{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.750 visninger | Oprettet:

hvad kan jeres 3-4 års ? (Ridning) {{forumTopicSubject}}

Hey dejlige piger.

Står med min dejlige lånehyp på lige knap 4 år som jeg har tilredet, og nu tænkte jeg at det kunne være sjovt at se hvad jeres 3-4 års ka under rytter..

Min er lidt bagude i tilridningen da han kom sent igang men vi galopere da rundt!

Smid gerne et billede ved hvis i vil ! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvad kan jeres 3-4 års ? (Ridning)
  • #2   4. apr 2014 Han er 3 år (bliver 4 år i maj) og kan skridte og trave på 20 meter volter, skråt igennem og volte tilbage. Jeg har ikke taget hul på galloppen endnu da han stadig ikke er så styrbar, men regner stærkt med at det kommer snart. smiley

• #3   4. apr 2014 Min kan endnu ikke noget fra ryggen, da jeg venter til hun er 4 år. smiley

• #5   4. apr 2014 Jeg tilred hende her på 2 1/2 måned, og hun var helt klar oppe i sit hoved.
    Hun kunne skridte, trave og galopere. Ride skråt igennnem, lave volter i alle gangarter.
    Hun var 3 år, jeg tilred hende for min mors veninde.
    Mentalt var hun helt med, og skulle ikke gøre svære ting, eller ting hun ikke havde lyst til.
    Hun var den nemmeste. <33

profilbillede
  • #6   4. apr 2014 Ingenting smiley
    Han blir 4 om en uge smiley

• #8   4. apr 2014 Julie: Wow, den er da redet meget?

• #10   4. apr 2014 Julie:
    Dernæst piaff? Det er vidst lidt tidligt er det ikke ?

• #11   4. apr 2014 "Min" er godt nok 5 år, men altså hun kan ikke ret meget alligevel.
    Hun kan skridte og trave med rytter, vi træner at hun skal flytte sig for schenklerne - bemærk: IKKE schenkelvigning - samt der arbejdes på galopen. Hun bliver 6 til sommer, men vi har bestemt ikke travlt smiley

• #13   4. apr 2014 Min bliver fem i år og hun kan skridt, trav og galop, men er ikke stabil i nu kan næsten gå stabilt i biddet i skridt men der er lang vej

• #14   4. apr 2014 Vi har 2 3-års som er sendt i tilridning, og de ville kunne skridtes, traves og galloperes på stor volte og 20-meter volter, når de kommer hjem om en måned eller to.
    Så har vi en 4-års som blev tilredet i vinters, men hun keder sig med 'sandkasseridning', så hun bliver redet på tur i stedet, hun kan skridtes og traves løs og galopperes i longe.

• #15   4. apr 2014 min lille basse på 4 han kan allered changerer... så ja han vil så gerne lave noget som han egentlig ikke skal, men hvis han har lyst så skal han have lov til at lave dem smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=NDjkg99GZ2U

• #16   4. apr 2014 Min 4 års islænder er fuldt styrbar i skridt, tølt og galop, traven har hun endnu ikke vist. Så kan hun også lave volter og slangegange smiley Dressur gør vi ikke så meget i lige nu, vi vil hellere ud og ride lidt tur, så hun kan få opbygget en god kondi.. Og ja så er det bare lidt sjovere at ride tur smiley

• #18   4. apr 2014 Min er 3,5 og vi gjorde ham ryttervant i sommers, og her for en lille måned siden gik vi igang igen. det skal lige siges at vi tilrider udenfor og på hvad der vel svarer til sandfold så uden bander eller barriere, og han kan skridte og trave frit med rytter men skal lige lærer lidt mere at være styrbar før vi sætter i galop frit. han er en hest med egne meninger og derfor tager vi os ekstra god tid med ham for ikke at få dårlige oplevelser, og det har vi endnu ikke haft og han kommer løbende hen til hegnet når jeg kommer smiley

han har svært ved at vende sig til at kommandoen nu kommer ovenfra og ikke fra enden af longen, så det er også noget vi arbejder stille og roligt på, uden forvirring. Jeg går efter at starte den første LC1 i efteråret måske august eller sep, men vi har bestemt heller ikke travlt.

nå ja han er også vant til pisk og brug af schenkler. dejlig fyr smiley
    jeg syntes det lyder fint det du har gang i, og ikke som i har travlt og det er tit og ofte det man får de bedste resultater ud af. hesten skal nok selv fortælle hvornår den er klar til næste skridt.

