{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.898 visninger | Oprettet:

Energi uden pisk? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er! smiley

Jeg har et problem med min hoppe - jeg kan simpelthen ikke få gang i hende uden pisken! Hun har ingen energi, og virker sløv når jeg rider uden pisk - men får jeg den med, er hun langt mere frisk. Jeg bruger aldrig pisken på hende, hverken slår eller "tapper" - har den bare med.

Kan man gøre et eller andet ved det? Vi har prøvet at når jeg bruger pisken at så ligger jeg benet til, også "ændrer" signalerne - men det er lidt svært når hun ikke reagere på at jeg bruger den, men på at jeg har den med.

Jeg bruger ponysporer på hende, og lige pt. får hun følgende foder;

Morgen

1 liter Brogaardens Fase III
1 håndfuld Brogaardens Lucerne-Mix
1 håndfuld gulerødder.

Middag

0,5 liter Brogaardens Speedi-Beet (opblødt selvfølgelig)

Aften
1 liter Brogaardens Fase III
1 håndfuld gulerødder.

Håber i kan hjælpe! (y)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Energi uden pisk?
  • #1   23. mar 2016 Har du prøvet bare at drive med ben? Evt bruge sporer?

• #2   23. mar 2016 Som der står i opslaget bruger jeg pony sporer ? Og ja jeg driver både med sæde og schenkel ?

• #3   23. mar 2016 Ja driv rigtig meget også når du har pisken med. Så kan du også lige dine hænder lidt frem og lidt op, det kan godt hjælpe, for så får de lov til at gå rigtig frem(husk at driv), og det med hænderne lidt op er så den ikke går får meget ned men bliver holdt på plads. Hvis det ikke virker så er du vist bare nød til at havde den med;))

• #4   23. mar 2016 Når du har pisken med sparker du så lige så hårdt som når du ikke har den med?

• #5   23. mar 2016 Ja, ingen forskel ?

• #6   23. mar 2016 Okay det har min pony også gjord, jeg tror at det er fordi min pony ikke er blevet klippet, er din det?

• #7   23. mar 2016 Men måske kan det hjælp det med hænderne ellers ved jeg det ikke;))

• #8   23. mar 2016 Hvordan plejer det normalt at være, for det lyder ikke til det er normalt?

• #9   23. mar 2016 Min pony er klippet smiley

Jeg rider normalt med pisk, men det må jeg ikke i LB smiley

- Har mine hænder ca. 5 cm over sadlen.

Sådan har det været siden vi fik hende hjem, men jeg tænker at hvis man undlader at bruge pisken, findes der så sådan noget booster eller noget i den stil man kan bruge beregnet til heste? smiley

• #10   23. mar 2016 Ja det kan jeg godt se er et problem:( reagere den slet ikke på dine ben selv om du sparker hårdt(ikke rigtig hårdt men du ved)

• #11   23. mar 2016 Om jeg så laver pony spark hjælper det ikke... ??

• #12   23. mar 2016 Så ander jeg ikke hvad du kan høre:( desværre:(

• #13   23. mar 2016 Jeg kender mange heste som simpelthen bliver nødt til at have den hjælp med. Måske ligger det allerede fra da man startede tilridning af den, at man brugte pisk og smed den når den skulle trave af. Heste er forskellige, og vi må derfor sørger for at gøre det der fungere bedst for sin hest. (Når jeg er omkring hest, tænker jeg langt mere på hesten end rytteren - da jeg mener man skal "lege" det ind i hesten. Forstået på den måde at den skal have det sjovt og være glad for at arbejde for en)
    Så jeg tænker, hvorfor gå så meget op i at ens hest har brug for pisken for at gå frem, og hvorfor ikke være glad for at der er noget der hjælper den til overhovedet at gå frem? smiley (DETTE ER MENT GODT)

• #14   23. mar 2016 Jo selvfølgelig Kristine - men det kan jeg ikke rigtigt bruge. Jeg er stævnerytter og min pony er købt som stævne pony. I LB må du ikke have pisk med - derfor ?

