{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
985 visninger | Oprettet:

Victoria F
Victoria F
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Hvordan vinder jeg respekt? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg er en 13 årig pige, som rider på en 8 årig DV. Han har altid været lidt vild og stejlet, men da jeg ikke er en pige som bliver så lidt bange er jeg bare blevet på. På et tidpunkt begyndte det også at gå godt, men da jeg skulle have undervisning her forleden blev han ved med at stejle og det var ikke små stejl, det var næsten lodrette og nogen gange var jeg sikker på at han ville vælte bagover. Min ridelære (det er en af hendes heste) siger at han bare prøver kræfter af. Så nu til mit spørgsmål: hvordan kan jeg vinde hans respekt?
Så vidt jeg ved er han tjekket i hoved og røv og som jeg også siger er det indtil vidre kun sket 2 gange (hvor han kun stejler) på det lille år jeg har redet ham.
Håber i kan hjælpe mig, da jeg simpelthen elsker denne hest uanset hvad den nu finder på:D

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan vinder jeg respekt?
  • #1   12. jun 2015 Du skal ikke vinde hans respekt, du skal finde ud af hvorfor han begynder at stejle. En hest stejler ikke bare for sjov, eller for at prøve dig af. Der er altid en grund, og er hesten og sadlen 100% tjekket igennem er forvirring eller stress nok mit næste bud, og så skal du finde ud af hvordan du undgår at hesten bliver stresset. Giver du modstridende signaler? Presser du hesten til noget den ikke har lyst til?

Hvornår gør han det? smiley

• Victoria F
    Victoria F Tilmeldt:
    jun 2015

#3   12. jun 2015 Altså det er lige så snart jeg prøver at forlange noget af ham, feks, at han skal galoppere smiley Han gør det for det meste når han er lidt stresset og jeg arbejder også meget på at få ro over ham, men her i går sagde det bare klap eller sådan noget. Traven igår var meget fin, men da jeg så ville have ham i galop, ja så kan du nok godt gætte hvad der sket smiley

• #4   12. jun 2015 Nogle heste finder galop meget stressende, og der går klappen også ned for mine to heste. Er sadlen tjekket? Giver du de rigtige signaler til ham?

Ellers så prøv at give ham lidt tænketid. Læg et anspring, reagerer han ikke så lad være med at presse ham. Vent en volte eller til næste hjørne og prøv igen og se om han ikke er klar der så smiley

• Victoria F
    Victoria F Tilmeldt:
    jun 2015

#5   12. jun 2015 Jeg ligger benet til og giver et tryk med mine schenkler. Jeg rider med spore og tror det måske godt kan irritere ham, så tror jeg vil begynde at tage dem af smiley Men da der er gode til at give ham et tryk når han stejler.... så er lidt splittet...

• #6   12. jun 2015 Smid sporerne ville være en god idé. Måske han føler sig presset når du har dem på? smiley

• #7   12. jun 2015 Til det første er jeg lidt undrende over at din ridelærer lader dig ride med spore, især når du rider en stejlehest smiley

Din ridelærer burde efter min mening ikke sætte en anden på hendes hest, så længe man ikke ved hvorfor hesten stejler!
    Og slet ikke en mindreårig!

Når det nu er sagt, stejler hesten ikke fordi den ikke gider, men fordi enten der er noget som genere eller det er en til lært adfærd.
    Så det skal nok undersøges først, inden jeg vil sætte noget på hesten!

• Victoria F
    Victoria F Tilmeldt:
    jun 2015

#8   12. jun 2015 Tror jeg smider sporene næste gang! smiley Tak, du har været til stor hjælp Sarah smiley

• #9   12. jun 2015 Du vinder "respekt" ved at lytte til din hest, der er altid en grund til konflikt adfærd og den er ikke at hesten prøver dig af, er dum eller driller. har du prøvet at sætte den i galop uden rytter, f.eks i longen eller bare frit?. reagere den på samme måde der?. er du sikker på sadlen passer?, og hvornår er den sidste tjekket i hoved og r*v (der kan jo nemt være kommet nogen spændinger siden da der gør galop er ubehageligt)og sidst som mange andre også skriver, giver du hesten de rette signaler?. jeg ville snakke med ejeren, hvad gør hun for at få hesten i galop og gør den det også ved hende?. dernæst ville jeg nok overveje en anden underviser for hende du har lyder ikke for skarp hvad ang. udtalelsen om at hesten prøver dig af eller at hun tillader at du rider med spore på en hest der tydeligvis ikke finder det behageligt..

