{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.835 visninger | Oprettet:

Schenkelvigning, bagparts- og forpartsvendinger {{forumTopicSubject}}

Godaften,

Jeg har idag været til undervisning ved en knalddygtig (og dyr) underviser, som jeg lærte utroligt meget af. Hun siger så, at jeg lave en masse schenkelvigninger, samt bagpartsvendinger. (Som jeg forstod det var bagpartsvendingerne en del af schenkelvigningerne, så det blev lettere for hesten til selve øvelsen.) Vi lavede også lidt, hvor hun førte hesten fra jorden af mens jeg sad på, og fik den til at flytte bagparten, og lave schenkelvigninger op af barrieren.
Det er selvfølgelig rigtig fint at hun kunne få ham til det, men jeg må ærlig tilstå at jeg er lidt overvelnet af al den info jeg har fået, at jeg gerne vil have det skåret lidt ud i pap igen.

Så er der nogen, som kan forklare mig hvordan jeg lærer min hest at lave schenkelvigning, bagparts- og forpartsvendinger fra jorden af, og hvordan den kan overføres fra jorden til ryggen? Jeg klikkertræner gerne med ham. Evt. nogen der har noget video på det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Schenkelvigning, bagparts- og forpartsvendinger
  • #1   16. dec 2015 Kan ikke fortælle dig hvordan du laver det fra jorden..

    Men du kan jo prøve at ligge og lege lidt med at lave schenkelvigning skråt igennem og i en volte tilbage.
    Bagpartsvendinger kræver en del samling så det er nok bedst din underviser hjælper dig videre med dem smiley


  • #2   16. dec 2015 Jeg er mest interesseret i schenkelvigninger fra ryggen af, hvorimod bagparts og forpartsvendinger er noget jeg som udgangspunkt vil bruge fra jorden af, så det var måske lidt forkert formuleret. smiley
    Jeg forstod bare på underviseren, at man har et godt udgangspunkt, hvis hesten kan disse, hvis den skal lave schenkelvigninger.


  • #3   16. dec 2015 Der er jeg nok ikke helt enig med din underviser... smiley
    Schenkelvigninger er super gode til mange ting, bland andet til at løsgøre hesten, øve smidighed, og at du som rytter får styr på skulderen og bagpart.

    Men jeg vil ikke mene at bagpartsvendinger er gode til at kunne lære hesten det. Vil dog side at versader er gode til at lære hesten bagpartsvendinger..


  • #4   16. dec 2015 Nu bliver jeg da godt og grundig i tvivl så! Jeg kan godt have misforstået hende! Det hun gjorde efter vi gjorde forsøget på schenkelvigninger, var at hun tappede med pisken på hans bagpart, og fik ham til at flytte den et enkelt skridt, mens hun holdte ham i tøjlen så det kun var bagbene han flyttede, hvor jeg forstod det som, at hans bagpart skulle lave det samme (træde på tværs) i en schenkelvigning.

    Jeg vil så understrege at jeg SLET ikke er dressurrytter, men islænder rytter, og kun skal bruge disse øvelser til smidighedsgørelse.


  • #5   16. dec 2015 Hvor lavede du dine schenkelvigninger? Var det på hovslaget? Eller skråt igennem eller hvor var det i forsøgte?

  • #6   16. dec 2015 Du skriver i lavede shenkelvigninger langs barrieren - jeg tror det er versaler i har lavet, og så passer det med bagpartsvendingen smiley

  • #7   16. dec 2015 Hun sagde altså schenkelvigninger.. XD Og jeg er rimelig sikker på det var dem, fordi hans hoved blev stillet ud mod barrieren , hvor hun befandt sig mellem hest og barriere, mens hun skubbede hans numse ind mod midten. Hvis det var en versade, burde hun have stået ind mod midten. Vi gjorde som beskrevet på hovslaget. smiley

  • #8   16. dec 2015 Jeg demonstrerer det lige grafisk fordi jeg kan godt mærke på mig selv at jeg er ved at være lidt forvirret. smiley

    Måske skal jegbare omformulere mit spørgsmål til: Hvordan lærer jeg min hest at lave schenkelvigninger fra jorden? Og hvordan overfører jeg det til ryggen? smiley


    profilbillede
  • #9   17. dec 2015
    Man kan sagtens lave versader på den måde - ofte er det lettere og lære hesten det på den måde i starten, for at hesten har den støtte.