• #15   23. mar 2016 Har du prøvet og få andre til og ride din pony/hest? ellers ville jeg måske tjekke op på dens grundridning, altså indlære signaler på ny, måske få en berider med ind under. Nu siger du stævner, hvordan er den på udendøres bane, på tur, eller i anden form for kontakt?.

• #16   23. mar 2016 Selvfølgelig ligger der et problem der, men jeg tror også det kræver meget tålmodighed fra dig af. For hvis hesten altid er blevet reddet med pisk, kan det være utroligt svært for den, at ændre på den vane. Måske du skal lade vær med at proppe stævnerne, både ned over hovedet på dig, men også på din pony og simpelt få jeres problem løst smiley Det tager tid, men den må man som rytter tage med.

• #17   23. mar 2016 Jeg får undervisning af en beriderelev - problemet er der også når andre rider hende ?

• #18   23. mar 2016 Du må gerne ride med pisk i LB

• #19   23. mar 2016 Nej kun sporer.

Du må kun ride med pisk i sværhedsgrad 0 ?

• #20   23. mar 2016 Hmm.. Ja okay så er jeg dig svar skyldig..

• #21   23. mar 2016 Ofte når man oplever, at hesten ikke vil gå frem så skyldes det at frem-signalet er blevet udvandet og derfor har mistet sin betydning for hesten. Dette sker ofte, hvis man som rytter hele tiden driver hesten frem med schenklerne, når hesten allerede går frem. Som jeg ser det, skal du have arbejdet med dit fremsignal.

Dette gøres på følgende måde: Du laver en parade med hesten og beder derefter hesten gå frem med et blidt klem med benene. Hvis hesten ikke reagerer så tapper du den på bagparten med pisken indtil hesten går frem. Ligeså snart hesten går frem så slipper du presset. Dvs at hvis hesten går frem for benene, så skal du sidde stille med benene. Det samme med pisken - når hesten går frem for pisken, så stopper du tappet. Hvis hesten sænker farten, så ligger du igen benene til og følger op med pisken, hvis hesten ikke reagerer på benene.

Det allervigtigste er, at man får sluppet presset, da dette er hestens belønning for at gøre det rigtige og det er dette hesten lærer af. Ligeså snart hesten reagerer på schenklerne fra parade, så kan du gå videre til at arbejde med overgange fra skridt-trav, trav-galop samt temposkift.

• #22   24. mar 2016 Ah okay, troede du startede for hest smiley

• #23   24. mar 2016 Først og fremmest ville jeg smide pisken, for hvis den kun går frem fordi den er med, så skal hesten ganske enkelt lære dine fremadsignaler bedre at kende igen. Pisken kan være god at have med hvis hesten bare generelt er lidt sløv eller ikke forstår signalet for benene, men hvis du siger problemet ikke er der når pisken er med, så ville jeg træne uden.

Træn at hesten reagerer på benene. Lav en hel masse tempovekslinger så hesten hele tiden skal tænke over at gå i dit tempo. Når hesten går langsomt får du den frem, og her er det vigtigt at du ikke laver 10 små spark. Første signal skal være et lidt blødt signal, og ignorerer hesten det, så er du nødt til at gå lidt til den indtil der kommer en tydelig reaktion. Når denne er kommet holder du tempoet, men sørg for ikke hele tiden at klaske benene i siden på den, for så ender du med en schenkeldøv hest. Du holder måske tempoet en halv- en hel 20 m volte, hvorefter du selv korter ned i et langsommere tempo. Herefter sætter du tempoet op igen på samme måde.

Det vigtige er egentlig at hesten hele tiden er opmærksom på hvor hurtigt DU synes det skal gå, så den konstant lytter til dig. Her er det så også vigtigt at du formår at sidde stille med benene når du ikke driver den frem, så du ikke får et fremadsignal der ikke virker.
    Jeg har selv arbejdet utroligt meget med det, da jeg ubevidst sad og trykkede lidt til min pony hele tiden, og på den måde fik jeg faktisk aflært det gode fremadsignal hun eller havde.

• #24   24. mar 2016 Jeg ville nok forsøge at få den frem vha sporer. Det er tydeligt at hesten ved at pisken kan gøre ondt, men ikke benene. Tag evt nogle andre sporer på og prøv igen til hesten reagerer med at gå frem.

