{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
586 visninger | Oprettet:

hvorfor vender den om? {{forumTopicSubject}}

Ja, mig og min part har et lille problem når vi rider på fælleden. Det er én speciel vej, hvor hun bliver som en anden hest. Hun vender om og løber altså traver, hun kan også finde på at bakke ned af en lille grøft der er på vejen. Jeg prøver at få hende på rette vej, men så kører hun helt op og bliver helt vild. Normalt bliver jeg nødt til at give op og skridte hjem. Også for min egen sikkerhed.
Hvad skal jeg gøre? Normalt er hun den dejligeste hest i verden og jeg gør ikke noget andet på den vej? Hun er aldrig oplevet noget skræmmende, for når ejeren rider der er der ingenting?

Hjæææælp!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvorfor vender den om?
  • #1   18. jan 2014 Træk hende frem og tilbage af vejen til hun er tryk ved vejen sammen med dig.

• #2   18. jan 2014 Har du overvejet at prøve at trække hende et par gange det kan være det vil gøre hende mere tryg smiley

Har selv haft en hest som gjorde det sammen, men det var bare fordi han var stadig og ville bestemme. smiley

• #3   18. jan 2014 måske prøv at få en anden rytter på hest med =) så hun kan se at det er okey =)

• #4   18. jan 2014 Tænker du over det når du når til den vej? Hvis du spænder op og gør dig klar til at hun løber, så kan hun mærke på dig er der er noget farligt der hvor i er på vej hen smiley

• #5   18. jan 2014 Jeg prøver nogle gange at stige af før vejen og trække hende, men så løber hun bare i cirkler om mig og løber væk i galop.
    Jeg prøver virkelig at slappe helt af og jeg synes ikke selv at jeg spænder op osv, fordi jeg hver gang har en sikkerhed om at hun ikke gør det, men det gør hun som regel alligevel smiley

• #6   18. jan 2014 Jeg er enig med Rikke i at det også kan være dig som ubevidst forstærker det. Hvis du tænker 'hesten løber, hesten løber' så er der meget større chance for at du løber. HVis du tænker 'hun løber ikke, hun løber ikke', så har hjernen desværre en tendens til at fjerne 'ikke' så du stadig forestilelr dig en scene hvor hesten løber.

I stedet skal du tænke noget alla 'hun går pænt', 'hun forbliver rolig' og så se for dig selv hvordan hun går stille og fint forbi. Det vil hjælpe dig til at slappe af så din hest fornememr at den ikke vil blive ædt. Selvfølgelig vil den nok stadig skulle forbi det et par gange, men du vil så ikke længere bekræfte hende i at i nok hellere må skynde jer væk, for ikke at blive ædt smiley

• #7   18. jan 2014 det gør jeg også smiley Jeg føler mig "sikker" om at hun ikke løber og spænder ikke i kroppen smiley

• #8   18. jan 2014 Ud over det de andre siger kan det også være hesten fornemmer nogle energier ved den vej som den ikke oplever andre steder.
    ..Og du forstærker det nok også lidt. smiley

Men har der nogensinde været sket nogle uheld eller lign ved den vej? et eller andet? måske selv noget du ikke kender til.

Nu ved jeg ikke om du tror på den slags.. men nogle ting forbliver bare uforklarlige smiley

Det kan også være den ser et eller andet som den er bange for? et blad der lægger forkert, en sten i græsset osv.. smiley

• #9   18. jan 2014 gør andre heste det også? og gør den det også når du rider med andre? smiley

• #10   18. jan 2014 Prøv og ros hende hele tiden, så snart du kan mærke på dig selv at nu begynder du at tænke over det - UANSET hvad du så end tænker om det! Ros hende, snak med hende hele tiden, imens du koncentrerer dig om at have afslappede skuldre, og har en normal og rolig vejrtrækning.
    Når hun så løber så skal du vende hende, se hvor du vil hen og fokuserer på det. Ikke kigge hvor hun bakker hen af, KUN på vejen i skal hen til. Sæt dig i sadlen så du slet ikke laver noget. Har hun brug for at kigge så lad den, men ellers driv frem. Og driv, driv, driv, UDEN at slippe noget pres indtil den går frem igen, også masser af ros, og starte forfra smiley

• #11   18. jan 2014 Ja, hun virkelig nemlig også lidt bange. Altså hun er helt fin hele det første stykke, men når hun kommer til dén vej, bliver hun bange for ALT og jeg synes ikke selv jeg forstærker det, hvad andet skal man gøre end at slappe af i kroppen og ikke tænke på det? smiley Jeg glemmer det nemlig lidt når vi kommer ridende, det er bare lige pludslig? smiley

Tak Rikke, det var et rigtig godt tip! Skal klart prøves smiley

Når jeg rider med andre er der ingenting forresten smiley

• #14   18. jan 2014 okay tak, det skal også prøves smiley

• #15   18. jan 2014 Jeg vil tro, at den har lært at det virker, at opfører sig sådan.

Hun har måske et par gange ved et tilfælde vendt om der, fordi hun måske er blevet bange for noget. Og hvis du har givet hende lov til det, så lærer hun at det virker, fordi hun får 'fri'.

Prøv i en periode kun at rid forbi der, når du har en anden med. Ros hende meget når I går forbi der. Så går det måske over, fordi hun lærer at man skal gå forbi. Hvis det ikke virker, så prøv at tage en hjælper (på gåben) med, der kan hjælpe dig. Hav en masse lækre godbidder med - fx gulerødder - som I propper hende med, når I går forbi der. I skal tage det i små skridt. Først skal hun bare et par skridt ind i det 'område' hvor hun vender om. Giv godbid og vend om og gå hjem. Gør det nogle gange (ikke nødvendigvis samme dag) og øg så længden med et par skridt eller en meter. Men husk at stoppe før hun selv vender om. Sådan fortsætter i. Hvis hun vender om af sig selv, så er I gået for langt frem.

Så husk: et par skridt ind i 'området', lækker godbid og ud igen, inden hun selv når at gøre noget. Du skal være meget påpasselig med, at hun ikke kommer i den situation og får succes med adfærden.

• #16   18. jan 2014 Mange tak! Gode ting i kommer med, skal alle prøves :))
    Tror jeg starter med den "nemme" udgave, med godbidder smiley

• #17   18. jan 2014 Husk at bruge godbidder hun er rigtig glad for, og også gerne nogen der tager lidt tid at tygge. :o)

Jeg vil også anbefale at tage en hjælper med, så I er to til at holde hesten, hvis det går galt.

• #18   18. jan 2014 det skal jeg sørge for. Tak smiley

• #20   18. jan 2014 Hmm... Jeg har bare oplevet at at hun begynder at hidse sig op og løbe rundt ... smiley

Kommentér på:
hvorfor vender den om?

Annonce