{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.204 visninger | Oprettet:

Dårlig vane-spring teknik.. {{forumTopicSubject}}

Hey folkens skal lige have lidt hjælp her, jeg har fået sådan en dårlig vane med og lave "flyve" arme og slaske tøjer OVER springet. Er der nogen som har en god idee til hvad jeg skal huske på for og ungå flyve armene og slaske tøjlerne.? Det skal lige siges det ikke er over alle springende og det for det meste kun er når ponyen reder min røv.. xD

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dårlig vane-spring teknik..
  • #1   26. maj 2013 Hmmm.. nu er jeg ikke den helt store springrytter, men jeg ville sige, at det ligner du skal læne dig mere over hesten, ligge over dens hals.. hvad du nu end vil kalde det smiley

• #2   26. maj 2013 Bøj i knæene, istedet for, at læne dig så meget 'op':)

• #4   26. maj 2013 Du skal nu ikke lægge dig mere hen over hestens hals. Det vil bare svække dens balance hvis du gør det for meget, og det er over så 'små' spring som på billedet. Du skal måske nærmere løsne lidt op, og bukke dine knæer. Svært at forklare, men måske lidt som på dette billede:

http://hest.webgallerier.dk/galleri/619/628/471/3093648-anden-saerlig-race-roosgaardens-campari

Og så skal du bare føre dine hænder en lille smule hen på hestens hals. Ikke for meget, og du skal ikke slippe i tøjlerne, det tager for lang tid at samle op på bagefter.

• #5   26. maj 2013 okay, har selv svært ved at forstå hvad jeg mener, men håber du kan;)

• #6   26. maj 2013 tøjlerne skal jo "slaske" over springet?

• #7   26. maj 2013 Team blondie
    Helst ikke, for det tager alt for lang tid at samle op på dem efter springet. Tænk på hvis du skal springe et dobbelt spring og du over det første spring laver tøjlerne længere, og lader dem slaske, så når du ikke at ride afstanden og samle op og ride hen til 'b'eren' i dobbeltspringet. Også bare generelt når du springer bane. Så tager det for lang tid, og det er for forstyrrende og uroligt for hesten at du laver lange tøjler og samler op på dem hele tiden smiley

• #8   26. maj 2013 bøj i knæ og albuer, og tænk at du skal lidt ned med brystet, ellers så bare slap af i armene:)

• #9   26. maj 2013 Du må ikke holde tøjlerne over springet, hesten skal have frihed fortil smiley

Med hensyn til at få armene ind til dig, gav min gamle ridelærer mig et godt råd. Det var godt nok i dressuren jeg havde nogle lidt flyvske albuer, og så sagde hun, at jeg skulle komme med en stak 50kr sedler, og komme en seddel under hver albue. Hver gang jeg så løftede armen lidt, og en 50'er faldt til jorden, ville den tilfalde min ridelærer smiley du kan dog starte med at træne med en avis eller noget, der måske ikke vil ruinere dig! smiley

• #10   26. maj 2013 Lisa-Maria:
    Nu er der jo forskel på at løsne tøjlerne, ved f.eks. at tage armene frem og tøjlerne derved slasker - fremfor at slippe tøjlerne, for ja, så vil det blive ret distraherende at skulle samle dem op hele tiden smiley
    Men vil da langt hellere se en rytter, der slipper i biddet (ikke slipper tøjlerne) over springet, end dem, der forventer at hesten skal gå i lod hen over springet og derfor krammer dem ind til sig.

• #11   26. maj 2013 Lea
    Ja du kan godt have 'slaske' tøjler uden at slippe tøjlerne. Men det betyder at du skal have dine arme langt fremme over hestens hals, og det giver også en masse uro, i stedet for bare at lægge dine arme stille og roligt lidt længere frem på halsen, eller at åbne og lukke din hånd, uden at slippe taget i tøjlen, men alligevel forlænger. Når du så lukker hånden igen er tøjlen hvor den var før. Svært at forklare uden at vise det smiley

• #12   26. maj 2013 Til dem med tøjlerne; Tøjlerne må ikke være 'slaskede', men heller ikke for stramme over springet.
    Hesten skal have frihed til at kun hvælve i sin hals og ryg, uden at rytteren holder imod.
    -Derimod, skal der også helst være tøjlekontakt, så rytteren har kontrol over hesten i feks. dobbeltspring.

Det er en balance der skal findes imellem hest og rytter.:)

• #13   26. maj 2013 Man skal da hele tiden have kontakt til munden, så det nytter ikke noget at have slasketøjler smiley
    Så får ikke at få slasketøjler, så husk på kontakt til munden smiley

• #14   26. maj 2013 Isteden for at lænede dig frem,så bøj i knæene og læn dig over hesten, og vi du få slaske tøjler over springet, så det fordi du rider med for lange tøjler. Det er ligsom når du står i let sæd.