• #25   24. mar 2016 Ved ikke, hvor meget du har prøvet uden pisk? Den skal jo lige vende sig til at ride uden smiley

• #26   24. mar 2016 Min venindes dver var heller ikke til at drive frem, det viste sig at være blodmangel. Den fik så hyben pulver, det hjalp gevaldigt.

• #27   24. mar 2016 Har præcis samme problem med min pony smiley Har forsøgt længe at ride uden pisk og lære ham at gå frem. Det hjalp så ikke.

Det jeg gør nu er at jeg næsten altid rider med pisken, og så uden sporer. Det har givet ham flere muskler og mig mulighed for at ride og lave andet end at drive hele tiden. Derfor har det gjort det lidt lettere, når jeg så smider pisken.

Jeg rider stævner, LA4 på C-plan. Det jeg gør er at kun ride med spore på 3,5cm til stævnet. Det reagerer han alligevel lidt på, og så mangler pisken ikke så meget.

Du kan evt også prøve en springpisk, og håbe din hest ikke opdager den. Hvis den så ikke reagerer, kan du jo bruge den smiley

• #28   24. mar 2016 Har du undersøgt om den evt. mangler noget ala vitaminer/mineraler? Blodmangel som en anden nævner, kan også være en grund til at hesten mangler energi. En blodprøve kan give dig svar på om det blot er fremsignalet den er gal med eller om der er en dybere liggende grund.

• #29   24. mar 2016 Jeg har redet med en pisk på små 30 cm - den opdager hun smiley

Fiona - rider du mod heste?

• #30   24. mar 2016 Rider mod ponyer smiley

Min er også for klog til springpisken. Men prøv, det kan godt give en god mellemting...

• #31   24. mar 2016 Hvis du tænker på spore, så må man vist ride med 2 cm i LB og 3,5 i La3 mener jeg smiley

• #32   24. mar 2016 Det lyder som om din hest er blevet døv for fremsignalet med schenklerne smiley
    Husk, at når du har bedt din hest om at gå frem, er det allervigtigste at slippe presset med schenklerne lige i det øjeblik, den går frem, og så ellers sidde stille. Så kan du gentage efter nogle skridt, og så sidde bomstille igen. Hesten vil snart finde ud af, at presset fra benene forsvinder, når den går op i fart - og hesten er jo motiveret for at slippe for pres. I starten kan det være den endnu ikke helt har fanget det, men hvis du er skarp til at fjerne presset så snart hesten går op i tempo - og gentager dette hver gang du rider, så vil den hurtigt få styr på det fremsignal smiley også uden pisk. Og så vil jeg sige - du bør aldrig sparke hårdt, det er smertefuldt for hesten, og begrænser den rent biomekanisk i frem-bevægelsen. Så er det laaangt bedre at presse med benene og lige herefter give et dut med pisken - og så naturligvis slippe presset lige i sekundet hesten går frem smiley Og så kan du snart få din hest til at gå fint frem uden pisk.

• #34   25. mar 2016 Ja Lou ?

• #36   25. mar 2016 Ja, det giver mening! ?

• #37   26. mar 2016 "Det er tydeligt at hesten ved at pisken kan gøre ondt, men ikke benene. Tag evt nogle andre sporer på og prøv igen til hesten reagerer med at gå frem."

Øh, what? For det første misforstår man formålet med sporer, og så opfordrer man til at fremadsignalet skal gøre ondt? Der er forskel på pres og smerte. Ikke den vej jeg ville gå når jeg skulle finpudse signaler..