• #19   4. apr 2014 Ham jeg har stående, han er godt nok lige blevet 5 år, kan skridt, trav, gallop.
    Går stabilt i alle gangarter.
    Kan alle figurer, så som 20m volte, 10-15m volte(% gallop), slangegange(%gallop), linjer, skråt igennem osv.
    Han er påbegyndt sidebevægelser, parader og indspringning smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #20   4. apr 2014 Julie: det er vel en joke det der?

Hvis ikke, så ville jeg holde det for mig selv, og overveje om det måske er at forlange -bare en smule- for meget af sin hest smiley

• #21   4. apr 2014 Hmm.... Jeg kunne godt forestille mig at Julie måske har skrevet sådan for at se hvor mange HG kommentarer der kan komme ud af det hehe.
    En hest på knap 4 år, skal naturligvis ikke kunne gå versader, traversader og starte med at lære Piaffere, det er jo det glade vanvid, så jeg håber virkelig at det er skrevet for at forarge.. Det lykkedes btw;)

• #22   4. apr 2014 Min på 4 er stabil i alle 3 gangarter, så nu skal vi træne lidt overgange, så han bliver klar til championat i juni og egnethedstest i november smiley

Begynder først på samling og sidebevægelser næste år, da ingen 4 års er stærk nok mekanisk eller psykisk til mere smiley

• #23   4. apr 2014 Min kan intet med rytter på ryggen endnu smiley Han bliver 4 år til september og vi går i gang med tilridningen til August smiley

• #24   4. apr 2014 Rettelse: min kan nu trave rundt på begge volter i longe - uden at snurre rundt 10 gange smiley

profilbillede
  • #25   4. apr 2014 Julie: Jeg håber Rebecca har ret og dit indlæg er et forsøg på at være sjov.. jeg er bestemt ikke hysterisk og mener de fleste kan rytter tilvænnes som 2½-3 års og tilrides som 3-3½ års.. men synes det er alt for meget der forlanges af din hvis det er sandt, den kan umuligt nå at være stærk nok til at tænke i piaf

• #26   5. apr 2014 Min der lige er blevet 4, har jeg brugt 1 år på at ride ligeud og atter ligeud, på tur... Han kan alle 3 gangarter, vi er fornylig begyndt på bane ridning og alt det basale med at have styr på at runde sig for schenkel, flytte sig for vægten osv... Grund dressuren... Vi er først begyndt at trave på bane fornylig ligeledes og galoppen tager vi hul på i næste uge smiley
    Han rides max 4 dage om ugen, fri 1 dag om ugen og laver noget andet de sidste 2 dage smiley
    Er påbegyndt løsspringning i år først...

Han er nok 6 inden han er fuldt ud færdig tilredet, men det er netop mit mål at tage dem fra 3 år og bygge dem grundigt op over 3 år.... smiley

• #27   7. apr 2014 Meget af det er jordarbejde.

Vil forslå jer at tage til et ungheste championat for 4 års og se hvad der går videre.

• #29   7. apr 2014 Een ting er hvad der går videre, en anden ting er hvad der er etisk korrekt overfor hesten. smiley

Og hvis du ser 4 års til championaterne, som går versader, og påbegyndt piaffere, så er det ikke noget at stile mod.

Hesten skal være fysisk med, men den skal sørme også være mentalt med.

Jeg ku godt presse på, så jeg om 14 dage ku ride rundt på min uden longe.
    Men mentalt er han slet ik klar. Jeg vil få en trist og undertrykt 4 års, som gør hvad der blir sagt, fordi det har den lært at den skal.
    Jeg vil hellere ha en 4 års der gør hvad man beder den om, fordi den synes det er sjovt. Jeg beder den nemlig aldrig om at gøre noget, jeg ved den ik kan smiley

• #30   7. apr 2014 Julie - fordi hesten har lyst til at arbejde, betyder det ikke, man skal udnytte det for fuld skrue og bare ride derud af. Jeg ville knap ride en ældre hest i fuld træning 40 min 5 gange om ugen, så jeg synes dit træningsprogram er helt hen i vejret til en 4 års.

