{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
601 visninger | Oprettet:

B-Vitamin som Tilskud - HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Jeg har fået denne dejlige DV'er som er med en hel del fuldblod i sig. Hun er seks år og har haft hende i godt over to måneder. Da jeg først var ude og kigge på hende kunne hun være rimelig flyvsk og arrig tilmed, når noget ikke passede hende.

Ejerne fik en kranio sakral massør ud, som konstaterede rimelig hurtigt at hun simpelthen var stresset.

Hun gik fra at få sort havre som foder, til lucerne og B-vitamin i flydende form. Dette hjalp HELT gevaldigt. Hun var så sød og afslappet og nem at have med at gøre i den måned hun var på det. Førhen blev hun HELT umulig og på tværs når hun er hestegal, men under B-vitamin forløbet er der intet.

Jeg følte hun blev en kende sløv og spurgte til råds i en Danish Agro. De anbefalede sort havre som supplement, men ellers beholde lucernen. Hos Danish Agro får jeg så ad vide at man kun må give B-vitamin i "kure". Sådan i bestemte perioder og så SKAL man toppe igen.. fik ikke en forklaring på hvorfor.

Hun fik sort havre(vi snakker en håndfuld) oveni sin lucerne og B-vitamin i to uger. SUPER god kombination. Hun blev energisk men stadig ikke på tværs og arrig. Men efter at have snakket med Danish Agro har jeg trappet B-vitamin ned og stoppet det. Men de sidste par uger hvor hun ikke har været på det, er hun desværre lidt blevet sit gamle jeg (kun i ridningen). Men jeg synes det er synd jeg skal tage kampen op HVER gang, hvis jeg kunne undgå det med noget tilskud..

Nogen af jer som bruger B-vitamin, eller som kan fortælle mig hvorfor man ikke må bruge det som fast tilskud? Har nemlig hørt man også kalder det "stress-vitaminet" og det var jo lige akkurat det B-vitaminet hjalp på ved hende smiley

Håber virkelig nogle kan hjælpe - eller eventuelt har andre forslag til tilskud for en hoppe der går helt i selvsving og på tværs under brunstperioderne... smiley

M.v.h.
Camilla


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  B-Vitamin som Tilskud - HJÆLP
  • #1   30. sep 2015 Kære Camilla - du skal blive ved med B-vitamin - som din fornemmelse og virkning på hesten fortæller jer..

    ja stressvitamin - jeg har fået ptsd efter noget vildt voldsomt - og havde ekstremt behov for b-vitamin i lange baner, haha - og både b12, complex etc.
    Nylig fik jeg forklaring fra en pige jeg talte med som var tidligere sygeplejerske - hun sagde folk med ptsd danner ikke b-vitamin..

    Jeg ved jo ikke om din hest har det der svarer til, men når du registrerer forskellen - tyder det så ikke på det?

    Bedste B-vitaminhilsner

    og ps - jeg ville stoppe med havren - men gi' masser af beroligende stråfoder


  • #2   30. sep 2015 Du må gerne fortsat give din hest B-vitamin. Dette vitamin er vandopløseligt, og kan ikke ophobe sig i hestens krop, og bliver derfor skyllet ud med urinen, hvis hesten får for meget. Så du skal i hvert fald ikke stoppe, hvis du er bange for, at det skulle være 'farligt' at give den det i længere perioder smiley

  • #3   30. sep 2015 B-vitamin plejer man at gve i ekstra mængder i forår og efterår, så ville ikke stoppe. Min får halv dosis B-vitamin hele året, og fuld dosis i forår/efterår - det er det der fungerer for os, og har nu ikke hørt nogen klager fra vores agronom smiley

  • #4   1. okt 2015 Hej! Tusind tak jer tre, for svar!
    Det er jeg virkelig glad for at høre. Tro bare lige g starter op på det med det samme - tak smiley smiley


  • #5   1. okt 2015 Godt!

Kommentér på:
B-Vitamin som Tilskud - HJÆLP

Annonce