Jeg ville prøve præcis som Ballonfisken skriver, det kan blive en vane at få pisken med og så er der slet ikke nok fokus på dine egne signaler. Jeg har netop prøvet en hest der kun gik ordentligt frem når jeg havde pisk med, og i det tilfælde var det i hvert fald uden tvivl signalerne, der var noget galt med - der var simpelthen ikke nogen klar kommunikation, fordi signalerne ikke var skarpe nok, så at sige smiley

• #38   27. mar 2016 Så det er at prøve sig frem? Skal signalerne så være skarpere? smiley

• #39   27. mar 2016 Altså ikke nødvendigvis skarpere som i mere voldsomme, men det kunne tyde på at de skulle indlæres igen - ja eller opfriskes. Jeg ville smide pisken og så begynde forfra, arbejde på fremadsignalet og ikke gå i fx. galop før fremadsignalet til trav sidder i skabet osv. Det er jo selvfølgelig bare mig, men jeg ville starte "fra bunden" og ikke gå frem før signalet er på plads i skridt.
    Lige nu skal du sidde og sparke flere gange før hesten går mere fremad, dvs. signalet bliver simpelthen udslukket jo flere gange der ikke er reaktion, så det skal indlæres på ny at pres = fremad, så hun reagerer første gang og ikke efter flere forsøg som hun er vant til nu smiley

• #40   27. mar 2016 Det prøver jeg! ??

• #42   27. mar 2016 Der er en grund til at hesten gør som den gør. Så at starte ud med at give den et ordentligt klask på halsen er en dum idé. Altid spørge først, og SÅ kan man skrue op for signalet.

Min pony ville for halvandet år siden ikke gå frem, selvom hun tidligere havde været SÅ hurtigreagerende at jeg bare skulle tænke "frem" så var hun i gang. Havde jeg villet, kunne jeg sidde og losse til hende eller smække hende sådan en i røven, og hun ville stadig bare STÅ.
    Det viste sig, at jeg havde gjort hende schenkeldøv. Min timing med signalerne havde været så dårlig, at hun havde forbundet pres med schenkel/hæl med stop. Så havde jeg smækket til hende, så havde jeg straffet hende for en fejl som JEG havde lavet.
    Og hvad virkede så? At starte forfra. Simpelthen lære hende signalernes betydning på ny. Så jeg er helt med Fünke her.

• #44   27. mar 2016 Tja, der er vi så forskellige og har oplevet forskellige ting :). Og det jo fair nok.

• #46   28. mar 2016 Marie, så du tænker slet ikke over indlæring af signaler? Tænker du over hvad det vil medføre, hvis du bare sidder og giver den et kæmpe klask med tøjlerne som fremadsignal?

Jeg vil ikke være dømmende, men når du kommer med sådan en dømmende kommentar om at kort og kontant er bedst og det nok kommer an på det niveau man rider på, så kan jeg ikke lade være med at tænke at du i din rejse mod et meget bedre niveau end alle os andre slet ikke har været undervist i simpel indlæringsteori smiley

• #47   28. mar 2016 Og nu har jeg gået og tænkt over om jeg var for hurtigt ude med en hård kommentar, men nej jeg mener altså at alle voksne der har nogenlunde viden om heste i hvert fald burde vide, at er hesten fx. schenkeldøv så hjælper det jo ikke en dyt at sidde og sparke endnu mere i siderne på den eller klaske den i røven.

Selvom det er en hest "der ved hvad tingene drejer sig om og er tilredet", så kan den jo stadig blive døv over for schenklerne. TS beskriver at selv om hun bliver ved med at presse/sparke så sker der intet.
    Hvis ikke der er andet galt, så er det typisk fordi signalet simpelthen er udvandet; for jo flere gange hun sidder og skal presse og presse og presse uden nogen reaktion, jo mere aflærer man altså det første signal og hesten vil ikke længere reagere på det første pres med schenklerne.

Hvordan kan du så fortælle, at hun får et klarere signal ved at "vække" den med sporerne eller give den et ordentligt klask på halsen?
    Kan du forklare mig, hvordan du indlærer mere præcise signaler ved dette? Hvordan du går ind og arbejder med klarheden af signalet?

