{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.793 visninger | Oprettet:

Spring teknik {{forumTopicSubject}}

Jeg faldt lige over denne video, med en der springer sin hest til undervisning.

Jeg har aldrig før set nogen springe på den måde før, at de stopper hesten op og derefter vender den rundt og springer igen, sådan fortsætter det?

Har i set det før? smiley

http://www.youtube.com/watch?v=2MnQdLDWpug

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spring teknik
  • #1   17. dec 2013 Har brugt dette hos flere forskellige trænere. Nogle gange tager vi bare i skridt, og så ride vi en halv volte og kommer på igen, det kommer lidt an på hvilken hest jeg har redet på smiley

Dog plejer det bare at være opvarmning og så springer vi noget andet bagefter smiley

• #2   17. dec 2013
    Gætter på at det er for at lære hesten at vente, samtidig får man også en ret opmærksom hest :o)

Det ligner ihvertfald de har fokus på at hesten skal være rolig. Den ser også rolig ud det meste af tiden, trækker, men uden at slå helt fra og fise ude af kontrol.

• #3   17. dec 2013 Det er faktisk ret god træning smiley

• #4   17. dec 2013 Hvad skulle det gøre godt for? smiley

• #6   17. dec 2013 Det var dog dumt... man når ikke at få et godt grund tempo når man vender rundt på den måde... aldrig oplevet det men ser det dybt åndsvagt at træne på denne måde. .. det kan blive farligt

• #7   17. dec 2013 Jamen det er jo Boo og Eddie (:
    Jeg følger dem på face og youtube.
    En super god rytter, og en rigtig dejlig hest (: Hun har nogle meget inspirerende og fede videoer med hende og hendes heste (:

• #8   17. dec 2013 Skal ikke kunne sige hvorfor, men umiddelbart kan jeg slet ikke se ideen i det.

• #9   17. dec 2013 Det fungere på min hest.
    Hun stresser meget, og løb derud af når jeg sprang på hende.
    Jeg trænede at hun skulle stoppe efter springet. Jeg galoperede så over mod springet, og satte hende så i trav 3 galopskridt inden springet. For at hun skulle forstå det var mig der styrede tempoet, og at det ikke var en vædeløbsbane med spring på...

• #10   17. dec 2013 Har været udsat for det med min gamle træner, og det er simpelthen for, at få den til at vente på en. Det er ikke farligt. Det der er farligt er når den ikke venter - hvilket har kostet mig en rygskade..

• #11   17. dec 2013 Jeg tænkte også det var en form for lydigheds træning, at hesten skal lære at vente.

• #12   17. dec 2013 jeg kan sagtens se ideen i det hvis man ligesom mig har en overfrisk hest så på denne her måde lærer den at vente og den har hele tiden noget at tænke på

• #13   17. dec 2013 Det en lydighedsøvelse, lige som tempospring, eller f.eks 4 kryds rundt på volte. Til jer der synes det er en dum eller latterlig øvelse, ja så vil jeg gerne vide hvordan i varmer op. Fuld knald på hen over de små spring?. Hos min underviser laver vi det som opvarmning. Det er super god måde, at få tjekket op på hjælper, herunder halve parader, er hesten lige på sporet, balance, op af bakke i galop, i stedet for en lang og ned ad bakke hest.
    Denne øvelse er klart en kontrol øvelse. Desto længere man kommer hen i videoen, begynder hesten, at gå imod rytterens hånd.
    Når vi er færdig med opvarmningen til træning springer vi bane, her rider vi grundtempo.
    Til langt de fleste stævner med heste, kan du ikke varme op i alm grundtempo. Der er for mange heste, og det bliver især farligt, hvis hesten ikke er under hjælperne.
    Så prøv selv øvelsen. Den virker

• #14   17. dec 2013 Det er nok bare fordi min hest aldrig kunne drømme om at løbe, at jeg ikke helt fangede ideen smiley
    Men ja, kan godt se ideen i det, til heste der har lært at den bare skal flygte for ikke at få klaps i måsen på en springbane. At man så kan få den til at falde til ro, og de lærer det er ok at stoppe op smiley

• #15   18. dec 2013 Super fin øvelse, og hatten af for at hun udfører den så fint smiley
    Vil dog mene at øvelsen måske ikke er egnet alle heste, og så skal man være sikker på at man prøver at få hesten til at slappe af og ikke kommer til at hidse den op.

