{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.684 visninger | Oprettet:

Tabt sko - kan jeg ride? {{forumTopicSubject}}

Min hest tabte i går en forsko, hvilket jeg er virkelig træt af, da jeg har ferie, og så havde tid til at ride. Så er spørgsmålet, ville jeg kunne tage en lille rolig skridttur på blødt underlag, uden det ville skade?
Normalt går han uden sko, da han har sunde og stærke Hove ??


Kommentarer på:  Tabt sko - kan jeg ride?
  • #1   9. feb 2015 Jeg rider gerne på blødt underlag med en tabt sko, hvis hesten ikke er mærket af det. Så længe det ikke er mere end 3 gange den rides uden den tabte sko.
    Min tabte selv en forsko den anden dag, og red 2 gange efter.
    Hun fik den så på igen idag. smiley


  • #2   9. feb 2015 Ja hvis ikke hesten viser halthedstegn. Jeg rider selv på blødt underlag når min har tabt en sko

  • #4   10. feb 2015 Bettemus, ikke hvis du kun skridter i kort tid, hvis det kun er 3 gange ca. smiley

  • #6   10. feb 2015 Ja, det vil den, der er jeg enig. smiley
    Selvfølgelig er det ikke godt at ride uden tabt sko, men det gør ikke meget hvis det er et par gange, og ikke i en periode. smiley


  • #8   10. feb 2015 Nej, det er selvfølgelig rigtigt.. smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   10. feb 2015 Nej du bør ikke ride, da hesten - som Bettemus siger, kommer til at gå skævt.

    Og selvom det er super træls nu hvor su har ferie, så er det unødvendigt at satse, og håbe på at det går..


  • #10   10. feb 2015 Nej nej nej. Lad vær med at gøre din hest skæv på den måde smiley

  • #11   10. feb 2015 Jeg ser to muligheder.
    1: få fat i din smed og få lagt en ny på.
    2: pil også den anden forsko af, så hesten ikke går skævt. Hvis den ikke viser tegn på ømhed eller halt hed over at have tabt den første sko, og normalt går uden, så kan du sikkert godt riden den uden på blødt underlag.


  • #12   10. feb 2015 Til jer der siger hesten bliver skæv hvis man rider uden sko.. Hvad så når den går på fold?? Der går den jo også skævt, ligesom den står skævt inde i boksen.
    Hvorfor er det anderledes ved en slridttur?

    Jeg ser ikke noget forkert i at skridte en tur på den.
    Jeg red almindelig dressur på min gamle vallak med 3 sko.
    Du kan da også godt gå en tur med en sko på uden at ødelægge dig selv ikk?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   10. feb 2015 Kristina: fordi du smider flere kg på hestens ryg, og er med til at påvirke dens brug af kroppen smiley

  • #14   10. feb 2015 Nej, jeg vil ikke anbefale dig at ride. Hesten går skævt og det bliver ikke bedre med de ekstra kilo.

  • #15   10. feb 2015 Kristina, så tag en 20 kg tung taske på ryggen og løb rundt i sand. Det er tung og du bruger dig selv skævt med kun en sko.

  • #17   10. feb 2015 Nu er der vist her tale om en skridt tur.. Men selvom jeg tager rygsæk på og går/løber en tur med 1 sko, så har jeg jo ikke ødelagt mig selv for evigt.



  • #18   10. feb 2015 Det var nu i forhold til du havde redet almindelig dressur på din egen.
    Nej, men det er stadig ikke sundt for kroppen om du gør det en gang eller flere gange.


  • #19   10. feb 2015 Hvis i bare tager den anden sko af, så sker der ikke noget ved det. Og hvorfor overhovedet få sko på, hvis ikke den har brug for det? smiley

  • #20   10. feb 2015 Ja men den klarede jeg nu rigtig godt til den blev 21... Så tvivler på jeg har ødelagt den ved det.
    Der er da så meget der ikke er sundt for kroppen.. Men nu skal vi også passe på ikke at blive fr pylret.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #21   10. feb 2015 Man kan lige så godt undgå ting, man ved kan skade, uanset om skaden kommer med det samme eller på længere sigt.

    Vi har ansvaret for hesten, og man ved at hesten kan gå skævt, hvorfor så ride den bevidst...


