Hvordan vinder jeg den kamp? {{forumTopicSubject}}
Jeg er for ikke så længe siden begyndt at ride en Araberblanding på 4 år, og indtil nu er det gået okay. Han kan til tider hisse sig meget op over en eller anden ting på ridebanen, men der hopper han bare lidt rundt og lavet et par enkelte krumspring og det plejer at være det.
Her de sidste par gange jeg har redet ham på banen er det så begyndt at gå helt galt.
Han begyndte forrige gang jeg red ham at små stejle mens han prøver på at dreje rundt og prøvede på at komme væk fra banen (som ikke er indhegnet)Efter at have fået ham til at skridte nogle runder fik han lov til at stoppe og vi red stille og roligt hjem igen.
Da jeg så skulle ride ham i dag gik det helt galt oppe i hovedet af ham. Jeg havde en kæmpe kamp med at få ham til at gå ind på banen og når det så endelig lykkedes stejlede han rundt og lavede en masse krumspring og var nærmest helt hysterisk.
Efter en del kamp, krumspring og stejlen fik jeg han endelig til at gå ind på banen igen, men der gik ikke mere end et par sekunder før han igen rejste sig og prøvede på at løbe væk, jeg fik han standset inden han kom helt ud af banen hvilket han tændte helt op over og så fik jeg ellers rodeo turen og han stoppede ikke før jeg lå på jorden (hesten stak selvfølgelig af bagefter så vi skulle være 3 mennesker til at fange ham)
da vi endelig fik fat i ham igen trak jeg ham rundt på ridebanen og der var slet ikke nogen problemer med ham, longerede ham og der kunne han skridte nogenlunde afslappet rundt.
Men lige så snart jeg satte mig i sadlen igen startede det hele forfra med stejlen og krumspring.
Da jeg havde slået mig en del valgte jeg at slutte legen da han gik pænt hen mod ridebanen og var nogenlunde afslappet.
På turen hjem var han lidt tændt, men slappede hurtigt af igen.
Hvordan hulen får jeg ham til at slappe af nede på banen igen? Og ikke mindst, hvordan får jeg ham til at gå ind på banen uden at tænde helt af inden han sætter hovene i sandet?
Det virker ikke som om at han er bange for ridebanen når jeg går ved siden af ham, så ved ikke helt hvad det er der sker i hans hoved?
Sidder lige og tænker på om han måske synes at det er for hårdt at gå i sandet med rytter på, eller om det måske kan gøre ondt på ham nogen steder? Ridebanen vi bruger er meget tung at ride på...
Håber at der er nogen der kan komme med nogle gode råd
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.246
Nu har jeg jo ikke set hverken dig eller hesten, men forlanger du for meget af hvad hesten er klar til..?
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
dec 2006
Følger: 68 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 352 Svar: 4.838
aug 2006
Følger: 146 Følgere: 134 Heste: 2 Emner: 123 Svar: 1.408
Ridebane > Arbejde > Opføre sig dårligt > Fri.
Hver gang hesten laver unoder med dig på ryggen - stejler eller bukker eller hvad det nu kunne være, så tager du ikke kampen op. Du overgiver dig. Måske kæmper du med det et par runder, men som du selv har skrevet hopper du af mens legen er god.
Nytter ingenting. Din hest har ingen respekt for dig, og den ved ikke at det er DIG der bestemmer. Du er nødt til at sætte dig i respekt overfor hesten, for det ender galt en dag. En hest er et stort dyr - den kan NEMT tromle dig ned hvis du en dag bliver smidt af.
Udover det kan det selvfølgelig være at den har et eller andet der gør ondt når du rider på den. For det lyder lidt som om, at den gerne går hen på ridebanen når den ikke har rytter på, men når den har, så vil den ikke?
dec 2006
maj 2009
Følger: 75 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 53
Prøv at bryde rutinerne og måske vente med at sidde op til du er inde på banen i stedet for at ride ind. Tror ikke den er bange, når der ikke er problemer i longe eller hvis du trækker. Måske har den haft en dårlig oplevelse med rytter på banen? Eller måske vil den bare gerne slippe for at lave noget?
maj 2009
Følger: 75 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 53
Hvis det virker at stejle så man bliver fri for at arbejde, så er de altså smarte nok til at gøre det. Hvis hesten ikke vil tage biddet fx. og rytteren giver op hver gang, så lærer den lynhurtigt at den ikke skal tage biddet. Det samme med mange af de unoder dyr har, de kommer ikke af sig selv, de opstår fordi dyret opnår noget ved unoden.
Synes alligevel at du skal få tjekket om den har ondt, for din egen sjælefreds skyld.
dec 2006
Man kan ikke rigtig være enig i det, for det er fakta at hesten ikke har nok hjerne til det.
aug 2006
Følger: 146 Følgere: 134 Heste: 2 Emner: 123 Svar: 1.408
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.044
Omgang med hesten bør ALDRIG blive en kamp. Det kommer der kun to tabere ud af. Dig og hesten.
jun 2007
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 137
Få undersøgt om den fejler noget til at starte med.