• #16   18. dec 2013 Jeg talte nu ikke om selve springene eller bommene men det med hun stopper op for enden, drejer den rundt også tilbage...

for at kunne springe må dressuren være iorden og det træner du ihvertfald ikke på den måde

• #17   18. dec 2013 Tina A
    Du ved jo ikke hvilket arbejde der ligger bag en sådan øvelse? Det siger jo sig selv at du ikke kan gå ud og udføre denne øvelse uden at have dressuren på plads.
    Selvom jeg godt nok altid har ment at man efter hvert spring skal fortsætte som skulle du hen over en 2 meter høj mur, hermed ment at du aldrig bør falde i søvn efter noget som helst spring, så mener jeg faktisk at denne øvelse kan gavne en del heste samt ryttere. Den forbedrer helt klart stop signalet samt ansprings signalet, og du får helt klart mere styr på din hest. Men som jeg før siger, så egner øvelsen sig nok ikke til alle heste, og skal udøves med omhu så den ikke misforstås af hverken hest eller rytter.

Men synes det er underligt at sige at man ikke får dressuren på plads på denne måde, for det er helt klart forarbejdelse til noget du kan bruge på springbanen og til andre øvelser. Så kan ikke se hvordan det ikke har med dressur eller forarbejdelse til mere, at gøre.

• #18   18. dec 2013 Der er jeg så bare af anden mening og har aldrig oplevet det i de 11 år jeg haft min hest og fået undervisning af alt fra amatører til professionelle. ..

• #19   19. dec 2013 Tja .. Bare fordi du ikke har oplevet det før, betyder det ikke at man ikke kan åbne muligheden for at det kan være nyttigt og brugbart for nogle heste samt ryttere ..

• #20   19. dec 2013 nej men jeg har jo så min egen holdning... jeg har lært andre metoder på hvordan du får hesten til at vente... aldrig om jeg ville bruge den teknik med at ride over et spring stoppe et par meter efter, vende rundt også tilbage igang... det giver ingen mening for mig overhovedet smiley

desuden så kommer der ikke rigtig en rytme på og derfor ville jeg aldrig gøre det på et højere spring....

som sagt jeg forstår simpelthen bare ikke ideen i det... jeg kan 1000 andre måder på hvordan man får hesten til at lytte andet end bare ride over, stoppe også vende rundt... Der er jo intet dressur i det... kunne forstå hvis man fik den til at gå en skridt piuette eller noget men det gør vedkommende på videoen jo ikke engang...

• #21   19. dec 2013 og jeg kan ihvertfald se at midt på videoen at der har hun ikke grund tempoet iorden og derfor "tripper" den på vej hen til springet og derfor kommer skidt på... dette kunne være undgået hvis hun havde trænet tempoet og afstand.

• #22   19. dec 2013 Tina
    Det er heller ik en metode man umiddelbart skal bruge til høje spring.og der da masser af dressur? Stop,parade,vende rundt,sæt i gang.
    Har set den metode 'live' det virker godt på fræsertypen af pony/hest.
    Får sagt til ponyen,hey jeg er piloten,ik passager;-)
    Os set at man efter et par spring bremser ned i parade og så frem og tage de sidste spring.

Og intet af det her blev brugt på høje spring,for det var ik højde der var fokus på

• #23   19. dec 2013 Jeg tror nu mere på noget andet.. det fint nok med parade men den med at vende rundt også direkte i galop hen mod springet / bommene

• #24   19. dec 2013 Tina

Jeg siger ikke at jeg selv bruger metoden, for som jeg skrev tidligere er øvelsen ikke egnet alle heste, og ikke nødvendig for alle heste. Jeg har en 4 års, der ikke løber eller lignende, så nej jeg bruger ikke metoden. Men synes stadig den er god og brugbar til nogle heste.

