Chambon og glidetøjler - hvad gør det godt for? {{forumTopicSubject}}
Hej!
Nu har jeg set en del ride med glidetøjler og både elatisk og læderchambon. Hvad gør det godt for? Er der nogen af jer som rider med det, som kan fortæller mig hvor, hvornår og hvorfor man bruger det? En underviser nævnte det, men jeg er ikke selv ude i lige netop dét. Jeg er bare nysgerrig.
Jeg har en unghest som går meget med hovedet i sky - uanset hvad jeg gør. Jeg longerer ham én gang om ugen i pessoa, hvor han bare går så godt og koncentrerer sig helt fantastisk! Han reagerer på de mindste stemmesignaler i pessoa, men uden kan han godt "jappe" lidt derudaf.
Jeg ved godt at han bare er en unghest, men når han går så fantastisk i pessoa uden rytter, så har man jo lyst til at prøve noget minder om det, under rytter. Dog putter jeg aldrig glidetøjler på ham.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
En pessoa lægger pres på bagben, så de kommer ind under hesten, samtidig med at det tvinger hovedet ned - taget hesten hovedet op, kommer der et større pres på bagben, og kommer bagben for langt bagud, får den et pres i munden. Hesten går ikke pænt fordi den vil, men fordi at den bliver tvunget til det, eller vil den føle ubehag
maj 2007
Følger: 38 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 47 Svar: 387
maj 2007
maj 2007
maj 2007
Pessoa, bliver anbefalet af rigtig mange, også dyrlæger, men det er ikke ensbetydende med at det er den bedste løsning
maj 2007
Og ja, det er faktisk dyrlægen der har anbefalet pessoaen til ham. Netop fordi han går meget araber-agtigt og han mangler muskler i ryggen. Dog måtte det ikke være for stramt, da det kan gøre mere skade end gavn.
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
Det er selvfølgelig mest optimalt ikke at bruge hjælpemidlerne, men så meget tid og tålmodighed er der mange hesteejere, som ikke har.
Glidetøjler og chambon bliver nedgjort i alle afskygninger herinde, og de fleste vil ikke engang røre det med en ildtang herinde.. Men desværre for HG'erne er det ikke alle som er hyggeryttere, og vil bruge 3 år på at træne deres hest til at gå perfekt bidløst.. ( ej sorry kunne altså ikke lade være.. XD)
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
maj 2007
maj 2007
sep 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 410
Mange bruger desværre bare glidetøjlen forkert og med magt i stedet for at lære at ride ordentligt. Det er som bekendt meeget lettere med tvang mod disse stakkels dyr (er der mange der mener). Men ved man hvordan man skal bruge midlerne, og bruger disse med omtanke, så er der ikke noget i vejen for at bruge dem
jun 2009
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 474
Så man kan tvinge den til at bruge ryggen rigtigt, og derved sørge for at den holder som Ridehest længere.. Tror i hvertfald det var det min træner/berider sagde.. Også længe man har tøjlekontakt, og kan gøre det præcis samme uden glidetøjlen, er det jo bare en hjælp for rytteren, for at aflaste rytteren
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.816
Sorry, men det er hvad jeg hører.
Keg ser helst at man ikke bruger hjælpetøjler, men der kan opstå situationer hvor det måske kan være en løsning. Fx med heste der har den ene eller anden uvane og man med hjælpetøjlen kunne få den ekstra hjælp. Det ville så også kræve at den kom af, så snart det var muligt.
Meget få heste har brug for den til at lære at søge ned, det handler om at få hesten til at slappe af og så kommer det af sig selv.
maj 2007
Men tak for din mening om emnet. Jeg er umiddelbart ikke tændt på ideen om det, da jeg har hørt disse skrækhistorier. Men derfor vil jeg stadig gerne høre om det, og jeg vælger at tro, at hvis man kan finde ud af det, så er det et godt hjælpemiddel.
jun 2011
Følger: 63 Følgere: 48 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 328
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.816
Så forstår jeg ikke hvorfor du bruger pessoa, for det er da lige så slemt som chambon og glidetøjler er, hvis ikke værre.