• #15   26. maj 2013 Jeg kan ikke "bøje" i knæene da jeg har for lange bøjler og det er jeg klar over. smiley
    Jeg har "stamme" tøjler rundt på banen men idet jeg kommer hen mod springet og og ikke kan bedømme hvornår hun afsætter eller reder min r*v så "slipper/slasker" jeg tøjlerne så der er plads til hende.

• #16   26. maj 2013 1. Kort dine bøjler op.
    2. Hvis du ikke kan bedømme, hvornår hun sætter af, så tæl galopspringene hen imod springet.
    3. Aldrig slip tøjlerne, du kan have løse fingre, så tøjler kan glide igennem din hånd hvis det bliver nødvendigt, men ikke slipper dem!:)

• #17   26. maj 2013 Så må du sætte bøjlerne op smiley

Du er nød til at holde kontakten hele vejen hen til springet, hvis du bare slipper har din hest alle muligheder for at løbe til begge sider i stedet for at tage springet, du er nød til at føre den der hen på den bedst mulige måde. Det kan godt være den bare reder dig nu. Men på et tidspunkt har den måske fået alt for mange dårlige spring, og så vil den ikke rede dig mere, for så tror den måske heller ikke på det.

Lær at rid en afstand og stol på den. Evt. læg nogle bomme med fx. 5 galop spring imellem, og så rid afstandene hen til bommene. Så ind til du har bedre styr på at ride afstande, får din hest ikke alle de dårlige spring smiley

• #18   26. maj 2013 er selv spring rytter.

jeg vil anbefalde dig af få dig en træner..
    nu når jeg ser dig på billedet så sætter din hest af alt for lang fra og dette kan give alvorlige konsekvenser for både dig og hesten..
    det du evt kan gøre er af købe dig en lykketøjle den vil hjælpe dig med af holde et fast tag i tøjlen. så skal du arbejde med din baglance og din korekte siddestilling på hesten over springene..
    du må ikke lænde din mere frem end du gør på billedet da balancen bliver for tung uden foran og du kan risikere af falde på næsen efter springet.
    du skal give efter på tøjlen altså så det er dine arme der skal frem og ikke hele din krop smiley
    det der vil være rigtig godt af øve sig på er af ligge en masse bomme ud også trave over dem i letsæde og være eftergivende på tøjlen smiley
    lige så snart du har fundet balancen her kan man høje bommene og stadig stå i letsæde og arbejde med jeres fælle balance smiley

håber af dette giver lidt mening.
    siger slet ikke dette for af være ondt vil kun hjælpe dig smiley

profilbillede
  • #19   26. maj 2013 Jeg ved jeg skal have kortere bøjler, jeg kan godt bedømme afstanden men nogen gange "mister" jeg hende under mig, og jeg slipper heller ikke tøjlerne men lader dem "gilde" ud igennem min hånd, så jeg kan nå at samle dem hurtigt op igen efter springet.. smiley

• #20   26. maj 2013 Ny underviser kan desvære ikke lade sig gøre..

• #21   26. maj 2013 Som i kan se på dette billed, det er ikke altid slaske/løse tøjler over springet. smiley

profilbillede
  • #22   26. maj 2013 man skal jo ikke have kontakt til hestens mund hele tiden... nu springer jeg selv i cordeo, så ved det ikke er nødvendigt! man skal jo ikke holde balancen i hestens mund.. og TS kan se på det sidste billede hvor du har "stram" tøjle flyver dine knæ og dine tæer stritter og det tyder på at du ikke har balancen og holder den i tøjlen.
    smiley

• #23   26. maj 2013 Man behøver da ikke holde balancen i tøjlen, det er for at have føling med hesten hele vejen rundt smiley
    Og jeg får altid at vide af mine trænere, at jeg skal have kontakt til munden smiley

• #24   26. maj 2013 du har aaaalt for lange bøjler smiley os på det billede ^ det hjælper rigtig meget at få korte bøjler både for dig og for hesten smiley

• #25   26. maj 2013 har altid undret mig over at man "skal" have kontakt til munden kan i forklare mig hvorfor? smiley

• #26   26. maj 2013 For at have den rigtige balance efter springet, når man begyndet at springe højere.
    Hestene kan jo snuble, dykke osv smiley
    Men også for at få en god landing, så hesten går lige, så man kan få den rigtige linjeføring smiley
    Men der er mange grunde, men mine er primært de to smiley

• #27   26. maj 2013 hvordan kan det så være når hesten løsspringer at det går helt fint uden nogen der er fat i tøjlen? fordi de fleste heste der løsspringer strækker sig frem og ned for at bruge sine muskler. men med det samme der kommer rytter på strækker de ikke frem og ned mere?
    det er noget jeg altid har undret mig over smiley