  • #22   10. feb 2015 Jo jo.. Men den kan da også komme slemt til skade på fold når der er sne og glat. Skal den så heller ikke ud?
    Man skal da ikke ride i flere dage med en tabt sko men fordi man tager en enkelt tur sker der altså ikke noget ved. Og tvivler nu stærkt på hesten kan blive skæv.. Hvis den bliver noget, så bliver den nok lidt øm i musklerne og det kan den da blive alligevel under ridning


  • #23   10. feb 2015 Hvis du vil ride så pil den anden sko af eller få fat på din smed.
    Medmindre du vil have en ekstra udgift til en kiropraktor som muligvis ikke kan nøjes med at til se hesten en enkelt gang, ja så tag ud og rid som den er nu, men jeg vil fraråde det.
    Specielt pga. af den belastes forkert og jo vil gå skævt med forparten. Og det hjælper ikke på den skal bære en rytter.


  • #24   10. feb 2015 Nu er der stor forskel på at bevidst ride en hest uden sko, også lukke den ud på fold hvor den kan glide. Så skal den jo hellere ikke i boks, fordi den kan sidde fast, eller have godbidder fordi den kan kvæles i dem. Hesten bliver skæv af at rides med 3 sko, imens den kan glide på folden.

  • #25   10. feb 2015 Nu er det IKKE fordi en sko er mere end 1 cm, endda tyndere.
    På blødt underlag har det ingen betydning, da hesten alligevel synker skævt i...

    Min hest er ikke død endnu, og hun er blevet redet med en tabt sko 2 gange.
    Hun får snart kiropraktor, så skal jeg se om hun er skæv. smiley


  • #26   10. feb 2015 Der er da ikke forskel på at bevidst lukke den ud på en fold hvor man ved der er galt og den kan glide, eller bevidst ride den med 3 sko.
    Der er da nok større risiko for skader ved at lukke den ud på en glat fold.

    Og hvorfor er det lige at hesten først bliver skæv når der kommer rytter på?


  • #27   10. feb 2015 Nikoline - før gik han ikke med sko, da vi altid red i skov og på marken under blødt underlag, men nu rider vi lige så meget ved vej, så de bliver for hurtigt slidt ned hvis han går uden sko smiley

    Uha, så kan jeg godt undvære den tur ?? Hvis nu jeg prøver stille den anden forsko af, så sker der ikke noget ved at han har bagsko på, hvis vi bare skridter en lille tur?


  • #28   10. feb 2015 Ási...
    Det har stadig ingen betydning når det er én tur på blødt underlag, for så burde min hest altså være død.


  • #29   10. feb 2015 Årh, vil ikke risikere noget, så vigtig er den tur heller ikke smiley

  • #30   10. feb 2015 Jeg er 110% sikker på at der ikke sker noget, for så vidt jeg ved er min hest ikke blevet skæv af de sølle 2 gange på blødt underlag, hvor jeg ikke har krævet af hende. smiley

  • #31   10. feb 2015 Er enig med Cecilie.. Der sker ikke noget ved at tage en tur på den.

  • #33   10. feb 2015 Mange heste er ligeglade, og andre kan ikke lide det. Men det kan man vel mærke på sin egen hest. smiley

  • #34   10. feb 2015 Jeg ville pille den anden forsko af og så ride, hvis den altså ikke er øm.
    Bare for en sikkerheds skyld, det gør ikke noget at den har bagsko på og ikke har forsko på.
    der er jo også mange heste der kun har forsko på og ikke behøver bagsko.
    Min har kun forsko på her om vinteren, men går med 4 sko om sommeren.


  • #35   10. feb 2015 Når en hest er på fold, så bestemmer den jo selv hvor meget den vil bevæge sig + den har heller ikke ekstra kilo på ryggen....

  • #36   10. feb 2015 Selvom den selv bestemmer hvor meget den bevæger sig så går den vel alligevel skævt? Og det er jo det i siger er så farligt..
    Om den går rundt på folden eller går en tur med rytter kan da være lige meget. Og den ekstra vægt er jo fordelt på alle 4 ben så det giver da også det samme.


  • #37   10. feb 2015 Krisitna:
    På fold har den ingen rytter på ryggen + den bevæger sig nok på et minimum, hvis den mangler en sko. Hvem er vi som mennesker at forlange, at hesten skal bære os og gå hvor vi vil, når den har tabt en sko? Det synes jeg altså ikke er fair overfor hesten. Det er os der skal passe på hestene og tage vare på dem, så kan vi ikke forlange sådan noget af dem...