Fordi, for mig at se, så arbejder du altså slet ikke med det signal du egentlig ønsker at tydeliggøre, når du giver den et kæmpe klask på halsen med tøjlerne.
    Indlærer man dermed et klarere signal om, at et enkelt pres fra schenklerne er fremad med det samme?
    Måske går den fremad fordi den forbinder det med et kæmpe klask på halsen, men har du egentlig gjort signalerne mere forståelige og skarpe? Nej. Og det er simpelthen at springe over, hvor gærdet er lavest smiley

Vil man have klare signaler og skarp kommunikation så tager man altså den tid, det tager. For mig at se så vil du ikke tage dig tiden til at arbejde med problemet. Men det er altså nødvendigt hvis man rent faktisk vil ind og arbejde med et signal der sidder skævt smiley

• #48   28. mar 2016 Det handler slet og ret om signalforvirring, og det kan løses ret simpelt smiley

• #49   28. mar 2016 Hvordan vil i så løse det? smiley

• #50   28. mar 2016 Præcis som der er beskrevet før af Ballonfisken i #23 eller som Lisette i #32.

Helt lavpraktisk - bed hesten om at gå fremad og slip presset MED det samme hun går fremad, også selvom det ikke er super hurtigt i starten. AL gang fremad belønnes.
    Gentag dette mange gange, men vær opmærksom på, at du ikke sidder med presser med schenklerne hele tiden (det kan nemlig godt blive en vane!)
    Øv nogle parader eller lignende så hun efterhånden reagerer hurtigere og hurtigere på fremadsignalet, for nej det sidder ikke i skabet med det samme, men jo mere det bliver trænet jo hurtigere vil hun opfange det. Det vigtigste er bare at du ikke sidder og prøver 15 gange for så er du tilbage ved start - ét signal gives og intet andet! Når hesten så går fremad så slippes al presses og der roses.

Det er så vigtigt at du kun giver ET signal og så vedholder presset, men lader være med at prøve alt muligt forskelligt eller sparker 10 gange for at få hesten frem, for så er det at den bliver døv for dine schenkler.
    Men hvis du giver et klart, enkelt signal og slipper presset så snart hesten går fremad (og det kan godt vare mere end 1 sekund), så vil den formodentlig reagere hurtigere og hurtigere på det og du vil ikke behøves at skulle vedholde presset i særlig lang tid.
    Alternativt kan du også indlære et startsignal fra jorden, men det er en anden snak.

Nu ved jeg jo ikke, hvor meget pres der skal til for at få hende fremad, om signalet bare er HELT skævt eller om det bare er fordi hun virker sløv, men det er nogenlunde den fremgangsmåde jeg vil bruge smiley

• #51   28. mar 2016 Og så ville jeg forresten have løse tøjler imens, så jeg er sikker på, at jeg ikke ubevidst kommer til at give et stopsignal samtidig

• #52   29. mar 2016 Præcis som Fünke siger smiley Det er sådan man træner ud fra læringsteori (ud fra forskning om hestens hjerne) og det er den mest effektive og positive måde at træne heste på smiley Jeg vil så lige tilføje - igen - at det er vigtigt at have pisken med i starten - for som Fünke siger, så skal du undgå for mange pres med schenklerne, men give ét tydeligt kram med benene - og hvis så det ikke virker (som det sandsynligvis ikke gør her i starten) så er det VIGTIGT at du skruer op for presset - og det er her pisken kommer ind. det skal naturligvis foregå indenfor ganske kort tid - kram med schenkler (hesten reagerer ikke) og dut med pisken på bagparten straks efter, og i sekundet hesten går frem, slipper du både med ben og pisk og sidder så musestille du kan. Uanset om hesten går i slowmotion - den skal belønnes for det mindste forsøg smiley så gentager du efter en kvart omgang (eller, når hesten går helt i stå fx.) kram med schenkler, dut med pisk, og husk at "skrue op" for signalet, hvis ikke hesten reagerer - det er super vigtigt, for ellers betyder signalet bare ingenting for hesten smiley Når du har været skarp på at gøre præcis som beskrevet, vil din hest helt uden tvivl blive fin til at reagere frem - og så kan du gøre det samme uden pisken, for så vil den associere schenklerne med frem (hvilket den helt bestemt ikke gør nu - jeg forestiller mig at din hest pt. er vant til dine schenkler der presser mere eller mindre konstant - og så er det hesten bliver døv for hjælperne. Det er når vi stopper med at presse, lige i sekundet hesten "svarer rigtigt", at det går op for hesten hvad det er, der kan få de "irriterende schenkler" til at forsvinde - og vupti så bliver den super god til det) Du er velkommen til at sende mig en mail på skolensheste@gmail.com hvis du har flere spørgsmål smiley jeg er uddannet indenfor bl.a. læringsteori, og arbejder dagligt med heste med det udgangspunkt.

