Underlag til galopspor/Ovalbane. {{forumTopicSubject}}
Hej.
Vi er igang med at ligge planer for evt. ridemuligheder når vi får købt gård. Derfor har vi tænkt meget over at udnytte pladsen mest muligt, og få mulighed for at træne de forskellige ting.
Vi har snakket meget om, at ligge et galopspor rundt om foldene, der er 2-3 meter bred og løber rundt om alle foldene. På den måde, er det et langt spor hvor man kan træne tölt og pas, og selvfølgelig også galop, i lange strækninger. Da jeg har islænder, finder jeg det ret vigtigt - og så er det jo super til intervaltræning. Udover det, er der jo også det bonus at der jo så vil være dobbelthegn rundt om alle foldene = ekstra sikkerhed.
Men hvad slags underlag skal man have til sådan et slags spor?
Vi havde selv tænkt lidt på sand eller stenmel, men jeg frygter det bliver for tungt. Altså at harve hele stien rundt om foldene, blande grus i og tromle hver 3-4 dag i 3 uger, for at ligge et lag sand/stenmel ovenpå. Men vil det hurtigt blive for vådt, eller hvad er jeres erfaringer? Vi har også tænkt på fint grus, men så vil det nok kræve sko til hestene, og det er vi ikke intresserede i.
Det er vigtigt at underlaget ikke er alt for tungt, og holder sig okay tørt året rundt, til trods for det danske klima. Vi er ikke intresserede i muslingeskaller, det lugter for meget..
Vi havde forestillet os at lægge den rundt om 1 stor fold, og dele den fold op så man kan gå igennem midten og over på den anden side af banen, uden problemer. Så målet på sporet ville nok være omkring 90 meter bred, og 4-500 meter langt.
Vh. Louise.
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
eller fiberbund (det der ligner tæppe)
apr 2010
Fiberbund, er det ikke kun til indendørs brug? Jeg har desværre ikke mulighed for tag over banen, det ville blive noget af et byggeprojekt.
Det de bruger til hingstekåringen, jeg prøver lige at finde ud af hvad det er. Men tak for svar
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
kan du ikke evt. kontakte et sted med en oval bane, og førhører dig om hvilken bund der bliver brugt?
apr 2010
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.109
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.447
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
dec 2007
Følger: 90 Følgere: 96 Heste: 5 Emner: 95 Svar: 856
Sådan var det i hvert fald i starten på min rideskole