Og det med at der ingen rytme eller grundgalop kommer, kommer jo meget an på hvad man gør det til. For at få en god grundgalop med rytme handler det jo ikke om at galoppere en runde og få den op i tempo. Det handler jo om at den fra anspringet af, er på dupperne, har spring i galoppen og ikke løber afsted. Det optimale er vel lige nøjagtig at kunne få den gode grundgalop fra anspringet af. Så det handler vel bare om træning, og kan man det er det ret godt gået.

Ingen dressur? Nu må du altså stoppe. Sorry .. Du galoppere over et spring, laver parade nogle meter efter, drejer hesten hvor du sørger for udvendige er på plads, laver anspring igen hvor du så skal have hesten klar på at springe. Kan ikke se hvor der ikke er dressur? Og det er jo ikke en øvelse jeg mener man skal lave over høje spring. For som sagt er den primært til opvarmning eller gymnastik spring. Det er jo ikke meningen man skal ride bane på den måde.

Jeg siger ikke at det er noget man bør gøre hver gang man springer, men tror helt klart på at det gavner mange heste og ryttere at træne engang imellem. Det er helt klart god afveksling fra bare at galoppere rundt og rundt og rundt. Den er god for bagparten, så den kommer ind og sætter sig og får bagparten ind under sig, samt får aktivitet i bagbenene, for du kan ikke lave øvelsen med en hest der sover.

• #25   19. dec 2013 Det er en ganske glimrende lydighedsøvelse, og i øvrigt ikke kun for heste med tendens til at rende. Mange heste er så vandt til at når vi sætter dem i galop og begynder banen, så skal der bare galloperes derudaf og springes. Dene øvelse tester lydigheen (det skulle ikke gerne kræve en bodybuilder at stoppe hesten, og den skulle gerne kunne stoppes omgående, ikke først efter en halv omgang).

Jeg har brugt det ganske meget i Axels yngre dage. Han var idt svær at korrigere mellem springene -blev stærk og ignorerede hjælperne når først han havde fanget hvor vi skulle hen af -han har aldrig været en der bare blæste deruaf med 200km/t, tempo og det hele var fint -hjælperne gik bare ikke igennem.
    Vi brugte denne øvelse i forbindelse med bomarbejde og små serie + enkelt-spring.

Ved enkelt-spring var det jo så spring, stop/skridt, bagpartsvending og retur over springet.
    Ved serier/bomme, var det spring, stop, spring osv.

Og nej, det er ikke grundgaloppen der trænes -men det er altså sjældent et problem at ride galop i hesten. Det er langt oftere et problem at få lydigheden ind... det er jo ikke det eneste man træner og ikke det der trænes hver gang man springer... men det er en udemærket øvelse for rigtigt mange heste

• #26   19. dec 2013 Tina -jeg kan så sige at jeg har oplevet netop denneøvelse både udført af prof og brugt i undervising af samme.

Jeg har arbejdet i springstald i Tyskland hvor min chef brugte den. Vi trænede jævnligt hos Tjark Nagel som osse bruger den ( eller i hvert fald gjorde dengang) -i det hele taget er den rigtig meget brugt i Tyskland, hvor man generelt rider meet efter kontrol -kontrol over nærmest her bevægelse hesten tager... og dette er en af måderne (foruden naturligvi helt alm dressurarbejde mm) man kan få denne kontrol.

-og så udvides det i øvrigt i baneridning -jeg har set mere end en gang i træning at der er stillet 2 spring op i en skar vinkel, hvor det istedet hedder galop-spring-galoppirouette-spring... Og sådan kan der jo bygges på altefter hest og rytters niveau

• #27   19. dec 2013 Jeg er nu stadig bare uenig. .. som sagt er med på paraden men efter paraden står jeg af

• #28   19. dec 2013 Tina A. Vil du så ikke forklar os hvordan du evt vil gøre? Hvis en hest er stærk fortil og løber?