• #53   29. mar 2016 Og jeg stemmer i: vigtigt med løse tøjler, især her i starten, så hesten ikke møder det mindste stopsignal fra tøjlerne. smiley

• #54   29. mar 2016 Lisette.

Hvis du er den samme Lisette som jeg har i tankerne har jeg faktisk fået undervisning af dig en gang på Thorsø Rideklub ??

Men super indlæg jeg helt sikkert kan bruge ?

• #55   30. mar 2016 Det kunne godt være mig, ja smiley Jeg var der og holde kursus på et tidspunkt smiley

• #56   30. mar 2016 Jeg ville lære den signalerne forfra. Det er fordi den er blevet døv for schenklerne. Det handler om at give efter på det rigtige tidspunkt.

• #57   30. mar 2016 Nu har jeg ikke læst alle svar smiley

Som jeg forstår det, skal du have gjort den "mere vågen for dit fremad signal.

Give hesten et klem med benene = fremad, hvis den ikke reagere, et tarp med pisken, det kan godt være at hesten reagerer lidt voldsomt, men lade som ingenting.
    Lav en overgang, hesten skal stadig gå frisk fremad. Nu gentager du fremad igen, et klem - sker der ikke noget - et tarp med pisken. gentage og gentage indtil at du ikke længere behøver pisken. Hesten skal lære at gå frem for dine ben.

Man skal ikke side og drive på hesten hele tiden, den skal gå frem af sig.

En pisk er nødvendigvis ikke dårlig, brugt som en forstærkning af din hjælp.
    Hellere et præcist tarp end 10 "mavepustere på hesten smiley
    Hvor meget og hvor lidt du skal tarpe med pisken, afhænger af hvilken reaktion du får.

• #58   30. mar 2016 Karin. Hun reagerer ikke på at pisken bruges men på at pisken er med. smiley

• #59   30. mar 2016 Hvor bruger du pisken henne, hvis du bruger den? På måsen? eller på skulderen?
    Er det en dresser eller spring pisk?

Jeg vil helt klart anbefale en tynd, lidt stiv dressur pisk, prøv evt. også med forskellige længder.

Du skal gøre noget, som du ikke plejer at gøre. Hvis du plejer at ruge den på måsen, så brug den på skulderen.
    MEN dit tarp SKAL komme lige med det samme, hvor hesten ikke svare frem.

Det kan godt være at du i starten er nød til at tarpe lidt hårdrer end du har lyst til, men det vil sikkert kun være nogle får gange det er nødvendigt.

Når hesten har lært at svare fremad for din hjælp, burde det være nok at "klemme" den let for at holde fremad driften også uden pisk.

• #61   30. mar 2016 En hest/pony kan ikke være fræk/udspekuleret.. Hvor er det trist at der stadig bliver holdt liv i den myte...

• #62   30. mar 2016 Nu skriver jeg lige ud af posen... men hvordan kan man være så uvidende??? Pony-fræk?? Udspekuleret?? Prøv lige at genlæs det hele. Det handler ikke om at gå tilbage i dens uddannelse, det handler om at korrigere et signal der simpelthen ikke er klart nok..
    Det er simpelthen for ringe indsigt i basal indlæringsteori.. og det bliver ført videre på en stor del af landets rideskoler.. øv smiley
    Ærgerligt at man ikke evner at kigge på sig selv men skyder det hele over på hesten

• #64   30. mar 2016 Heste har ikke frontallapper der gør at de kan resignere = de kan ikke udtænke planer, være frække, være udspekulerede eller noget. De handler i nuet og ud fra hvad de lærer. En hest der ikke forstår sit fremsignal er derfor en rytterfejl, og ikke noget hvor hesten bare skal have et klask i røven eller lign. Den skal altså ikke straffes for de fejl som vi har lavet.