    Ville du gerne gå rundt med en 20 kilo tung taske på ryggen og så ud på en vandre tur på et par kilometer eller fem? Måske kunne det være meget sjovt, men hvis jeg så også tager din ene sko, så bliver den tur knap så sjov...


  • #38   10. feb 2015 Prøvede lige at pille den anden sko af, men kunne simpelthen ikke, er der en smart måde? ??

  • #39   10. feb 2015 Hvorfor er det lige at rytteren gør en forskel??
    Hvis jeg er vant til at gå 5 km om dagen med en rygsæk på 20 kg så kan jeg vel også gøre det med en sko på.
    Det kan da godt være det ikke ligefrem er behageligt men jeg tror da bestemt heller ikke min hest syntes det er decideret behageligt når jeg forlanger den skal samle sig noget mere og det syrer til i lårbasserne.
    Men livet er nu engang ikke altid skide behageligt.


  • #40   10. feb 2015 Ts: Hvis du kan komme til at nappe det øverste af sømmene foran på hoven så er den noget lettere at rykke af.

  • #41   10. feb 2015 Der er da forskel. På folden er hesten selv bevidst om hvilken fart den vil komme i eller om den overhovedet gider gå frem. Samtidig er der ingen rytter på ryggen, som belaster mere.

    Under ridning driver rytter den frem (jeg tror ikke på du lader din hest stå, hvis den ikke går frem) og der er hvert fald 50 kg mere på hesten.


  • #42   10. feb 2015 Hvorfor så udsætte hesten for det ubehag? Når nu det bare handler om en hyggetur. Det er jo ikke livsnødvendigt for ejer at få en ridetur.

  • #43   10. feb 2015 Jamen der er da også forskel på om hesten er så øm/halt at den ikke kan gå..
    Men hvis man ikke må udsætte den for ubehag så bliver det da i min verden meget svært at ride.. Det er da ikke behageligt for den når man presser den i ridningen.. Men lige som for mennesker så er man altså nødt til at få lidt ømme muskler nogle gange.


  • #44   10. feb 2015 Men det handler jo om at minimere ubehaget. Så det bliver udholdeligt for hesten at bære rundt på en rytter.

  • #45   10. feb 2015 For mig handler det om at træne hesten og arbejde med den.. Ikke minimere det store ubehag det åbenbart er at slæbe rundt på mig.


  • #46   10. feb 2015 "Mod uvidenhed kæmper selv guderne forgæves"
    Giv op Sarah Emilie, det nytter alligevel ikke noget.


  • #47   10. feb 2015 Ridningen er jo for menneskets fornøjelse.. En fri hest ville kunne oparbejde de samme muskler, som vi arbejder på hesten, uden rytter. Den har bare ikke samme behov for dem, fordi der ikke sidder en rytter på den. Træningen er for at vi mennesker kan sidde på dyret uden større ubehag for hesten. Fordi den har muskler til at bærer os, som var har arbejdet os frem til gennem træningen.





  • #48   10. feb 2015 Der skal en del snilde til at pille en sko af en hest, når man ikke er øvet som en smed.. smiley Så er det bedst at få hjælp af en stærk voksen, også er det en god idé at klippe sømenderne af først smiley

  • #49   10. feb 2015 Du skal bruge en hammer, en mejsel og en knivtang, så sætter du mejslen mellem hoven og skoen, og slår den løs hele vejen rundt lidt ad gangen, når du har løsnet den banker du skoen på plads igen, uden at slå på sømmene. Så skulle sømmene gerne stikke en smule ud, og du kan så trække dem ud enkelt vis med knivtangen.

  • #50   10. feb 2015 Min hest tabte sin ene bagsko (bevares det er ikke helt det samme) og løb glædeligt rundt i folden og legede med sin kammerat da jeg opdagede den var tabt no problems der... Vil så også lige sige at med mindre den stakkels pige vejer i nærheden af 75 kg så vil hendes rygsæk altså ikke skulle veje 20 kg når vi så ofte snakker om at de "stakkels" heste kun må bære 10-15% af deres vægt! Og en menneske sko er ofte højere i forhold til hestens sko derfor får vi en større skævhed. Jeg synes godt nok i gør et stort nummer ud af ingen ting. Blødt underlag udligner i min optik da den minimale skævhed en tabt sko udgør og hesten lægger da alligevel ikke vægten lige på benene når den går på en volte feks.

