på ingen måde sociale og vil slet ikke savne kontakt, tværtimod
synes det fedt at du vil have en slange og vil klart anbefale en kornsnog. nemmere slange findes ikke. de kan blive ret lange og de findes i et utal af farver
aug 2007
Følger: 155 Følgere: 144 Heste: 10 Emner: 146 Svar: 705
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 60 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 1.161
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.356
Den bedste begynder slange synes jeg helt klart er Kongepyton. De bider MEGET sjældent og når de gør, så er det enten på maden eller også har man i den grad provokeret den længe.
De er heller ikke så krævende på at temperatur og fugtighed skal være præcist, samt er de nemme at fodre. Dog ser man oftest med dem at de ikke altid er så glade ved dødt foder, og kan derved nægte at spise. I mange zoologiske haver er mam nødt til at tvangsfodre.
Hilsen Dyrepasseren.
jul 2005
Slanger og alle andre krybdyr, har bedst af at blive i terrariet! De stresser meget nemt. De er IKKE kæledyr. De er HOBBYdyr. Stor forskel. Dog er kongepytonen ikke så aggressiv, så den er nem at håndtere og have udenfor terrariet. Men det er ikke noget de nyder. Ligesom de heller ikke bryder sig voldsomteget om berøring, da de faktisk ikke ved om du er fjende eller mad. Og uanset hvem af de du er, så er deres eneste forsvar og angreb, at bide.
Jeg hører også tit folk sige: Se min skægagame kan godt lide jeg rører ced den, den nyder det så meget at den lukker øjnene.
Nej, den kNam ikke lide det! Den er så stresset at den er mødt til at lukke ned for synet og lukke alt ude.
For sådan er krybdyr. De er ikne sociale i den forstand. De er meget primitivt sat sammen.
jul 2005
Mange sl
Slanger i privaten er meget overvægtige, det skyldes for hyppig og for fed fodring, samt manglende aktivering. Eller som jeg vil kaæde det, berigelse.
Vi bruger ofte dufte som berigelse. Det kan være at ligge lidt afførring fra mus/rotter/marsvin etc. I
Ind i terrariet. Smørre lidt blod ud i terrariet osv. Osv.
jan 2009
Det der med at ligge ting, og sager ind i terrariet for at den skal få duft-intryk er noget pjat. Det eneste du får ud af det er at du forvirre slangen, den tror jo der er foder i nærheden. Men den finder det aldrig, den bliver bare forvirret.
Det eneste tidspunkt jeg lagde noget ind til mine slanger, var når det var parringstid. Jeg havde han, og hunboa til at gå hver for sig. Da det så blev tid, tog jeg afføring fra hunnen, og den nyligt aflagte ham, og smed ind til hannen. Han kunne jo så lugte at det var fra en hun, og blev helt vild, og faktisk oss lidt stresset. For han søgte jo efter hunnen.
Hun kom så derind et par dage efter, og tadaa de hang sammen
jul 2005
Er naturlig stress så skidt, så mange tror?
Jeg vil langt hellere berige min slange, så dens liv i terrariet bliver så naturligt som muligt.
-Der er i øvrigt lavet mange projekter omkring emnet.
Nu er jeg jo total fagnørd, så synes det er vildt interessant.
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Jeg har selv haft kongepython og det er en slange med et generelt meget roligt temperament, men som Lykke siger, så går de nemt i sultestrejke og kan derfor være em smule svære som begynder slange.
Diverse snoge er et bud, mange af dem har også en medgørligt temperament, men de er de fødte Houdini'er, så vær obs på dit terrarie.
Hvis du vil have et dyr du kan kæle med, er krybdyr ikke for dig. De bliver ikke tamme, som kæledyr. De kan blive håndvandte, men aldrig tamme.. Og nej, det er ikke synd for slangen at være i sit terrarie. Der kan den bedst lide at være.
jan 2009
En slange er et primitivt dyr, som ikke har brug for det.
Du går jo heller ikke ud, og stresser din hest med vilje. For det får ingen noget ud af.
Jeg er Krybdyrnørd, med stort K. Så jeg har suget viden til mig overalt, og selv fundet ud af en masse ting. Da jeg har haft så mange slanger i mine hænder, og avlet kongeboa.
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.596
Her er et billede af sinaloa´en i gang med at skifte ham:
jul 2005
Og jo, mine heste bliver også stressede flere gange ugentligt. Hver gang vi rider ud i skoven en tur, hver gang de er med til stævne, hver gang de oplever noget nyt og anderledes bliver de stresset.
Jeg mener at krybdyrene har ret til et ligeså beriget liv i fangenskab, som de har i det vilde liv.
Mange krybdyr i fangenskab er vildt fanget, og her kan man tydeligt se forskel på de der beriges og de der ikke gør. Også krybdyr udvikler sterotyp adfærd.