Men pointen er bare at du sidder og siger at folk skal undgå at kommentere hvad du gør også selvom det også bare er en hjælpetøjle som folk kommer med meningen om. Men den første der rakker ned på folk der ikke vil bruge det fordi de mener det er forkert er du helt enig med, hvilket giver et ærgeligt billede der siger 'Du må gerne have en mening, men forvent at den er forkert'
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
glidetøjle det samme, udover at man kan gøre den så løs og man styre hele tiden selv og kan give efter på dem så den kan tage hovedet lige så højt op den vil..
jeg foretrækker glidetøjle HVIS man kan finde ud af at ride med to tøjler..
jeg har selv redet med glidetøjle det første år jeg havde min DV, både fordi han var vant til det, og fordi at jeg ikke havde mange kræfter, og uden glidetøjlen gik han med hovedet i sky, efter et år hvor jeg havde lært hvordan han skulle rides smed jeg den fra den ene dag til den anden og bum så fik hesten fint, jeg skulle blot lige lære at ride så stor en hest med så store gangarter..
skal siges den altid var helt løs men der vil altid være et lille press på og det minimale press var nok
feb 2007
Følger: 100 Følgere: 104 Heste: 10 Emner: 5 Svar: 933
Jeg har brugt den fordi han er meget stærk i sit sind og især som 4 års og når jeg lige ville have 5% mere samling eller lave noget han ikke syntes, ville han slå så voldsomt tilbage med hovedet at han ramte mig, og da han KS er det ikke skide smart at bøje hans ryg sådan. Så både for min sikkerhed og for hans ryg red vi med den i en periode, den havde ikke nogle indvirkning på min ridning udover når han kastede med hovedet der ville han tage fat i tøjlen når han kom for højt med hovedet og så ville han gå ned igen og være afslappet igen
Syntes at hjælpemidler er jo lavet af en grund, og det er ikke for at komme nemmere om tingene da der ikke er noget der hedder det ved hest. Men er til at hjælpe hesten til bedre at forstå, eller for at undgå den ikke gøre skade på sig selv eller i rytter.
Men alt udstyr til dyr skal bruges med hjernen det rigtige sted så dyret ikke tager skade.
maj 2007
Hvis du har læst højere oppe, så kan du se at min pessoa ikke i brug til at "tvinge" min hest til noget. Men til at styre hans "araberhoved" og styrke hans ryg, da han ikke har ret meget muskulatur i ryggen. Dette er i samarbejde med min dyrlæge.
Og hvis du læser mine kommentarer, så er jeg ikke enig i at man skal svine folk, som ikke ønsker at bruge det. Jeg er enig i, at det er en ærgerlig retning det har taget, at folk som bruger diverse hjælpemidler, skal rakkes ned på, fordi "det er synd for hesten".
Desuden har jeg aldrig sagt at en mening er forkert - men at jeg er uenig. Det er bestemt ikke det samme. Da jeg er trådstarter, har jeg da lov til at bede folk om at holde sig til emnet - eller har jeg misforstået noget?
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 222 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
den anden pony longere jeg med indspøndingstøjler, løse men giver den begrænsning at han ikke rykker hovedet så voldsomt ned mod jorden, som han gør, osse med rytter, og det kan nemt få hans lille rytter på en mindre flyvetur
min egen bruger jeg forskellige ting til, longering i grime, køreliner, med indspændingstøjler (helt løse, hjælper mere end man skulle tro) chambon (osse sat på anden måde, for at gøre den længere) ellers smider han hovedet lige i luften, og ødelægger sin ryg mere end han gavner
alting med måde
aug 2014
Følger: 72 Følgere: 62 Emner: 2 Svar: 221
Jeg har ingen erfaringer med glidetøjler.
Både hest og rytter vil få langt bedre resultater ved naturlig holdning, og naturligt arbejde, uden kunstige hjælpere. Derved siger jeg ikke, at de ikke er okay at bruge kunstige hjælpere, jeg vil indrømme at jeg også selv bruger sporer, men det vil da være langt mere optimalt at bruge schenkler, knæ, og tøjle.
aug 2014
Følger: 72 Følgere: 62 Emner: 2 Svar: 221
Hendes egentlige spørgsmål var, hvorfor man brugte glidetøjle og Chambon, så svar da på det, eller lad være med at kommentere overhovedet.
I er ikke herre over hvad Katja bruger til sin hest. I kan give hende tips, men lad være at angribe hende.
mar 2013
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 3 Svar: 64
Alle har hver deres meninger. Husk nu det.