    Men det er jo så bare min holdning og jeg rider nok troligt videre når min hest har tabt en sko med mindre den viser halthedstegn


  • #51   10. feb 2015 Det er noget vi kan diskutere i uendelighed. Rid i bare jeres heste hvis i ikke mener det betyder noget. Nu har jeg heldigvis ikke heste med sko, og hvis jeg havde ville jeg ikke ride, hvis den havde smidt en sko.

    Men sådan er vi jo forskellige.


  • #52   11. feb 2015 Jer som mener det ikke betyder noget, synes jeg da lige skal spørge en kiropraktor/dyrlæge f. eks. https://www.facebook.com/DyrlaegeHeidiNielsen?fref=ts hvad der sker hvis man rider en hest som har tabt en forsko eller bagsko

  • #53   11. feb 2015 Annette: Står der noget om det på hendes side? Eller skal jeg selv skrive til hende.. For så kan jeg da lige så gost snakke med min egen dyrlæge.

  • #54   11. feb 2015 Kristina M: bemærk jeg skriver "synes jeg da lige skal spørge en kiropraktor/dyrlæge" så man skal skrive og spørge. det var blot en henvisning til en kiropraktor/dyrlæge man kunne spørge, men egen dyrlæge duer også med at spørge hvad der sker hvis man rider en hest med en tabt forsko eller bagsko.
    Men Heidi vil skrive om emnet når hun er færdig med at skrive sin bog om proprio bog


  • #55   11. feb 2015 Anette: Min dyrlæge siger at der ikke sker noget ved at ride en stille tur på blødt underlag. Så jeg vælger at tro på hende..
    Men det kan da godt være din dyrlæge siger noget andet..

    Jeg vil nu fortsat holde på at der ikke sker noget ved at ride en tur i blødt underlag med en tabt sko...


  • #56   11. feb 2015 nu var spørgsmålet ikke om der skete noget ved at skridte en tur på blødt underlag (jo fra ts, men debatten er endt med påstand der sker ikke noget at ride på hest med tabt sko mod påstand at der sker noget med hest når man rider hest med tabt sko), men hvad der sker når man rider, altså hvad der sker i hesten helt biomekanisk (skellet og muskulatur) og med den ekstra vægt fra rytteren, når den har tabt en sko.

    Men jeg kan kun opfordre at holde øje med Heidis fb side når hun skriver om emnet.


  • #57   11. feb 2015 Ja, men som der tidligere er skrevet så udligner det bløde underlag jo nok den skævhed som den tabte sko giver...
    Hesten går jo heller ikke 100% lige for hver eneste skridt når den går i ridehuset.


  • #59   11. feb 2015 Jamen går hesten så ikke også skævt til hverdag? Altså den kan jo aldrig gå 100% lige i en ridehusbund... Der vil jo altid være ujævnheder.

  • #62   11. feb 2015 Kan godt følge dig.. Men nu er mine sko ikke kun 1 cm tykke, og selvom de kun var så ville jeg nu ikke have det store problem med at gå rundt inde i ridehallen med kun en sko.
    Og nu har jeg jo heller ikke sko på af samme grund som min hest.. Har du?


  • #64   12. feb 2015 Kristina:
    Om det er blød eller hård underlag så vil skævheden ikke kunne udlignes.
    Du skal lægge mærke til hvad der sker i din krop når du laver testen med at tage en kondisko på den ene og den anden fod bar.
    Hvad gør du i din krop når du står og hvad sker der når du går rundt. Læg mærke til hvor du spænder, hvordan du kompensere for denne skævhed.
    Herefter kan man så tage en taske på ryggen som vejer 20 % af egens kropsvægt og igen observerer hvad der sker i kroppen.
    En anden ting som jeg synes man skal prøve det er at stille sig op på 2 badevægte (en fod på hver), det kræver 2 hjælpere.
    når vægten er klar stiller man sig op, holder blikket lige ud i luften og når man mener at man har lige vægt aflæser hjælperne.
    Der vil være en vægt forskel, jeg selv har en forskydning på hele 5 kg. dette vil også have på virkning når man rider. (øvelsen har jeg fra en hestekiropraktor)
    Denne forskydningsvægt tager man på siden hvor man havde mest vægt, som i mit tilfælde var 5 kg.
    Igen observerer hvad der sker i kroppen