Hvis den er sød er stabil, hvorfor så kræve mere? Den skal jo ikke kunne andet end at gå stabilt og lave overgange til championat og egnethedstest - hvorfor skyde over målet?

Jeg er slet ikke forskrækket over at man rider sin 4 års. Synes kun det er godt for dem, hvis det er med omtanke om, hvad strukturerne i den alder har godt af. Og de har i hvert fald ikke godt af hårdt, koncentreret arbejde. Èn ting er, at musklerne hurtigt bliver klar, men led, ligamenter og sener tager mange år om at blive stærke nok til at klare hård belastning, og er ved unge individer ekstra bløde. Og det er jo især i disse strukturer sportsheste ofte er belastet.
    Du be'r jo nærmest om slidgigt i hovleddene, når den er ældre, når du kører så hårdt på. For når musklerne og senerne ikke er stærke nok til alle de her fine øvelser, du laver med den, så har den ingen anden mulighed end at hænge i andre strukturer, og det bliver så ligamenterne, og det har de overhovedet ikke godt af.

Du burde læse lidt om, hvad guruer som Hasse Hoffmann og Carl Hester mener om hvordan en 4 års bør trænes. De er ikke enige med Andreas Helgstrands træning af ungheste.

Jeg så også hans spanske rytter ride sin 5 års ud i passage til DV's championat, og jeg var ved at brække mig. Den taktede af H til og var tydeligvis ikke klar til det. Der er jo en grund til, at man ikke MÅ ride LA'erne og M på unghestene. Det er fordi, de ikke fysisk kan være klar, og fordi man vil skåne dem for fremtiden.

• #31   7. apr 2014 Jeg synes, det var ekstremt lærerigt at høre Carl Hester ride fremmedryttertest og høre, hvad han lagde vægt på hos en 5 års.
    Det var selvbæring, lethed, ligeudretning og arbejdslyst.

Hvorfor træne alt muligt andet?

• #32   7. apr 2014 Julie.
    Som hovedregel, vil jeg give dig ret i at de der til unhestechampionaterne går videre efter min mening også går for samlet af så ung en hest at være.
    Når det så er sagt, så bliver de vist i skridt, trav letridning, og travøgning på diagonalen, overgang fra trav til skridt, og forlængelse af tøjlen. Af øvelser er det en slangegang på 2 buer, og du får absolut INGEN chance for at vise at hesten kan hverken piaffere, versade eller traversade, for det skal den ikke kunne i så ung en alder.
    Jeg er ikke pivet, og mener bestemt også at man kan stille hesten for udfordringer i en ung alder, men jeg syntes på ingen måde at en hest på knap 4 er parat til at piaffere. Det kræver stor styrke hos hesten, en styrke som en 4 års slet ikke har,mog en samlingsgrad og bæring som den på INGEN MÅDE skal kunne mestre i så ung en alder. Og det kan godt være at din 4 års af sind forsøger at behage dig og gøre sit bedste når du præsentere den for alle disse øvelser, men det betyder bestemt ikke at den trives med det! Jeg ville syntes det var okay hvis du så småt var påbegyndt lidt lette sidebevægelser/flytte for schenkel, og evt lidt kontraversade så den har støtte af barrieren, men med forlangelse af ganske lidt.
    En god hovedregel er at en 4 års rides ca 4 gange om ugen, og så kan du evt trække en tur i fri natur en dag eller 2 mere. Jeg syntes bestemt at du lægger et for stort pres på din hest, og jeg tror at du har et lidt forkvaklet syn på hvad der kræves af de 4 års heste til unghestechampionaterne. Også hvis man skal blande sig i toppen, hvis din hest har gangarterne her til.... Det er trods alt Gangarterne der har det største at skulle havde sagt!!

• #34   7. apr 2014 Men Julie.... Kan du give mig bare EN grund til at lære en knap 4 års øvelser til intermediare og grand prix (altså over over M niveau )... Whats the rush?

