{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
802 visninger | Oprettet:

Godbidsproblem... {{forumTopicSubject}}

Jeg har et problem og jeg kunne godt tænke mig at høre hvad alle i kloge mennesker herinde ville gøre? smiley

Jeg vil gerne træne lidt små tricks med min part, altså bare sådan noget som smile og ryste.
Men lige så snart jeg tager godbidder i lommen så gør hun alt for dem! Hun ignorer fuldstændig hvad det er jeg vil og går groft efter godbidderne. Og hvis det så er nødvendigt at forsøge at vælte mig for at få en så gør hun da bare det.

Det irritere mig og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal takle det fordi jeg jo gerne vil kunne belønne hende uden at tabe hendes koncentration...

Så har jeg tænkt på hvis nu jeg beløndede med et dygtiiiig og et klap på halsen. Men det er som om at det for hende ikke rigtig virker.

Hjælp mig her I kloge mennesker hvad skal jeg gøre?!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Godbidsproblem...
  • #1   15. feb 2016 Nu er det jo relativt "let" for dig at forudsige hvornår hun går efter godbidderne, så jeg ville så snart hun lægger an til at mase e.l. sige et bestemt "AH!" eller evt. fægte lidt med armene imens hvis hun ikke reagerer kun på stemmen. Dvs. gøre alt for at situationen ikke når derud, når du jo netop kan forudse hvad der vil ske og tage det i opløbet. Er det muligt? smiley
    Og så selvfølgelig ikke give nogen godbidder når hun har den adfærd, men belønne hende for at stå stille uden at mase - det er vigtigt også at vise hende hvad du GERNE vil have.

• #2   15. feb 2016 Har prøvet at fx. Vende ryggen til og gå min vej også følger hun selvfølgelig efter men hvor hun så normalt ville stoppe når jeg stopper så maser hun ind i mig for at forsøge at finde dem og når så jeg med kropssprog og det hele direkte skubber hende væk så maser hun sig bare tilbage også selv om hun ikke får nogen. Og altså der skal kun EN sølle lille godbid til at udløse den adfærd.

• #3   15. feb 2016 En anden løsning kunne også være at ignorere hende til hun stopper, og derefter belønne for den adfærd du gerne vil se = at hun ikke maser osv. Men det forudsætter jo selvfølgelig at det er muligt at ignorere hende og stå oprejst hvis hun maser.. smiley

• Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    jan 2015

Følger: 8 Følgere: 7 Svar: 84
    #4   15. feb 2016 Du er nødt til at ignorere hendes asen og masen efter godbidder. På et tidspunkt holder hun op.
    Når det så er skrevet, så er det en god idé kun at give godbidder væk fra dig selv. For eksempel ved hendes bringe.
    Husk at være konsekvent ellers har det ingen effekt.

• #5   15. feb 2016 Ja det kan være et problem smiley

• #6   15. feb 2016 Jeg havde også overvejet om mini godbidder måske kunne gøre det? Altså i stedet for de store nogen som man kan købe så skære en gulerod i små stykker også giv en når hun fortjener det. Kunne det måske afvænne fra hendes godbids ræs?

• Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    jan 2015

#7   15. feb 2016 Hehehe ja der har vi alle været...og til tider stadig er smiley
    Men det bliver bare så meget lettere for os selv og vores elskede heste, hvis vi mener det vi beder om og altid er konsekvente.

• #8   15. feb 2016 Hmm... Ja det værste er sådan set hun ikke er bange for at gå til angreb på mit tøj hvis hun lige synes hun kan lugte en inde i lommen så kan hun godt finde på at bide i tøjet og sådan.