  • #66   15. feb 2015 Jeg ville ikke gøre det da skulderpartiet bliver helt skæv. Nu når du siger han har sunde hove og normalt går uden sko, så ville jeg hive dem af hvis smeden ikke kan komme inden de næste par dage smiley

  • #67   16. feb 2015 Altså, nu har jag snakket med dyrelæge i forbindelse med genoptræning af min pony, efter sygdomsforløb. Hun tabte en forsko, og vi fik at vide, at det var bedre at hun ikke blev redet, da det kunne give skævhed.
    Så skal jeg hilse fra kiropraktor, som vi lige havde ude i sstalden, pga af en hest der var låst, at med mindre det var livsnødvendigt, skal man IKKE ride en hest med tabt forsko. Det kan godt være at jer der har redet med tabt forsko en gang, at der ikke er sket noget med jeres heste, men kiropraktor siger, at det sagtens kan komme af én gang, selv på blødt underlag! Og at det ikke er alle heste der viser det, da de kan være enten bange for ejer, eller i hvert fald så meget respekt for ejer, at de ikke tør vise det. Tænk på at En Hest har en Meget Høj smertetærskel! Og så tag dog for h@/^# hensyn til jeres heste, alle i stædige mennesker som skulle forestille voksne!


  • #68   16. feb 2015 Niko: Rolig nu! Det var da noget af en kommentar at komme med..
    Vi er alle forskellige og passer vores heste på den måde vi syntes er bedst. Det er fint vi kan diskutere det frem og tilbage.. Men gider da ikke få smidt i hovedet at min hest er bange for mig og ikke tør vise smerte.
    Du kender hverken mig eller hesten.. Og vil da aldrig ride hende hvis hun viser tegn på halthed.
    Jeg har sgu også nogle gange ondt i mine fødder eller har en vabel.. Men derfor kan jeg da ikke melde mig syg på arbejde! Og for min hest er ridningen hendes arbejde...


  • #71   16. feb 2015 Så må barnet da deltage så godt det nu kan... Men det er vist en hel anden diskution.


  • #72   16. feb 2015 Nu kan ondt i sine egne fødder eller vabel ( vi har dog mulighed for at skifte sko og sætte plster på) ikke sammenlignes på nogen måde med at man bevidst rider en hest med tabt forsko og de følger det indebære af spændinger og låsninger hos hesten. Hesten har ikke noget valg

  • #74   16. feb 2015 Jeg kan godt se at det var skrevet forkert. Ikke ment som at den er direkte bange smiley
    Og ked af at sige det Kristina, gider ikke diskutere med dig smiley Men stædig det er du, det må jeg sige. Helle for ikke at være din hest smiley
    Bettemus, Tak. Det var selvfølgelig ikke ment som direkte bange, jeg fik formuleret mig forkert. Blev bare så oprevet, at jeg glemte at tænke over min formulering...


  • #75   17. feb 2015 Niko: Tja jeg er nok stædig.. Men det er du vel også så? Du holder da også på dine synspunkter..

  • #76   17. feb 2015 Nope, ikke hvis der er så mange der modsiger, og de har et grundlag for det de siger. De har hørt det fra måske 25 forskellige, og jeg kun havde hørt det fra 1-2 stykker, ligesom at jeg føler tilfældet er her? Sååå... smiley

  • #77   17. feb 2015 OMG denne tråd har da vist taget en drejning..... tror jeg springer fra nu, for denne disksution er da bare for dum....

  • #78   17. feb 2015 Samme her.

  • Lillians S
    Lillians S Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 15
    #79   17. feb 2015 selvfølgelig kan du ride. så længe du rider på blødt underlag vil det ingen betydning have. Hvis din hest har et stort problem med hovene, skal du lade den stå. Det lyder til den godt kan gå uden sko, så lad den gøre det, de fleste heste har udmærkede hove, og kan sagtens gå uden sko, hvis de ikke skal på asfalt hver dag. Jeg ved godt smeden vil være uenig, men jeg har redet jagter , ridebanespring,dressur uden sko og det har kun været i få tilfælde jeg har lagt sko på mine heste, det er deres naturlige måde at føle underlaget på . kh

Kommentér på:
Tabt sko - kan jeg ride?

Annonce