• #35   7. apr 2014 Det handler ikke om, at jeg gerne vil hakke på dig. Det ligger mig bare meget på sinde, da jeg generelt synes at mange ungheste er forkert redet. Som sagt er jeg ikke forskrækket over (som nogen), at man rider sin unghest, men jeg synes man skal gøre det med omtanke for holdbarhed - slider man eller opbygger man strukturer. Og med omtanke for grad af uddannelse - bygger man et solidt grundlag for videre uddannelse eller lægger man overbygning på, før der er fundament.
    Hvor jeg så mener, at du slider frem for at opbygge, når du vælger øvelser frem for ligeudretning, og at du lægger en overbygning på et ekstremt skrøbeligt fundament frem for at gøre fundamentet stærkt og så nemt overbygge om et par år.

Man øver desuden ikke selvbæring hos en 4 års gennem sidebevægelser og samlingsøvelser. Sidebevægelser kan være samlende og løsgørende, men selvbæring fås gennem styrketræning af muskler og led samt balancetræning. Dette fås gennem veksling mellem ligeudretninger og sidebøjninger og overgange fra gangart til gangart og frem og tilbageridninger.

• #36   7. apr 2014 Min treårs kan gå i longe med indspændinger og udstyr, når han har nok balance og styrke til at kunne bære mig bliver han tilredet hvorefter han får pause. Han går i longen maks 3 dage om ugen i 15 min ca. smiley

• #37   7. apr 2014 Alle heste er forskellige både i psyke, naturlig ridelighed og fysisk styrke. Min 4-års blev redet til og gik hoppekåring i sommers, fik en pause og blev startet langsomt op da jeg købe hende i december. Da jeg fik hende kunne jeg ride rund i skridt, trav og galop på den store bane og på cirkelvolter. Siden da har jeg max redet hende 2 gange om ugen, og ikke særligt længe ad gangen, og nogle gange har hun haft pauser på 2-3 uger pga. tabt sko, manglende tid osv.. Min hest er bare så ufatteligt lærenem at jeg ikke kan blive ved med at bede hende om det samme, som hun har gjort tusind gange før, det er hendes psyke ikke til. Hun skal udfordres, og selvom jeg ikke rider hende længe ad gangen og heller ikke særligt ofte, så leger vi en masse med schenkelvigninger, lige parader, tempovekslinger, versader, kontraversader osv, alt sammen for at gymnasticere hende og give hende lov til at sætte de rette muskler og vokse sig stærkere så hun stille og roligt kan bære at gå rundt i selvbalance og med den bæring som hun fra naturens side har fået smiley

• #38   8. apr 2014 Nu er muskler ikke det eneste en unghest skal opbygge. Strukturer som sener, knogler, ligamenter og ledbrusk/-kapsel tager mange år om at gøre stærkt.
    Det er jo den klassiske styrketrænerfejl. Man begynder at træne, og det går lynhurtigt med at blive stærk og hurtig, men efter nogle måneder står man med en lednær skade, fordi man ikke har taget hensyn til de førnævnte strukturer.
    Ja, som sagt, så mener jeg, at man beder om kronisk hovledsbetændelse, hvis man kun rider rundt på buede spor med sin unghest. Man skal ud på hårdt underlag på lange lige spor.

• #39   8. apr 2014 Laura. Du skriver [i][Alle heste er forskellige både i psyke, naturlig ridelighed og fysisk styrke. /i] og det vil jeg give dig ret i. Men som Anna skriver, så er alle heste derimod ens når det kommer til alt under hovedhøjde, og sener og ligamenter er ikke klar fordi hesten psykisk er klar. Det er her man som rytter skal være dygtig nok til ikke at stille sin hest udfordringer som den ikke er klar til. Hesten skal ikke straffes på sigt grundet stor ridelighest og arbejdslyst.
    Når det så er sagt, syntes jeg ikke at du som sådan forcerer ved de ting du laver med din hest, så længe du ikke beder den om særlig meget i øvelserne.