• #9   15. feb 2016 Metoden med at ignorere dårlig adfærd og belønne for den gode (negativ straf og positiv forstærkning) er jeg stor tilhænger af, det er bare ikke i alle situationer det virker - eller kan lykkes - at ignorere. Har du prøvet at stille hende bundet på staldgangen og belønne når hun står stille selvom der er godbid? Så fortsætte dette og derefter kun binde hende i ét tov, belønning når hun står stille, derefter løsne tovet mere, belønning når hun står stille, derefter ligge tovet over ryggen og belønning når hun står stille..? Det er lidt et skud fra hoften og har ikke prøvet det før, men så har hun ikke muligheden for at mase i starten og så snart hun har en korrekt adfærd så giver man hende mere og mere "frihed"? Hun skal selvfølgelig ikke slide og hive i tovene.

• Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    jan 2015

#10   15. feb 2016 Hmm ja, du kan eventuelt undgå at have godbidderne i lommen. Læg dem i en spand og stil dem væk fra dig. Men du risikerer blot, at hun så tigger på anden vis.
    Det vigtigste er nok at vænne hende til, at godbidderne kun fås væk fra dig.

• #11   15. feb 2016 Jaa hmm... Jeg vil ihvertfald prøve med jeres forslag! smiley

• #12   15. feb 2016 Prøv at se Camilla Stormonts blogindlæg med ufokuserede heste herinde. Der er masser inspiration at hente dér. smiley

• #13   15. feb 2016 min hest får 2 fingre stukket i siden på mulen. Hun tigger også helt vildt. men efter et par gange fatter hun budskabet. ellers får hun en dask ved mulen med hånden. eller rykker i tovet og får hende til at bakke. Hun skal stå stille. ellers får hun ingen.
    det vigtigste du skal huske er at være rolig. tænk over hvordan du trækker Vejret og hvordan dit kropssprog ellers er. stille og rolig. det er nøglen.

• #14   15. feb 2016 Jeg ville måske sige at du kunne prøve med en klikker i stedet for en godbid. Har en veninde som ikke bruger andet.

Men en klikker virker dsv. ikke på alle heste og de fleste gange skal hesten først lære at et klik betyder det samme som en godbid ved at den har fået en godbid de første par gange.

• #15   15. feb 2016 Og når du er stille og rolig så klaser du ikke bare pludselig hesten på mulen smiley Vi har at gøre med en hest, der er ivrig efter godbidder og vi kan forudsige og derfor til dels kontrollere situationen inden det eskalerer - og så vil man klaske hesten på mulen? Det ville jeg ikke anbefale til TS og du kan især ende med at få en hovedsky hest.

• #16   15. feb 2016 En klikker "virker" på alle heste er den indlært korrekt, det er en simpel association og en mekanisme der ligger dybt i alle dyr smiley

• #17   15. feb 2016 Sorry, jeg er ikke ligefrem tilhænger af at slå heste og især ikke med hånden/fingre og da slet ikke i hovedet!!
    En hest kan blive så sky og hvis det er med hænderne kan den ligepludselig blive bange for dine hænder og det er nok det mest brugte redskab i ridning/sammen med hest (i hvert fald for alle de ryttere jeg kender)

• #18   15. feb 2016 Hvis man bruger det rigtigt bliver hesten ikke håndsky. ofte er det kun en gang der skal til. hesten skal have sit hoved der hvor jeg siger den skal. og den må ikke tigge.
    men prøv efter hvad der virker

• #19   15. feb 2016 Jeg vil prøve at ignorer når hun gør det og forhindre at hun gør det samt give mindre godbidder, men jeg vil helst ikke slå da hun allerede er lidt hovedsky. smiley

• #20   15. feb 2016 For det første skal du have lært din hest at have respekt for dit personlige rum. Det har den tydeligvis ikke når den tromler dig ned. Når den har lært dette så er det ingen sag at træne med godbidder. Og som også Camilla siger så brug klikker træning smiley

