{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
962 visninger | Oprettet:

Hvis hesten bukker. {{forumTopicSubject}}

Jeg har problemer med at min hest er begyndt at bukke, jeg er i tvivl om hvordan jeg skal reager.

Han bukker når jeg ligger benene til ham.

Hvis han ikke gider/tør gå forbi noget, når han ser sig farligt på noget, og jeg presser ham bukker han til jeg falder af, han løber ikke men bukker på stedet til jeg falder af,

Han er tjekket af kiropraktor og der intet. Jeg vil bare gerne vide hvordan jeg skal reagere, skal jeg råbe af ham, blive sur, eller rose når han står stille??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis hesten bukker.
  • #2   8. feb 2014 Er det generelt, når du lægger benene til, at han bukker, eller kun, når du vil have ham forbi noget, han synes, er farligt?

  • #3   8. feb 2014 Nicoline: det er sku da dumt at rose en hest, der bukker.
    Altså min part, sidst jeg red en skovtur på hende, begyndte hun på lidt ala det samme, men jeg kan mærke inden hun gør det. Så jeg steg af, og trak hende forbi det. For det er jo den er går forrest der er føreren. Hvis den ved du bestemmer, så skal du bare gå forrest, og vise at det ikke er farligt. Stige op igen, og rose den og så istedet for at ligge benene til så måske bare klikke med tungen, eller lign. Måske træne det rigtig meget en dag, hvor du ikke har travlt, så du ikke bliver sur.
    Og bare tage nogen dage, hvor du går forbi det farlige.

    Men du skal jo også passe på, du ikke stiger af når den bukker, for så lære den den bare skal gøre det for at få dig til at hoppe af. Det er ret svært at finde en balance mellem det, men altså.. Håber du finder ud af det.


  • #4   8. feb 2014 Måske er den lidt kilden smiley hvis han er ny skal i måske bare lige lærer hinanden at kende, hvis du har haft ham i lang tid kan det være at han enten bare vil prøve dig af en gang mere, eller måske bare lige pludselig er blevet kilden ved berøring af benene smiley min ene pony gørligt det samme men det er mest for at drille smiley

  • #5   8. feb 2014 Hvad gør du når du er faldet af?

  • #6   9. feb 2014 Hvis jeg falder og stadigvæk har fat i ham gør jeg intet ud over at trække ham over til det farlige og der efter roser ham hvis han snuser til det. hvis jeg falder og han traver et stykke væk går jeg over til ham, går han mig i møde roser jeg ham så snart han er tæt på mig, men står han stille trækker jeg ham bare over til det farlige. smiley

  • #7   9. feb 2014 Hopper du op igen? smiley

  • #8   9. feb 2014 Ja de fleste gange, det kommer an på om jeg slår mig. smiley

  • #9   9. feb 2014 Kan du huske hvad du gjorde første gang han bukkede dig af? smiley
    Hvis du gav ham fri derefter, har du nok svaret der.... smiley
    Så har han lært han kan få fri ved at vippe dig af, ergo tillært adfærd...


  • #10   9. feb 2014 Første gang smed jeg ham op i ridehuset hvor han fik løbet et par runder og så fik han fri, men du har sikkert ret.. smiley

  • #11   9. feb 2014
    Skal der ikke gå relativ kort tid mellem handling og konsekvens før hesten kan koble dem sammen? Tænker bare at så "dumme" heste teknisk set er, så er der langt imellem og ligge på jorden og at hesten står på folden.

    Mener at belønning og/eller straf skal falde inde for ganske kort tid, før hesten kan koble det sammen.


  • #12   9. feb 2014 Efter som jeg ikke satte mig op igen fik han vel også "fri" i hvert fald for en rytter??

  • #13   9. feb 2014 Krikken: Hvis rytteren ikke hopper op igen, så har den jo "fået fri"... Tror snildt de kan koble tingene sammen, trods der går minutter mellem, ihvertfald lige i denne situation smiley

  • #14   9. feb 2014
    Så kobler hesten sammen at presset forsvinder hvis den bukker, ikke at den får "fri".
    Lidt som hvis man presser til hesten, den går i vejret og man så slipper presset. Så belønnes hesten.

    Selvom det er vældig svært og sidde fast ind imellem hvis hesten er i fuld buk. Med heste der siger fra når de er bange, så er det en eeeeevig balance gang og vide hvornår man kan presse lidt. Jeg har en der enten bliver sur eller bakker hvis man presset og hun er bange. Bliver man ved kan der godt komme et buk.

    Har du prøvet og lade ham stå, bare stå noget tid - mere end du måske lige syntes er sjovt? Også presse bare lidt frem, måske det kun er et skridt i går frme?


  • #15   9. feb 2014 Krikken, nej, jeg undervurdere desvære ofte hvor bange han bliver og kommer derfor til at presse ham for meget, men det var en godt råd. smiley

Kommentér på:
Hvis hesten bukker.

Annonce