Og hvis man bruger pessoa eller en form for hjælp rigtig gøre det ikke noget ondt.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.155
Efter adskillige måneders træning fra jorden så begyndte jeg at prøve med en fast chambon. Og selvom chambonen ikke var stram så er det jo tvang. Hvis han på ingen måde blev tvunget ned når den blev brugt, så var der jo ingen ide i at bruge den.
Jeg er ikke selv meget for at bruge chambon/glidtøjler eller pessoa, men et eller andet skulle gøres. Han har derfor gået med chambon et par gange om ugen i longen i en periode når han skulle trave. I skridt har jeg gået med ham rundt i kapsun og deraf fået den ønskede holdning, men så snart jeg satte ham i trav slog han helt fra, og der har jeg brugt den faste chambon
Nu er det nogle måneder siden jeg sidst har brugt den, og han går stadig ikke i den ønsket holdning, men han går ikke længere og kigger stjerne, og så må jeg tage resten derfra.
Normal vis, så nej, så vil jeg hverken bruge glidetøjle, chambon eller pessoa, jeg mener ikke det er en holdbar løsning, og slet ikke fra ryggen af. (haha dobbeltmoralsk)
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.155
Gør tøjlen en forskel, fremfor hvis den ikke blev brugt, så er det jo fordi den tvinger hesten ned, uanset hvor løst det er.
Hvis det på ingen måde er tvang, så vil hesten jo gå som hvis den gik uden, deraf vil der jo ikke være nogen grund til, at bruge det
jul 2010
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 65 Svar: 770
maj 2007
Følger: 47 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 252 Svar: 1.634
I min verden er glidetøjler og andre hjælpemidler bare en nem udvej for rytteren, fordi de gerne vil have deres heste til at "gå pænt" i stedet for at bruge den tid det tager for hesten at sætte de korrekte muskler.
Jeg brugte det selv på min trav hoppe, da hun havde snotten i vejret konstant og så var det jo dejlig nemt at proppe hjælpemidler på, for så skulle jeg ikke lave nær så meget
Jeg er da heldigvis blevet klogere siden da!!
Jeg har lagt min ridestil om og rider biomekanisk ridning, og NEJ det er IKKE hyggeridning! Her tager tingene bare længere tid, fordi hesten selv skal opbygge muskler og den skal selv finde sin balance uden nogen form for hjælpetøjler. Ja, det tager længere tid, men til gengæld har jeg også en hest som hviler meget mere i sig selv og ikke skal bruge støtten fra en hjælpetøjle.
Syntes at det efterhånden går for meget op i penge og stævner, i stedet for at bruge nogle ekstra år på at uddanne hesten ordenligt. Jeg syntes det er ærgerligt at se en 4 års til stævne som absolut ingen balance har, men som bare bliver tvunget til at skulle gå ordenligt eller til at springe, selvom man kan se at grundridningen ikke er i orden
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 411
Jeg rider ind imellem med glidetøjle, og det gør jeg for at hjælpe hesten med at placere sig rigtigt (hjælpe middel)
som man ser det på billedet, så når hesten placere sig hvor den skal, slippes presset i glidetøjlen, og når hesten går for højt møder den modstand fra glide tøjlen.
Personlig syns jeg at når man træner særligt de unge og urutinerede heste på glidetøjlen, så gør det at de hurtigere lære at placere sig rigtigt, samt at de bliver lette på tøjlen, fordi det fungere som en form for "belønning" når de placere sig rigtigt, og de oplever et pres når de går for højt.
jun 2007
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
mar 2007
apr 2007
Det har du helt ret i, at der kan være mange grunde til - men det er i de sjældneste tilfælde, at det bare er fordi, at hesten "har fundet ud af" et eller andet
mar 2007
Jeg syntes bare det lyder så grimt at sige at man ved brug af glidetøjle tvinger hesten i en holdning.. Det lyder som om rytteren er total ligeglad med hesten og bare vil se et resultat. Og sådan tror jeg bestemt ikke mange ryttere er...
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 55
maj 2007
I stedet for at finde årsagen til at hesten f.eks smækker hovedet op, så er der mange der bare propper en glidetøjle på i stedet, for så stopper den med det. Det stopper hesten i at slå med hovedet ja, men du behandler ikke problemet.