• #40   8. apr 2014 Min bliver 3 her om 2 mdr, og han kan æde og skide smiley

Ej pjat... Han har haft elastik gjord & underlag på ryggen, hadt dækken på, kan få løftet alle 4 ben, kan trækkes med på begge sider, bakke, ha hovedtøj på osv osv

Intet vildt eller voldsomt, han begynder først at blive redet til foråret 2015 - jeg værdsætter holbarhed på hesten højere end at skynde mig frem i verden og vise hvor super han er.. smiley

• #42   8. apr 2014 Det var faktisk ikke meningen at jeg ville kommentere i dette emne, jeg blev jeg forarget over Julies unghest, især fordi jeg så dine videoer hvor der er filmet at du rider rundt på din unghest på hestens 3 års fødselsdag. Hvornår har du tilredet ham så?

• #43   8. apr 2014 På med en stram glidetøjle og så afsted ik Julie... Super meget HMS over det!! smiley
    Og hvis der kommer en kommentar med "Hvordan tror du hingstene til Herning rides og gøres klar" så BRÆKKER jeg mig!!

• #44   8. apr 2014 Ej, nu skal i også være fair overfor Julie, fordi hun rider en hest anderledes end i andre er der ingen grund til at anklage hende. i har ikke set Julies ridning Live. og må sige at filmen hvor hun rider hendes tre års, viser ikke en hest der presses i holdning m.m måske kunne man have ventet et halvt år ekstra. men TS spørger hvad jeres heste kan. lad da være med at tromle andre fordi de ikke gør som jer. og Julie ændrer nok ikke sin ridning, bare fordi et par HG tøser siger at hun gør det helt forkert. og det skal hun heller ikke gøre pga jer. det skal hun hvis hun kan se logikken i det og føle det på sin hest. kom nu HG´er og drop de usmagelige kommentarer

• #45   8. apr 2014 Jeg kan ikke og vil ikke lade dobbeltmorale gå ubemærket hen.... Såre simpelt....

• #46   8. apr 2014 Altså min unghest kan ikke det helt store.
    Men vi tager det stille og roligt smiley

Hun kan ride tur (IKKE ALENE) og der er da også nogle ting der spiser

hun kan ride i skridt og trav stabilt.

vi kan springe de helt små spring xD

Og så er vi påbegyndt på galoppen smiley

• #47   8. apr 2014 dengang jeg havde en 3 års tog det mig 1 helt år om af vænne den fra jorden. dernæst 5 måneder at blive stabil i longen. og var stabil i skridt og trav, samt i øvelser som volter, skråt igennem, og volte tilbage på 2 år smiley Jeg havde galloperet på den hest 4 gange i mit liv smiley

Det tog mig bare hele 2 år om det.. årsagen var vi slet ikke klingede sammen da hun kom fra et sted hvor hun havde gået vildt ved hestehandlere hele sit liv hvor hun såmænd kun var vant til en grime, foder og en trailer.. sørgeligt men sandt.. så hun var en meget stresset, forvirret hest. som jeg desværre solgte i håb om en god ejer ville tage sig af hende og binde sig med hende så hun kunne få et godt liv.. men af den håb om hun ville få et godt liv braste sammen efter 24 dage da jeg fandt ud af ejeren var hestehandler og havde sat hende til salg allerede efter første dag.. har ingen ord for den kvinde smiley

• #48   8. apr 2014 Dette er min hest i tilridning! Dog bliver hun kun 3 snart men hun er kun blevet redet i en måned. Hun skal skridte, trave og galopere. Og så gå pænt.... (og slå rigtig an i galop smiley

profilbillede
  • #49   8. apr 2014 vil langt fra kande den "bag ud i tilridningen" når den snart er fire..
    personligt syntes jeg at det er for tidligt, men vi er jo forskellige:D

• #50   9. apr 2014 Min 4,5 års (Ifølge DRF 5 års) kan:

Dressur;
    Gå nogenlunde stabilt til biddet i skridt og trav (Så stabilt som en ung pony nu kan, uden at smide ryggen)
    Galop på 20'meter volter, ligeudrettet spor og nogen gange søge ned efter en god opvarmning.
    Overgang fra skridt til galop (Slet ikke ordentlig endnu, mangler lige finpudsningen)
    Nogenlunde stabil øgning i traven.
    Påbegyndte skridt versader (Bliver brugt til opvarmningen)

Og det er sådan det jeg lige kan komme i tanker om. Da han er så ung er træningstiden vel på en 15-20 minutter udover opvarmningen (15 min. i skridt for løse tøjler og vigning fra schenkel for at forfine hans hjælpere/gøre ham opmærksom på mine ben, uden brug af tøjle)

Og i springningen (Som vi rider 1 gang ugentligt) rider vi ca 50 cm. i bane (Da jeg ikke tør mere! :P) og med en dygtig rytter, 100-105 i enkeltspring.

