{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.602 visninger | Oprettet:

Bomløs sadel? {{forumTopicSubject}}

Jeg kikker lidt på bom løse sadler, ved intet om disse.
Har så læst lidt, og har et par spørgsmål.

Må man starte stævner, med sådan en sadel?
Skal den tilpasses på nogen måde?
Må man ride let ridning i den?
Gjord, underlag og Stigbøjler er det ligesom en sadel med bom?

Andre ting jeg bør vide? smiley

Syntes faktisk sadel virker meget smart, og ikke mindst skånsom.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bomløs sadel?
  • #1   13. mar 2016 Ja, du må gerne starte stævner i den, hvis den ligner en normal dressursadel.
    Du skal vidst helt have et trykfordelende underlag indenunder, og først der må du ride letridning. Selve sadlen skulle vidst ikke være trykfordelende i sig selv.
    Gjord og bøjler er vel det samme.
    Jeg ved ikke lige med tilpasning, jeg har ikke den største erfaring med bomløs, det er bare hvad jeg ved.

    Og hvis du skal købe nogle gode stævne bomløse sadler, har jeg selv fået anbefalet barefoot.dk

    Håber det kunne hjælpe lidt smiley


  • #2   13. mar 2016 Du må godt starte stævner i den, ved dog kun med dressurstævner, og der skal den bare ligne en dressursadel.
    Tror det hedder en svindel som sidder som et kopfjern foran, og den skal bare passe til hesten brede, tror jeg smiley Tror ikke det er så godt at ride letridning i den med bøjler..
    Jeg forstår ikke helt dit sidste spørgsmål, så istedet tilføjer jeg bare at det er som at sidde i en sofa smiley


  • #3   13. mar 2016 Hesten er 5 - Redet minimalt. Ville det ikke skade, at ikke kunne ride let ridning? smiley

  • #4   13. mar 2016 Tror faktisk det er helt omvendt. Jeg mener at have læst, at man skal vente med letridning, da det giver nogle nyk i ryggen, som ikke er godt for sådan en hest uden de helt store muskelformering i ryggen. Jeg ville ikke ride letridning i en bomløs uden et at de der smarte underlag under, som de jo også anbefaler at man tager under smiley

  • #5   13. mar 2016 Et trykfordelene underlag ik? smiley

  • #6   13. mar 2016 Jep smiley

  • #7   13. mar 2016 Lammeskindsadel er vel det samme koncept endelig?:)

  • #8   13. mar 2016 Selv med trygfordelnde underlag må man IKKE ride letridning i en lammeskindssadel (udover de dyre dressur modeller osv.)

  • #9   13. mar 2016 Den bomløse sadel tilpasser sig selv hesten, hvilket er enormt effektivt til ungheste under tilridning. Jeg har selv en bomløssadel og den har været super god til det formål. Husk at kopfjernet skal passe din hest. De fås i forskellige størrelser alt efter bredden på din hest. Husk trykfordelende underlag og gerne et dyere kvalitetsunderlag for at sikre din hests ryg. De billige er ikke helt så sikre som de dyere er. Better safe than sorry. smiley

  • #10   13. mar 2016 Bomløse er meget forskellige.. Nogle er ikke egnet til Letridning, andre er det intet problem, nogle kræver speciel underlag, andre ikke..
    Jeg har en der kan bruges nøjagtig som en almindelig sadel og ikke kræver speciel underlag..
    De må bruges til dressur stævne hvis de ligner en bomsadel


  • #11   13. mar 2016 Bomløse er lige så forskellige som bomsadeler.

    Der er billige pap bomløse til 1000 kr også er der dyre sadeler, der ligner en dressur sadel på en prik som koster 15.000 kr.

    Så overordnet set så gælder det:
    Du må starte dressur i sadelen, hvis det ligner en dressur sadel. Der er ikke andre krav og det er op til dommeren/TD'eren og afgøre om sadelen lever op til de krav.