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 222 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
mar 2007
maj 2007
Hesten reagere ikke så voldsomt uden nogen grund, medmindre det er leg på folden eller sådan noget, men det er jo også noget andet.
mar 2007
apr 2007
Og uanset hvor grimt det lyder at sige, at hjælpemidlerne er tvang, at man tvinger hestens hoved ned, så er det jo i bund og grund, det man gør. Man forhindrer hesten i at tage hovedet op og sige fra, hvis det er det, den ønsker, og dermed går hesten i en tvungen holdning! Fordi den ikke kan sige fra!
For at tage et eksempel, er der allerede flere, der har skrevet i denne tråd, at de anvender glidetøjle til deres unghest. Der er sikkert mange grunde til, at man vælger lige netop glidetøjlen, men man må gå ud fra, at man gør det, fordi hesten vil slå fra. Det kan være alt fra rytterens vægt, der er placeret forkert, svagheder i muskulaturen, en dårlig tilpasset sadel eller smerter. Der er rigtig mange muligheder - og især når det kommer til ungheste, fordi de netop er det mere sarte og dermed reagerer voldsommere på små ting, men en ting er sikkert: der er ALTID en årsag til, at hesten gør, som den gør!
mar 2007
Men når du siger a glidetøjlen tvinger hestens hoved ned så vil jeg kun give dig delvis ret. Jo den bremser hesten i at tage hovedet højt op, men hvis man er en rutineret rytter så ved man også hvornår man skal give efter og lade hesten sige fra og hvornår det er okay at holde lidt igen og derved bede hesten om at blive på plads. Og når hesten går i den korrekte holdning er glidetøjlen jo løs..
apr 2007
Jeg har på intet tidspunkt sagt, at man med en glidetøjle tvinger hestens hoved ned - det kan du jo til en vis grad også gøre med et almindeligt trensebid. Jeg har sagt, at hesten vil gå i en tvungen holdning, fordi den netop ikke har friheden til at kunne sige fra. Uanset hvor rutineret man er, når man rider med hjælpetøjler, har hesten begrænset frihed og går derfor i en tvungen holdning
Og selvfølgelig sidder man ikke og krammer hesten sammen, bare fordi man har glidetøjle på, det er jeg klar over. Hesten belønnes stadig, når den går korrekt, så langt fra en almindelig tøjle er det jo heller ikke. Det eneste, som jeg personligt er modstander af, er det faktum, at man frihedsberøver hesten ved at begrænse dens bevægelsesfrihed, i stedet for at finde årsagen til, at hesten siger fra og arbejde derudfra. Jeg er klar over, at det er en længere og mere snørklet vej, og mange har deres mål, de gerne vil nå indenfor en overskuelig fremtid. Jeg synes bare, det er sørgerligt!
mar 2007
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Lea - kunne ikke være mere enig med dig
mar 2007
mar 2011
Mvh TT
mar 2007
mar 2011
At man ændrer sin holdning fra at være en der accepterer et multikulturelt samfund til at blive nazist er ikke særlig godt..
Mvh TT
mar 2007
mar 2011
Troede du forstod det på min blinke smiley..
Jeg er på vej i seng.. Skal op igen kl 05.15.
Kan I sove godt
Mvh TT
mar 2007
mar 2011
Mvh TT
jun 2007
heste har forskelligt temperament, og nogle er meget rolige og andre er meget flyvske og reagere kraftigt på omgivelserne.
Jeg har både haft heste der var bombesikre, og dem der var bange for sin egen skygge. og heste med meget temperament bukker og stejler ofte hvis de af en eller anden grund presses ud i noget de ikke er helt trygge ved.
Men vi presser alle (også bidløs og hygge ryttere) vores heste til de ting vi laver med dem. og hvis man ikke øger "presset" så udvikler man sig ikke og hverken hest eller rytter bliver bedre.
Nogle heste reagere fint og viser tillid ved træning, men nogle siger også fra og reagere ud af kroppen fordi de bliver frustreret og ikke forstår signalerne godt nok endnu.
Men som rytter handler det om at lære at føle for og læse hvilke heste man kan presse, og hvilke der skal håndteres mere følsomt for ikke at reagere voldsomt.
Min gamle hest blev meget sur og bukkede hver gang man ville begynde at lægge nye øvelser ind, men når den så forstod signalet, var der ingen problemer.