• #29   19. dec 2013 Tina -det var blot fordi du skrev længere oppe at du aldrig havde set/hørt om det... min pointe er blot, at måske har du ikke hørt om det før, men det betyder altså ikke at det ikke bruges. Det bruges faktisk ganske meget (er da i øvrigt osse stødt på det til forskellige kurser jeg har været på)

I øvrigt kan jeg da lige nævne at der osse findes video af Susan Kjærgård der bruger noget lignende til en hest der gerne vil løbe både før og efter springet (her startes så med bomme på jorden).
    -så osse herhjemme bliver det da benyttet, og ose af "kendte" rytttere.

• #30   19. dec 2013 Helle T jeg har selv stået med en hest men orker ikke at skrive alt hvad jeg har gjort eller ikke gjort da jeg ofte ikke syntes jeg får det hele med eller også bliver det misforstået. ..

Michelle W ja men jeg har jo lært noget andet i de 11 år jeg har haft min og derfor finder jeg der underligt/unødvendigt det på videoen da jeg altid og hele tiden har skulle have grund tempo og bæring på selv til bomme og i både trav og galop. Så for mig at sætte en hest i galop fra skridt også ikke kunne "nå" at ride en god galop eller trav inden springet/ bommene

• #31   19. dec 2013 Tina
    Så bare fordi du ikke kan forestille dig selv, være i stand til at få en ordentlig galop fra skridt til anspring, og så hen til et spring. Så er det jo ikke ensbetydning med at det er en dårlig øvelse eller at ingen andre kan.

Jeg vil da faktisk sige at skal man hver gang man laver anspring, bruge tid på at få en ordentlig galop, er der noget galt. Det optimale er jo helt klart at galoppen sidder i skabet hver gang og hele tiden.

• #32   19. dec 2013 EddiesGun91 smiley

Hun er så dejlig!! xD smiley

• #33   19. dec 2013 Og så igen den detalje at det med denne øvelse jo ikke er grundgaloppen man har fokus på -og de er jo ikke spring på 160 man rider på.
    Det er sjældent et stort problem at ride galop i hesten. Denne øvelse laves jo ikke non stop i en time, men vil typisk laves over bomme eller mindre spring.f.eks. i forbindelse med opvarmningen
    -hvor ret meget tempo ikke vil være nødvendigt.

Og en god grundgalop er bare ikke det eneste der er vigtigt når der springes lidt større baner -kontrol og lydighed er mindst lige s vigtigt. Hesten skal altsåreagere for en halvparade omgående... og det her er så en af måderne til at nå det mål.
    Det ødelægger bestemt ikke galoppen -hvis ikke man er i stand til at ræne BÅDE at kunne stoppe/skridte eller lave en hvilken som helst anden øvelse mellem 2 spring OG at kunne holde en fornuftig galop rundt på banen, så er der nok alligevel lidt man skal have trænet, før man kaster sig ud i større baner.

• #34   19. dec 2013 Tina a
    Desuden ligger der bomme på den ene side af springet, hvilket vil sige at man skal altså holde et forholdsvis roligt tempo, ellers siger det kladask lige ind i bommene. Så det med grundgaloppen er altså ikke det største forkusområde. Vil næsten gå derhen og sige at det ikke er galoppens kvalitet man bør fokusere mest på, men at ramme springet og bommene perfekt med hensyn til afstand og tempo. Det er jo netop en lydighedsøvelse, og ikke en øvelse i galoppens kvalitet.

• #35   20. dec 2013 Lisa-Maria en grund galop er ikke nødvendigvis hurtig... og ja jeg har satme sprunget mange bomme, og tempi spring ovs. så jeg ved godt hvad det ville sige at springe de spring eller bomme..

jeg kan også godt springe min hest i galop fra parade da jeg træner dette i dressuren....

men finder det stadig unødvendigt på denne måde hvorfor kan i ikke bare respektere min holdning er anderledes end jeres?

• #36   20. dec 2013 Og jeg mener nu at galoppens kvalitet udspringer fra lydighed og træning... du kan ikke bare ride i slaske galop på en lydig hest hen mod en masse bomme. der bliver nødt til at være bæring på hen til, over og efter... eller sågar i trav.... man kan ikke ride slaske hen, og sige den er lydig også ikke tænke på kvaliteten af galoppen eller traven...

men som sagt jeg vil hellere forklare min metode face to face da i misforstår mig og der tit ikke kommer alt med.