    I spring hedder det sig kun, at du skal have en sadel på hesten, så du må stille op i lige det du til uanset hvordan den ser ud.

    Bomløse skal ikke tilpasses hesten MEN, den må stadig ikke være for lang. Der udover har mange bomløse sadeler kopjern i sig, som selvfølgelig skal passe til hesten.

    Om man skal have trykfordelende underlag under, kommer an på sadelen. Det skal du fx i Barefoot, Sensation og andet - men sadler med læderbom, som Contact skal du ikke. Men prislejet på sådan en er også noget helt andet.
    Et trykfordelende underlag er IKKE bare et lammeskindspad eller gelepad, men et underlag lavet til formålet. Fx Granduer.

    Gjord, underlag og stigbøjler er ligesom i en alm. sadel - du skal bare huske det trykfordelende under sadelen også kan du ligge et alm. underlag under.

    Du må gerne ride letridning i sadelen, hvis du har trykfordelende underlag under ( hvis det er nødvendigt til modellen ).

    Jeg definere ikke en lammeskindssadel, som en bomløs - dette er for mig bare et ride on pad, da det ikke duer med let ridning i den, da der ikke er noget til at fordele vægten i den og tage presset fra bøjlerne, intet kammer.


  • #12   14. mar 2016 Må jeg lige svare på den med unghesten og letridning igen?

    Jo, du skal faktisk ride letridning, da det er nemmest for din hest.
    Nedsidning kræver musklerne i ryggen til max arbejde, når den er så ung, så det skal du tage stille og roligt, altså bare nogle 5 minutter tilsidst i ridetimen, og så kan man øge det når den får flere muskler.
    Det har vi ihvertfald gjort med alle vores ungheste, og vi har haft en del smiley


  • #13   14. mar 2016 Må man starte stævner, med sådan en sadel?
    Du skal se på den enkelte model - så vidt jeg kan finde frem til har DRF ikke klare regler på området - men til dressur skal sadel ligne en almindelig dressursadel. Ex. barefoot london.

    Skal den tilpasses på nogen måde?
    Ja det er vigtigt at sadlen passer hesten. Ex. har barefoots sadler forsvidsel i - og den skal passe hesten. Dertil må sadlen ikke være for lang og den må heller ikke ligge for langt fremme på hestens skuldre. Der er enormt stor forskel på sadlerne - både mærker og modeller. Personligt er jeg glad for barefoot - synes deres sadler er meget alsidige og ligger på de fleste heste smiley

    Må man ride let ridning i den?
    Ja langt de fleste bomløse må du gerne ride letridning i. Mener en tommefingerregel er at man max må veje 80 kg i barefoots sadler - hvordan variationerne er fra mærke til mærke ved jeg ikke. Her har underlaget også stor betydning... Er i tvivl om dette - det kan have ændret sig smiley

    Gjord, underlag og Stigbøjler er det ligesom en sadel med bom?
    Fuldkommen som almindelig sadel smiley

    Jeg er selv stor fan af at ride i bomløs sadel - hvis ikke du har prøvet det, vil jeg anbefale dig at ride i en bomløs inden du køber en. Nogle bryder sig altså ikke om og ride i det - personligt kan jeg efterhånden ikke holde ud og ride i andet smiley


  • #14   14. mar 2016 Som de andre har sagt, kommer det an på modellen smiley
    Men det er lettest for din hest at bære dig hvis du rider letridning, især når den er så ung og sikkert stadig mangler muskler for at kunne opnå den optimale bæring! Men trykfordelende underlag må du vidst ride letridning i de fleste sadler - såfremt det faktisk ér sadler smiley
    Har selv en fra barefoot som jeg har været rigtig glad for! Jeg har et trykfordelende distanceunderlag under, og der har aldrig været det mindste problem! Hverken i forbindelse med letridning eller rygproblemer generelt smiley


Kommentér på:
Bomløs sadel?

Annonce