Mvh TT

• #21   15. feb 2016 Jeg vil også foreslå klikkertræning. Er selv begyndt med min lille her i sidste uge. Jeg indlærte det på tur da han efter længere pause uden tur var virkelig dum at gå med... Jeg startede ud med at gå, og når han gik pænt fik han klik og godbid lige efter. Sådan fortsætter det, og du kan satte varigheden mellem klikkene op jo længere i kommer i træningen smiley
    Dog skal man aldrig tage godbidderne fra klikkeren, så bliver klikket bare en neutral lyd for hesten og den vil ikke føle belønningen.
    Klikket fortæller hesten at den gjorde noget rigtigt og så får den en godbid. Hvis du tager belønningen fra mister klikket sin effekt smiley
    Jeg endte med at kunne stå med hånden i tasken med godbidder og pony var ligeglad indtil han hørte et klik hvorefter han rettede opmærksomheden på mig smiley
    Hvis hesten begynder at mase for at få godbidderne ignorere du den, det er svært - hvilket jeg også godt er klar over når det er en noget større hest du har at gøre med - men det er det der virker bedst. Evt træk i grimen hvis den gør det hvis det er nødvendigt smiley
    Hvis den begynder at gå ind i dig ville jeg konsekvent bakke den det antal skridt den tog frem mod dig og starte forfra. Dette skal du blive ved med til den står der i bare et sekund og derefter klik og godbid. Her kan du selvfølgelig også udvide tiden når et sekund ikke er et problem længere smiley

Og så er gulerødder skåret i små stykker en noget sundere og billigere løsning på godbidder smiley
    4 store gulerødder er helt fint til en træning hos mig som indeholder en hel del godbidder smiley

• #22   15. feb 2016
    Ignorer hesten når den tigger - ellers lære man den bare at det er en god idé, samt lær hesten at den kun får godbidder når den kigger væk :o)

https://www.youtube.com/watch?v=sNlRS4bhtuM

• #23   15. feb 2016 Nu slår jeg Heller ikke min hest. men jeg vil ikke have en hest der hopper op i røven på mig. Og en leder hest i flokken vil ALDRIG ignorere en hest der genere dens personlige rum. den siger fra. Det samme skal du gøre. om det så er at få den til at bakke. rykke i tovet eller hvad du gør. du må aldrig ignorere den. For en dag går det galt og så har du 500 kilo der hopper ind i dig.

• #24   15. feb 2016 Åh så kom leder-snakken.
    Vi er IKKE nogen lederhest, vi kan IKKE opføre os som flokleder, vi kan IKKE opføre os som de andre heste på folden.
    Så nej, nu siger jeg det godt nok lidt kontant, men lad nu forsøren være med at gå ud fra den der "en anden hest ville...." for vi er ikke en hest, vi er et menneske smiley

• #25   15. feb 2016 smiley

Mvh TT

• #26   15. feb 2016 Det kan godt være vi ikke er en hest. men hvis du ikke bestemmer, ja så gør hesten.
    om du kalder det leder eller hvad du gør er sådan set ligegyldigt.
    hesten skal stole på dig, og det kan det kun hvis du viser vejen.
    Men det er kun min erfaring. og jeg siger ikke jeg har mere ret end andre.

• #27   15. feb 2016 Ditte, hvis du har svært ved at forstå hvorfor mange foreslår at ignorere, så vil jeg på det varmeste anbefale dig at læse et par fagbøger - ja eller bare surfe rundt på nettet - generelt om indlæringspsykologi. Ja egentlig bare en søgning om positiv/negativ forstærkning og pos/neg straf. Forstår man teorien bag så giver det meget mere mening smiley

• #28   15. feb 2016
    Så er det godt man kan vise vejen på mange måder :o) Se gerne videoen jeg har indsat :o) Straf viser kun hesten hvad den må, ikke hvad den godt må.

Nu er det ikke fordi jeg aldrig lapper til en hest, men mange ting kan løses super enkelt - fx en hest der tigger, som er menneskets egen skyld.

• #29   15. feb 2016 Du kan læse nok så meget, men du lærer kun ved at være sammen med hesten. jeg vil hellere spørge andre til råds, og så kan jeg tage det jeg kan bruge.
    jo jeg søger da også info på nettet. Men ofte kan jeg ikke bruge det til en fis alligevel.
    Men det handler måske også om hvordan man lærer bedst.