  • #10   17. dec 2015 Sidebevægelser er rigtigt fint at øve - men jeg tror lige du næste gang du får undervisning, skal sige til din underviser, at du ikke skal have "1000 ting for til næste gang" smiley
    Jeg har aftalt med min berider, at jeg skal have 3 ting, som jeg skal have fokus på, og som hun skal forklare så jeg forstår. Og så træner jeg de ting til næste undervisning. Det er umuligt at huske ditdatogdyt, især hvis det er nyt for både hest og rytter smiley

    Når det er sagt, så er schenkelvigning noget af det første vi lærte mine ungheste. I startenforstårde jo ikke rigtig hvad det er de skal, så her skal man udnytte, hvad de gerne selv vil smiley Når du rider rundt på kortsiden, så rid ind på langsiden 3-4 m før hovslaget, og led så med udvendig tøjle og med et pres af indvendig ben hesten ud til hovslaget. Det vil en ubalanceret hest gerne, så den glider der ud af sig selv, og kan roses for at reagerer korrekt.
    Jeg foretrækker at gøre det i trav.

    Når hesten så småt har forstået den sideførende hjælp, ja så kan man begynde at lege med schenkelvigning, versade og renversade ude på hovslaget. Jeg har aldrig selv brugt schenkelvigning på hovslaget, men har trænet først renversader og siden versader med stort udbytte.

    Forpartsvendinger er ikke længere noget man træner, da de ikke længere findes i dressurklasserne. Bagpartsvendinger derimod, men jeg synes rent faktiske er svære, for en urutineret hest/rytter, så jeg har redet firkant i stedet for hele bagpartsvendinger - det har været mere logisk for hesten og jeg.

    Dressurtræning er svært, og det kræver en træner som kan forklare det så man forstår, og bagefter selv kan træne det. Og her skal man jo lige have redet nogle gange, og lært hinanden at kende.
    Evt kan du spørge din underviser, om hun kan anbefale en teoribog, som kan hjælpe dig. Min berider er uddannet ved hasse Hoffmann, så her har jeg naturligvis brugt hasses bog, som hjælp til at forstå.

    Mvh Charlotte


  • #12   17. dec 2015 Ud fra din tegning kommer jeg til at tænke på en kvinde der en gang viste mig lige netop den øvelse der, hun gjorde det fordi det var for os fysisk umuligt at få hesten til at "gå sidelæns" forstået på den måde, at den kun kunne bakke og gå frem ad, alt andet som bøjninger osv var ikke i dens fysik.
    Her blev hesten nemlig bedt om at lave schenkelvigninger op langs barieren, men det var fordi at han så ikke kunne gå frem ad, men blev tvunget til at gå sidelæns, på den måde fik vi den ønksede adfærd fra ham, uden at stå og rive og flå for at få ham til at flytte sig sidelæns og ikke kun fremad,

    Meningen med øvelsen var faktisk at smidig gøre hesten oppe omkring krydset og generelt bagbarten.


  • #13   17. dec 2015 øh lock Horses hvor har du det fra? mig bekendt er shenkelvigninger smidiggørende og versader er samlende. og i praksis har det også altid virket for mig. Hvis jeg laver mange shenkelvigninger, galopperede min gamle hoppe meget bedre end hvis jeg ikke gjorde, da det gjorde hende smidig især i opvarmningen. hvor versader hjalp til at få mere samling og større indundergriben af bagben og dermed aktivering af ryggen

  • #14   17. dec 2015 Syndes klart nogle svar er mere brugbare end andre.. Jeg ved ikke om jeg har forvirret jer, eller hvad der lige sker..

