{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.019 visninger | Oprettet:

Genoptræning efter 2 års pause. {{forumTopicSubject}}

Hej HG. smiley
Håber på at få lidt hjælp den vej her igennem! Jeg er så heldig jeg får hest hjem her d. 1, men den skal i gennem en genoptræning inden vi går igang med det helt seriøse stramsur og hopning smiley
Hesten har stået stille i 2 år, hun er 17 år gammel, og er ikke vild med at være på tur alene! Jeg får hesten hjem d. 1, og har været inde og kigge på forskellige forumemner herinde omkring genoptræning, men der skriver folk at det er bedst fra 1-3 uge at skridte på asfalt, men da hesten ikke er vild med at ride tur alene, og jeg er ny i stalden og ikke kender nogen, vil jeg hører om det også gerne må være på græs? Ellers må jeg se hvordan det går hvis jeg går ved siden af, også har tov i hende! smiley

Har i forresten nogen genoptræningsprogrammer som i vil dele ud af, som har hjulpet for jer? smiley

Hilsen Emilie smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genoptræning efter 2 års pause.
  • #1   18. okt 2015 Du kan sagtens på græs bare underlaget er fast smiley
    Har den stået med skade?


  • #2   18. okt 2015 Nej den har ingen skade haft! smiley Okay, dejligt der er nemlig en ridesti rundt om gården og foldene men det er græs så det er jo dejligt! smiley

  • #3   18. okt 2015 Okay så ville jeg skrive 1 uges tid også bare begynde at trave lidt. Hold selvfølgelig godt med skridt pauser. Hvis det feks er på banen så tav en omgang og skridt en osv. Også feks to gange til hver side et par dage også tre gange til hver side et par dage osv smiley

  • #4   18. okt 2015 Okay, ville det så være et okay træningsprogram det her?

    1-3 uge skridt på ridesti.

    3-6 uge Påbgynde trav på bane, som du så siger med trav en omgang også skridt også ''opgradere'' det med lidt mere trav efterhånden.

    6-8 Påbegynde galop ligesom med trav, også opgradere derfra.

    Også begynde på nogle lidt øvelser efterhånden som vi er kommet i træning? smiley

    Der vil selvfølgelig komme min. 1 dags fridag pr uge smiley


  • #5   18. okt 2015 Det handler ligeså meget om at gå stille i gang og have føling med hesten smiley Når hesten ikke har haft en skade, er der jo ikke nogle specielle forholdsregler at gå ud fra, udover at du jo selvfølgelig ikke skal starte med at lave en overbelastningsskade for at gå for hurtigt i gang smiley
    Og den med asfalt/hårdt underlag, vil jeg også tage med et gran salt. Det er faktisk rigtig hårdt for deres led (og hove!) kun at gå på hårdt underlag! Så græs og blødere/fjedrene underlag vil jeg mene, er langt det bedste - ikke for hårdt og ikke for blødt smiley

    Det vigtigste er egentlig, at du varierer både træning og bundforhold. Det er langt det sundeste smiley


  • #6   18. okt 2015 Så jeg behøver i realiteten ikke sådan et langt genoptræningsprogram? Kan jeg nøjes med at ride 10 minutter den ene uge, 20 den næste, eller hvordan? smiley

    Har tænkt mig at der også skal komme arbejde fra jorden, og at vi lære hinanden at kende! smiley

    Men hvornår vil i begynde på springning? smiley


  • #7   18. okt 2015 Jeg synes ikke du behøver vente 6-8 uger inden du sætter i galop.
    Når du traver omkring 6 omgange til hver side kan du jo skifte den ene trav ud med en galop.

    Også efter lidt tid (et par uger) kan du ja trave en omgang og skridte en halv eller trave to og skridte en.

    Det vigtigste er du mærker efter hesten så den ikke syrer til.

    Sådan plejer jeg at gøre med mine hvis de ikke har været skadet smiley


  • #8   18. okt 2015 Okay, tusinde tak! smiley
    Så er alt snart på plads, nu må hun faktisk gerne bare komme hjem til mig! smiley


  • #9   18. okt 2015 Jeg vil først lave en masse jordarbejde for at styrke ryggen til atter at skulle bære rytter.
    Sadlen skal ligeledes tjekkes inden opstart med ridningen.
    ellers er jeg enig idet Lea Kristensen - Stald Ellegården skriver smiley


  • #10   18. okt 2015 Men det synes jeg ikke.
    Glorija stod med en lille skade i sommerens og begyndte genoptræningen i uge 31 og i uge 41 var hun i fuld gang igen og gik undervisning og var klar til stævne. så 10 uger fra en lille skade der krævede 1 måneders pause så var hun på toppen igen. Hun var dog i ret god form og godt igang inden hun blev skadet.