-Mange skægagamer angriber eksempelvis ruden i deres terrarie.
jan 2009
Hvis du holder dit krybdyr korrekt, udvikler det ikke denne adfærd. Men at begynde på at ligge alt muligt ind til din slange, er fuldstændig unødvendigt. Og kun en unødvendig stressfaktor.
dec 2009
jul 2005
Nye studier viser at slanger er meget mere aktive end man hidtil har troet.
Mange slanger i fangenskab ligger typisk stille 22-23 timer i døgnet. Det resulterer i fede slanger, som får de samme problemer, som overvægtige mennesker.
En slange i naturen vil bruge tid på at finde varme kilder, føde, væske, skjul, mage, undgå at blive føde osv osv.
Mange slanger i fangenskab bliver endda fodret med dødt foder, som holdes hen foran deres hoveder, så den eneste energi der bliver brugt er når slangen bider og kvæler. Nogle slanger er endda holdt op med at kvæle bytte, når de fodres med dødt foder.
Flere store parker har lavet deres egne små projekter omkring berigelse hos krybdyr, og alle viser at dyrene får et bedre liv af berigelse.
sep 2007
jan 2009
Men som jeg har sagt, og jeg gentager det gerne! Holder du din slange optimalt, med ordenlig plads, og ordenligt foder bliver den IKKE overvægtig.
En slange skal IKKE tages ud, og aktiveres. Eller have alt muligt smidt ind til sig. Du skal bare holde den ordenligt, og fodre den ordenligt.
ALLE mine er blevet fodret med dødt, selv da de små boaunger skulle have mad første gang, var det døde musse-jumpers. Da det efter min mening ikke er nødvendigt at fodre med levende, når du har dem i fangeskab. Og jeg har set hvad en fuldvoksen rotte, kan gøre af skade på en slange. Så derfor fodre jeg med dødt.
dec 2009
Hun var nu altså ikke fed, hun var ganske normalvægtig, selvom hun lå i sit skjul 95% af tiden. Jeg kunne også godt tænke mig at se links til disse studier, Pernille
dec 2011
Vil man give sin slange et optimalt liv, giver man et tilpas stort terrarie, skjul, vand, klatremuligheder, varmeplade/sten og foder efter behov.
Vil man gøre lidt ekstra ud af det selv, kan man finde noget naturligt bundlag, lave en flot naturlig baggrund, bruge flotte planter mm.
Det vigtigste er sådan set, at der er skjul og vand, og at slangen ikke udsættes for træk.
Specielt en kongepyton, som ar højt stressniveau i forhold til mange andre arter, bør ikke håndteres meget. Kongeboaerne derimod er en god slange, hvis man gerne vil have den ude. Det kommer dog an på den enkelte slange.
Jeg havde en kongeboa (th på mit billede) der ville kunne have været håndteret hver eneste dag, hvis det var dét jeg ville (gjorde jeg ikke). Hun var nysgerrig og stressede aldrig.
Samtidig havde jeg så en anden (tv på mit billede) som stressede utroligt nemt, og hun blev kun håndteret når det var nødvendigt.
Logye, som vi har nu, stresser så snart hun ikke føler "fodfæste", men der er intet så snart hun bare får lov at ligge.
Men nej, vi holder slange for syns skyld. Det er flotte og fascinerende og det er hvad vi nyder godt af. Vi håndterer hende når hun skal fodres, eller hvis vi en sjælden gang imellem har gæster der gerne vil prøve at røre en slange.
Jeg forstår godt hvis det er spændende i starten og man gerne vil håndtere hele tiden, så istedet for at sige "lad være" (for det får jeg nok ikke noget ud af alligevel), vil jeg sige; lad være at håndter lige efter fodring og 3-5 dage efter - alt efter byttets størrelse.
Og så, lad være at lade slangen være rundetrunte. En slange er mest komfortabel når den har balance, og det har den ikke hvis den bliver send fra person til person.
Ang. fodring, så fodrer vi med dødt, da jeg ikke ser nogen grund til at byttedyrene skal lide unødvendigt. Vi afliver lige inden fodring, så rotten er frisk, og så spræller vi med rotten samt faker dødskramper.
sep 2012
så er kongeboa en god begynderslange
kan du give et indblik på naturlige omgivelser i terrariet
sep 2007
sep 2012
dec 2011
Holder normalt mine slanger på avis, da savsmuld og andet smulder/løst bundlag er en rigtig skridt til slanger med tendens til forkølelse, men vi havde en balle vi skulle bruge. Begge dele er nemt at gøre rent.
jan 2009
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 202
dec 2011
jan 2009
sep 2012
dec 2009
Det er enten levende eller dødt, ikke begge dele.
Min gamle kp fik som sagt levende, fordi hun nægtede at tage dødt. Hun havde altid været vandt til at få levende.
Der er ikke noget der som sådan er bedre end det andet, men hvis du skal fodre med levende, så husk at have opsyn under fodringen, for at foderdyret ikke gør skade på slangen.
Pyton str.