• #30   15. feb 2016 *awsome* k det lyder som noget jeg helt klart skal prøve! smiley

Et andet spørgsmål så... Hvor kan man købe en klikker? ;D

• #31   15. feb 2016
    I alle dyre forretninger - man kan sagtens bruge en til hunde :o)

• #32   15. feb 2016 Ok tak smiley

• #33   15. feb 2016 Haha, jeg finder det sjovt hvordan folk idag synes en hest er blevet en skrøbelig lille genstand som går i stykker ved den mindste lille modstand ??????
    Nu har jeg selv en 4 års på ca 650 kg som troede a hun skulle være 'lommehest' hver gang hun synes noed var farligt eller jeg bare ik så hende nok , første gang hun hoppede ind i mig fik hun en albue i siden og et skub .. Hvis hun vil 'hapse' godbidderne fra dig så skubber jeg hende væk fra mig , og fatter hun ik det og gør det igen så får hun en finger i mulen ..
    Lad os noglegange huske på at heste godt kan tåle modstand..
    Husk nu på hvordan en hingst ville opdrage hans hopper i naturen (:

• #34   15. feb 2016 Ja jeg har også lidt et temperament selv en gang imellem så hvis hun fx bider ud efter mig tolerer jeg det ikke og kan godt finde på at blive ret sur nogen gange. Der er bare ting de IKKE skal have lov til! smiley

• #35   15. feb 2016 Jeg har den holdning til min hest a jeg viser den kærlighed og omsorg og viser den hver dag a jeg ik vil den noed ondt (:
    Men har også altid haft den holdning til heste a hvis de bider mig så bider jeg igen, hvis de sparker så sparker jeg igen og så videre ..
    Kan hesten tåle a bide og sparke så kan den også tåle a få det igen.

• #36   15. feb 2016 Meget enig! smiley

• #37   15. feb 2016 "Husk nu på hvordan en hingst ville opdrage sine hopper i naturen" - den forstår jeg ikke helt, og hvad har det overhovedet at gøre med emnet? smiley

Jeg tror du har misforstået det hvis du mener at nogen der gør hesten til en skrøbelig lille genstand. Det ser jeg i hvert fald ingen gøre smiley

• #38   17. feb 2016 Konsekvent. Masser gode råd, herover at starte med smiley men ja vigtigt du ikke falder tilbage, og lige gir den en godbid når den tigger så sødt. Tigger den, tom flad hånd. Og så vil jeg også sige hesten, skal ikke mase sig ind på dig, medmindre du selv invitere den ind. Og skubbe lede rundt i dit tøj er bare ikke ok. Om man bruger klikker eller altid samme ord smæld med tungen et og andet. Bare det altid falder præcist og hver gang. Så hesten fanger yes det jeg gjorde der var rigtig godbid. Så tigger den nok 30 gange mere i starten flad tom hånd. Bed den gøre en ting, rør en bold på en pind, var min yngling med min gamle hest, super nem træning rør bold "tak" godbid så kunne man køre rundt med den bold og den gik efter bolden aldrig dig længere.

Jeg opgav klikkeren, da jeg konstant glemte den alle vejene smiley kostede vist 30kr men efter et par stykker,mja så gik jeg over til ordet tak. Kort præcist nemt
    Men er jo hvad man er til. Hvis i flere om hesten, så kan det være rigtig smart man er enig om nu træner vi lige hesten væk fra tiggeriet. Den kan godt kende dig, og skelne mellem jer, men vil være en hjælp for hesten, hvis i alle gør tingene ens.

Rigtig god træning, og ja kan godt anbefale at kikke lidt youtube med klikkertræning, de fleste dyr, kan lære mange ting ved lige denne metode smiley

• #39   17. feb 2016 Lyder super godt tusind tak det er meget hjælpsomt! smiley

Kommentér på:
Godbidsproblem...

Annonce