Min nye hest er slet ikke lige sådan. han forsøger at gætte hvad man gerne vil have ham til, og tager det meget roligt. han gætter ikke altid rigtigt, men forsøger dog.
mar 2011
Det er derfor vigtigt at kende sin hest. Hvis Tindur begyndte at bukke ved en særlig øvelse e.l. Så ville jeg ikke være i tvivl om at noget var galt. Men jeg har også en hest der siger i fra hvis motivationen ikke er der. Han skal have lov at sige i fra, men ikke styre showet. Jeg tager hensyn til ham de dage hvor motivationen er dårlig (desværre altid på banen
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
apr 2007
Som du siger, er nogle heste mere følsomme og mere udadreagerende, hvor andre kan du næsten gøre med hvad du vil, uden de rykker på et øre. Det er jo en kendsgerning! Men det ændrer ikke på, at de reagerer på NOGET. Altså er der en ÅRSAG til, at de reagerer, som de gør
(Jeg ved ikke, om du skrev ud fra mine påstande, men tillader mig at svare alligevel)
mar 2011
Mvh TT
jun 2007
Jeg hjælper hesten til at forstå hvad det er jeg gerne vil have den til at gøre.
og jeg syns at jeg ofte har oplevet at nogle heste har nemmere ved at lære de nye øvelser på glide tøjlen, da de så har noget at støtte sig til.
Men forud for brug af hjælpe midler ligger det selvfølgelig at man har lært at anvende disse korrekt. og at man fx. med glide tøjlen er meget opmærksom på at give efter når hesten gør det man ønsker.
Ellers har det jo ikke den ønskede effekt, da hesten så bare ligger sig på glidetøjlen og bliver tung så snart den skal gå uden.
Men det er jo en smags sag hvilke metoder folk anvender.
Personligt syns jeg at glidetøjlen er god til de heste der slår meget fra og har lidt svære ved det. Jeg syns at man op den måde undgår en masse konflikter med hesten.
apr 2007
Tvangen kan jo ikke diskuteres, det er en kendsgerning. Ikke at man tvinger hesten ned med hovedet (det har jeg også skrevet før), men fordi hesten vil være i en tvungen holdning, idet den ikke har friheden til at tage hovedet op. Det er ikke ensbetydende med, at alle der rider med glidetøjle sidder og krammer hesten og slet ikke giver efter! Det er slet ikke det, jeg siger! Men hele idéen i at anvende en glidetøjle, ligger jo i, at man ikke vil have hesten til at slå fra - det skriver du også selv. Og det er den frihedsberøvelse, jeg ikke mener, er den rigtige vej frem, ved anvendelsen af hjælpetøjler.
Vi har vist bare hver vores holdning - og det er jo helt fair
jun 2007
Jeg føler at glidetøjlen hjælper mig og hesten til nemmere og hurtigere at forstå og lære div. øvelser i dressuren.
Jeg har aldrig haft andet end gode oplevelser med at anvende den. og Syns at det fungere rigtig godt for mig og de heste jeg rider.
maj 2007
Heldigvis er alle i deres gode ret til at benytte (eller helt lade være) de hjælpemidler de har lyst til. Respekt for at du træder frem og fortæller i åbent forum, at du benytter glidetøjler! Og ikke mindst diskuterer med folk, som har en direkte modsat holdning end dig!
Hvis glidetøjlen hjælper dig, så skal du ikke lytte til de andre
God dag folkens!
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
Det er du, som sagt tidligere, helt i din gode ret til at synes! Hvis andre har lyst til at træne deres heste på andre måder, så kan du komme med foreslag - og det er virkelig flot at du vender den anden kind til, når folk så ikke er enige med dig.
Jeg er lidt ked af, at der er så mange (ikke lige netop her i denne tråd) som føler, at de skal se ned på folk, som rider med diverse hjælpemidler - for, igen, hvis det hjælper dem (og hesten ikke lider nogen unødvendig overlast (vil ej diskutere dette udsagn)), så burde alle være godt tjent med det.
Til alle andre: Tusinde tak fordi I holder sådan en pæn tone! Det er rart at se, at folk kan være enige om at være uenige, og komme med deres synspunkter. Gulerodsskål på det!
jun 2007
Og med mine mange års erfaring vil jeg også påstå at jeg kan mærke hvor meget og hvor lidt hesten kan presses.
Og til alle de der mener at det er forkert og ikke biomekanisk korrekt osv.osv.