• #37   20. dec 2013 Tina
    Helt enig i at en god grundgalop ikke er hurtig galop, for så bliver det tit og ofte til løbegalop fremfor kvalitetsgalop. Det jeg mener er at god galop/kvalitets galop, nemt kan blive for 'stor' en galop. Altså med for store spring i galoppen, hvilket kan blive svært at ramme spring med en masse bomme bagved, uden at brage ind i det. Derfor siger jeg at man bør mere tænke over at ramme afstand og tempo perfekt. Dermed IKKE sagt at galoppens kvalitet ikke skal være i orden, men sagt at til netop denne øvelse er fokusområdet lydighed, dermed ikke sagt at kvalitetsgalop og lydighed ikke hænger sammen, men lydighed på den måde at kunne bremse, lave anspring og tilpasse sin hest både kort og langt perfekt. Men for at gøre det, ja så skal galoppen helt klart også være i orden. Men det er derfor ikke sagt at det er umuligt, og en dum øvelse, bare fordi det er en svær øvelse.
    Der er mange ting der skal være på plads, og mange ting der spiller ind i en sådan øvelse. Så kan næsten ikke se hvordan den ikke kan gavne.

Bare fordi jeg modargumenterer betyder det ikke at jeg ikke respekterer din holdning. Nej slet ikke, jeg modargumenterer dig blot, fordi jeg ikke synes der er helt hold i det du siger. Dermed ikke sagt det ikke er respekteret. Tænker da i hvert falde at respekten her er gensidig ? ...

• #38   20. dec 2013 Jamen er til dels også enig. .. jeg ved godt hvad formålet med bomme og parade er... det mere galop efter paraden på "kort" afstand

også at nå på hvad 20 m at ha en god galop... jeg kan bare se på videoen at hesten ikke er i stand til at bedømme ordentligt fra den ene volte af...

• #39   20. dec 2013 Tina -men du skriver jo som om man kun træner det ene... At man træner som i videoen, betyder jo ikke at det KUN er det man træner. Jeg går da stærkt udfra at alle træner helt almindelig dressur osse... herunder naturligvis osse galoppen.
    Og man ligger jo ikke og stopper hesten efter hvert spring i en 160cm bane.
    Galoppen bliver osse trænet -det er bare ikke det der er fokus på i lige DEN øvelse.

Jeg har skam fuld respekt for at du finder det unødvendigt -du skal da ride din hest sådan som du mener du får mest ud af den.
    Det JEG reagerer på aer at du stiller det forkert op -som om at hvis man træner sådan, så træner man ikke galoppen (elle rødelægger den?) og det er jo ikke tilfældet... begge dele trænes, det r bare kun den ene af delene lige netop denne øvelse vægter...

• #40   20. dec 2013 Nej jeg mener ikke man ødelægger noget... Jeg mener bare at man ikke får det fulde udbytte af det... Kunne se hvis hun havde lavet en parade efter springet og sat i galop også redet en volte eller langside også komme på igen...

• #41   20. dec 2013 Tina A
    Fulde udbytte? Det er jo sjældent man får trænet alt i én øvelse. I hver øvelse man laver er der jo fokuspunkter. Ligesom når du rider versader, så er det jo ikke traven man fokuserer på, altså om det er en kvalitetstrav med masser aktivitet. Der fokuserer man få at få stille hesten rigtigt, og at den går på de spor den skal.
    Men derimod når man fx laver en øgning, fokuserer man på kvaliteten i gangarten smiley
    Jeg siger ikke at de andre ting i de forskellige øvelser ikke er vigtige, men det er ikke dem man sætter i førsteprioritet.

• #42   20. dec 2013 Tjae når du øver versade er det da vigtigere hesten går fremad end i stå når den skal lære...

• #43   20. dec 2013 Come on ;o) Det var et eksempel for søren ...

Men at hesten går frem og ikke går i stå, er heller ikke lig med kvalitetstrav smiley

Kommentér på:
Spring teknik

Annonce