    Ville begynde at springe små spring når du kan ride uden at tage "hensyn", men at trave over bomme er altid godt smiley


  • #11   18. okt 2015 Har tænkt at starte op med noget longearbejde, og en masse gåture uden rytter ned af ridestien, og noget bom arbejde osv. også selvfølgelig få tjekket sadel og hest! smiley

  • #12   18. okt 2015 Longsering er også fint men pas på med for meget. Det er jo en ældre hest og de kommer ind på en ret lille volte i longsen. Har selv et par gamle tudser på 16 og 19 ;)hende på 16 tager jeg ikke noget hensyn til. Men longserer dem ikke ret tit da det er lidt hårdt for deres ben smiley

  • #13   18. okt 2015 Okay, det vil jeg huske! Tak! smiley

  • #14   18. okt 2015 Nej, jeg synes ikke, du behøver et decideret genoptræningsprogram, når der ikke har været tale om en skade smiley
    Jeg ville stadig starte med at skridte eller trække ture den første uge. Det handler jo om, at du får bygget nogle muskler på, samtidig med, at du styrker led og sener med moderat træning. Så det vil være rigtig fornuftigt at kombinere ridningen med noget jordarbejde.
    Og som Louise også skriver, behøver du slet ikke vente 6-8 uger med galoppen. Så er du selvfølgelig på den sikre side smiley men fordi du sætter hesten i galop, behøver du jo ikke fræse 20 omgange. Du kan jo sagtens nøjes med en enkelt eller to til at starte med og så bygge på efterhånden. Det samme gælder trav.


  • #15   18. okt 2015 Okay, tak! Søgte her på HG, og de gik efter et træningsprogram alle sammen havde fundet på nettet, men kan se det slet ikke er det jeg skal følge! smiley

  • #16   18. okt 2015 Det har jeg aldrig gjort. Jeg har fulgt min dyrlæges råd smiley

  • #17   18. okt 2015 Det er også en god idé, hvis hesten har været skadet, at følge et mere specifikt genoptræningsprogram smiley Der er jo nogle forholdsregler, der skal tages, alt efter hvilken skade, der har været tale om. Men når din hest "bare" ikke har været redet og er ude af rideform, så er der slet ikke de samme ting, du skal tage højde for. Du skal nærmere se på, at den ikke har været trænet kontinuerligt og derfor ikke har tilstrækkelig styrke i muskler, led og sener og nedsat balance. En hest, der har været skadet kan jo sagtens have gode stærke muskler, men have en svaghed, der hvor skaden er eller har været. Det vil derfor ikke være et problem for en sådan hest, at man sætter sig op og skridter den en time om dagen - det vil en hest som din, med en svagere rygmuskulatur f.eks. have sværere ved at holde til smiley Håber det giver en lille smule mening smiley

  • #18   19. okt 2015 De gange jeg har genoptrænet heste, som har stået stille i +1 år, der har jeg brugt netdyredoktorens Genoptræningsplan - den holder.
    Den forklare også hvorfor det skal tage den tid det skal tage - at hestens kondi jo hurtig bliver bedre, men at dens ligamenter og sener er svage i MEGET lang tid, og derfor man ikke bare skal gå i gang Wupti Wupti.

    Det er rigtigt at mange dyrlæger, synes det er et langt og omstændeligt genoptræningsprogram - og de ved jo deres kunder gerne vil i gang med at ride ASAP. Men der er en grund til, at mange heste får en skade 2-4 måneder efter at de opstarter deres genoptræning.

    Helt overordnet set har fx sener først fået deres optimale styrke efter 12-18 måneders "brug". Og grunden til at man ønsker at skridte på hård bund, er at de stød som den hårde bund giver styrker senes styrke og vækst, mens blød bund øger presset på senerne ved at strække dem, før de er stærke nok.
    Jeg ville dog ikke være bange for en forholdsvis hård græssti, men fx ikke ride i ridehus før efter et par måneder på hård bund. Og longering ville jeg også undgå i det tidsrum. Gåture er lige så gode som skridtture.

    Problemet med genoptræning er, at folk har meget forskellige erfaringer - så man skal selv vælge sin egen løsning. Jeg foretrækker at bruge lidt mere tid i en kontrolleret genoptræning, for at hesten så holder i mange år, i stedet for at satse på at det nok går, bare fordi jeg meget gerne hurtigt vil trave og galoppere.

    Mvh Charlotte



  • #19   19. okt 2015 Hej Charlotte smiley
    Jeg kiggede også på træningsprogrammet på netdokter! Så vil jeg følge det program, vil helst undgå skader og gøre det bedste for hesten! smiley


Kommentér på:
Genoptræning efter 2 års pause.

Annonce