Til jer kan jeg fortælle at mine heste får massage hver 4-6 uge alt efter behov, og hvis jeg mærker stivheder eller ømheder får de en ekstra tur.
mine sadler tjekkes af saddelmagerne minimum 2 gange om året.
så tro mig når jeg siger at mine heste ikke mangler noget og de har det som blommen i et æg.
Selvom jeg rider både med glidetøjle, kandar og sporre
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
maj 2007
Gå ud over? Ej, stop dog. Det går ikke "ud over" arabere og hingste. Jeg siger, at min hest ikke skal gå araber/hingstegang - eftersom han hverken er en araber eller en hingst. Det har simpelthen ikke noget at gøre med, at det går ud over dem.
maj 2007
maj 2007
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
feb 2014
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 1 Svar: 1
Man kan mærke at hun løfter ryggen bedre når hun har dem på, fordi hun nemmere bliver i en korrekt holdning hvis jeg lige laver en fejl, og på den måde kan jeg nemmere rette fejlen, da min hest ikke begynder at løbe afsted med mig.
så jeg synes denne slags hjælpemidler er ok, men man skal vide hvad man laver når man bruger dem, og det skal ikke bare være den "nemme løsning" så man ikke selv skal gøre noget.
her er et billede hvor man også kan se at indspændingerne er meget løse, og i den holdning har de ingen betydning:
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
mar 2007
Og når man ikke bruger jordarbejde i sin træning så er det jo som at starte helt forfra hvis man løber ind i et problem med sin ridehest.
mar 2011
Mvh TT
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 55
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 55
Altså er der lavet undersøgelser, der viser, at hjælpetøjler gør gode ting for hesten?
mar 2007
Jeg kan ikke finde noget forskning der siger at hjælpetøjle er gode for hesten... For det kommer helt an på hvordan de bruges og de er meget lette at misbruge
apr 2007
Og endnu engang må jeg slå fast: det kan ikke diskuteres, at det er en tvungen holdning, hesten går i, når man anvender hjælpetøjler - uanset hvilken slags! Det er et faktum!
Jeg har som sådan ikke noget i mod, at folk vælger den nemme løsning ved at bruge hjælpetøjler. Der har vi alle forskellige veje og målet helliger midlet om man så må sige. Det jeg til gengæld ikke forstår, er de argumenter, der gives for at bruge hjælpetøjler. De fører alle i bund og grund tilbage til, at man ikke ønsker sin hest skal slå fra - eller blive "for åben", om man vil. Og den grund i sig selv, synes jeg er tynd - og især når det gælder ungheste. Det kan gøre ondt helt ind i min sjæl, at nogen vælger den løsning på det tidspunkt! Og det gælder uanset hvor rutineret man vil sige, man er!
En af de smukke ting ved ridning er jo også, at hesten sagtens kan tage hovedet ned, uden at bruge ryggen til at arbejde med. Til gengæld kan hesten ikke arbejde med ryggen, uden at tage hovedet ned.
mar 2007
Men men men... Min hest arbejder altid i en tvungen holdning for stod det til hende så rendte hun med næsten i sky og hyggede sig.
apr 2007
Det er ikke mig, der siger det er en tvungen holdning. Det er et faktum
Men det må vel også være det, der er hensigten, siden du vælger at bruge en glidetøjle? At du ikke vil have, at hesten tager hovedet op? Så er du jo også bevidst om, at du fratager hesten den frihed, for det er meningen med det hele
mar 2007
Når vi nu skal bruge ordet tvang så tvinger jeg min hest til rigtig mange ting i løbet af en dag. Fx tvinger jeg den til at gå pænt ved siden af mig når den skal på fold, jeg tvinger den også til at stå pænt og vente til jeg tager træktovet af inden den går amok. Jeg tvinger den også til at stå stille når jeg sadler den op ( og her er den ikke bundet så tvinger den virkelg til at blive ved mig) Jeg tvinger den også til at få renset hove, og stå stille mens jeg tager tovet af den inden den går i boksen. Alt dette tvang er en del af min daglige omgang med hesten... Ligesom det er en del af den daglige ridning at jeg tvinger den til st gå bagfra og bruge ryggen.
feb 2005
Følger: 345 Følgere: 343 Heste: 11 Emner: 247 Svar: 4.483
Pessoa har jeg intet imod, men nu har jeg - heldigvis - også lært at bruge den af nogle ualmindeligt kompetente mennesker. Dog longerer jeg sjældent mine heste, da jeg foretrækker, at de bliver redet. Hvis ikke jeg er frisk nok til at ride, er jeg heller ikke frisk nok til at longere min hest ordentligt, da jeg mener, at longering ved ret, fuldbyrdet træning kan være lige så godt som ridning - men meget let bliver meget værre end blot at have en fridag.