• #66   30. mar 2016 At den "teknik" bruges i professionelle stalde gør det jo ikke mere i orden smiley

"I professionelle stalde hvor der rides på højt niveau har man ikke TID til at bruge så lang til på indlæring af det signal. Netop fordi det ikke er nødvendigt."

Så synes jeg man bør hoppe ned fra hesten indtil man kan tage sig den tid. Det er simpelthen ikke i orden at ride videre på signalforvirring og så mene at det bare er hesten, der er fræk.

At det ikke er nødvendigt at indlære et signal der sidder skævt? Jeg ved ikke hvad jeg skal sige til det. Andet end at jeg håber, du godt kan se hvor respektløst det lyder - at hesten bare må finde sig i at man ikke magter at gøre signalet forståeligt.

Det ER en rytterfejl når der opstår signalforvirring. Marie forsøren, det er jo ikke hesten der beslutter sig for pludselig at ville misforstå et signal i dag smiley

• #67   30. mar 2016 Som du skriver det, så lægger jeg i ordet "fræk" at en hest kan tage røven på rytteren og lægge planer. Og det kan de ikke. Har hesten lært at pres fra schenklen er = stop eller klask i røven = frem, så er det dét som hesten gør, fordi den VED at det enten gør ondt hvis den ikke gør som man beder den om, eller fordi den ved at stopper den op når der bliver presset så forsvinder presset = en belønning til hesten - man fjerner det ubehagelige. Det er simpel indlæringsteori og noget som ALLE ryttere bør have styr på.
    At man har en pisk med og hesten derved bliver friskere af det, kan kobles sammen med at hesten måske tidligere har oplevet at slag fra pisken = det gør ondt = den skal gå fremad.

• #70   30. mar 2016 Hvad er en fræk hest i dit hoved, Marie? For det er fysisk umuligt for den at kunne tage røven på sin rytter, lægge planer o.l.
    De kan være forårskuldrede og have god energi og derved komme med et buk e.l. men de kan ikke tænke: "Min rytter er dum så jeg bukker helt vildt og er fræk så hun ryger af". De kan koble ting med hinanden så de lærer at presser man med benene + siger en kliklyd med tungen = gå frem = presset bliver sluppet og hesten får derved sin belønning for at gå frem ved at man slipper sit pres.

• #72   30. mar 2016 Det er jo det en hest ikke kan....

• #74   30. mar 2016 Nu har jeg jo heller ikke skrevet at dine heste er signalforvirrede smiley Men i TS' tilfælde synes jeg det tyder kraftigt på at fremadsignalet simpelthen ikke sidder tydeligt nok, og det derfor er grundet signalforvirring.
    Om man rider pænt eller ej - tja, det kan jo ske ubevidst som Sacha også er inde på. At man kommer til at give modsatrettede signaler uden egentlig at være klar over det.

• #75   30. mar 2016 Jeg er til dels enig i at ordet "fræk" vel kommer an på definitionen, men jeg undlader at bruge ordet fordi det hentyder lidt til at hesten kan ræsonnere og planlægge en bestemt handling for at være "dum" mod rytteren. Det kan den IKKE. Derfor undlader jeg at bruge ordet, fordi unoder oftest opstår på baggrund af indlært adfærd.

• #76   30. mar 2016 Du kan tydeligvis ikke din indlæringsteori særlig godt, siden du mener de kan det :).

• #77   30. mar 2016 "eller som kan se gevinster (vi ikke mener er ønskværdige) ved at gøre ting (vi Heller ikke synes er ønskværdige"

Om det er ønskværdigt eller ej er fuldkommen ligemeget. Den gør hvad der kan betale sig. Men det er jo indlært adfærd, ikke noget hesten planlægger for at være fræk mod dig smiley

• #80   30. mar 2016 Da ikke når du tydeligt definerer det på den måde, som en hest sjovt nok ikke er udviklet til at kunne? smiley

• #82   30. mar 2016 Universitetsteori?
    Jeg siger bare det er hel basal indlæringsteori som alle burde kende til, og at alle efterhånden burde vide at heste ikke har frontallapper = de ikke kan ræsonnere/planlægge/være frække.

