{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
668 visninger | Oprettet:

Hjælp til balance over spring {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg er startet på at springe en unghest. Vi har sprunget 7 gange sammen. Hun var helt rå, da jeg begyndte på hende. Hun er forresten rideskolehest.

Jeg har personligt kun sprunget et halvt år, men før hende her på 175cm, var det små heste på 155cm ca. Så deres springafsæt er meget forskelligt.

Problemet er nu, at jeg falder meget frem, når hun springer. Hesten mangler selv meget balance i galoppen og meget lidt øvet.
Når hun lavet afsæt, kommer jeg ofte til at "kaste mig frem", og kan ligesom ikke rigtig komme tilbage under hendes afsæt, hvilket medfører at jeg hænger på halsen af hende, efter vi er landet. Ikke optimalt, når hesten har brug for støtte.

Problemet er efterhånden ret stort, og jeg forsøger at komme tilbage, men kan ligesom slet ikke finde balancen på hende. Det endte sidste springtime at jeg faldt af efter springet og endte mellem benene på hende.

Mit problem er størst, når vi rider en kombination, med nogle galopspring mellem, da hendes galop er meget usammenhængende, og jeg derfor ender uden balance over springet...

Er der nogle, som har ideer til at komme problemet til livs???
Ps. Vi rider kun med undervisning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til balance over spring
  • #1   7. feb 2016 Ud fra billedet skal du have dine ben længere frem, så du har balancepunktet (stigbøjlen) under dig, i stedet for bag dig..
    Det ligner også hun sætter af meget tæt på springet og derfor skal springe mere op ad.. Prøv at læg grundbommen lidt længere ude, så hesten bliver 'tvunget' til at sætte af før og dermed får et lidt længere spring.

    Men det vil hjælpe dig rigtig meget at få dine ben meget længere frem til gjorden, så du kan komme til at fjedrer i knæene..


  • #2   7. feb 2016 Lidt dårligt billede, men... Dette er også en ung hest, som oversprang rigtig meget.. Der var det med at holde benene så langt fremme som muligt, og så snart hesten var på vej ned, så skal du rette dig op, så du er tilbage i sadlen inden hesten rammer jorden og du netop bliver kastet frem på halsen..
    Og igen... masser af fjeder i knæene..


    profilbillede
  • #3   7. feb 2016 Tak for svar, Sanne! Har du nogle teknikker til at få benene længere tilbage? Derudover hvordan man mærker, hvornår man skal komme tilbage, fordi det kommer ikke helt naturligt til mig endnu smiley

  • #4   7. feb 2016 DU skal have benene frem, og ikke tilbage.. smiley
    Det er bare at have fokus på det.. Det er ikke let, men det er bare at holde sig i nakken..
    Så snart hesten 'tipper' rundt, så skal du begynde at komme tilbage selv..
    https://www.youtube.com/watch?v=MB_MM3rvfUQ
    Dette klip er ret godt, for der kan du se både benenes placering, samt rytterens bevægelse hen over springene..


  • #5   7. feb 2016 Hov ja, det var vist en tastefejl.. smiley tror vist ikke de kan komme meget længere tilbage. Mange tak for input smiley



  • #6   8. feb 2016 At få benene frem handler om at være bevidst om deres placering, og tænke over at holde dem fremme ved hvert eneste spring

  • #7   8. feb 2016 Da min hoppe i starten skulle indspringes, oversprang hun også meget. Jeg blev også sprunget meget ud af sadlen, og fik derfor benene langt tilbage.
    Jeg løste det ved, som de andre siger, fokusere på mine ben. Det hjælper virkelig at fokusere på at de bare SKAL blive fremme, og at træde godt ned i hælene. Så den måde forbereder du din egen balance bedre når hesten laver sådan nogle "katte-spring" som vi også plejer at kalde det i stalden smiley Det kan være svært at sidde på, hvis man bare kommer en lille smule ud af balance smiley


  • #8   8. feb 2016 Mange tak for input! Skal jeg huske at fokusere på, for hun kan være meget svær at være på, når hun springer smiley

  • #9   8. feb 2016 Ha vægten i bøjlerne således du ikk klemmer dig fast med knæene men selv kan fjedre i hele ben samt hofte. Jo mere du klemmer med knæ får a holde dig fast jo svære blir det faktisk.
    Og ja som de andre siger bene frem men tænker det også blur nemmere når man har vægten i bøjlen


Kommentér på:
Hjælp til balance over spring

Annonce