Jeg ved ikke ... jeg har aldrig troet på hjælpetøjler af nogen art, men jeg er nok også bare typen, der elsker at bruge tid på at finde de rigtige knapper til hver enkelt hest. Muligvis derfor jeg altid ender med de tossede kræ, som ingen andre gider bruge tid og kræfter på
Til gengæld vil jeg lige afslutte med en kort indskydelse: Jeg har endnu ikke oplevet at sidde på en (ung)hest, der ikke kunne rides for schenkler alene. Det kræver selvfølgelig, at man i tilridningen har prioriteret at lære hesten de fremadgående hjælpere (for mig at se uden sporer og/eller pisk) frem for at bøje nakken. Det er ikke naturligt for en hest at rende med hovedet i skyerne, da det ikke er sådan, de er bygget til at bære sig selv - derfor er min første indskydelse ved heste, der reagerer sådan, at den er generet i form af for meget tøjle og/eller for lidt ben.
:=)
maj 2007
Du indrømmer også selv, at du gør det fordi så er du mere tryg, og det er bland andet her at jeg står af, for så mener jeg ikke at hesten er trænet godt nok.
Det er intet ondt om hverken dig eller hesten, det er generelt. Jeg syntes det er synd for hesten at de skal gå med alt muligt indspænding fordi det gør rytteren mere tryg
Og hvad så hvis hesten slår fra? hvis man kan sin grund ridning, så kan man da også få den tilbage på rette spor igen. Og hvad så hvis den løber? Jamen, så har man vel forhåbentligt lært den et stop signal så den sætter farten ned.
Min slår da også fra i tide og utide, men jeg bruger ikke nogle hjælpemiddler, for jeg ved at det er pga manglende muskler og balance - dog mest balance, da hun er ved at få nogle rigtig fine muskler - men så laver vi bare en masse øvelser som styrker hendes balance og muskler. Jeg har fået undervisning i 2 uger på hende nu efter lang tids pause med det, og jeg kan mærke en kæmpe forskel allerede nu!
maj 2007
Det er nogenlunde den holdning jeg gerne vil have hende i. Hun mangler bare at gå lidt mere samlet, men det kommer når musklerne bliver sat.
mar 2011
Mvh TT
jun 2007
Jeg ser en hest med hovedet alt for langt fremme over lod (det modsatte af bag lod) som går på forparten og ikke aktivere sin bagbart og bagben og derfor ikke har noget afskub bagfra.
Men jeg er også dressur rytter, så det jeg stræber efter er samling og afskub bagfra og en aktiv bagbart, som gør at forparten kan gå "op ad bakke" og ikke ned af bakke som hesten på billedet.
Som jeg ser det, så er det vildt forskellige ting vi ønsker af vores heste og derfor kan vi selvsagt heller ikke anvende de samme trænings metoder for at opnå det resultat vi ønsker.
Og jeg er helt enig med C. Sværke i at jeg da foretrækker den nemmeste løsning, frem for den besværlige. og Nej den nemmeste løsning er ikke nødvendigvis den dårligste løsning.
Samtidig så irritere det mig grænseløst at nogen ikke forstår at det ikke er alle der har tiden eller lysten til at lave en masse arbejde fra jorden.
Jeg har heste for at ride på dem, og ikke for at bruge flere år på at træne dem fra jorden inden jeg sætter mig op.
Så ja jeg bruger hjælpemidler for at opnå hurtige resultater og hurtigere få hestene ud på stævne pladserne, da det er det som jeg syns er sjovt og det er stævner jeg gerne vil ride.
Det syns jeg ikke at jeg skal lægge skjul på, bare fordi størstedelen af dem der efterhånden er på HG er hygge ryttere der ikke rider stævner og ikke har de store ambitioner om det.
maj 2007
Det er dårlig vane, da jeg gerne vil se hvordan hun går med hovedet og halsen, problemet er bare at jeg skaber ubalance ved at sidde sådan, men jeg øver mig ihærdigt!