Men lige nu bliver der mest fokuseret på at få ham til at søge neeeeed med halsen i galoppen og slappe mere af, så han ikke haster afsted. PT. er vi nået til at han faktisk kan lave en 20 meter volte helt uden tøjlehjælp, i en rolig og taktfast galop - Dog mangler vi stadig lige at få hovedet ned og frem, istedet for at rende som en traver. Men det kommer stille og roligt, det er bare et tegn på at han ikke har styrken endnu.

Og til vedkommene der rider sin pinto i Piaff.. Når den er 4 år gammel.. Hold da op. Det er jo helt vildt! Og mig som syntes min hest var langt fremme i udviklingen mht. ridning. Wow. Ifølge dit billede har hesten på ingen måde røven med. Hvorfor hulan så øve det? Det er jo et klart tegn på at den ikke er klar..

• #51   9. apr 2014 sandra: Det var en tastefejl ik? Den blir snart 4, ik???

• #52   9. apr 2014 Min bliver 4 til maj
    Han kan alle gangarter
    Tilbagetrædninger og er påbegyndt versader

• #53   9. apr 2014 Jeanette - Du skal nok ikke regne med det! smiley Det er utrolig at man stadigvæk tilrider som 3 års efter all den forskning der er vist.. smiley Hvorfor ikke vente til ca 4 år og tage det stille og rolig derfra?? smiley Fatter ikke at mennesker kan være så egoistiske at de vælger at ignorere anbefalinger bare fordi de skal nå stævner og kåringer. Synes det er så sørgelig at hesten kommer i anden/sidste række. smiley
    Og at DRF/DV ikke sætter kravene et år frem er skandaløst! Jeg væmmes smiley
    Mvh TT

• #54   9. apr 2014 Ej okay, slap af.. Min islænder hingst er da også blevet 'tilredet' i alle 3 gangarter som 3 års.. Nu fylder han snart 4, og har haft voksepause i et lille halvt år.. Og dyrelægen roser ham utrolig meget.

Og faktisk viser forskning AT DET ER SUNDT at belaste benene og senerne med vægt fra 2,5 års alderen af (Så vidt jeg husker!) men altså belastning er jo ikke fuld ridning 5 dage i ugen.. Til trods for Stjarnis voksepause sidder jeg da stadigvæk på ham uden sadel og skridter 5 minutter på banen i grime hver anden-tredje dag. Ganske enkelt for at holde ham 'igang'. Den rigtige 'ridning' kommer først når han er fyldt 4 officielt da han lige vokser..

• #56   9. apr 2014 Tjaaa. den dag jeg får ismule og jeg gennemtænkt jeg skal have den fra føl af.. jeg synes selv det godt nok er svært at sætte mig op på unge heste da jeg stadig føler de er alt for unge.. jeg ville helst fortrække at rider seriøst ridning når hesten er gennemsnitligt 5 år og over.. alt fra jordtræning til skridteture kan gøres på de 2 andre år.. men det jo min holdning smiley Andre mener jo det er bedst at tilride som 3 årig, såsom nogen synes det er bedst some 4 årig smiley

• #57   9. apr 2014 Hun er 3 om lidt og der er en regel om at hun må blive redet det år de bliver 3. Og det går stille og roligt. Og de må blive redet når de er 3 år og hun bliver 3 lige om lidt så det kan ikke skade. Så nej det var ikke en tastefejl...
    (hun skal også hjem på en voksepause)

• #58   9. apr 2014 sandra: Der er ingen regel med at de må tilrides det år de bliver 3? Hvad så med de heste der er født om efteråret, syntes du også det er okey at tilride dem om foråret det år? Hvor de reelt set kun er 2½?
    Jeg forstår ikke man kan få sig selv til at sende en hest i decideret tilridning inden den er fyldt 3, hvor den tvinges ned i en falsk holdning og der forlanges alle 3 gangarter indenfor en måned... Det er dælme ikke sundt, muskler, led, sener og ligamenter kan slet ikke nå at følge med på den måned smiley

• #59   9. apr 2014 Jeanette:
    Den eneste grund til at hun er sendt til tilridning er at vi har fået af vide af mange at vi sagtens kan sende hende i tilridning nu (nogle som har forstand på heste).
    Og hun vokser næsten ikke mere og er robust osv så hun sagtens kan holde til at blive tilredet nu. Og hun er næsten 3. hun er bestemt ikke blevet tilreddet som 2 et halv års.
    Og som jeg skrev kommer hun hjem på en vokse pause i morgen.