• #29   26. maj 2013 Der er jo stor forskel på løsspring og spring med rytter smiley

Og vi bringer hesten ud af balance, så derfor kan de ikke springe på samme måde som ellers smiley

• #30   26. maj 2013 Altså der er faktisk en del der stadig strækker sig frem og ned med rytter på. Mange heste (især ungheste) gør det fordi de tror de holder balancen bedre på den måde. Derfor gør mange ungheste, men også andre heste det også med rytter på smiley

• #31   26. maj 2013 line: ja og derfor er det jo vigtigt at rytteren forstyre hesten mindst muligt ikke?
    og ellers forklar så hvordan jeg kan springe rundt på min hest i cordeo? smiley

• #32   26. maj 2013 Alle kan jo springe rundt i en cordeo med træning, men derfor behøver hesten jo ikke springe "korrekt" smiley

Og så kommer det også an på, om springet er over hesten tyngdepunkt smiley

For i en kombination er det vigtigt, at de ikke dykker, for så bliver de svære at ride smiley

• #33   26. maj 2013 hvad mener du med "korrekt"???
    min hest springer fint og er i super fin balance. bruger alle sine muskler (overlinie) korrekt. sætter korrekt af med bagbenene næsten hver gang. og vi springer også fint kombinationer? min hest er glad og i balance kaster ikke rundt med hovedet løber ikke stærkere, og stopper når je ber ham om det osv..
    smiley

• #34   26. maj 2013 Med korrekt mener jeg, at den som sagt ikke dykker, trækker skævt mm.

Og det er da dejligt, hvis din hest kan det i en cordeo, men det kommer helt klart også an på, om springet ligger over hestens tyngdepunkt smiley

• #35   27. maj 2013 men forstår stadig ikke hvorfor mn skal have fat i tøjlen?
    smiley

• #36   27. maj 2013 For ikke at være urolig og forstyrre hesten, og ikke at hænge ude på nakken af den. Og for at du kan komme hurtigt hen på næste spring uden at skulle samle op, det tager for lang tid og fortyrrer smiley

• #37   27. maj 2013 Du forstyre jo hesten ved ikke at give den plads? Og man kan da sagtens have løse tøjler over et spring også styre videre på næste spring??
    nu skal jeg have springundervisning af angelo (landsholdstræneren fra Amerika) af i morgen og jeg ved at han også syntes at hesten bare skal have massere af plads, han siger blandt andet: ridning uden bid er ikke magi! Men vil prøve at høre ham ad i morgen hvis jeg husker det.:)

• #38   27. maj 2013 Du skal da også give hesten plads, men ikke have tøjlerne slaskede smiley

• #39   27. maj 2013 hvad mener du med slaskede? smiley

• #40   27. maj 2013 At de hænger i en bue smiley

• #41   27. maj 2013 du må da give mig ret i at det er bedre at have en bue på tøjlen end at hænge bagefter og forstyre hesten? man forstyre ikke hesten ved at have en bue på tøjlen?
    smiley

• #42   27. maj 2013 Det er rigtigt, men det bedste er jo at have kontakt til hestens mund, uden at hænge bagud smiley

• #43   27. maj 2013 Fx som hende her: http://gkaplanphotography.files.wordpress.com/2011/09/mg_0934-version-2.jpg

Der har hesten plads, men uden at miste kontakten til hesten smiley

• #44   27. maj 2013 på det billede du har linket til kan man godt se hun har fat i hestens mund. mundenvigen bliver trykket op ad. også ligner det hun holder balancen med hænderne smiley
    kailie hvad mener du er godt løs tøjle eller "stram" tøjle? smiley

• #45   27. maj 2013 Du forstyrrer hesten ved at lægge armene for langt ud på halsen, det giver en masse uro samt dårlig opstilling. Og ja man kan godt have slaske tøjler og så styre videre på næste spring, men så er det bare ikke sikkert du når at få samlet op og sidde ordenligt igen, og så kan det være du ikke kommer over næste spring eller får et dårligt spring.

Ja hesten skal da have plads til at komme over, men det er ikke lig med slaske tøjler. En hest har fint plads selvom du stadig har kontakt til hesten foran.
    Fx her:
    http://hest.webgallerier.dk/galleri/619/628/471/3093648-anden-saerlig-race-roosgaardens-campari
    Holder ikke balancen i i tøjlen, hesten har fint plads til at komme over og jeg har fin kontakt til hesten, samt er parat til næste spring lige så snart jeg lander smiley

• #46   28. maj 2013 Tak for alle jeres svar og gode råd, dem vil jeg se om jeg kan bruge imorgen når jeg skal ud at springe igen. Ang. Bøjler jeg er godt klar over jeg skal have kortere bøjler så det behøver i ikke kommentere på. smiley

Kommentér på:
Dårlig vane-spring teknik..

Annonce