Jeg tror også at jeg gør det fordi; da vi red traditionelt dressur, sad jeg med hele vægten af hendes hoved i hænderne, så jeg røg nemt forover og nu her er det også fordi jeg gerne vil give hende tøjlen hvis hun beder om det
maj 2007
Jeg er lige så seriøs med min dressur som dem der rider traditionelt dressur. Jeg vælger bare en anden ride metode. Ja, det tager længere tid, men tilgengæld for jeg også en hest som bære sig selv og ikke har brug for nogen støtte fra en glidetøjle.
Jeg har heller ikke skrevet at hun går perfekt i holding der, jeg har skrevet at hun går nogenlunde der hvor jeg gerne vil have hende. Og ja, hun mangler mere samling, men det kommer jo når musklerne er til det!
Jeg vil 1000 gange hellere have en hest der går lidt foran lod end en hest som går bag lod, jeg væmmes nærmest ved det når de går bag lod.
Og jeg mener bestemt ikke at hun går på forparten her...
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
mar 2011
Mvh TT
jun 2007
Vi kommer vist ikke vider her, for visse personer vil ikke forstå at ikke alle deler deres holdning og overbevisning....
Så nu vil jeg ride en tur i det gode vejr, med glidetøjle på
apr 2007
Var det ikke lige netop det, jeg skrev? Hestene er underlagt meget tvang i vores daglige omgang med dem - men det har som sådan ikke noget med emnet at gøre. Jeg nævnte det, fordi du virker til at have det rigtig svært med ordet "tvang" til trods for, at definitionen lyder: der er tale om tvang, når der anvendes et pres til at gennemføre en handling eller et fænomen. Så jeg må sige det igen: det er ikke mig, der siger, at du underlægger din hest en masse tvang i hverdagen. Det er et faktum og det er fuldstændig indiskutabelt!! Det, der så kan diskuteres, og som jeg selv mener, er bl.a., om disse hjælpetøjler er unødvendig tvang. Men du er nødt til at acceptere, at det er en tvungen holdning, som du pålægger hesten!
Og nej, jeg har aldrig redet med nogen form for hjælpetøjle eller chambon, det går ganske udemærket uden
Og så lige en anden ting: Både det billede, som Emilie har lagt op, og det Louise har lagt op, går hesten jo i en afslappet, lang facon. Det ene er ikke mere "rigtigt" eller "forkert" - det er ikke en holdning, jeg selv vil ride mine heste i, men det gør jo ikke, at det er helt forkert! Men jeg synes generelt, det er forkert at ligge billeder op i en debat som denne, fordi folk vil føle sig nødsaget til at kommentere på ridningen. Og der er ingen grund til at gøre det personligt på det niveau
Ellers er jeg meget af vejen enig med dig, C.Sværke! Jeg har intet problem med, at mine heste går bag lod, så længe de arbejder den rigtige vej og at bagebenene er med. Med tiden, når styrken kommer, vil hesten af sig selv rejse sig fortil, men det er så vigtigt hele tiden at se hestene som det individ, de er.
Det er til gengæld her, jeg i høj grad mener, det er forkert at anvende hjælpetøjler til ungheste! Som om det er det vigtigste i tilridningen, at hesten kan gå ned med hovedet. Det hjælper bare ikke meget, at hesten gå dernede med hovedet, hvis ryggen ikke er med i arbejdet!
maj 2007
Tror heller ikke vi nogensinde bliver enige, så nu vil jeg også tage ud til min hest og ride ganske seriøst dressur bidløst og uden hjælpemidler og måske også en tur for heeeelt lange tøjler og helt sikkert også uden hjælpemidler!!
sep 2014
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 7 Emner: 21 Svar: 78
jun 2007
I siger godt nok gang på gang at I rider efter at opnå den samme bærring og afskub som i traditionel dressur, men jeg må bare konstatere at jeg stadig har tilgode at se en hest på bidløs trense/cordeo/rebgrime kunne gå med samme svung som hestene i de højeste dressur klasser gør (MB og der over)
Derfor menre jeg stadig at det e forskellige metoder (som flere af jer også selv skriver) og der ved opnår vi heller ikke det samme mål.....
Simple as that....
Chambon og glidetøjler - hvad gør det godt for?