• #61   9. apr 2014 Så er det der jeg skal komme og sige vi er i gang med tilridning af en over 10 års welsh xD
    Ej, men på 3 træning kunne hun få hackamore, bomløs sadel og spændt gjord + få lagt vægt i stigebøjlen smiley Hun er blevet arbejdet med som føl smiley

• #62   9. apr 2014 Min 4 års minature hingst kan køre ture smiley Og så kan han charmere damerne smiley Thats it...

profilbillede
  • #63   9. apr 2014 Vi har hver vores meninger og syntes ikke vi skal diskutere det...

• #65   9. apr 2014 Hun får en kæmpe vokse pause også. Og nu er det sådan at man må tilride en hest når den er 3 så hvad er problemet?
    Men syntes ikke vi skal diskutere det... Så hvis du mener at hun vil blive fuldstændig ødelagt så lader jeg dig syntes/tro det! smiley
    Tager også hensyn til at hun er unghest så har ligesom planer med alt det der pause...

• #66   9. apr 2014 Det kan godt være en 3 års ser klar ud og virker klar psykisk og fysisk men det er ikke ligamenterne! Det har forskere fundet ud af og derfor anbefaler de at hestene først får en belastning af rytter når de er 4 år (+-6 mdr) Uanset race smiley

• #67   9. apr 2014 Team Tindur:
    Det vidste jeg ikke noget om? Men som jeg har sagt mange gange før får hun pauser når hun kommer hjem! smiley

• #68   9. apr 2014 Sandra - desværre er skaden jo sket... Men så ved du det til næste hest. Jordarbejde og forberedelse til rytter frem til ca 4 års alderen smiley Her er forskningsrapporten som Amerikanske Dr. Deb Bennett har givet ud. Hun har forsket på hestes knoglebygning og skellet i over 30 år. Den første del omhandler galopheste men så kommer hun ind på det der gælder alle heste ift hvordan de vokser indvendig. Hun siger det at de jo vokser indvendig og lidt i højde til ca. 8 års alderen men at fra de 4 år (+- 6 mdr.) så har de godt af lidt belastning så længe den tager højde for biomekanikken. Men her kan du selv læse smiley Den er på engelsk smiley
    Mvh TT

http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf

• #69   9. apr 2014 Team Tindur:
    Tak nu ved jeg det da smiley Nu har jeg helt fortrudt at hun er kommet i tilridning og frygter helt at hun dør tideligt.... smiley Ville ønske at jeg kunne spole tiden tilbage.
    Men ja det er der jo dsv ikke noget at gøre ved nu! smiley

• #70   9. apr 2014 Sandra - dør tidlig gør hun ikke.. Årsagen til at mange heste dør tidlig er overanstrengelse hele livet igennem + sygdomme. Ikke fordi de tilrides tidligt! Det er jo holdbarheden som ridehest som forringes ved for tidlig tilridning. Men det kan du jo bare læse om smiley
    Mvh TT

• #71   9. apr 2014 Team Tindur: Der er samtidig lavet undersøgelser der taler for let belastning af de unge fra 2½ års alderen... Alt skal gøres med måde... smiley
    Sandra: Problemet er at hun er redet så meget på så kort tid, uanset hvornår man går igang med dem. skal sener, led og ligamenter kunne følge med.... Så god ide med en voksepause når hun kommer hjem, og når hun så er blevet 3 kan du begynde igen, men start stille ud og øg langsomt... F.eks rid hende 3 gange om ugen mens hun er 3, så 4 når hun er 4 osv.. Du skal ikke forlange alle 3 gangarter med det samme, det skal også bygges op og på...