• #84   30. mar 2016 Som Fünke så ja, da er jeg til dels enig i at det er et definitionsspørgsmål, men rigtig mange lægger det i ordet at en hest der er fræk er en hest der lægger planer, tager røven på en o.l. og det er dét som en hest ikke kan og det er sådan jeg læser dine svar på, at du mener, at det er sådan en hest er fræk.

• #86   30. mar 2016 Og det beklager jeg dybt hvis jeg har. Det skrevne sprog er det værste man kan kommunikere gennem da det er så let at misforstå.

• #87   30. mar 2016 Karin (#59)

Jeg bruger meget sjældent pisken men som udgangspunkt har jeg en kort dressurpisk på ca en meter med og den bruger jeg lige bag sadlen. på det sidste er vi begyndt at ride med springpisk. (ca 35 cm, virkelig kort).

Så hun er både vandt til dressurpisk og springpisk. ??????

• #88   30. mar 2016 Jeg er uddannet indenfor bl.a. læringsteori. Hesten har ikke frontallapper som os mennesker, hvilket gør, at de ikke kan konsekvensberegne og resonnere, derved kan du umuligt være frække, "regne den ud", snyde, og hvad man nu ellers kan finde på. Det er videnskabeligt bevist, og det er bare sådan, dens hjerne er. bum.
    Heste reagerer ud fra deres adfærd; flugt, flok, formering, foder og frihed for smerte. I dette tilfælde, hvis det altså er tilfældet at hesten er bange for pisken - ja, så reagerer den, når pisken er med, fordi den motiveres til at være fri for smerte - og den har fundet ud af, at kommer der et klaps fra pisken, og den så bevæger sig frem, så forsvinder pisken igen. Men den har sandsynligvis vænnet sig til schenkler, der konstant puffer til den, og så er hesten blevet habitueret til dem - ligesom hvis de bare er en ekstra gjord der sidder der. Ergo forbinder den ikke schenkler med fremad - schenklerne har ingen betydning. Men det kan de få, hvis rytter er skarp på at slippe presset i det øjeblik hesten svarer frem smiley Og i starten er det så, at pisken vil være en god hjælp til, at hesten associerer schenklerne med tap fra pisk = fremad.

At man træner heste i Tyskland er på ingen måde ensbetydende med, at man kender til læringsteorien. Langt de fleste topryttere ved ikke engang, hvad læringsteori er - hvis de gjorde, ville de ikke ride deres heste, som de gør, med SÅ meget pres i tøjlerne og SÅ urolige ben. For det er jo direkte at modarbejde læringsteorien.

• #89   30. mar 2016 Mathilde jeg kommer gerne til Thorsø og underviser igen, hvis du gerne vil have hjælp til at omsætte al den snak om læringsteori smiley

• #90   31. mar 2016 Det må du i hvertfal gerne da! Lige nu må jeg dog kun skridte ligeud da hun er blev rettet af kiropraktor ?

• #92   31. mar 2016 Flot nu havde jeg lige skrevet et laaangt svar, som så forsvinder......

Prøv at bruge pisken på skulderen i stedet. Hvis du vil prøve at ride som jeg har beskrevet tidliger.

Hvis hesten ikke går frem for din hjælp, så tarp med det SAMME. Så skulle du gerne få en reaktion.

• #93   31. mar 2016 Karin

Men hun går jo frem så snart jeg har den med?

• #94   31. mar 2016 Det er bedst at vente, til hun må trave også. Men jeg kan også hjælpe med genoptræning og ligeudretning smiley

• #95   31. mar 2016 ???? Kunne være godt!

Er det muligt at få dig ud for en rytter? ?

• #96   31. mar 2016 Altså, kørslen skal jo betales, så det er helt klart billigere for dig, hvis i er flere om at dele kørselspengene, men ellers kommer jeg også gerne ud til dig alene smiley du er velkommen til at kigge på min hjemmeside: www.skolensheste.dk eller min side på facebook "skolensheste" smiley

Kommentér på:
Energi uden pisk?

Annonce