    Underviseren, var en jeg ville prøve, og som sandsynligvis ikke kommer til undervise mig fast. Jeg rider islænder, og hun er meget dygtig til at hjælpe med at skille gangarterne ad. Jeg forsøgte derfor at suge alt til mig hvad hun sagde, som når hun rettede mig i et øjeblik i tølten, osv. Til sidst sluttede hun så af med at jeg skulle lave schenkelvigninger og bagpartsvendinger (et enkelt skridt af gangen) bare for at aktivere hans bagpart.
    Jeg tror at Santos, har formået at beskrive hendes mening med øvelsen jeg har tegnet, for jeg er ret sikker på at det var schenkelvigninger vi prøvede at få frem, ved at tvinge ham til at gå sidelæns, for han kunne jo ikke gå ind i barrieren.

    Min hest går pasgang istedet for en 4-taktet og smidig tølt, hvilket betyder han har tendens til at stive sig og generelt være stiv, derfor skulle schenkelvigninger være godt til at løsegøre ham. Hans trav mangler balance, så jeg vil klart foretrække at gøre det i skridt til at starte med!
    Det jeg egentlig bare ville have, var nogle fifs til at lave schenkelvigninger, som jeg kan nærstudere, inden jeg prøver selv.


  • #15   17. dec 2015 Jeg tænker om det er en rigtig dressurunderviser du har haft ude, eller om det måske i virkeligheden mest var en "horsemanshipunderviser?" Det du beskriver kunne nemlig godt minde lidt om hvad jeg har set mange "horsemanshippere" gøre, nemlig at lære hesten at gå sidelæns op langs barrieren, før man øver det ude i det fri - jeg tror faktisk aldrig at jeg har set en rigtig dressurrytter gå sådan til det, men jeg er heller ikke den store dressurrytter, så det kan da godt være at der er nogen som gør sådan og jeg bare ikke har opdaget det.

    Det er rigtig nemt at lære hesten at lave for/bagpartsvendinger og gå sidelæns fra jorden. Det er bedst at starte et sted hvor hesten er godt tilpas og der ikke er noget til at distrahere den, som for eksempel lækkert græs. Du gør det ved at lægge pres på den del af hesten som du vil flytte, skal du for eksempel flytte hestens bagpart skal du ligge pres på dens numse og så er det ekstremt vigtigt at du fjerner presset med det samme når den flytter bagparten. Det er dens ros og på den måde lærer den at det er det den skal gøre for at slippe for presset. Så kan du repetere det og gradvist forlange mere og mere før du slipper presset. Du skal måske også korrigere lidt på den undervejs, hvis den meget gerne vil bakke/gå frem.

    Når du har lært den både forparts og bagpartsvendinger er det nemt at lære hesten at gå sidelæns også. Det kan man gøre ved at starte med at stå med hesten ind mod barrieren og så skiftevis flytte forparten og bagparten en smule. Så går hesten faktisk sidelæns og så kan man træne på det til den forstår øvelsen og begynder at bevæge sig lidt mere flydende.

    Jeg er helt sikker på at du kan finde eksempler på hvordan man lærer sin hest det, hvis du søger på engelsk på youtube. Men altså det er jo ikke dressur, selvom det stadig er rigtig nyttigt for ens hest at kunne.


  • #16   17. dec 2015 Nu ved jeg ikke lige om du læste min sidste kommentar Kiwi, men jeg er islænderrytter, og det var en islænderunderviser jeg blev undervist af. De fleste af os islænderryttere fokuserer ikke på dressurøvelsen, som sådan, men at vores heste bliver smidige af det, så de kan tølte klokkerent. smiley Så jeg er faktisk ret ligeglad om han gør det op ad barrieren eller om det er i det fri, så længe at han gør det rigtigt. Men jeg tror at hun gjorde det op ad barrieren, for at få ham til at forså hvad han skulle.

    Så din observation er da helt korrekt - hun er ikke rigtig dressurunderviser! Men tak for svar, det kunne bestemt bruges! Men hvad hedder Schenkelvigninger på engelsk?


  • #17   17. dec 2015 Nej, jeg har først set din sidste kommentar nu. Jeg mener at det hedder sidepass, men du vil nok også finde noget hvis du søger på sideways.

  • #19   17. dec 2015 Charlotte: Det tror jeg du har ret i, jeg kan godt forstå på det hele, at jeg måske har formuleret mig lidt forkert mht. bagparts og forpartsvendinger... ^^'

Kommentér på:
Schenkelvigning, bagparts- og forpartsvendinger

Annonce