Hvis den intet fejler: Du skriver at den ikke er bange når du går ved den og at det er gået godt nok med at ride den der indtil nu. Det lyder til at den åbenbart har fået en ide om at hvis den skaber sig og viser adfærd som om den bliver angrebet når du kommer på den, slipper den for at lave noget. Fra nu af ville det være en god ide at du ikke er selv når du rider den for det kan jo gå galt. Få en til at longere den mens du sidder på den. Der vil sandsynligvis ikke ske noget og så vil den til gengæld vågne op når du slippes fra longen. Hvis du selv er blevet nervøs efter at du er røget af så spørg en dygtig rytter om han/hun vil ride den nogle gange. Nu gælder det om at den finder ud af at man ikke slipper for at lave noget ved at smide rytteren af. Altså bliv siddende og fortæl den at det er forkert når den lægger an til at hoppe rundt. Den vil helt sikkert forsøge flere gange og det er virkelig vigtigt at rose den når den ikke er anspændt. Det gælder om at få hesten til at føle sig godt tilpas så den glemmer dens oprindelige ide med at "komme af med det rovdyr der sidder på dens ryg."
Denne proces er besværlig og kan være risikabel. Som TEAM AMLET Arabians siger må du sætte dig i respekt og det skal der også arbejdes med fra jorden.
Du skriver at banen er blød og ja, det kan være hårdt for hesten at gå der. Dog synes jeg ikke du skal flytte dig fra den ridebane før problemet er løst for så har den vundet. Selvfølgelig hvis det viser sig at hesten fejler noget som gør mere ondt af at du rider der kan det ikke komme på tale.
Held og kykke herfra og få hjælp hvis du føler problemet er uoverskueligt.
m.v.h Henriette Schmidt
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.639
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
Dernæst skal du tænke på om det er en situation der er opstået for nyligt? Er hesten normalt ridelig? Er den nervøs anlagt? Tænk også på om du normalt lader hesten "afvige" ting/områder/steder som den er bange for. Ubevidst kommer mange ryttere til det, fx. også hvis hesten springer til siden/tilbage. Det kan hurtigt udvikle sig til voldsommere konfliktadfærd.
Det er en rigtig god ide at få styr på dine signaler. En sikker signaltrænet hest er næsten en 100% afslappet hest og det kommer af, at hesten ved, at den skal forholde sig til nogle bestemte kommandoer/signaler fa ryggen af. Problemer som stejlen/bukken kommer næsten også altid af signalforvirring, hvis det ikke er smerte. Det gør også at du får mere sikkerhed, at du kan stoppe hesten når den laver "krumspring" og dermed forhindre den I at vise adfærden. Når man forhindre hesten i at vise en adfærd, ved at fortælle den at den ikke får noget ud af det, så bliver den mindre motiveret.
Et godt forslag er at starte med noget arbejde fra jorden på ridebanen og se, hvordan hesten tackler dette. Hesten skal forholde sig afslappet til stedet, også kan du begynde med arbejde fra ryggen. Hvis hesten har stor frygt, så træn i små intervaller og stop træningen når hesten går afslappet. Om det så er efter 5 min. Herved lærer hesten, at det den fik ud af at være afslappet = at få fri/slippe presset fra ridebanen. Efterhånden som hesten bliver mere sikker og rolig, kan du bede dem om at blive der i længere og længere tid. Men forlad aldrig ridebanen når hesten springer rundt - derfor gælder det også om for dig som rytter, ikke at stille for høje krav til din hest og presset den til at være der længere end den kan kapere. Det handler selvfølgelig altid om at undgå ophidshed/konfliktadfærd og derfor også altid smart at stoppe INDEN hesten udviser det.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvis i før har haft en kamp og du så har haft givet ham en i røven eller andet, kan han have en dårlig erfaring med stedet og mene at jeg sker noget dårligt.
Og når han ikke gør det fra jorden, så kunne det jo tyde på at det var enten udstyret eller noget rytteren havde fået ham til.
Så ville som Zandra skriver, starte med at ride der ind og ride afslappet rundt også ud igen så han ikke 'når' at stresse op.
dec 2006
jun 2007
Karina: Jeg kan forestille mig at du som rytter er blevet lidt chokeret over dens opførsel og en smule angst vil måske sidde i dig. Den kan hesten med sikkerhed mærke og det udnyttes fordi den ikke er sikker på hvad du vil da du er usikker på hesten. Få en til at hjælpe hvis det er tilfældet.
aug 2004
Følger: 71 Følgere: 84 Heste: 8 Emner: 46 Svar: 319
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Emner: 31 Svar: 71
http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=149583
jun 2007
Hvordan vinder jeg den kamp?