• #72   9. apr 2014 Ja jeg vil tage i mod jeres råd! smiley

• #73   9. apr 2014 Jeanette - Hvad menes der med let belastning? Og vil du sende/linke mig den artikel smiley Den vil jeg gerne læse smiley

• #74   9. apr 2014 Århhhh kan se jeg ikke har fået den gemt!! Krikken har vist linket til den undersøgelse smiley
    Let belastning er rytter på i korte intervaller, som 5 minutter et par gange om ugen, så med skridt i 5 min, så med skridt i 10 minutter og så videre smiley
    Sådan jeg har startet min unghest op, bare først da han var 3... Fik taget røngten af ham efter det første halve år, han var top fin smiley

• #75   9. apr 2014 Og hvor der selvfølgelig ikke forlanges noget af hestens hoved holdning!! De skal have lov at placere hovedet hvor de vil det første laaaaange stykke tid...

• #76   9. apr 2014 Selvfølgelig smiley det skal der heller ikke gøres af en hest på 4 år smiley En hest er først klar til at gå i holdning når den selv søger den når man tager den op ved let kontakt til tøjlen smiley

• #77   9. apr 2014 Præcis og hele kroppen kan tåle at bære bagfra smiley

• #78   9. apr 2014 Vi to kan vidst sidde og klappe hinanden på skuldrene resten af aftenen hvad smiley Og være pisse irriterende for de andre at høre på smiley Skal du på arbejde? smiley

• #79   9. apr 2014 Der er godt nok mange, som har store krav til en meget ung og grøn hest..! smiley

• #80   9. apr 2014 TT: Hahahahaha... Det kunne vi nok ja smiley
    Yup, 2 dage endnu, så er det weekend smiley

• #81   9. apr 2014 Så må du jo have en god vagt smiley

• #82   9. apr 2014 Tusind tak smiley

• #83   10. apr 2014 Som Jeanette skriver er der flere eksperter der taler for let belastning fra 2½-3 års alderen er styrkende, men man skal vide hvad man gør, for hesten skal kun vænnes til vægten og lære gå, stop og drej, ingen holdning eller stramme tøjler, ingen volte ridning (helst lige ud, eller i hvert fald hele banen) kun kort tid, i starten kun skridt, senere lidt trav, gerne let sæde...
    Så ser intet galt i at en knapt 3 års rides, men 1 måned synes jeg ikke er nok til at en hest er klar til alle gangarter og slet ikke den holdning der fremvises...

• #84   10. apr 2014 Jeg startede min ud som 2,5 års. Vi startede med let tilvænning til vægt. Havde forinden trænet ham fra jord og i liner så det var meget nemt. Jeg lærer ham alt i liner inden jeg sætter mig op og gør det fra ryggen.

Nu bliver han så 4 til juni og han er fuldt ud stabil i skridt og trav. Han kan alt det grundlæggende og lidt til. Har dog haft lidt problemer med at få ham i galop, han har ikke rigtig kunne holde den, men det er også lykkedes nu smiley

Vi træner og rider efter mange af westernridningens principper.

Jeg har taget mig god tid med min for vi har ikke haft noget vi skulle nå så det har været et alletiders forløb! Jeg er meget tilfreds da han er den første jeg har tilredet.

• #85   13. apr 2014 Min bliver 4 til maj.

Hende startede jeg tidligt op. Da hun var 2½ vænnede jeg hende til at jeg hang ind over hende. Da hun blev tre blev hun vænnet til at have rytter på og blive trukket lidt rundt. Hen over sommeren begyndte vi også på lidt trav i korte intervaller.

Nu er hun lige straks fire. Hun rides 2-3 gange om ugen, skridt og trav på forsk. buede spor. Vi er også startet lidt på versader i skridt, så hun lærer at flytte sig for vægt og runde i kroppen. Og så har vi trænet at skridte en tur ud både sammen med andre og alene.

Galop kommer først når hun er helt balanceret i trav og går med et stabillt stræk ud mod tøjlen.

Jeg tror på at tidlig langsom tilridning er langt bedre end dem der venter til hesten er fire og så tilrider i alle tre gangarter i løbet af kort tid.

Kommentér på:
hvad kan jeres 3-4 års ? (Ridning)

Annonce