• #10   12. jun 2015 Der er bedre odds for at du vinder i lotto uden at købe en lottokupon, end der er for at du nogensinde "vinder" respekt fra et levende væsen smiley

• #11   12. jun 2015 SavaLou det var da et underligt kommentar at give en 13 årig? smiley

• Victoria F
    Victoria F Tilmeldt:
    jun 2015

#12   12. jun 2015 Han går fint i longen. Han viser ikke tegn på ubehag nogen steder. Han har ikke ondt i ryggen og han har vist også lige fået ordnet tænder. smiley

• #13   12. jun 2015 Hvis han stresser op over galop presser i ham for hårdt. Og klart tilhænger af de spore skal smides så langt væk at de ikke kan findes. Spore er til at forfine signaler der virker. Klart at hesten føler sig presset stresset og siger fra. Og ja ville nok tænke er du glad for hesten så find en bedre underviser. For lyder ikke til hende her, trods hun nok er gratis da det hendes hest. Men stadig ikke ok. Og ja unskyld men det jo pisse farligt, i presser hesten den siger fra, og hende som skal guide dig i at læse hesten siger den tester dig pres den mere! Chok her du kan altså både brække det ene og det andet ja dø af at få hesten over dig, og alt det pga fejl læsning af en presset hest. Man skal vælge sine kampe med omhu der ting der ikke er tilladt som som mase folk ned, så der ting hvor du beder hesten gøre noget for dig, der er vi i kommunikation og gør den ikke hvad du bedre om, må du ændre og tilpasse din kommunikation. Og heste kommunikere ikke eller enormt dårligt hvis de presset og stresset. Så stresser hesten, må man gå baglæns og træne nemmere ting igen til der ro på. Pas på dig, og fordi folk siger noget, og lyder overbevisene er det absolut ikke altid rigtig. Følg dine mave fornemmelse som du heldigvis har gjort ved netop at skrive herinde og få en anden vinkel af sagen.

• Victoria F
    Victoria F Tilmeldt:
    jun 2015

#14   12. jun 2015 Tak for din kommentar Tina smiley Den hjalp mig meget til at se det fra en anden vinkel.

• #15   12. jun 2015 Jeg ville holde en pause fra galop under rytter, og i stedet træne det med en stemmekommando. Træn det så meget at du til sidst bare kan sige "galop" (eller hvad du nu vil sige) uden at bruge kroppen til noget, eller pisk for den sags skyld.
    NÅR den kan det fra jorden, kan du overføre den kommando når du sidder på ham.
    De andre har allerede skrevet hvad det kan være, så det vil jeg ikke gentage smiley Men det kan også være han bare reagerer meget kraftigt når du springer ham an og presser ham med benene. Det kan du undgå ved at bruge stemmekommandoen i stedet - så kan du i hvertfald se om dét er problemet smiley

• #16   12. jun 2015 Enig med Tina c. smiley du presser hesten for meget. Gå nogle skridt tilbage og prøv på nyt når hesten slapper af smiley og ja stemme signal er et rigtigt godt alternativ for en periode smiley

Mvh TT

• Victoria F
    Victoria F Tilmeldt:
    jun 2015

#17   12. jun 2015 Nogen der ved hvordan jeg kan træne galop, så han lystre når jeg siger det? smiley

• #18   12. jun 2015 Longen - trav - sig galop og få ham op i galop og ros smiley gentag og når han reagerer på ordet galop så kører det smiley

Mvh TT

• #19   12. jun 2015 Så kan du også øve anspring fra stillestående, og skridt også smiley det har jeg gjort med Tindur smiley

Mvh TT

• #20   13. jun 2015 Du vinder ikke respekt, men du kan få respekt ved at gøre dig fortjent til den....

følg nogle af alle de rigtig gode råd du allerede har fået, selvom det kan være svært når hesten ikke er din egen og din underviser tror på at hesten prøver dig af.

Lyt til hesten den prøver at fortælle dig noget.

Held og lykke med det

• #21   13. jun 2015 TT's forslag med at bruge en stemmekommando er rigtig god, men husk lige på en meget vigtig ting. Når du i longen lærer ham at ordet "galop" betyder at han skal springe i galop, så sørg for at du ikke bare siger ordet og så jager ham frem. Så bliver han også bare stresset på den kommando. Brug hans normale signal istedet, sammen med den nye kommando, så han forbinder de to kommandoer og gå langsomt over til kun at bruge den ene smiley

• #22   13. jun 2015 Sarah - hvad hvis hesten kun kan kommandoen om at lægge benene til..? smiley jeg går ud fra at den er redet traditionelt så derfor er det svært at lægge ben til fra jorden smiley men ellers et godt bud smiley

Mvh TT

• #23   13. jun 2015 Det har den vel ikke lært i longen? smiley

• #24   13. jun 2015 Sarah -? Er ikke helt sikker på hvad du mener? smiley

Mvh TT

• #25   13. jun 2015 Jeg snakker om at indlære den nye kommando i longen, som jeg også forstod du mente. Når den så er lært der, overføre til ryggen smiley

• #26   13. jun 2015 Jep smiley først longen så ryg, nul ben indtil signalet sidder og endda måske ikke.. smiley

Mvh TT

• #27   13. jun 2015 Nemlig, jeg er helt enig med dig smiley

• Victoria F
    Victoria F Tilmeldt:
    jun 2015

#28   13. jun 2015 Jeg har talt med min anden underviser og hun synes det var en rigtig god ide det med stemmekommando smiley Jeg travede kun i dag (uden spore) og han gik meget fint, der var ingen tegn på at han var presset eller noget, så regner med vi rider en LD1 i morgen, istedet for en LC1 smiley

Kommentér på:
Hvordan vinder jeg respekt?

Annonce